Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 TURBO 3,8L -01 2wd
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (45264 totalt)
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
Det är väll på tiden att jag också lägger upp en tråd här.

Nedan ser ni specen på bilen i dagsläget.

 GT2 bromsar (6-kolvsok och 350mm skivor)
 Stålomspunna bromsslangar
 Castrol SRF bromsvätska
 Pagid RS 4-4 orange bromsbelägg
 Corner weight justerad
 KW3 Chassi
 GT3 krängare
 Design Tek justerbara krängningshämarstag
 18" Rial racing fälgar
 Toyo R888 R-däck (295/30-18 235/40-18)
 Strosek vinge
 Strosek ögonlock(ej monterade)
 2wd (främre drivlinan demonterad)
 GT2 kylscop till bromsar
 Batteri odyssey PC 680MJT
 odyssey batterifäste
GT3 RS 90l tank
 Vikt 1500kg fulltankad

 Motor/Växellåda
 GT3 rs oljepump
 Carrillo vevstakar
 Capricorn 3,8 cylindrar
 Capricorn kolvar
 Portat block för bättre luftflöde
 Portade topplock
 Bearbetade förbräningsrum
 1000cc spridare
 3bars bränsletrycksregulator
 Dubbla bränslepumpar
 Tial Alpha GT3071R
997 GT2 RS intercooler
 Större insug till turbo
 Agency power kolfiber luftburk(dubbla luftintag)
 Rs svänghjul
 Motorsport koppling(organisk lamell)
 Custom byggt avgassystem
 Mappad av Turbocenter
Guards drev på 3:an
Växellådan ombyggd till trycksmörjning och oljekylare
 Porsche Shortshift
 Stålsyncringar i växellådan
 Quaife diff


Lite bilder:
Så här ser den ut idag.



Första delarna jag köpte till bilen



_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Fränt kul att du hittade hit. Lycka till med bilen.
Mvh /Douglas

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Riktigt fina spec på bilen. Gillar speciellt 2 hjulsdriftinformationen. =)

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Riktigt intressant spec på denna.
Var själv väldigt sugen på 3,8 liters konvertering på min innan jag till slut såld den.
Vem har gjort mjukvaran?
Hur upplever du motorkaraktären efter att den konverterades till 3,8 liter?

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
mcburn4ever skrev:
Riktigt intressant spec på denna.
Var själv väldigt sugen på 3,8 liters konvertering på min innan jag till slut såld den.
Vem har gjort mjukvaran?
Hur upplever du motorkaraktären efter att den konverterades till 3,8 liter?


Turbocenter har gjort mjukvaran.
Motorkaraktären är helt grym, fullt laddtryck (ca 1,4 bar) vid ca 3100 varv och drar till 7200 med samma ladd.
Det som måste ordnas nu är bättre IC då insugstempen ligger lite högt, med en sänkning där skulle jag tjäna en del hästar och annat.

Några bilder på topparna

Före



Efter



Före



Efter


_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
Szpet
Västra Götaland
Här sen Nov 2008
Inlägg: 207



Trevliga uppgraderingar. Vem har gjort motorjobbet? Kör du vanliga K24 aggregat?

_________________
Wojtek Tomasz
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
Szpet skrev:
Trevliga uppgraderingar. Vem har gjort motorjobbet? Kör du vanliga K24 aggregat?

Turbocenter, ja orginal K24:or.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330



Grym bil thumbs up
Måste nästan vara overkill med 1,4 bar på en sån motor!
Är de aggen verkligen effektiva vid 1,4 bar på högre varv med flödet som din cylindervolym och toppar medger?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
GustafB skrev:
Grym bil thumbs up
Måste nästan vara overkill med 1,4 bar på en sån motor!
Är de aggen verkligen effektiva vid 1,4 bar på högre varv med flödet som din cylindervolym och toppar medger?


Dem funkar fortfarande helt okej, temperaturen ut från aggregaten ökar inte nämnvärt med varvtalet men som jag skrev tidigare är temperaturen lite hög överlag. Jag tror att anledningen till att dem fortfarande funkar är att jag har väl till tagna insugskanaler till aggregaten och att fyllnadsgraden fortfarande är lite låg på höga varv, så jag måste väll börja titta på andra kammar om jag vill ha ut mer hk.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens

Fin thumbs up

Vad levererar motorn nu?
Vad har du gjort inne i cupe?

_________________
Chris Ter
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Sjukt fin Dick, fin maskin..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
Christer H skrev:
Fin thumbs up

Vad levererar motorn nu?
Vad har du gjort inne i cupe?


Har faktiskt inte bromsat den i detta utförande än
Cupen är orginal, har funderat på bur och skalstolar massor med gånger män alltid bestämt mig för att inte byta.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Speedfreak skrev:
Turbocenter har gjort mjukvaran.
Motorkaraktären är helt grym, fullt laddtryck (ca 1,4 bar) vid ca 3100 varv och drar till 7200 med samma ladd.
Det som måste ordnas nu är bättre IC då insugstempen ligger lite högt, med en sänkning där skulle jag tjäna en del hästar och annat.


Jag är inte någon superexpert på ämnet, men jag tycker nog också att 1,4 bar är lite väl bra.
Det är nog en stor del av anledningen till at dina IC inte orkar med som dom skall.
Sen är nog frågan om du inte borde kört med större snurror än K24.
Har för mig att jag läste det på ett flertal ställen när jag var inne på detta spåret.
Kollar du t.ex på FVD så har dom K24/26 i sitt 3,8 liters kit
http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/996_Turbo-120-26/-/-/item/item_deta . . . .

Men det är bara mina funderingar..
Tycker du är på rätt spår.
Riktigt kul med en 3,8 liters turbo !!

om du inte känner till min gamla bil finns info här: http://mcburn4ever.com/996turbo/

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

Riktigt fin bil med intressanta uppgraderingar. thumbs up Bur och sitta-still-stol känns ju som ett måste på denna...

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
mcburn4ever skrev:
Speedfreak skrev:
Turbocenter har gjort mjukvaran.
Motorkaraktären är helt grym, fullt laddtryck (ca 1,4 bar) vid ca 3100 varv och drar till 7200 med samma ladd.
Det som måste ordnas nu är bättre IC då insugstempen ligger lite högt, med en sänkning där skulle jag tjäna en del hästar och annat.


Jag är inte någon superexpert på ämnet, men jag tycker nog också att 1,4 bar är lite väl bra.
Det är nog en stor del av anledningen till at dina IC inte orkar med som dom skall.
Sen är nog frågan om du inte borde kört med större snurror än K24.
Har för mig att jag läste det på ett flertal ställen när jag var inne på detta spåret.
Kollar du t.ex på FVD så har dom K24/26 i sitt 3,8 liters kit
http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/996_Turbo-120-26/-/-/item/item_deta . . . .

Men det är bara mina funderingar..
Tycker du är på rätt spår.
Riktigt kul med en 3,8 liters turbo !!

om du inte känner till min gamla bil finns info här: http://mcburn4ever.com/996turbo/


Du har helt rätt,det är lite för bra men det funkar och den största anledningen till att det forfarande funkar är att jag inte bytt kammar som FVD och många andra. Och temperaturen efter IC:en är jämförbar med vad andra har som kör större aggregat så av kostnads skäll så väljer jag att börja med större IC.

Det som står på önskelistan just nu är bättre kammar, nytt bränsle system, större IC och nya aggregat.
Måste bara komma på hur jag ska göra för att få ur "lite" mer pengar ur spargrisen

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



3.8l låter den grövre nu än förrut?
/D

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
dole skrev:
3.8l låter den grövre nu än förrut?
/D


Något men inte mycket, bästa ljudet har jag fått till med ett orginal system utan kattar.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Full förståelse för om detta inte vill besvaras men är det ca. de pengar som FVD vill ha för sitt kit som man behöver slanta ut om man är sugen på en 3,8L-konvertering?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



krämbulle skrev:
Full förståelse för om detta inte vill besvaras..

Av princip så diskuterar inte gentlemen pengar.
Fråga istället hur många lätt begagnade Fiat Punto det har kostat..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



mcburn4ever skrev:
krämbulle skrev:
Full förståelse för om detta inte vill besvaras..

Av princip så diskuterar inte gentlemen pengar.
Fråga istället hur många lätt begagnade Fiat Punto det har kostat..


Nej, jag vet ju det! Måste fortsätta öva på mina gentlemanna-fasoner!

Som tur är så finns det ju PM också!

Lite nyfiken bara då jag tycker det här känns som helrätta moddar! Väldigt trevlig bil!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280


Trådstartare
krämbulle skrev:
mcburn4ever skrev:
krämbulle skrev:
Full förståelse för om detta inte vill besvaras..

Av princip så diskuterar inte gentlemen pengar.
Fråga istället hur många lätt begagnade Fiat Punto det har kostat..


Nej, jag vet ju det! Måste fortsätta öva på mina gentlemanna-fasoner!

Som tur är så finns det ju PM också!

Lite nyfiken bara då jag tycker det här känns som helrätta moddar! Väldigt trevlig bil!

//Johan


Många begagnade Fiat Punto får man för dem pengarna som detta kostar, delarna är förhållandevis billiga

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 TURBO 3,8L -01 2wd
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (45264 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande