Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17 besök senaste veckan (30291 totalt) |
Nä just det bara välgigt exakta uppskattningar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
ändå gick det nog att lätta ur den ca 100kg till men då kostade det betydligt mer än det smakade. Med rätt inställning går det att få ner en E30 till under 900Kg med bur förare, bensin & M52 motor Men det är inte helt gratis _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Tillbaka till ämnet (tyst nu Michael! )
1300kg Minimumvikt Måns? Borde det inte i så fall vara en uppskattad hk/kg gräns? Även då blir det inte så jämt i och med bättre balans i vissa bilar, och bättre väghållning i nyare bilar. Men det blir bättre än en fast minimum vikt? _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||
Marcus,
Jag återkommer med mer information senare. MINI Cup har även som mål att under 2011 köra Emmaboda/Bilsport Superstage. Ni kan alltså lägga till ytterligare en dag i BMWSC:s bankalender för 2011. _________________ BMW MC-klubben |
||
Måns; om man, rent hypotetiskt, skulle vilja köra Bmw mini-cup med säg en SFRo besiktad E30 med Alpina B6 motor?
Skulle det vara möjligt? _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800 |
||
Alpina är OK, vi vet alla om släktskapet mellan Alpina och BMW, och att motorn i grunden är en BMW-motor, samt att den satt i just E30/B6. Givetvis är det krav på ett godkännande av SFRo. Din E30 Alpina skulle hamna i M-klassen. Hypotetiskt alltså Både du och din bror kunde ju vara med samtidigt. Du har ju en välputsad MINI R56 JCW ståendes också _________________ BMW MC-klubben |
||
Preliminärt intresserad (om bil är hel och tid finns) -enstaka tävling, e36 M3:a.. Vore kul med en mix av bilar enligt t ex hk/vikt och något hkp-system.. M v h // Johan |
||
Preliminärt för 2011 om en BMW-klass öppnas (en klass för M-bilar eller en klass för övriga BMW-bilar):
M-bilar 1. Magnus Thome' (E46 CSL, hel säsong) 2. Hans Lanninger (E36 M3, hel säsong) 3. Christoffer Rantzow (E46 M3, hel säsong) 4. Jan Ekehage (E30 M3, hel säsong) 5. Viktor Örtegren (E46 M3, hel säsong) 6. 7. 8. Övriga BMW 1. Johan Nilsson (E36, hel säsong) 2. Anders Holm (E36, hel säsong) 3. Viktor Starkman (E36, hel säsong) 4. Daniel Lindstedt (E36, hel säsong) 5. Kristofer "Stoffe" Larsson (E36, hel säsong) 6. Marcus Jarlson (E30, hel säsong) 7. 8. I mån av plats; enstaka tävlingar eller möjlighet till mix av BMW/Audi-bilar: 1. Stefan Alm (Audi S2, hel säsong) 2. Jerry Albrektsson (E30) 3. Sven Moubis (E36 M3) 4. Mikael Petterson (Audi TT, hel säsong) 5. Mathias Gustafsson (E30) 6. Johan Sundqvist (E36 M3) _________________ BMW MC-klubben |
||
_________________ Ulf Ericsson BMW M3 GT -95 Nr:233 BMW M3 E46 -04 Porsche 964 -90 Porsche 944/968 (Banbil) Porsche GT3 Touring -18 Toyota GR Yaris -20 Toyota GR Yaris -20 |
||
Inom kort så kommer reglementsgruppen för MINI Cup att skicka in föreslaget reglement för 2011 till SBF (Racingutskottet och Utskottet för Enkla Tävlingsformer) för ev. kommentarer och nödvändiga justeringar enligt SBF.
Vi utgår fortfarande från reglementet som gällde under 2010. Undersökningen av intresset bland BMW-gatbilar för en uppstart av Klass BMW har genomförts. Det var jämnt skägg mellan BMW M-gatbilar och övriga BMW-gatbilar. Ursprungligen var S-motorer inte tänkta att vara tillåtna i Klass BMW då S-motorer har en särskild stor fördel effektmässigt. Nu förslås S-motorer att bli tillåtna, men för att jämna ut en förväntad salig blandning av BMW-motorer i Klass BMW så förslås nyare M-bilar med S-motorer få ett tidstillägg på X%. ("X" håller på att defineras) ("Nyare" innebär troligen från E36/S50B32 och framåt) Edit: Justerat motorkoden. En hädelse som jag hoppas att fundamentalisterna kan överse _________________ BMW MC-klubben |
||
Låter bra och spännande detta. _________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||
Är det inte en idé att göra detta på alla bilar, en uppskattad effekt/vikt(likt effekt-formulan som finns i BMW-Cup), sen ett poäng system? Visst kan det aldrig bli "rättvist" som vi tidigare varit inne på, men detta skulle komma närmare Typ: Uppskattad vikt/(HP+(Nm/2))+10/tid runt banan*100=poäng exempel påhittad m3 ((1400/289+(350/2))+10/45*100=28,9 exempel påhittad 323 ((1400/175+(250/2))+10/50*100=29,9 lägst vinner, typ. Säkert en HELT idiotisk uträkning men smartare personer kan säkert få fram nått bra :P _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||
_________________ BMW MC-klubben |
||
I vanlig konbana så kan man ju lägga banor som är väldigt materialutjämnande, där man inte ens behöver två klasser (det är ju vanligt med rdäcksklass och gatdäcksklass). Ofta kan gat- och r-däcklasserna hamna på snarlika tider om man lägger banorna med lite tänk. Meeeeeeennnnn.... i det här upplägget blir det absolut ingen materialutjämning. Mitt inlägg är väl iof helt onödigt med lite sparkande på redan öppna dörrar, men det bara slank ur mig
Tror på Måns ideér att fortsätta insamlandet av resultat som ett bra sätt att se vad man behöver göra för att jämna ut oddsen i "fas 2". Och någon grov grundutjämning så här i första omgången som kanske slår fel här eller där, det är väl smällar vi kan ta i uppbyggnadsskedet. _________________ Magnus Thomé |
||
Ideér, förslag, och kommentarer är alltid välkomna.
Finns det några stycken som kan samverka, och klura ut någon spännade "formel" eller upplägg utan att försöka lösa evighetsfrågan om vems bil som är mest/minst gatbil, eller tro att 100% rättvisa är annat än en utopi så kan vi sätta samman en sådan grupp. Hellre kul med många än med få, enkelt att förstå och administrera, och "good enough" rättvisa duger mer än väl som nyckelord för denna grupp. _________________ BMW MC-klubben |
||
Jepp jepp...
Jag är med fast jag så skulle få strafftid för att jag skriver för mycket online, inte att vinna jag är efter (med min bil iaf!) Men man ska alltid sträva efter att bli bättre, även regler _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||
Allmänt banåkaforum Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17 besök senaste veckan (30291 totalt) |