Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (30283 totalt) |
Finns det ett intresse för "time attack" á la MINI Cup även bland gatbilsförare med BMW?
MINI Cup är en perfekt - och billig - början på din tävlingskarriär. Våga ta första steget mot BMW Cup, eller varför inte bara höja spänningen något under banträffen med gatbilen? Även gamla pensionerade BMW Cup-förare med brist på adrenalinkickar är välkomna. om ett intresse finns så kan ev. en BMW-klass öppnas 2011. Tävlingsavgiften blir träffavgift gatbilar + hyra transponder. Tävlingsavgiften inkluderar naturligtvis även gatbilskörningen under våra banträffar. Då det är tävling gäller inte BMW OF:s försäkringskydd för gatbilen under själva tävlingen, men risken för en incident är minimerad. BMW-klassen kan vara öppen för samtliga BMW-modeller inkl. M3 då skillnaden i motoreffekt inte nödvändigtvis är utslagsgivande i MINI Cup. Ett enkelt tekniskt reglemente blir aktuellt liknande: -Gatlegal bil (skattad, försäkrad, SBP-besiktad med mönstrade däck) -BMW-motor, motortyp enligt registreringsbevis (BMW original turbo om turbomatad). -original BMW-stolar och trepunktsbälte. om 4/6-punktsbälten och skalstol med stolsfästen används så ska dessa vara FIA-godkända (utgånget datum är OK). -Minimum tävlingsvikt 1300 kg (inkl. förare och bränsle). Kravet på personlig utrustning är samma som för gatbilskörningen. Enligt rykte så ska det inte krävas en MINI för att börja tävla, det ska tydligen fungera hyfsat även med en BMW Ära, berömmelse, och tjusiga utlovas Naturligtvis kan ett liknande intresse från ACS gällande AUDI-gatbilar också diskuteras. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Jag är mycket sugen på att börja tävla nästa säsong och tycker detta är ett toppenförslag!
Steget till BMW-cup kan kännas lite stort och då är detta ett perfekt alternativ. Vad jag har läst så har Mini Cup varit mycket lyckat i år och det är kul. Jag kan också tänka mig att hjälpa till i klubben om det behövs för att få verkstad av detta. Kom igen och visa ert intresse så vi kan åka BMW-cup "light" under 2011 _________________ Johan Nilsson BMW 318is-93 n/a |
||||
+1 |
||||
Jodå En E30 från fabrik ska väga 1300 kg enligt uppgift. "Rabatt" har alltså lämnats på ovanstående då tävlingvikten 1300 kg inkluderar både bränsle och förare. Naturligvis kan jag ha fått tag på fel uppgift. Enligt herr Bäck väger en E30 318is 1200 kg från fabrik så då är det bara att korrigera tävlingsvikten till 1200 kg (inkl. bränsle och förare) innan reglementet spikas. Givetvis ska man få lätta bilen lite, men syftet med tävlingvikten är att begränsa risken för latenta anorektiker. Annars dyker det vis av erfarenhet snart upp en finurlig E30-förare med hålborrad rensad kaross och plastfolie till rutor. Ingen nämnd, ingen Bäck...ehh...glömd _________________ BMW MC-klubben |
||||
I mån av tid är även jag intresserad. En god tanke kan vara att köra detta tidigare under dagen, istället för som sista delmoment nu senast på Gotland. Hellre ha sista passet/passen som open pit för gatbil.
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
+1 Idén är väl god men tiden är inte oändlig under en bandag. Däremot kanske upplägget passar bättre under en 2-dagarsträff som Knutstrop varit, eftersom det ju är en lite roligare variant av den gamla karamellen familjekörning _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Det kan kanske anses som en roligare variant än att harva runt med gatbilen varv efter varv också ? _________________ BMW MC-klubben |
||||
Visst, du har en poäng där _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
_________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||
Ett stort förtydligande då några tydligen inte har läst ordentligt:
Det finns inget spikat att det blir någon utökning, eller ens fortsättning av MINI Cup 2011. Diskussionen kommer att föras av styrelsen och SBF senare under året. Ett bra input till den diskussionen är dock huruvida det finns ett intresse bland medlemmarna, och om så är fallet, hur stort/litet det intresset är. Bättre att veta än att bara tycka och gissa. Ni som tror något annat kan alltså lugnt sätta er ned i båten igen Jag fortsätter att uppdatera listan enbart med syftet att försöka kolla av intresset. BMW 1.Johan N. 2.Johan A. 3.Viktor Ö. 4.Magnus T. AUDI 1. Stefan A. 2. Ulrich R. 3. Peps P. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Jag fortsätter att uppdatera listan enbart med syftet att försöka kolla av intresset.
BMW 1. Johan N. 2. Johan A. 3. Viktor Ö. 4. Magnus T. 5. Janne E. AUDI 1. Stefan A. 2. Ulrich R. 3. Peps P. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Allmänt banåkaforum Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (30283 totalt) |