Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bankalender 2011, spikad! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (27156 totalt) |
Nu har jag dålig koll på hur arrangemanget fungerar rent praktiskt men finns det kanske utrymme för respektive SC-sektion att arrangera "dag två"?
Det vill säga, CS och Cupen har lördagen och SC med respektive sektion håller i dag två om ekonomin/intresset tillåter? Två dagar cup tycker i alla fall jag inte är nödvändigt, det fungerar utmärkt med bara en. Däremot som fd. gatbilsåkare så uppskattade jag den massiva körtiden som man får under ett tvådagars arrangemang. Skulle lätt betala det dubbla och lite till, kanske 600:- för dag ett och en 1000:- för dag två som då är befriad från avbrott för cuprace. Åter till kalendern: Ge inte upp Gotland, bara för att det kanske blir lite ont om deltagare i år så måste man nog ge ön en chans till, allt nytt behöver lite tid att gro in. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Vi kommer se till så alla blir nöjda, snart kommer frågeformuläret ut till alla medlemmar och då ser vi vad medlemmarna i klubben vill. Det är endast ett fåtal som skriver vad de tycker på rejsa. _________________ olof Johansson |
||||
Ang gotland, det är en rejäl maskin som kommer i rörelse när vi ska åka över till Gotland. Vi behöver ex 30 flaggvakter enligt banlicensen och dessa kommer bla från MK Scandia, det finns inga flaggor eller brandsläckare till posteringarna, så dessa får vi hyra från fastlandet, m.m. Så vi kämpar för fullt för att ro detta iland _________________ olof Johansson |
||||
Riktigt coolt projekt och man har full förståelse för att det är problematik utöver det vanliga, riktigt avis på er alla som kommer iväg dit!
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Kanske dags att vända på steken några år nu, så vi som har aplångt till knutan får ett tvådagars arrangemang lite närmare Ser fram emot formuläret, ut med det snarast _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Jag ser det nog lite tvärt om måste man ändå åka nästa 70 mil enkel som till knutan kan det lika gärna var 2 dagar då man ändå åker så långt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jag har full förståelse för att det är långt att köra till Knutan för er uppåt landet precis som det är för oss i söder till Gellleråsen, Kinnekulle,Mantorp osv. Och detta är den enda positiva sak jag ser med Mantorp gentemot Knutan om jag försöker vara objektiv. Men nog är det väl synd om DET skall vara orsaken till att man gör så som det planeras? För Knutan har ju varit en succe dom två senaste åren och i år var det ju sjukt många cupisar på banan! Sen är det ju inte så att SC har förbisett sina deltagare från 08 området då vi 2009 var på Mantorp 2 gånger och Gelleråsen 1 gång. 2010 är det Mantorp 1 gång samt Gelleråsen 2 gånger och dessutom Gotland 1 gång, samtliga ställen med rimliga avstånd från 08 Glöm inte bort att SC är så mkt. mer än cupen, det är mycket socialt umgänge och förhoppningsvis föredrar vi alla en högkvalitativ träff som helhet framför att det är kort avstånd till banan. Sen hoppas jag att formuläret inte bara består av frågan "var vill du köra?" utan att man försöker ta reda på vad vi medlemmar uppskattar med dom olika banornas förskaffningar osv. Alltså Banans kvalitet och körglädje Geografiskt täckningsområde Depåområde Catering Boende Flaggvakter samt snarlik inhyrd personals kvalitet (om det nu diffar från bana till bana) Sen är det kanske inte dum idé att även ta upp andra saker samtidigt, så som vad som kan förbättras med enkla medel. Vad som är bra och vad som är dåligt osv.. Det är inte så många som vågar göra sig hörda på årsmöten eller som pallar engagera sig i styrelsearbete (själv gör jag det) så ett formulär kan vara väldigt givande om det görs på rätt sätt, att få vara anonym kanske underlättar för en del, detta borde gå att lösa om formuläret fylls i på en dold länk på hemsan. Jag håller med Stålheim i det att jag ser framemot formuläret! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Vad jag själv har lärt mig under åren är att det är nästan precis tvärtom. om vi exkluderar BMW Cup så föredrar majoriteten av gatbilsförarna att kunna åka till bana, på banan, och hem från banan under samma dag. Finns det tid att vara social också under samma dag så är det bra. Avstånd till banan prioriteras. Det är minoriteten av gatbilsförarna som åker till varje banträff oberoende av avstånd, sover över natten innan på orten, och möjligen tar sig en matbit och pilsner tillsammans kvällen innan. Banträffarna som får högst deltagarantal är närmast till var majoriteten av våra aktiva medlemmar bor. Tyvärr. Jag personligen hade gärna sett en större grupp gatbilsförare som tyckte att socialt umgänge borde ha större plats inom SC vad det gäller gatbilssidan (precis som i BMW Cup). Kanske är det så att i motsats till BMW Cup-förare så byter gatbilsförare intresse/bilmärke/klubb ofta. Vi har en hög omsättning på gatbilsförare inom SC, och det kan också vara en anledning till att den social biten inom SC inte uppskattas av fler. Sommarträffen på Knutan är dock lite speciell då det är en tvådagarsträff, men det finns inget som säger att vårträffen på Mantorp inte skulle kunna ersätta Knutan som den traditionella tvådagarsträffen. Framför allt då den attrahera fler deltagare pga av sin närhet till flertalet aktiva gatbilsförare. Det s.k. "klubbmyset" - det sociala - mellan dagarna skulle dock inte vara lika förekommande då flertalet skulle åka hem över natten. Det kanske mer är ett tecken på att saker och ting förändras? Dessutom går sedan flera år tillbaka tvådagarsträffen på Knutan med brakförlust för moderklubben BMWCS. Deltagarantalet på och av banan är en anledning. Målet måste väl vara för varje normal förening att åtminstone få + och - att gå jämnt upp? Mycket annat kunde premieras inom moderklubben BMWCS och varje sektion för den summa pengar som Knutan bränner upp årligen, och som subventionerar det "sociala umgänget" nere i södra Sverige. En tvådagarsträff på Mantorp skulle resultera i ett betydligt bättre ekonomiskt resultat för bla moderklubben BMWCS. Att prata ekonomiskt resultat kan anses tråkigt av den gemene medlemmen som betalar in XXX Kr då och då, men faktum är att det är klubbens styrelse som är personligen ansvariga för detta. Därför är det av vikt att det inte hamnar på ett minus. Vet man vad det kostar att arrangera en banträff så blir man dessutom aningen mörkrädd. Vet man vad hel en säsong för tex BMWSC kostar så blir man också lätt "bekymrad" Mina två korvören. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Väl talat Måns
Allt kostar mycket pengar, tar mycket tid MEN det blir oftast jä***gt bra! Vi får inte vara rädda för förändringar i bankalendern, det kanske blir jättebra. Om inte så har vi ju i alla fall testat _________________ /Thim Tollin #518 BMW SC, BMW Cup representant Pit crew Team Kinnby Motorsport BMW 520-3,5 -87 Hyundai i30 Sport -09 Volvo Amazon -70 |
||||
Passar mig perfekt, har bara 60 mil dit, dvs ungefär lika långt som till Gelleråsen... Jo, jag har kört på båda banorna, de kan inte jämföras... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
[quote="Måns Ulveståhl
Dessutom går sedan flera år tillbaka tvådagarsträffen på Knutan med brakförlust för moderklubben BMWCS. Deltagarantalet på och av banan är en anledning. Målet måste väl vara för varje normal förening att åtminstone få + och - att gå jämnt upp? Mycket annat kunde premieras inom moderklubben BMWCS och varje sektion för den summa pengar som Knutan bränner upp årligen, och som subventionerar det "sociala umgänget" nere i södra Sverige. En tvådagarsträff på Mantorp skulle resultera i ett betydligt bättre ekonomiskt resultat för bla moderklubben BMWCS. [/quote] BMW CS går rätt bra ekonomiskt även efter att Knutan är betald Tror inte att någon ser det som en förlust att Knutan kostar mycket pengar utan snarare som en möjlighet för klubben att ge något tillbaka till medlemmarna. Mvh _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
Edit: Ett par svar på Måns inlägg lite tidigare, ser nu oxå att Mattias hann före att svara delvis..
"Dessutom går sedan flera år tillbaka tvådagarsträffen på Knutan med brakförlust för moderklubben BMWCS" Nja det där tycker jag vinklas lite tokigt. Vi investerar i kvalitativa arrangemang för våra medlemmar och Knutstorp är ett av dessa, vi ser inte detta som en förlust utan en investering. Vi driver ingen vinstdrivande verksamhet utan medlemmarnas pengar skall gå tillbaka till oss själva inte lagras på banken eller delas ut till några profithungriga aktieägare. Dessutom är ju en stor anledning till dom höga kostnaderna för BMWCS att vi tar kostnaden för banhyran och allt annat dessa dagar, detta är ju något som i teorin innebär/kan innebära att SC åker på en dryg kostnad om man ruckar på konceptet. "Deltagarantalet på och av banan är en anledning." Fullsmockat på banan dom senaste åren kan man väl inte klaga på, ett tag innan Knutanträffen i år hörde jag av gatbilsansvariga att väntelistan var LÅNG. Dom av oss som kikade på Cupen på knutan insåg att det var väldigt populärt med tanke på deltagarantalet. Och besökare som inte körde bana var där i stort sett lika många på Knutan som på Mantorp. Vad det gäller utställande företag har det även där varit fler på Knutan både 2009 och 2010 "Att prata ekonomiskt resultat kan anses tråkigt av den gemene medlemmen som betalar in XXX Kr då och då, men faktum är att det är klubbens styrelse som är personligen ansvariga för detta. Därför är det av vikt att det inte hamnar på ett minus. " BMWCS har dom senste åren visat på fina ekonomiska resultat och det är väl kalenderårets resultat som är av intresse inte den enskilda aktiviteten. Alla våra sektioner får en rimlig summa pengar varje år och mer om behov finnes. Vi har till och med sektioner som i år avböjt mer pengar! Utöver detta så har vi tex. en ypperlig kassör som även sköter kansliet med alla medlemmars behov där går en liten slant men dom är väl investerade. Så att vi hamnar på minus eller slänger bort pengar känns inte rättvist att säga. Oavsett vilket är detta BMWCS pengar och inte BMWSC och tråden handlar väl om BMWSC och dess planer för 2011? Nåja jag har hört trevliga förslag idag som kan bli riktigt bra och som kan passa både CS och SC, mer om detta lite längre fram i höst när allt är lite klarare. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Sjöströmmarn,
Varför skulle SC åka på en dryg kostnad om SC möjligen anser att en dag på Knutan räcker? Japp, CS står för kostnaderna på Knutan, men SC står för intäkterna. Den dryga kostnaden däremot vore att "tvingas" ha två stycken tvådagarssarrangemang (vårträff och sommarträff). Vårträffen har ju tidigare efterfrågats av gatbilsförare att göra om till tvådagars. Därav diskussionen om att möjligen göra Knutan till ett endagsarrangemang. om Knutan anses vara en "fullbokad" och välmående BMW-träff på och utanför banan låter jag andra avgöra. Ett klargörande: Jag har aldrig skrivit att CS "slänger bort" pengar. Du kan kalla det vad du vill, men det är fortfarande en förlust då utgifterna överskrider intäkterna. om förlusten sedan är planerad är ju bara bra. om man nu gillar förluster om involverade klubbar diskuterade ev. förslag och alternativ först vore naturligtvis att föredra. Vad som utlöste Knutan diskussionen var nedanstående citat, och baserat på det verkar inte Knutans ev. förändrade framtid vara direkt synkad mellan klubbarna.
_________________ BMW MC-klubben |
||||
Sjöströmmarn,
Den dryga kostnaden vore att "tvingas" ha två stycken tvådagarssarrangemang (vårträff och sommarträff). Vårträffen har ju tidigare efterfrågats av gatbilsförare att göra om till tvådagars. Därav diskussionen om att möjligen göra Knutan till ett endagsarrangemang. Du kan kalla det vad du vill, men det är fortfarande en förlust då utgifterna överskrider intäkterna. om förlusten sedan är planerad är ju bara bra. Gudrun Schyman behöver ju inte ha ensamrätt att bränna...förlåt, investera pengar Åter igen så är det ingen eller inget som tvingar CS att reducera Knutan från att förbli en tvådagarsträff även om SC skulle nöja sig med att delta enbart under en dag. Många uppskattar säkert Knutan - antingen på avstånd eller plats under en dag eller två. om involverade klubbar diskuterade ev. förslag och alternativ först vore naturligtvis att föredra. Vad som utlöste Knutan diskussionen var nedanstående citat, och baserat på det verkar inte Knutans ev. förändrade framtid vara direkt synkad mellan klubbarna.
Det finns ju hopp om att den synkningsdelen snart är avklarad. Speciellt med tanke på att banträffarna för 2011 måste bokas nu. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Absolut, synkat med ordförande i CS ikväll. Kommunikationsmissar mellan klubbarnas inriktningar som nu är uppklarade. Enligt mig är det bara en tidsfråga innan CS & SC "blir ett" så det är dax att öka dialogen och samarbetet Vi tar 2011 som ett utvärderingsår och gör det absolut bästa av "testet". Testar man inte vet man inte, vad är detta om 100 år? _________________ Patrik Skoog |
||||
Nej du Hr Sjöström, det är lätt att spela hockey från läktaren oftast krävs det två för att dansa, ibland tre då kallas det Ballongdans. _________________ Patrik Skoog |
||||
Allmänt banåkaforum Bankalender 2011, spikad! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (27156 totalt) |