Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Ti -02
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (14095 totalt)
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Hej rejsa.nu!

Är inte direkt ny på forumet men har börjat ta tag i banåkarintresset och köpt mig en bil med potential till mer inspirerad körning. Eftersom min erfarenhet är väldigt begränsad kommer inte bilen byggas om fullständigt utan kommer endast användas för inlärningssyfte kombinerat bruksbil.

Tråden kommer inte innehålla många rejsuppgraderingar till en början utan kommer mest att användas för frågeställningar och tankar om bilen, reparationer och racing i allmänhet.

Bilen är en 325 Ti E46 2002 som har gått strax över 12 000 mil. Skicket är otroligt bra, helt otroligt att bilen är nästan 10 år gammal.

Säljarens bilder:
Front

Kontoret


Det finns några defekter som t.ex kamaxelgivaren ger felkoder, vilket resulterar i dålig gång när blien är varm. Emellanåt stängs motorn av på låga varv p.g.a dålig kraft. Detta ska vara ett standardproblem och jag har köpt en begagnad givare. Mina frågor på detta är:

Som jag förstår så sitter det två givare på dessa motorer?
Hur vet jag vilken som är trasig?
Begagnade givare var ganska billigt, är det bäst att köpa två stycken och byta ut båda?
Måste man ta bort felkoder om jag byter dem?

Framtidsplanerna är egentligen bara att lära känna bilen under sista hälften av året för att börja fundera på uppgraderingar till nästa år. Högt på listan står ett set fälgar med r-däck och bromsbelägg.


Ser fram emot intressanta diskussioner!

Mvh,
Linus Frantzich

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoogs tråd är lämplig att hämta inspiration från när det är dax att modifiera

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49661

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Patrik Skoogs tråd är lämplig att hämta inspiration från när det är dax att modifiera

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49661


Lusläsning påbörjades igår

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ett tips är att åka till www.nfs.nu och låta dom ta en diagnos för att enkelt reda ut ditt problem med givaren och kanske annat. Prisvärt och snabbt utfört. Förövrigt drives företaget av banåkaintresserat folk och kunskapen om BMW är VÄLDIGT hög. Något ganska många här på rejsa bland annat jag kan intyga thumbs up

Förövrigt grattis till köpet och må den generera massor med glädjestunder, att den kan gå fort med rätt recept och gubbe vet alla som följt Patrik Skoog och BMW Cup 2009/2010



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Ett tips är att åka till www.nfs.nu och låta dom ta en diagnos för att enkelt reda ut ditt problem med givaren och kanske annat. Prisvärt och snabbt utfört. Förövrigt drives företaget av banåkaintresserat folk och kunskapen om BMW är VÄLDIGT hög. Något ganska många här på rejsa bland annat jag kan intyga thumbs up

Förövrigt grattis till köpet och må den generera massor med glädjestunder, att den kan gå fort med rätt recept och gubbe vet alla som följt Patrik Skoog och BMW Cup 2009/2010




Tackar!

En felsökning har gjorts av tidigare ägare, då gav båda givarna felkod, men är det verkligen sannolikt att båda är trasiga?

På realoem:


18 Impulsgivare kamaxel 1 Upp till 04/2004 12141438081 AVSLUTAD, Se MH 9790718
18 Impulsgivare kamaxel 1 12147539165 $116.05 Se MH 9790718

Förstår inte helt, betyder det att jag ska ha 12141438081, för den gäller upp till 04/2004?
Eller kan jag använda båda?

De ser likadana ut. Den jag har köpt är 12141438081, men har hittat en annan som är 12147539165.

Är förvirrad


Mvh

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
okej, så jag har hittat båda givarna begagnat, ska prova byta den på avgassidan eftersom den kommer man åt utan att ta bort något. Om detta inte hjälper får jag köra in bilen hos en bilmek för byte av den andra. Eller är det någon som försökt sig på detta?


Mvh

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
mobimech
Göteborg
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62



LinusFrantzich skrev:
okej, så jag har hittat båda givarna begagnat, ska prova byta den på avgassidan eftersom den kommer man åt utan att ta bort något. Om detta inte hjälper får jag köra in bilen hos en bilmek för byte av den andra. Eller är det någon som försökt sig på detta?


Mvh


Den gamla detaljen har utgått och är ersatt av 12 14 7 539 165. Det har man förmodligen gjort på grund av de kvalitetsproblem man haft med den tidigare givaren.
Jag tycker inte du ska sätta dit en beg.givare av den äldre typen. Det känns inte som du löser problemet mer än tillfälligt.

_________________
Peder Westerberg
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
mobimech skrev:
LinusFrantzich skrev:
okej, så jag har hittat båda givarna begagnat, ska prova byta den på avgassidan eftersom den kommer man åt utan att ta bort något. Om detta inte hjälper får jag köra in bilen hos en bilmek för byte av den andra. Eller är det någon som försökt sig på detta?


Mvh


Den gamla detaljen har utgått och är ersatt av 12 14 7 539 165. Det har man förmodligen gjort på grund av de kvalitetsproblem man haft med den tidigare givaren.
Jag tycker inte du ska sätta dit en beg.givare av den äldre typen. Det känns inte som du löser problemet mer än tillfälligt.


Det är sant som du säger, egentligen borde man köpa OEM delar, men de begagnade givarna var billiga, så jag testar detta först. Funkar det har man kommit undan relativt billigt. Sen får man säkert byta ut dem senare igen

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Nu har bilen varit inlämnat på Autosport i Limhamn och alla problemen är lösta! Nu går den som den ska igen.

Några frågetecken:

Är det någon som vet om diffspärr är standard på 325 Ti?
Kan man få tag i en utrustningslista via bmwhandlare? Eller är det någon som jobbar där som kan ta fram en?


Mvh

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Jag fixar

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Sådär, du har PM

Tyvärr ingen diffbroms.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
farbeyonddriven skrev:
Sådär, du har PM

Tyvärr ingen diffbroms.


Stort tack Anders!

Ingen diffbroms thumbs down men sportchassi thumbs up

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



LinusFrantzich skrev:

Några frågetecken:
Är det någon som vet om diffspärr är standard på 325 Ti?


Hej Linus,
Inga E46 förutom M3 lämnade fabriken med lamellbroms thumbs down

Vill du åka E46 med lamellbroms så är det enklaste sättet att köpa en M3:a

Lite kuriosa:

Från och med E46 tidens början runt 1998 så börjar BMW gå ifrån deras "lamelldiff tradition". Huset ändras avseende infästning, inre geometri och de traditionella storlekarna på kronhjulet suddas allt mer ut mellan modellerna. Flera olika hål mönster på medbringarna dyker också upp och endast M bilar är möjliga att beställa med lamell broms. På grund av nyare M bilars höga effekt så har också kronhjulet ökat i diameter vilket försvårar utbytbarheten mellan icke M modeller och M modeller utan att flytta med mer saker mellan karosserna. E46 (ej M) har 188K huset (assymetriskt), vilket inte är samma som det traditionella 188 huset.

Lista på kronhjulsstorlekar:

BMW 168: E46, E90 Touringcar
BMW 168: E87, E36
BMW 188K: E46, E87, E90, E36, E83
BMW 174: X3, X5 FA
BMW 180A: X3, X5 FA
BMW 210: E36, E46, E92, M3, M5, CSL Coupe
BMW 215-220: E46, E60, E65, E91, E92, TDS
BMW 215-220: E82, E92

Endast 210 diffar och uppåt har original monterad lamellbroms. Inom varje storlek finns även som nämnt tidigare olika medbringare och vissa modeller har svetsat kronhjul. I och med att kronhjulet är svetsat på vissa modeller så begränsas drevsatsurvalet inom vald storlek kraftigt.

Eftermarknadslösningar:

Det finns ett antal olika lösningar på marknaden för att få LSD i ett ej M -original hus.

Turner Motorsport, USA:
Levererar en färdigbyggd lamellbroms med bra urval av utväxlingar men en lamellbromslösning från OS Giken.

Birds Auto, UK (Quaife):
Kan leverera deras egen metod för "LSD" (ej lamell) till flertalet hus. Tyvärr är det så att till det mest aktuella huset, 188K finns det väldigt lite utväxlingar att välja på, dels pga. att vissa är svetsade och dels att 188K huset normalt satt på motorstarkare bilar med högre utväxlingar som följd. (numeriskt lägre).

Drexler Motorsport, DE
Kan leverera lamelldiff till alla aktuella hus. Måste skicka in eget hus med rätt utväxling till tyskland så bygger de om innanmätet. Väldigt få begränsningar i deras leverans och diffen kan få helt specificerad utifrån dina önskemål, (standard/adjustable/vector torque).

BMW Motorsport
Här säljer man gärna en begagnad lamell "STCC" 168 diff. Utväxlingar är dyra och en standard "168" drevsats från en tex E30 passar inte rakt i för att komma ner i pris.

Egna lösningar:

Ett alt:
Köp en subframe, diff, kardan, nav och drivaxlar från en M3E46 och bulta på en vanlig E46

Annat alt:
Försök att knö ner en traditionell 188 lamellhus från en E30 i ditt E46 hus. Det går, men personligen så blir det så många kompromisser på vägen så det skiter sig likväl i slutet, (läs trångt)

Annat alt:
Bygg om din subframe med nya fästen så en 188 diff från E30 med E36 medbringare och E36 gavel bultas upp i E46 subframen. Lätt som en plätt, beskrivning finns i min biltråd.

...................
Det var en kort beskrivning om ett par möjligheter, det finns fler aspekter på ovanstående såsom tillgången på "rätt" drevsatser, vad som ger just dig den bästa lösningen och annat men i slutet handlar det "bara" om tillgången på tid, kundskap och pengar

Lycka till

_________________
Patrik Skoog
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
LinusFrantzich skrev:

fråga


svar


Hej Patrik,

Tack så mycket för informationen, intressant läsning! Detta får bli ett senare projekt, t ex. när bilen blir heldedikerad banbil istället för banbil/bruksbil som den är för tillfället.

Anledningen till att jag frågade var att jag var och tittade på en 325Ti innan jag köpte denna som enligt annonsen hade 25% diffspärr

Hur som haver, imorgon är en rejäl tvätt / vaxning planerad för att sedan plåta lite bilder. Återkommer imorgon!


Mvh

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



LinusFrantzich skrev:
Hej Patrik,

Tack så mycket för informationen, intressant läsning! Detta får bli ett senare projekt, t ex. när bilen blir heldedikerad banbil istället för banbil/bruksbil som den är för tillfället.


Varsegod
Diffbroms är inget jättenödvändigt för att det skall gå fort på bana, jag åkte med min 100% original på BMWSC träffar ett par gånger innan jag byggde om och det krävs en liten annan körstil bara för att få till det. På en bil där väghållningen är förbättrad så kan man skruva till det ännu bättre och jag tror att det går att åka lika snabbt med som utan lamellbroms med en E46:a vars motor fortfarande lämnar någerlunda original effekt.

Kommer du till Knutan träffen på söndageftermiddag så kan då få åka ringtaxi i min bil, bara för att du har en sådan fin bil själv

_________________
Patrik Skoog
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
LinusFrantzich skrev:
Hej Patrik,

Tack så mycket för informationen, intressant läsning! Detta får bli ett senare projekt, t ex. när bilen blir heldedikerad banbil istället för banbil/bruksbil som den är för tillfället.


Varsegod
Diffbroms är inget jättenödvändigt för att det skall gå fort på bana, jag åkte med min 100% original på BMWSC träffar ett par gånger innan jag byggde om och det krävs en liten annan körstil bara för att få till det. På en bil där väghållningen är förbättrad så kan man skruva till det ännu bättre och jag tror att det går att åka lika snabbt med som utan lamellbroms med en E46:a vars motor fortfarande lämnar någerlunda original effekt.

Kommer du till Knutan träffen på söndageftermiddag så kan då få åka ringtaxi i min bil, bara för att du har en sådan fin bil själv


Härligt! Håller på att läsa in mig på BMWSC's hemsida men hade helt missat att det var en arrangemang så nära, förhoppningsvis dyker jag upp. Åka med, jättegärna! Har inga lämpliga kläder dock, finns det någon lösning?

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



LinusFrantzich skrev:
Härligt! Håller på att läsa in mig på BMWSC's hemsida men hade helt missat att det var en arrangemang så nära, förhoppningsvis dyker jag upp. Åka med, jättegärna! Har inga lämpliga kläder dock, finns det någon lösning?


Heltäckande bomullskläder samt hjälm på huvudet, det fixar du säkert. Ännu bättre om du löser medlemskap i bmwsc innan träffen

_________________
Patrik Skoog
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



LinusFrantzich skrev:
farbeyonddriven skrev:
Sådär, du har PM

Tyvärr ingen diffbroms.


Stort tack Anders!

Ingen diffbroms thumbs down men sportchassi thumbs up



Det är lugnt jag hjälper gärna till.

Vad gäller diffbroms så hade jag väntat med att satsa på det, det finns massor annat man kan göra för att det ska gå fort på banan
Sen när det är dags är det nog smidigast med Herr Skoogs lösning, hans bil går bevisligen riktigt bra i cupen

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
farbeyonddriven skrev:
LinusFrantzich skrev:
farbeyonddriven skrev:
Sådär, du har PM

Tyvärr ingen diffbroms.


Stort tack Anders!

Ingen diffbroms thumbs down men sportchassi thumbs up



Det är lugnt jag hjälper gärna till.

Vad gäller diffbroms så hade jag väntat med att satsa på det, det finns massor annat man kan göra för att det ska gå fort på banan
Sen när det är dags är det nog smidigast med Herr Skoogs lösning, hans bil går bevisligen riktigt bra i cupen


Håller med, detta är mina prel. planer för framtiden:

1. Vänja mig vid bilen genom vanligt brukande över hösten/vintern 2010
2. Köpa set med r-däck, bromsbelägg samt byta till bättre bromsvätska när våren 2011 närmar sig (Eventuellt bromskylning om det behövs/är möjligt)
3. Nöta bana under sommaren 2011 för att öva bankörning och samla data om bilens uppförande
4. Analys av sommarens bankörningar
5. Köpa bruksbil och inköp av delar för bättre prestanda till compacten


Mvh,
Linus

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



LinusFrantzich skrev:

Smarta saker i rätt ordning!


Låter som en bra plan! thumbs up

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
eastmotorsport
Östersund
Här sen Jan 2007
Inlägg: 281



Var det här den hamnade , jag var ju på gång att åka ner och handla den här för gatan. Är den inte för fin för att rejsa med..... Att jag inte var lite snabbare

_________________
Urban Sundin
BMW Z3 https://www.garaget.org/?car=404188
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Ti -02
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (14095 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande