Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige 2006
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
22 besök senaste veckan (56633 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Det är svårt att leva utan banåka/slalombil.
ShoppingClion har förhoppningsvis fått en värdig ersättare.



_________________

Rice and shine
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Först att gratulera!

Synd på Clion dock.
Inbjudan till Ringen kvarstår.

Varje tråd kräver en bilspec...

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fy för in i bubblan vad fräsigt
Grattis thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



schysst........

Eskilstuna och testa första gången i helgen?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



Trevlig bil!

Körde en Exige S2 och den var riktigt trevlig. Fanns egentligen bara två saker man ville ändra på och det var den oerhört tunga gaspedalen och att den saknade lite effekt.

Blir säkert kanon det där.

Vad väger pjäsen med förare och soppa? Närmare tonnet?

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Det är ju inte en Shoppingclio ,men det ser ut att gå fort ändå...

Riktigt fin, grattis!

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Gratulerar! thumbs up

Ta med den till fjällen i vinter?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Specar...?

Gör det lite lätt för mig genom att klippa in från Lotus egen info.

Lotus själva skrev:

Road Cars Ready for Track Use - Straight out of the Box: .
The Lotus Exige Cup cars are based on the new 2006 Model Year Exige and are completely track ready sports coupés with uprated clutch, sports exhaust, adjustable suspension, uprated brakes, limited slip differential, switchable traction control, a T45 steel roll-over hoop and A-frame with harness mounts, fuel and ignition kill switches and a fully plumbed in fire extinguisher system. An FIA approved 6 point roll cage is a no cost option*
The specifications in more detail:
Apart from the differences in engine performance, the Lotus Exige Cup cars have identical specification.

Engine
The Lotus Exige Cup uses a 2ZZ-GE 1.8 litre VVTL-i (Variable Valve Timing with Lift - intelligent) engine. This high revving engine is governed to a maximum engine speed of 8500 rpm with a change between two cams (a high speed cam and a low speed cam) at between 5800 rpm and 6200 rpm depending upon the operating conditions of the car.
A sports-type clutch plate and heavy duty clutch cover transfers the engine power and torque to the lightweight C64 six-speed gearbox (with an aluminium casing) - with the same perfectly spaced ratios as the standard Elise 111R and Exige.
A torque-sensing type limited slip differential is fitted as standard and works in harmony with the Lotus switchable traction control system. The system works though the engine, reducing power to maintain traction, is active above 8 km/h and operates much more quickly than many brake-based systems.
An Accusump (engine oil accumulator unit) is included in the whole package as an oil reservoir backup for extreme track use ensuring that, under these conditions, the engine oil pressure remains constant.

Wheels and Tyres
Y-type 8-spoke lightweight cast alloy wheels in High Power silver are shod with Lotus specific Yokohama Advan A048 tyres (rated W and annotated with "LTS") to maximise grip and achieve the ride and handling targets set by Lotus.

Brakes
The brake system includes cross-drilled and ventilated discs and upgraded sports brake pads set into the brake calipers (AP Racing on the front and Brembo on the rear), high grade silicon brake fluid, stainless steel braided brake hoses all linked to the proven Lotus track tuned servo-assisted four-channel ABS system that enhances braking performance and minimising stopping distance without taking over from the skill of the driver.

Suspension
Suspension is provided by Öhlins springs and two-way adjustable dampers (which have 22 compression and 60 rebound settings and ride height adjustment to reduce the ride height from 130 mm to 120 mm) and an adjustable front anti-roll bar (five settings). Full instructions and recommended settings are provided to allow customers to tailor the handling characteristics of the car to their own requirements.
As the Lotus Exige Cup cars are modified for track use, a double shear track control arm brace is provided to cope with the expected kerb abuse during racing and hard track day driving.

Interior
The interior makes use of lightweight and simple race specification materials including aluminium window winders, acrylic capped door panels and carbon-effect leather door inserts.

Exhaust System
A "Level one" stainless steel sports exhaust is fitted with the bifurcated exhaust pipes exiting from the centre of the anodised-finish 3-piece rear diffuser. Front driving lamps, twin oil coolers and air conditioning* complete the equipment package for the Lotus Exige Cup cars.

* variant and market dependant, please see accompanying specification sheets for full detail.



Min bil beställdes från fabrik som "gatbil" utan eldsläckningsanläggning och utvändig kill switch.



_________________

Rice and shine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3993



Hoppas bilen har varit till belåtenhet sedan inköp! thumbs up Kul val!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ragnar skrev:
Hoppas bilen har varit till belåtenhet sedan inköp! thumbs up Kul val!

Tack för ditt stöd och svaren på mina frågor.

Har knappt hunnit köra med den då jag varit bortrest sedan den landade hos mig. Intryck kommer att förmedlas vad det lider.


_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17371



Tänk att det tog så lång tid att få ihop en så kortfattad tråd. Har ni ingen kamera där hemma? Var är alla bilderna? Hur funkar den för Lena att studsa mellan trottoarerna med?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Gratulerar!

Mycket trevlig bil! thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Har ni ingen kamera där hemma...?



Har ju haft semester...
Lena har inte åkt och shoppat med den ännu.

Fler bilder kommer vad det lider. Just nu pågår underhållservice och justeringar, byte av olja-filter, drivrem och bromsslangar bl.a.
Måste byta ut bakre bromsslangarna innan det åks seriöst med bilen. De har nötts lite för mycket mot bärarmarna bak (engelsk ingenjörskonst). Fantastiskt att inte "bilprovingen" noterade det.


Vem är bäst att ha att göra med vad gäller bromsslangar i sthlm? NBM, Hiflex, Swedol?

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Eskilstuna och testa första gången i helgen?

Hinner nog inte få till det tills på lördag, men framöver så... thumbs up

Kanske kommer och kikar och plåtar lite om jag har tid, utan rejsbil...

_________________

Rice and shine
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Trevlig val av bil

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ett par bilder som togs när bilen just landat i Sverige.







Lite mer att läsa om Cup 240 på pistonheads:
http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=108&i=12580





.

_________________

Rice and shine
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Falk - nu snackar vi! thumbs up

_________________
Stefan Larsson
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180



Sanslöst fin kärra,grattis!!
En sån vill jag ha
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Ang bromsslangar så skulle jag åka till BDS i Lunda!

Bäst bemötande och bra priser!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
erikjakan skrev:
Ang bromsslangar så skulle jag åka till BDS i Lunda!

Bäst bemötande och bra priser!

MVH Erik


Ett stenkast från mig ju. Brukar handla ELF-olja där. thumbs up
Klämmer dom bromsslangar på beställning? Det visste jag inte...
Ska kolla med dem.


_________________

Rice and shine
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Kul att det gick vägen!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige 2006
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
22 besök senaste veckan (56633 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande