Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (45187 totalt)
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Japp, ännu en 964, men vem kan motstå dem...

Min andra 964:a i ordningen, den första var en C4 som gick som bruksbil året runt. Roligaste vinterbil jag någonsin haft. Men denna gång blev det en C2 istället, mer inriktad på ban/slalomåka även om den helst också ska gå att leva med på väg till/från mötena (jag vill inte traila). Tänkte nu det kan vara kul att lägga upp en tråd här, om inte annat får jag ju själv en chans att dokumentera utvecklingen på den! Nu har jag iofs hunnit med en del sedan jag köpte den -08 men ändå. Så här såg den åtminstone ut vid köpet:


Spec då, i grova drag:
- Satinsvartmetallic
- M220 d.v.s. standardmonterad diffbroms (testad, ej utsliten)
- G-pipe
- Tornstag i komposit
- Sportstolar
- original 964 turbo S ratt (!!!)
- Max Moritz fjädrar och nya Bilstein sportdämpare
- Cupspeglar
- 17 tums asfula Boxsterfälgar
- AC och taklucka. Takluckan är bra när AC:n har slut gas har jag märkt!
- Något slags Porsche Exclusive inredning, med mittkonsol, CD-fack och gammalt telefonmontage
- En hel hög med (som det verkar) professionellt monterade Boston Acoustics högtalare. Får vara kvar t.v.

Därefter har jag förstås pulat lite:
- 993 turbo bromsok med 964 turbo 3,6 skivor fram
- 964 -92 fyrkolvsbromsar bak
- Tilton justerbar bromskraftregulator (står på max bak, lite onödig alltså)
- 18" cup-kopiefälgar med Hankook RS-2 Z212 däck. Går finfint
- original Farthållare! Bra att ha mellan Skellefteå och Umeå pga fartkameradjungeln där
- Bypassrör för motorrumsfläkten
- Nytt trimchip (satt ett motsv RS-chip förut men detta går bättre)
- 964 RS styrleder
- Vita blinkers, förstås
- Lackat om stötfångarna och bakluckan pga småskavanker, nya lyktglas och lister etc.
- Plockat bort baksätesryggstöden för att kompensera farthållarens vikt
- En racekat köpt av Anders K, ska mecka in den så snart den kommer.

Så just nu ser den ut så här:



Nu är det stillestånd i byggandet eftersom bil och förare ska till Ringen nästa vecka, men till vintern står följande på programmet:
- Byta till 993 C2 bakbromsok, troligen även 993 h-cyl och servo.
- Powerflex bussningar till bärarmarna fram
- Leta upp och täta diverse oljespill, eventuellt byta ventilfjädrar & retainers till hållbarare i samma veva.
- Weichers eller Heigo halvbur i Clubsportvariant ska troligen in
- I samma veva, byta ut orginal-sportstolen och stoppa i ett Schroth 6-punktare.
- Andra förslag emottas med tacksamhet

Garaget ska dessutom uppgraderas med saxlyft, bör i detta nu vara halvfärdig på fabriken i Kina

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Nice Jonas, vi ses på sydligare breddgrader om en dryg vecka.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



KUL med fler 964or på rejsa, har lagts till väldigt många de senaste dagarna..

Ser bra ut Jonas...

Mvh

Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Ja, det verkar som att 964:an lockar en hel del rejsputtar, till skillnad från 993. Kan hända det beror på kostnaden, att en preppad 993 (inköp+uppgraderingar) hamnar farligt nära 996 GT3?

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Här var'e grejer på gång, fick just en liten blänkare från fabriken. Blir bra när man ska ur med motorn. Custom-bygge i Jägermeister orange
Bör anlända om drygt en månad, hoppas jag. Båt tar tid.



MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1136

Namndispens
Namndispens

Jorå, lyftar kan vara snygga :-)
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Mycket mekande har det blivit sista tiden. Bilen fick för sig att börja bete sig dumt på väg hem från Mittsverigebanan i augusti, när man låg på jämn fart vanlig landsvägsåka kände man att det som "tvekade" lite grann då och då, och vid acceleration från lägre varv kunde den ibland vara lite trög. Har därför försökt mig på en del felsökning:

0. Läst av felkoder. Nada.
1. Luftmängdmätaren rengjord, uppmätt, verkade OK. Gjorde ingen skillnad
2. Hela insugssystemet inkl spjällhus bortplockat & rengjort. Gjorde ingen skillnad.
3. Bytt fördelarlock & rotorer. Kollat att fördelare #2 snurrar. Gjorde ingen skillnad.
4. Körde i STP cleaner. Kanske lite bättre? Dock antydan till spikningar vid höga rpm.
5. Bytte chip till ett annat trimchip. Möjligen bättre?
6. Plockade loss spridarna, lämnade in på provning & rengöring. Tre hade dålig sprutbild.

Nu gick bilen klockrent i ca 20-25 minuter men sedan kom det lite antydan till tvekan igen. Bränslepump eller reglerventil? Skulle behöva kolla bränsletrycket. Annars börjar jag få slut på idéer, skulle möjligen kunna vara en av tändkretsarna dvs en tändspole eller tändmodul, alt kablar. Eller lambdasensorn, eftersom det mest har märkts vid lugn körning. Nåja, nu får bilen rulla ner till Ringen som den är, borde vara någorlunda fit för den resan åtminstone, när man smiskar på lite går den perfekt. Kanske kastar i originalchippet för att eliminera den källan och så får den väl dricka V-power för säkerhet skull.

En stor eloge f.ö. till Performance Tuning Sweden i Gammelstad, inga problem att komma in med spridarna kl 17, och de var färdiga för hämtning kl 19. Inget extra påslag för övertidsarbete och citat "måste du ha dem i kväll så är det självklart att vi gör dem klara i kväll". Det kallar jag service!
Har anlitat andra firmor tidigare för denna typ av jobb men inte i närheten av samma bemötande och snabbhet där.

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Har du inte hunnit byta lambdasensorn så skulle jag ha den högt upp på listan innan du byter nåt annat.

Thomas

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Ja, jag har mina misstankar riktade åt det hållet. Inte minst eftersom det dök upp en felkod på lambdasonden vid ett tillfälle som sedan försvann igen. Nu funkar inte min garage-PC (eller OBD-kabeln) så jag kan inte läsa av igen
Det enda som talar emot sensorn är spikningarna som dök upp, de kom vid fullgas-acc över 5000 rpm och då är ju den ur funktion. Men jag hörde inga spikar innan jag tankade senast så det kan ha varit dålig soppa i macken eller möjligen att STP-tillsatsen sänker oktantalet? Trimchipet kräver 98 oktan.

Har en annan beg sond liggande på hyllan, men den kan möjligen vara dålig. Hade jag haft mer tid innan Ringenavfärd (imorgon em) skulle jag ha testat med den!

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Sådär, hemma igen efter en vecka, ca 400 mil och 18 varv på NS. Bilen är kort sagt skitig som f*n!
Skaderapport: ett blinkersglas hoppade bort någonstans på NS, om någon hittat det kan han/hon höra av sig Ser nu ut som stackarn fått hål i tanden!


Bilen gick fint på banan, och även föraren börjar nu hitta spåret rätt bra. Tider ska vi inte tala om men jag själv är åtminstone fullt nöjd med tempot. Det enda jag kan klaga på var en del understyrning som gjorde att man fick hålla igen lite mer än önskvärt i vissa kurvor (främst Hatzenbach 1 och Metzgesfeld men egentligen mest överallt där det går mediumsnabbt).
Motorfelet har jag nu lokaliserat, mycket riktigt var det lambdasonden. Innan PCS-dagen ryckte jag ur tåten till den så motorn endast går på mappningen (eller nödprogrammet om man så vill), och den har gått klockrent ända sedan dess. Drar fint genom hela registret och t.o.m. förbrukningen på svensk landsväg sjönk från ca 1,05 till 0,95.

Nu återstår bara tvätt och kanske denna helgens körning om den blir regnfri, sedan får kärran åka in i garaget för vinterupprustning. Understyrningen behöver jag få ordning på först och främst för att kunna köra med mer attack. Ska kolla hjulvinklarna, stoppa i Powerflex-bussningar fram och byta hämmarna f+b till justerbara, så får vi se om det blir bättre. Sedan ska nog även motorn plockas ur och få sig en liten genomgång. Tätning av diverse oljedropp, nya ventilstyrningar (när man ändå har ur den...) och ett RS-svänghjul står högst på listan!

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Nu kan skruvandet börja på allvar, lyften är hemma, installerad och provkörd. Jag tog en något mindre variant än de som jag lade in tidigare i tråden, utan ramper. En smaksak vilken modell som funkar bäst men denna klarar sig på 1-fasmotor så det blir lite smidigare på så sätt.


MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



väldigt fint bil man borde stannat vid denna design som de äldre porscharna har, de nya ser för tama ut =)

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



pentén skrev:
väldigt fint bil man borde stannat vid denna design som de äldre porscharna har, de nya ser för tama ut =)


Det är bara för du kollar på 996or, 997an är back to the old days

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
pentén skrev:
väldigt fint bil man borde stannat vid denna design som de äldre porscharna har, de nya ser för tama ut =)


Absolut, jag har mer och mer fastnat vid 964 som den ultimata 911:an (om vi bortser från RSR-73 och sånt). Och så är de inte så tama att köra heller. De nyare kör ju nästan sig själv runt banorna

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Supramannen skrev:
pentén skrev:
väldigt fint bil man borde stannat vid denna design som de äldre porscharna har, de nya ser för tama ut =)


Det är bara för du kollar på 996or, 997an är back to the old days


Betydligt bättre åtminstone!

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



Supramannen skrev:
pentén skrev:
väldigt fint bil man borde stannat vid denna design som de äldre porscharna har, de nya ser för tama ut =)


Det är bara för du kollar på 996or, 997an är back to the old days


jo det har du ju rätt i
men 964 turbo mot 997a turbo så tycker jag ändå 964an ser mindre och mer muskulös ut, lite mer rå helt enkelt jag kollade in 997 turbo nu och som du säger , den är ju hårdare än 996 turbo

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



pentén skrev:
Supramannen skrev:
pentén skrev:
väldigt fint bil man borde stannat vid denna design som de äldre porscharna har, de nya ser för tama ut =)


Det är bara för du kollar på 996or, 997an är back to the old days


jo det har du ju rätt i
men 964 turbo mot 997a turbo så tycker jag ändå 964an ser mindre och mer muskulös ut, lite mer rå helt enkelt jag kollade in 997 turbo nu och som du säger , den är ju hårdare än 996 turbo


Hadlar ju helt om smak, jag gillar 997 turbo mycket mer än 964 men det är jag det...men gillar även dom gamla också..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Supramannen skrev:
Hadlar ju helt om smak, jag gillar 997 turbo mycket mer än 964 men det är jag det...men gillar även dom gamla också..


964 turbo 3,6 är den sista som får håret att växa ordentligt på bröstet. Fabriksbilar alltså. Bygger man om dem enligt ditt mönster är det en annan sak

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



jonthi skrev:
Supramannen skrev:
Hadlar ju helt om smak, jag gillar 997 turbo mycket mer än 964 men det är jag det...men gillar även dom gamla också..


964 turbo 3,6 är den sista som får håret att växa ordentligt på bröstet. Fabriksbilar alltså. Bygger man om dem enligt ditt mönster är det en annan sak


Som sagt smaken är som baken, jag gillar dom nyare bättre, har en 964 turbo 3,6 här inne nu dom är nice som fan dom med

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Ett bra tag sedan det hände något i tråden, inte så mycket mer aktivitet i garaget heller för den delen men lite har man ju hunnit fixa:

* Bytt styrboxen till vingen.
* Bytt blinkers fram (bortfluget glas). De nya är f.ö. silvrigare än de gamla vita, mycket snyggare.
* Monterat en fjärrstyrning till c-låset, så man slipper öppna dörren med nyckeln (adderar visserligen ett par hundra gram till bilen men jag har uppenbart blivit alltför bekväm med åren...)!
* Bytt krängningshämmarna fram och bak. Nu sitter H&R 24/26 mm istället. Ska bli intressant att se hur de funkar ihop, spontant känns den bakre väääääldigt grov jämfört med vad Porsche själva petat dit, men något måste ju HR-tyskarna ha tänkt innan de satte ihop paketet?

För övrigt, någon tidigare skruvartomte hade lyckats montera bakre originalkrängaren upp och ner!
Kröken som krängaren gör för att gå fritt under växellådan gick m.a.o. upp mot lådan istället för ner och bort från den. Lustigt nog hade det inte skrapat i mer än ytterst marginellt. Att montera den grövre HR-krängaren samma väg hade däremot varit helt omöjligt.

Just nu pågår byte till 100 cells kat och ny lambdasond (gamla var trasig). Samtidigt, medan man ändå har bort katen, ska jag kolla ventiljusteringen och försöka täta en del oljedropp från kamkedjekåpor och ventilkåpor. 3:ans avgasfläns saknade dessutom en mutter så den ska också på plats. Förhoppningsvis är bilen körklar till PCS 964-träff den 14:e, då borde även det mesta dammet försvunnit från vägarna häruppe

P.S: Saxlyften som installerades i vinter funkar superbt och är fantastiskt bra att ha. Vilket nöje att kunna sitta på en pall under bilen och jobba! Ventiljustering kommer att vara ett rent nöje framöver

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



jonthi skrev:
* Bytt krängningshämmarna fram och bak. Nu sitter H&R 24/26 mm istället. Ska bli intressant att se hur de funkar ihop, spontant känns den bakre väääääldigt grov jämfört med vad Porsche själva petat dit, men något måste ju HR-tyskarna ha tänkt innan de satte ihop paketet?


Ser frem emot en diger rapport om dina erfarenheter!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (45187 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande