Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (67889 totalt)
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Så är då sommaren räddad. Efter att den gamla bilen sålts så styrdes kosan mot Gotland igår kväll och jag kom nyss hem med en vackert blå 964.
Det är rena rama glassätarbilen jämfört med den förra och det skall bli sjukt spännande att se hur den känns på bana.

Bilen är en koboltblå 91:a.
Helt fylld med inredningsdetaljer, tjocka ljuddämpande mattor och luftkonditionering.
Den har ett Gemballa chassi som känns fast i hullet och bör klara av banåkat samtidigt som den går att åka med på vägen utan att behöva hörselskydd eller tandskydd.
Det finns lite fix som t ex ett oljeläckage troligtvis från packboxen till servopumpsdrivningen samt ett fräsande från avgassystemet/katten.

Hur som helst så är det nog den roligaste bilaffär jag hittills gjort och det återstår väl att se om känslan håller i sig.

En bild på handskakningen efter ägarbytet.


_________________
Jocke Rydell
Citera
AndersC
strängnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 347



NEEEEEEJ INTE DEN bilen
Skojja bara STORT GRATTIS till nya bilen ses vi på gälleråsen på söndag????

_________________
ANDERS CALMEGÅRD
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Grattis grattis!!

När skall du riva ut inredningen??



Tyvärr så lyckas jag inte få ihop schemat till varken gelleråsen eller mantorp med pcs.
Vilket är lite konstigt med tanke på att man har semester. Men lite försenade bromsbelägg.(de förra tog slut på sviestad) samt en stugbokning som kom emellan gör att det inte finns tid för bilen.

Lycka till med kärran!!!

Mvh // Patrick Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Grattis till en snygg 964 thumbs up , ovanlig och snygg färg

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
AndersC skrev:
NEEEEEEJ INTE DEN bilen
Skojja bara STORT GRATTIS till nya bilen ses vi på gälleråsen på söndag????


Hehe, jag är för nykär för att oroa mig .
Tack.
Gelleråsen tar jag i augusti på open pitlane mötet. Närmast till hands ligger Mantorp nästa helg. Jag har inte kört annat än till besiktningen med den gamle och från Gotland med den nye, så det börjar kännas i banåkartarmen.


CMXI skrev:
Grattis grattis!!

När skall du riva ut inredningen??



Tyvärr så lyckas jag inte få ihop schemat till varken gelleråsen eller mantorp med pcs.
Vilket är lite konstigt med tanke på att man har semester. Men lite försenade bromsbelägg.(de förra tog slut på sviestad) samt en stugbokning som kom emellan gör att det inte finns tid för bilen.

Lycka till med kärran!!!

Mvh // Patrick Hansson


Tack.
Njae den här ska jag nog låta vara standard. Åtminstone skall inredning och komfortdetaljer vara kvar. Chassi och däck får bli de enda moddarna vad det lider. Jag ångrar lite att jag inte slog till på ett lätt begagnat cup chassi som var till salu för ett par veckor sedan, men det var inte klappat med alla bilaffärer då. Först och främst skall det tätas avgassystem och servopumpsdrivning. Jag börjar riva i helgen så har jag lite press till nästa helg. Det kan ju vara motiverande.



964 Carerra Cup skrev:
Grattis till en snygg 964 thumbs up , ovanlig och snygg färg


Tack.
Ja det skall finnas 3 st i sverige med denna färg. Det finns en till av dem här på rejsa. En 93:a.
Färgen gör sig så jäkla bra i dagsljus.
Men en RS blå är ju inte kattskit det heller.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Sådär ja, operation avgas och oljeläckage har börjat.
Började dagen med en sväng till OK macken för en rejäl motortvätt. Fyfan vad grisigt det var under skyddsplåten/plasten. Det var svårt att se var läckaget kom från eftersom hela motorns undersida var kladdig. Gjorde av med 3 burkar turtle motortvätt för att göra rent skyddsplasten och motorn. Ovansidan av motorn fick en lätt rengörning men den skall bli bättre. Nåväl, på med grejorna och åka hem, tog motorvägen för att blåsa bort och torka allt vatten.
In i garaget och börja skruva bort avgassystemet. Det var som jag trodde hål i katten. Tyvärr gick skruvskallarna till den inre skyddsplåten sönder (det sitter tamejfan plåtar och ljudisolerande plast sjok runt hela motorn) så jag får borra bort dem för att se hur illa det är. Skall jag laga eller byta? Jag har ingen större lust att lägga pengarna på en ny katalysator men måste samtidigt ha en. Det finns tomma rör för en bråkdel av pengarna men då blir det problem med besiktningen. Hmm, imorgon får jag se. Oljeläckaget är också det jag misstänkte, från servopumpsdrivningen. När jag kom hem hade det kommit ny olja på värmekamrarna och sidan av motorn, det kommer från hålet under pumpdrivningshuset. Det är bara så satans trångt att komma åt allt men det skall nog gå. Eller rättare sagt det måste gå.
Ytterligare en upptäckt gjordes. Gemballa "chassiet" visade sig vara en sänkningssats. Stötdämparna är Boge vilket torde betyda att de är original, möjligtvis är de bytta någon gång.

En liten lista över de grejjor jag vill göra.
- Dämpare. Kanske ett helt chassi, typ pss10
- Bussningar.
- RS svänghjul. Kopplingen är inte gammal men jag tror dubbelmassesvänghjulet börjar ge sig, det durrar en aning när man slirar på kopplingen.
- Fullflödeskatalysator.
- Fylla AC:n. Den är fylld för 3 år sedan och nu är det precis så lite gas kvar att kompressorn går igång men den kyler inget vidare.
Ja sedan en hellack, komplett genomgång av alla skruvar osv osv

Lite bilder från dagens strapatser.

Rengjord undersida av motorn.



Katalysatorn. Hålet är i det markerade området.



Hålet i remhuset till servopumpsdrivningen, oljan kommer ur hålet och sprids fint över motorn. En fördel finns dock, det är en väldigt skyddande hinna som bildas .


_________________
Jocke Rydell
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Snygg bil Jocke! Jag har oxå sneglat lite på den .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Idag har meckandet fortsatt.
Ett tag trodde jag att jag skulle bli tokig över allt som måste bort för att komma åt allt plus att det är så satans trångt. Men men, till slut låg allt på backen och det var inte så konstigt att det läckte olja. Packboxen och o-ringen var torra, hårda och sprack när jag tog bort dem, det var hur grisigt som helst i huset. Nu är det bara att se vem som kan få hem prylarna först, Perrys motor, Porsche center Eskilstuna eller Ferdinand.

Katalysatorn har spruckit isär precis i mitten och den skall jag prova att svetsa imorgon. Men för att vara på den säkra sidan skall jag se om det finns att få tag på en begagnad eller ny innan slutet av veckan.

Packbox och o-ring modell trasig.




Sprickan markerad, går runt undre halvan av katten.




Servopumpsdrivning från kamaxeln.




Sprängskiss över servosystemet.




Urplockat motorrum.




Rengjorda sorterade delar som väntar på återmontering, äntligen.


_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Snygg bil Jocke! Jag har oxå sneglat lite på den .


Tjena Fredrik.
Du kunde fått den billigt i förmiddags

Ses vi på Mantorp?

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Sesådär. Då var olje och avgasläckage fixade, torr och fin under och nytvättad. Imorgon skall AC:n fyllas, om det inte hittas något stort läckage förstås. Sedan är det bara att packa hjälmen och handskarna inför lördagen på Mantorp.
Jag har kollat noggrannare på dämparna och de har att artikel nr som börjar på 965, alltså från turbon. Då bör de vara bytta någon gång. Ett till litet problem har jag upptäckt, bilen tar in vatten i bagage och fram i kupén. Det är bara att byta den risiga packningen till bagaget.
Imorgon ska jag ta lite bilder också.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jocke Rydell skrev:
Fredrik C skrev:
Snygg bil Jocke! Jag har oxå sneglat lite på den .


Tjena Fredrik.
Du kunde fått den billigt i förmiddags

Ses vi på Mantorp?


Tyvärr inget Mantorp för mig. Har lite mycket med annat just nu.
Hoppas komma iväg på nått banmöte senare i sommar.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Då var AC:n fylld och det går att åka med uppdragna fönster utan att svettas som en gris.
Idag när jag åkte med bilen och den blev varm så visade det sig att jag slarvat med att torka bort oljan jag spillde över avgassystemet. Host host, nu är det iallafall torrkört .
Tog några bilder med kompaktkamera i starkt solljus, kvalitén är därefter.

Lägg märke till det blingiga ollon jag byter växel med. Någon som har en original till salu?






_________________
Jocke Rydell
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Jocke Rydell skrev:


Tack.
Ja det skall finnas 3 st i sverige med denna färg. Det finns en till av dem här på rejsa. En 93:a.
Färgen gör sig så jäkla bra i dagsljus.


Har ju helt missat att du skaffat ny kärra Jocke, snygg färg!!!

Stämmer det att det bara finns tre 964:or i Sverige som är Cobolt blå? Det brukar gå ytterligare en här nere i södern på PCS träffar. Den har orange Carerra dekaler på sidorna.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
Jocke Rydell skrev:


Tack.
Ja det skall finnas 3 st i sverige med denna färg. Det finns en till av dem här på rejsa. En 93:a.
Färgen gör sig så jäkla bra i dagsljus.


Har ju helt missat att du skaffat ny kärra Jocke, snygg färg!!!

Stämmer det att det bara finns tre 964:or i Sverige som är Cobolt blå? Det brukar gå ytterligare en här nere i södern på PCS träffar. Den har orange Carerra dekaler på sidorna.


Ja det blev ju aldrig aldrig tillfälle att kolla på din så jag fick köpa en egen cobolt blå bil .
Förre ägaren påstod att det bara fanns 3 st i sverige med denna färg. Vet inte hur sant det är men det är allt en udda färg på dessa bilar, dessutom är den så jäkla härlig i solsken men det är svårt att återge det på bild.

Jag har hunnit med 1 banmöte på Mantorp och en slalom vilka avslöjade att jag behöver lätta på lädret om jag skall bli av med sjösjukan. Håller på som bäst att leta coilover kitt och har väl i princip bestämt mig för H&R nürburgring kittet. Skall byta bussningar och camberplattor med. Sedan har jag sån satans ångest att jag förra sommaren sålde min andra uppsättning fälgar med R-däck, anledningen var att jag inte skulle komma att skifta mellan dem på förra bilen. Den uppsättningen hade ju inte legat i vägen idag >

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Då var denna säsong över. Ett banmöte och två slalomtävlingar hanns med.
Som jag skrev tidigare så måste fjädrar och dämpare bytas. Tyvärr upptäckte jag idag att det är mer jobb än så att ta itu med över vintern.
Efter att ha fixat oljeläckaget vid servon i somras så har det ändå luktat och droppat lite olja. Jag har sett att ventilkåporna och kåporna över kamkedjorna har svettats och tänkt att det kan jag ta i vinter. Förra helgen så gjorde jag en grundlig tvätt av underrede, hjulhus och motor. Idag pallade jag upp och började varmköra inför oljetömningen, kröp under och kollade var det kunde läcka och ser att det kommer mellan motor/låda. Hmm, bara att plocka ur motor och låda och byta packboxen där med alltså. Då är bara frågan hur långt man skall gå. Att svänghjulet skall bytas är inget att fundera på, det blir ett RS eller något liknande. Frågan är bara vad man mer bör göra när skiten ändå skall ur, jag siktar på en allmän uppfräschning så länge.
Dagen har gått åt att tömma garaget på massa onödigt som cyklar, gräsklippare och dylikt, nu skall här skruvas bil. Jag tänker dokumentera så mycket jag orkar med kamera och text under arbetets gång.
En tanke som farit genom huvudet lite för ofta är att det var ju inget större fel på den gamla bilen

Några bilder från sista körövningen innan avställningen. Jag har plockat bort den fula ankstjärten och kåporna på fälgarna, bytt tillbaks till orangea blinker samt tagit bort dimljusen ur bromskylningsintagen.






_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Hur noga har du kollat oljan som kommer ut där under? Är det motorolja eller kan det vara växellådsolja? Det är inte ovanligt att paxboxen för den ingående axeln i lådan börjar läcka och då rinner olja ut i hålet under kopplingen. Om det är motorolja så är det sannoligt packboxen bakom svänghjulet. Om inte oljan verkar komma ovanifrån för då kan det vara oljetrycksgivaren som läcker och så rinner oljan ner i framkant på motorn. Den givaren kommer säker vara fuktig oavsett så en packningen för 50 kr är bra att byta när motorn är ur för då är det lättre att komma åt.

Annars tycker jag inte det är så mycket mer att göra för utom de saker du vill byta. Självklart går det att byta allt möjligt men det är inget självändamål om allt funkar. Ventilspelet är sjävklart bra att kolla när motorn är ur om du vill göra ett sånt jobb själv. Har du kvar orignialmotorfästena så kan det vara värt att kolla hur dom mår. Dom kan ha börjat tappa spänsten vid det här laget. Kolla att dom är lika höga och inte skvalpar. De semi-solida fästena från RSen är en bra uppgradering i så fall, och billigare.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Jag är 99% säker att det är motorolja. Dock har jag inte varit mera noggrann än att bara se att det droppar från skarven mellan motor/låda. Jag skall ta en ordentligare titt i kväll för att se om det kommer mera uppifrån. Det gör ju inget om jag slipper ta ner motorn den här vintern isåfall. Det finns väl i och för sig en stor fördel att ha motorn löst och det är åtkomligheten.
Ventilspel kommer jag att kolla oavsett om motorn skall ur eller inte. Det är gjort för 700 mil sedan men det är skönt att ha kollat det. Motorfästena skall jag byta (om pengarna räcker) och jag har funderat på Wevos fästen, de verkar vara riktigt fina. Jag kommer isåfall också byta växellådsfästet, där har jag nog bestämt mig för FVD:s puck.

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



OK. Ska du byta bussningen till lådan så kan jag rekommendera ett annat alternativ som är bättre och billigare. De helt solida Delringbussningarn ger onödigt mycket vibration och resonans. Originalgummibussningar för RSR och Cup/RS är dyra. Jag köpte en från turbokraft.com som jag kört med denna säsong. Den är i solid aluminium förutom just i kärnan runt bulten där det är hårt gummi. Det gör att den blir snudd på stum men du får bort lite vibration och ljud (även om det låter mer än än original). Men det känns att den gör skillnad. Dessutom är det bra pris på de, typ 150 USD.


_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
okej, det tål att tänkas på. Hur blev slutpriset hemma vid dörren? Det som talar för FVD:s är priset, men jag kanske blir tokig på oljudet och då får det vara värt några kronor till. En fråga till är om det går att byta bussningen med motor och låda kvar på bilen (bara ifall jag inte behöver lyfta ur).?

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Jag fick hem min bussning via en "polare". Men frakten är inte dyr för den är varken stor eller tung. Sen tillkommer moms och 5% tull på totaltsumman, så närmare 17-1800 kr kanske.

Det går att släppa lådan bara fram och sänka ner den för att göra detta under bilen. Men det är inget kul jobb framförallt om du måste ligga på rygg under bilen. Det är ganska bökigt att få bort den gamla bussningen. Först får man borra/såga bort gummit och sen med bågfil såga ett snitt i yttre metallringen på bussningen. Sen kan man böja/knacka loss den. Den nya är lättare att montera då den är tvådelad och sitter med bultar.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Fan vad skönt jag slipper riva ur motorn, det är oljetrycksgivaren som dräller olja. Thomas du hade rätt, det rinner utmed sidan och droppen bildas precis i skarven mellan motor/låda. Jag tog bort luftburken och tråcklade in kameran. Nu blir det byte av packningen till givaren och kamkedjekåporna, en ventiljustering sedan kan jag koncentrera mig på hjulupphängningarna istället.

Så här grisigt är det.


_________________
Jocke Rydell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (67889 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande