Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 TURBO 3,8L -01 2wd | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (45264 totalt) |
Det är väll på tiden att jag också lägger upp en tråd här.
Nedan ser ni specen på bilen i dagsläget. GT2 bromsar (6-kolvsok och 350mm skivor) Stålomspunna bromsslangar Castrol SRF bromsvätska Pagid RS 4-4 orange bromsbelägg Corner weight justerad KW3 Chassi GT3 krängare Design Tek justerbara krängningshämarstag 18" Rial racing fälgar Toyo R888 R-däck (295/30-18 235/40-18) Strosek vinge Strosek ögonlock(ej monterade) 2wd (främre drivlinan demonterad) GT2 kylscop till bromsar Batteri odyssey PC 680MJT odyssey batterifäste GT3 RS 90l tank Vikt 1500kg fulltankad Motor/Växellåda GT3 rs oljepump Carrillo vevstakar Capricorn 3,8 cylindrar Capricorn kolvar Portat block för bättre luftflöde Portade topplock Bearbetade förbräningsrum 1000cc spridare 3bars bränsletrycksregulator Dubbla bränslepumpar Tial Alpha GT3071R 997 GT2 RS intercooler Större insug till turbo Agency power kolfiber luftburk(dubbla luftintag) Rs svänghjul Motorsport koppling(organisk lamell) Custom byggt avgassystem Mappad av Turbocenter Guards drev på 3:an Växellådan ombyggd till trycksmörjning och oljekylare Porsche Shortshift Stålsyncringar i växellådan Quaife diff Lite bilder: Så här ser den ut idag. Första delarna jag köpte till bilen _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Riktigt intressant spec på denna.
Var själv väldigt sugen på 3,8 liters konvertering på min innan jag till slut såld den. Vem har gjort mjukvaran? Hur upplever du motorkaraktären efter att den konverterades till 3,8 liter? _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
Turbocenter har gjort mjukvaran. Motorkaraktären är helt grym, fullt laddtryck (ca 1,4 bar) vid ca 3100 varv och drar till 7200 med samma ladd. Det som måste ordnas nu är bättre IC då insugstempen ligger lite högt, med en sänkning där skulle jag tjäna en del hästar och annat. Några bilder på topparna Före Efter Före Efter _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Dem funkar fortfarande helt okej, temperaturen ut från aggregaten ökar inte nämnvärt med varvtalet men som jag skrev tidigare är temperaturen lite hög överlag. Jag tror att anledningen till att dem fortfarande funkar är att jag har väl till tagna insugskanaler till aggregaten och att fyllnadsgraden fortfarande är lite låg på höga varv, så jag måste väll börja titta på andra kammar om jag vill ha ut mer hk. _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Har faktiskt inte bromsat den i detta utförande än Cupen är orginal, har funderat på bur och skalstolar massor med gånger män alltid bestämt mig för att inte byta. _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Jag är inte någon superexpert på ämnet, men jag tycker nog också att 1,4 bar är lite väl bra. Det är nog en stor del av anledningen till at dina IC inte orkar med som dom skall. Sen är nog frågan om du inte borde kört med större snurror än K24. Har för mig att jag läste det på ett flertal ställen när jag var inne på detta spåret. Kollar du t.ex på FVD så har dom K24/26 i sitt 3,8 liters kit http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/9 Men det är bara mina funderingar.. Tycker du är på rätt spår. Riktigt kul med en 3,8 liters turbo !! om du inte känner till min gamla bil finns info här: http://mcburn4ever.com/996turbo/ _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
Du har helt rätt,det är lite för bra men det funkar och den största anledningen till att det forfarande funkar är att jag inte bytt kammar som FVD och många andra. Och temperaturen efter IC:en är jämförbar med vad andra har som kör större aggregat så av kostnads skäll så väljer jag att börja med större IC. Det som står på önskelistan just nu är bättre kammar, nytt bränsle system, större IC och nya aggregat. Måste bara komma på hur jag ska göra för att få ur "lite" mer pengar ur spargrisen _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Full förståelse för om detta inte vill besvaras men är det ca. de pengar som FVD vill ha för sitt kit som man behöver slanta ut om man är sugen på en 3,8L-konvertering?
//Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
Av princip så diskuterar inte gentlemen pengar. Fråga istället hur många lätt begagnade Fiat Punto det har kostat.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
Nej, jag vet ju det! Måste fortsätta öva på mina gentlemanna-fasoner! Som tur är så finns det ju PM också! Lite nyfiken bara då jag tycker det här känns som helrätta moddar! Väldigt trevlig bil! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
Många begagnade Fiat Punto får man för dem pengarna som detta kostar, delarna är förhållandevis billiga _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 TURBO 3,8L -01 2wd | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (45264 totalt) |