Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
14 besök senaste veckan (53887 totalt)
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Bilen är en Taubenblau Carrera 2 från 1990 utan taklucka med 220 ( 40 % LSD) och 573 AC.

Bilen kom till sverige i början av 2000 talet och har rensats på allt ABS, Värme, AC och kupefläkt, servo, inredning och komfort.
Köpte bilen av Fredrik Å i april 2009 för att användas som ett effektivt banredskap här hemma och framför allt på Ringen.

Hade också oturen att kopplingsarmsfästet på lådan gick av så jag införskaffade en nyare låda som självklart saknade hastighetsmätarwire, men bilen gick mycket bra under säsongen 2009 med sitt 964 CUP Chassi och bromsvåg men jag saknade bettet i bromsarna och kraften i benen.

För att lösa dessa problem så bestämde jag mig för att montera tillbaka ABS, sensorer och bromskraftsförstärkare. Då hört att huvudbromscylindern på C2 är lite för liten för de stora bromsarna och jag tyckte att vacumbromsservot i C2 var lite för mycket av och på så bestämde jag mig för att uppgradera till så nära en 964RS jag kunde komma.
Fann delar från en skrotad C4 alla sensorer och några några kablar, vacumklocka, rör och bromshydralpump, ABS pump.
På en skrot uppe i norrland hittade jag en huvudbromscylinder ( 25,4 mm RS) och bromservo från en 96a 993 Turbo. Hittade några nya kablar på ebay och ett par ytterligare i Sverige tillsammans med ABS styrenheten. Spenderade många kvällar i garaget med kopplingsschema och kabeldragning och rörtillverkning. Lyckades inte riktigt få till det sista på elektroniken så jag tog hjälp av Bilteknikmotorsport i Flen för felsökning. Hade ett fel på larmet som spökade och en ABS sensor som var fel.
Monterade därefter dit hastighetsmätarrelät och fick perfekt hastighetsfunktion, bara att köpa dyrt och sätta dit.
Passade även på att renovera ok och byta klossar och skivor.

Bilen:
Kaross: original, krockbalkar återmonterade, motor och styrning till vinge bortmonterade.

Inredning:
Plåtren med Sparco Corsa stol, 6 punkts Schroth bälte, original passagerarstol med barnstolsfästen i golvet.
OMP Fullbur, elhissar och orginal innertak

Bromsar: 993 TT Bromsservo (och huvudbromscylinder 25,4 mm ( RS) ABS från C2, Turbo 3.3 skivor och ok bak, turbo 3,6 skivor och ok fram.

Växellåda: Genomgången september 2010 av Mtech en 993 G50 6vxl med Motorsport utväxling och diffbroms. Bytta synkringar och G50.32 växelgaffel, 1,2 orginal och G50.32 stål på 3,4,5. Delrin fäste.

Motor: original 1991 med plastinsug, lättatsvänghjul med 996 6-puckars sinterkoppling, 993 grenrör och kattar utan värme, två rostfria slutdämpare, anpassat chip. RS motorfästen

Chassi: Justerbara Moton clubsport dämpare med aluminium topplagringar justerbara fram, 964 RS krängare fram och bak. ( vid inköp 964 CUP Chassi med original Porsche motorsport aluminium topplagringar)

Fälgar: Cargraphic smidda splitfälgar med aluminium fälgbanor (10,5*18 et 46) 265/35-18 och 225/40-18 ( 8,5*18 Et 40) med Michelin Pilot Sport CUP

Vikt: 80kg förare 1/4 tank 1247 kg


_________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Skulle inte du byta ut fj/dämp ? Dom gamla var väl tom till salu?

Trevlig bil, som verkar bli väl omhändertagen. Det såg ganska kul ut dock när du körde konbana på bromma förra året med barnstolen i passagerarsätet, snacka om familjeräser !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108



En helrätt 964:a

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Blir nog farligt snabb

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Vad nu då, skall du köra cup chassit i år igen? Trodde du skulle ha det där nya du vet. Vi ses väl på banan nästa helg...

Din vapendragare
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
oj oj vilken koll ni har på vad man gör....

Har nu uppdaterat för CUP Chassit har jag bytt ut. Trots att det var äkta 964 CUP Motorsport lagringar, och rätt sättning på dämpare och fjädrar. Skall nog lägga ut det på annons igen, men det kan vara bra att ha för delarna till 964an är ju så dyra...

Bytte egentligen mest för att jag blivit bortskämd med justering när jag körde 944an med Leda dämpare inte för att jag behövde.

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tycker det inte alls låter konstigt, moton kitet är ju mycket sportigare än gamla CUp kitet, cup kitet säger man att det hör lika bra hemma på sopptippen, kolla med fuling tex

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Supramannen skrev:
Tycker det inte alls låter konstigt, moton kitet är ju mycket sportigare än gamla CUp kitet, cup kitet säger man att det hör lika bra hemma på sopptippen, kolla med fuling tex


oj schyst tack, och jag som inte har något annat än RS original. Härligt att ha något att skylla på när jag blir frånåkt...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Riktigt trevlig bil du bygger! Jag har ju både kört och åkt den där bilen i dess tidigare skepnad och tvivlar inte på att det blir en riktigt skön bil i slutändan. Och det brukar bli ordentligt gjort när herr Bohn är i farten är min erfarenhet thumbs up

Körde du något med den på Gelleråsen?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Supramannen skrev:
Tycker det inte alls låter konstigt, moton kitet är ju mycket sportigare än gamla CUp kitet, cup kitet säger man att det hör lika bra hemma på sopptippen, kolla med fuling tex


Tycker att min bil gick jättebra med detta men saknade justerbarheten och den där lilla extra känslan.
CUP Chassit är nog som ett KW eller HR chassi och bjuder de flesta på en körglad och snabb bil.

Det var även därför jag valde bort dessa enklare chassin för det hade varit en meningslös uppdatering, hade inte pengar nog att köpa Öhlins så det blev Moton....

_________________
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Max skrev:
..Körde du något med den på Gelleråsen?


Körde med den på Gotland fredag, lördag och Gelleråsen i söndags och den gick riktigt bra även om jag ännu inte lärt mig bilen.

Gick att bromsa väldigt sent på Gelleråsen, och sedan så gick det jätte snabbt igenom de andra partierna. Men utan AC eller fläkt så är det olidligt att köra om det är över 25 grader och sol.

Planen är Mantorp i helgen men jag har något fel på växellänkaget så jag måste kontrollera detta innan.

_________________
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Smart drag att köra större delen av en normal säsong under loppet av två veckor Låter kul!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Max skrev:
Smart drag att köra större delen av en normal säsong under loppet av två veckor Låter kul!


Blir ju så när man bygger mycket på en gång....

Men jag hoppas jag kommer till Mantorp också, skall du dit och tävla?

_________________
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Bild från Gotland och banpremiären.

_________________
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Blir ingen Mantorp för mig, växelväljaren i lådan har lossnat. Blir säkert billigt... thumbs down

Det var väl tur att jag körde tre dagars shakedown test, hade ju varit kasst om det hände på Ringen och inte 3 mil hemifrån.

_________________
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Tobiasbohn skrev:
Blir ingen Mantorp för mig, växelväljaren i lådan har lossnat. Blir säkert billigt... thumbs down

Det var väl tur att jag körde tre dagars shakedown test, hade ju varit kasst om det hände på Ringen och inte 3 mil hemifrån.


Bläääh.. Trist..

Bilen har i alla fall den goda egenskapen att gå sönder nära hemmet, det har ju hänt mig ett par gånger..
och ibland så bara går och går den, flera säsonger i sträck.. Helt obegripligt..

_________________
--
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Tobiasbohn skrev:
Men jag hoppas jag kommer till Mantorp också, skall du dit och tävla?

Det blir lite väl mycket stök att hinna med Mantorp och köra ner till ringen, så jag satsar fullt på det senare alternativet!

Segt med växelväljaren.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
FredrikÅ skrev:

Bläääh.. Trist..

Bilen har i alla fall den goda egenskapen att gå sönder nära hemmet, det har ju hänt mig ett par gånger..
och ibland så bara går och går den, flera säsonger i sträck.. Helt obegripligt..


Kanske är för att vi använder grejerna, men detta är ju en fem års plan med hög initial insats för att sedan bara vara o åk.

Nu har jag i alla fall tagit ur lådan och nu skall jag bara hitta någon som vill fixa den så jag kan åka lite mer i år.
Vad snabbt det går när man gjort det för ett par månader sedan.

_________________
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Hej Tobias

Vad jobbigt , vad hände ? hoppas det inte kostar för mycket , hade sett fram mot och ses på Mantorp 10/7

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Tobiasbohn skrev:

...nu skall jag bara hitta någon som vill fixa den...



Ring Tony, 0451-17325. Tony använder sig av en kille i Helsingborg som fixar hans lådor för rimliga pengar. Sen är det bara att lasta in lådan nu när du ändå skall ner, och hämta upp den på vägen tbx.

Tråkigt att höra och hoppas att det löser sig snabbt!

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189


Trådstartare
Tror att värmen i helgen och att det inte är helt nytt gjorde att växelväljaren gick sönder i lådan. Låter inte som något helt ovanligt talade med Levin och de hade en annan 993a där den fastnat i 3ans växel.

Borde ha öppnat lådan och gått igenom den, men det är inte säkert att det hade spelat så stor roll. Grejer går sönder, fick trots allt tre hela banåkardagar, och nu kan jag med gott samvete ligga på stranden....

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
14 besök senaste veckan (53887 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande