Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (84959 totalt)
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Jag tvivlar inte en sekund på att du kommer vara ruskigt snabb i helgen, även om det regnar eller inte.. syns på fredag

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Joan skrev:
Härlig rejsbil! thumbs up

Kommer du att fortsätta köra med original bromshydroaggregat med DSC och ABS i fortsättningen också eller är det bara inledningsvis tills du fått sorterat ut bilen?


Intentionen var att köra den här säsongen så mycket original som möjligt för att senare bygga om/bort sånt som man märker inte fungerar. Nu har det inte blivit så mycket åka av ännu så jag får se hur det går framöver.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Flesh skrev:
Jag tvivlar inte en sekund på att du kommer vara ruskigt snabb i helgen, även om det regnar eller inte.. syns på fredag


Vi får väl se hur snabb det går . Jag räknar inte med att jag kommer kunna matcha dig.... än

Lycka till . Ses på Knutan.

_________________
Johan Armskogh
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



Hej Johan,
Börjar ju att funka riktigt bra nu. Du gjorde en bra uppkörning i söndagens race.
Det syns ju att du har en tung bil så Knutan kanske inte är den bästa banan.

En liten fundering: jag såg att du meckat en del med slutrören, klarade inte bilen 95db ?

Hur som helst låter den RIKTIGT gött thumbs up

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



nicke-69 skrev:
Hej Johan,
Börjar ju att funka riktigt bra nu. Du gjorde en bra uppkörning i söndagens race.
Det syns ju att du har en tung bil så Knutan kanske inte är den bästa banan.

En liten fundering: jag såg att du meckat en del med slutrören, klarade inte bilen 95db ?

Hur som helst låter den RIKTIGT gött thumbs up

Håller helt med, stod som åskådare och tittade glatt på... var väldigt kul att se uppkörningen. Kul med ett spännande rejs!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Knutstorp bjöd på en hel del regn och på lördagens kval kval körde jag bilen för första gången i regn. Kändes allt annat än bekvämt och att regndäcken jag hade var gamla puckar gjorde inte körningen roligare. Fick absolut ingenting att stämma och åkte pinsamt långsamt. Jag gillar annars att åka i regn och de brukar alltid gå bra då men inte nu. Fick 10:e startruta och till race 1 bestämde jag mig tidigt att jag kör på slicks så får det bära eller brista. Banan torkade upp och jag kom ifatt Spjuvern och såg att det sprayade lite på framrutan och tänkte att hans bil läcker. Hade precis tagit mig förbi när jag insåg att det det var min egen bil som läckte vatten så jag kom bara 5 varv. Det var en kylarslang som lossnat. Kände iaf att jag började få lite flyt de få varv jag körde. Gav lite mersmak och jag såg fram emot söndagen. Jag fick också veta att ljudnivån var för hög och måste åtgärdas.

Söndagens fria träning var torr och jag åkte på slicks. Det gick hyfsat bra och var kul att köra men tiderna var ganska blygsamma. Åkte på 1.02 med förra året med gamla bilen så jag siktade på 1.05 tider som kändes som ett bra mål. Nådde inte riktigt dit, åkte på 1.06.5 har jag för mig men kändes ändå OK. Tyvärr så återkom värmeproblemen i frambromsarna och efter ett 10 tal varv i bra temp började pedalen bli svampig. Tiden var tredje snabbast men det var ganska ointressant inför race 2 eftersom startpos baseras på resultatet i race 1 vilket innebar startryta 24 (!).

Innan race 2 bytte jag bromsvätska så den åtminstone skulle vara fräsch och förhoppningsvis klara ett svettigt race. Chefsmeken fixade ett par fantastikt snygga "lejontassar" av två tomma Alcro färgburkar (man tar vad man har...) att sätta över utblåsen i desperat att få ner dB-nivån.

Race 2. Hade bestämt mig för att ta det riktigt lugnt de första varven för jag insåg att det skulle bli väldigt trångt. Fick en bra start där både Kinnby och Stålheim var lite sena. Kom upp jämsides med Flesh, slog ihop lite och tappade lusten att offra bilen så jag backade av. De första varven gick långsamt och jag åkte mest och bevakade de framför som stundtals satsade ganska friskt för att komma fram. Efter att ha kommit förbi ett helt koppel med Std bilar utan att (förhoppningsvis) inte stört deras interna fighter för mycket kom jag ifatt Spjuvern som startat lite längre fram. Efter något varv bakom så satsade jag på att köra om på rakan. Vid inbromsningen i slutet av rakan gick bromspedalen i princip i botten (!) och sandfållan kom väldigt snabbt emot mig.. lyckades pumpa ett par gånger så jag klarade mig kvar på banan. Efter det fick jag slå av betydligt på farten för att ta mig i mål och slutade 5:a.

Bromsproblemen kvarstår allstå. Tog med bilen för att testa lite på Gelleråsen i går. Behöver åktid i bilen för att lära mg den och för att få till den som jag vill ha den. Bromsarna fortsatte att trilskas men med ett avkylningsvarav då och då så gick det att testa lite olika dämpar inställningar. Kom ner lite i tid mot senast och åkte nu på en hög 1.11.xx vilket fortfarande känns alldeles för långsamt men det går åt rätt håll.
Stod och filosofierade lite med GunnarÖ och kom fram till att det kanska var DSC'n som gjorde att bromsarna går varma. Har ju kört med DSC inkopplad men i "M Dynamic" läge som tillåter en hel del drift så jag har tyckt det har funkat ganska. När jag kom hem kollade jag loggen och ser att frambromsarna faktiskt används drygt 30sek under ett varv på 1.11 - 1.12 m.a.o. ligger bromsarna på i prinsip halva varvet.... under vissa stunder inte speciellt hårt men de ligger ändock och alstrar värme. Nästa test blir till att stänga av DSC för att se om det ger effekt.
Lite kuriosa: enligt loggen så hade jag ett max bromstryck på 78,3 bar under inbromsning.

Ska försöka få dit en splitter och en vinge i helgen. Måste också jaga andra fälgar för de två omgångar med BBS visade sig vara för trånga över bromsoken fram. Och just det, lite bilder till tråden ska fixas..

_________________
Johan Armskogh
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1511

Namndispens
Namndispens

Intressant rapport. Kan du stänga av DSC med en knapp i bilen eller kräver det omprogramering?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
blixten skrev:
Intressant rapport. Kan du stänga av DSC med en knapp i bilen eller kräver det omprogramering?

/Johan B


Går att stänga av med en knapp.

/Johan A

_________________
Johan Armskogh
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Följer med spänning detta häftiga bygge! thumbs up Men börjar bli lite orolig när det inte blir några uppdateringar, hoppas det inte hänt något allvarligt!

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Längesen det hände nåt här och lika längesen det hände nåt i garaget. Bilen tvättades efter sista racet förra året men har sedan dess stått orörd. Men i helgen som gick var det dags för lite städning så bilen kom fram bakom allt julpynt, cyklar, pulkor och massa annat bråte som inte har i ett garage att göra

Trådar blir alltid lite roligare när det finns bilder och det har varit väldigt dåligt med det här så nu kommer åtminstone några halvrisiga telefonbilder hur bilen ser ut

När garaget städades kom bl.a. Orginal hjulen fram och jag kunde inte låta bli att prova hur det skulle se ut


Kontoret..









Pannrummet..



Det blev trångt att få tillbaka ABS pumpen när det sitter en rör ivägen


Bilen är fortfarande tung men ett par hundra kilo har försvunnit. Har tre pallar med inredning, stolar, navi, tv, stereo och annat som är ute ur bilen. Allt är till salu thumbs up




Det blev alldeles för få under 2010 och jag är övertygad om att det måste bero på att jag lät min favoritratt sitta kvar i förra bilen Så nu fick det bli en likadan igen. MOMo ratten är go men Sparco ratten är riktigt go thumbs up


Nu behöver jag bara tvätta bilen så är den klar för 2011... NOT thumbs down

Saker som måste fixas är
1. vakumpump - ständigt återkommande felkälla. Kändes sådär att ligga i ledning i sista racet för året när bilen plötsligt går i nödläge för att det är för dåligt undertryck.
2. vikt - bort med glasrutor, elhissar, rensa dörrar ( enl reglementet ) mindre batteri m.m.
3. bromsar - grymma problem med överhettade bromsar
4. utväxling/diff - kom inte riktigt överens med vare sig utväxling eller diff
5. ungefär 2 A4 sidor med annat smått som stort.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Härligt att du hittat fram till bilen Johan

Ja lite lättning hade den mått bra av, målet är väl samma vikt som Joakims och Svens GT4:a

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Härligt att du hittat fram till bilen Johan

Ja lite lättning hade den mått bra av, målet är väl samma vikt som Joakims och Svens GT4:a


Målet är att väga som deras bilar gör utan blyvikter. Kommer nog inte dit i år men man ska ju ha mål att sikta mot. Det är fusk att köpa färdigbyggda bilar, eller hur

_________________
Johan Armskogh
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



det är definitivt fusk såg att du till och med hade dämpmattor kvar i bilen, eller är det för att det ska finnas något att skylla på....

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Martin Skoog skrev:
det är definitivt fusk såg att du till och med hade dämpmattor kvar i bilen, eller är det för att det ska finnas något att skylla på....


absolut vägrar att göra mig av mig alla bra ursäkter innan det det går fort nog på banan..

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Armskogh skrev:
Martin Skoog skrev:
det är definitivt fusk såg att du till och med hade dämpmattor kvar i bilen, eller är det för att det ska finnas något att skylla på....


absolut vägrar att göra mig av mig alla bra ursäkter innan det det går fort nog på banan..


thumbs up

Ja det är fusk, men du kan trösta dig att din bil är betydligt billigare
Joakim kör säkert några cuprace, du får allt rasta honom.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:
Martin Skoog skrev:
det är definitivt fusk såg att du till och med hade dämpmattor kvar i bilen, eller är det för att det ska finnas något att skylla på....


absolut vägrar att göra mig av mig alla bra ursäkter innan det det går fort nog på banan..


thumbs up

Ja det är fusk, men du kan trösta dig att din bil är betydligt billigare
Joakim kör säkert några cuprace, du får allt rasta honom.


Absolut, jag ska åka ifrån honom även om han har plastdörrar och annat "fusk"

_________________
Johan Armskogh
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



"För snart 5 år sedan gled jag in på Rejsa.nu för första gången och det var då beslutet kom, jag skulle köra race igen "

Grymt skönt att läsa! hoppas det går bra, människor som tar nya bilar och river ut och rejsar med kan jag bara göra så här till thumbs up

grymt skönt tankesätt och cool bil =)

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Söker inspiration och ideer på nätet för att inte bli alltför stressad av att det bara är 3 månader kvar till shake-down när jag får se att det finns de som var ute på banan redan i för en vecka sen...



..snöfritt på Laguna Seca thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
pentén skrev:
"För snart 5 år sedan gled jag in på Rejsa.nu för första gången och det var då beslutet kom, jag skulle köra race igen "

Grymt skönt att läsa! hoppas det går bra, människor som tar nya bilar och river ut och rejsar med kan jag bara göra så här till thumbs up

grymt skönt tankesätt och cool bil =)


thumbs up

Man lever bara en gång, eller hur...

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Grabbade dotterns kamera och då blev det lite bättre skärpa på bilderna trots en usel fotograf

Start Your Engines


Höger fram med gatdäck


Kolfibertak


2x Superlätt


M Power

_________________
Johan Armskogh
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



Armskogh skrev:
pentén skrev:
"För snart 5 år sedan gled jag in på Rejsa.nu för första gången och det var då beslutet kom, jag skulle köra race igen "

Grymt skönt att läsa! hoppas det går bra, människor som tar nya bilar och river ut och rejsar med kan jag bara göra så här till thumbs up

grymt skönt tankesätt och cool bil =)


thumbs up

Man lever bara en gång, eller hur...



indeed!

edit: en fråga ang luftröret som går upp till föraren, hur reglerar man flödet ?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (84959 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande