Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 TURBO
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6702 totalt)
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Helt standard och bly tung (känns som 2 ton) ..

B200 tic 155 hk ska bytas till en B230 snarast

Tips på väghållning mottages gärna..

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Maruder
Gefle
Här sen Feb 2010
Inlägg: 20



Aaah, nån annan som åker B200 här i alla fall Även om du nu tänkt byta den, förstår att den inte passar så bra i en tung 940..

Är bilen Italien import eller hur kommer det sig att du har den motorn?

Väghållning? LÄTTA! Sen kan man börja med resten...

_________________
Robin Bergdahl

Mercedes C230 Sport Kompressor
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Beror väl på vilken nivå man vill lägga sig på, finns ju även coilovers att köpa till 940 nu. Men jag kan återkomma när jag testat mina Bilstein Clubsport/Jamex fjädrar på gatbilen. Förutsätter att dom ska vara riktigt bra. Kortade ca 5 cm i jämförelse mot original. Och ca 45-50% hårdare än Sprintdämparna som ska vara riktigt bra. Jag är även sugen på att köpa krängningshämare från IPD/xtremt. Men det räcker nog inte pengarna till. Detta tror jag annars är en bra början tillsammans med nya bussningar som är rätt mjuka original.

Putsar man till motorn lite (som jag gjort) till strax över 300 hk och låg utväxling (4.10) så har man en riktigt rolig bil, framförallt rakt fram

Ska bli kul att följa projektet och se vad du kommer fram till.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Maruder skrev:
Aaah, nån annan som åker B200 här i alla fall Även om du nu tänkt byta den, förstår att den inte passar så bra i en tung 940..

Är bilen Italien import eller hur kommer det sig att du har den motorn?

Väghållning? LÄTTA! Sen kan man börja med resten...


Hmm vet faktist inte ang importen, står i reg att den ej är import, köpte den av en i byn som haft den i 11 år..

Hehe ja lätta =) dom e tung dom här hehe

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
kmarcus skrev:
Beror väl på vilken nivå man vill lägga sig på, finns ju även coilovers att köpa till 940 nu. Men jag kan återkomma när jag testat mina Bilstein Clubsport/Jamex fjädrar på gatbilen. Förutsätter att dom ska vara riktigt bra. Kortade ca 5 cm i jämförelse mot original. Och ca 45-50% hårdare än Sprintdämparna som ska vara riktigt bra. Jag är även sugen på att köpa krängningshämare från IPD/xtremt. Men det räcker nog inte pengarna till. Detta tror jag annars är en bra början tillsammans med nya bussningar som är rätt mjuka original.

Putsar man till motorn lite (som jag gjort) till strax över 300 hk och låg utväxling (4.10) så har man en riktigt rolig bil, framförallt rakt fram

Ska bli kul att följa projektet och se vad du kommer fram till.


Härligt med tips och svar så fort =)


Tror coilovers blir så mycke dyrare mot vad man få för pengarna ..

Vart har du köpt dina BIlstein clubsport ? Är det med nya fäderben fram då ? tänkte då dom är kortade ?passar dessa rakt på ?
Ska söka på IPD och se vad dom här, nyta kränghare både fram och bak ?

Ja bussningarna ska bytas, men tänkte jag måste kolla upp alla stagen först som finns att köpa så man inte gör nått dumt köp..

Ska leta efter en 4.10 lr 3,75 oxå.

Tippar på att M90 lådan kommer inte hålla så den ska säljas..

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Bara kul att hjälpa till

Jo, det drar iväg en bit. Fördelen är att det finns många fjädrar att välja mellan och du kan ställa höjden på bilen enkelt.

Dom är köpta hos Forza. Nej, det är inte hela fjäderben, bara insatserna. Men själva kolven eller hur man ska säga är kortare så att kortare fjädrar ska ligga i spänn. Dom passar rakt på och ersätter originalsaker. Ja krängningshämare skulle jag satsa på. Kostar drygt 5K så det är inte så farligt. Annars kan man bygga med dubbla bak, men fram måste man nog köpa nytt. Finns lite tabeller och uträkningar på det där om man söker lite och vill bygga själv.

Bak kan vara en idé att köpa ställbart panhardstag så bakaxeln går att centrera.

3.93 finns också. Köp ingen slungdiff bara, dom har en förmåga att gå sönder och fungerar inte över ca 40 km/h. Kolla med Bakaxel.se han har både riktiga lamelldiffar (som håller för mer än vad han säger enligt min erfarenhet) och torsén. Lamelldiffen är dessutom väldigt enkel att modifiera för olika diffverkan med hjälp av olka typer av brickor. Kör man sönder den blir det dock snabbt dyrt. Det är den nackdel som jag ser. Kolla hos SAM så förstår du. Har för mig det rör sig om 10k för en helrenovering om du gör jobbet själv. Sen går ju inte allt sönder samtidigt såklart men det drar snabbt iväg.

Lådan behöver du inte byta, den håller gott och väl så länge man inte försöker få i (framförallt) trean utan kopplingen nertryckt Upp till ca 400 hk ska det inte vara några som helst problem så länge man växlar rätt. Tycker för övrigt att M90 är skönare och mer lättväxlad än den som sitter i M3:an. Så lägg dom pengarna på något annat istället är mitt tips.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
kmarcus skrev:
Bara kul att hjälpa till

Jo, det drar iväg en bit. Fördelen är att det finns många fjädrar att välja mellan och du kan ställa höjden på bilen enkelt.

Dom är köpta hos Forza. Nej, det är inte hela fjäderben, bara insatserna. Men själva kolven eller hur man ska säga är kortare så att kortare fjädrar ska ligga i spänn. Dom passar rakt på och ersätter originalsaker. Ja krängningshämare skulle jag satsa på. Kostar drygt 5K så det är inte så farligt. Annars kan man bygga med dubbla bak, men fram måste man nog köpa nytt. Finns lite tabeller och uträkningar på det där om man söker lite och vill bygga själv.

Bak kan vara en idé att köpa ställbart panhardstag så bakaxeln går att centrera.

3.93 finns också. Köp ingen slungdiff bara, dom har en förmåga att gå sönder och fungerar inte över ca 40 km/h. Kolla med Bakaxel.se han har både riktiga lamelldiffar (som håller för mer än vad han säger enligt min erfarenhet) och torsén. Lamelldiffen är dessutom väldigt enkel att modifiera för olika diffverkan med hjälp av olka typer av brickor. Kör man sönder den blir det dock snabbt dyrt. Det är den nackdel som jag ser. Kolla hos SAM så förstår du. Har för mig det rör sig om 10k för en helrenovering om du gör jobbet själv. Sen går ju inte allt sönder samtidigt såklart men det drar snabbt iväg.

Lådan behöver du inte byta, den håller gott och väl så länge man inte försöker få i (framförallt) trean utan kopplingen nertryckt Upp till ca 400 hk ska det inte vara några som helst problem så länge man växlar rätt. Tycker för övrigt att M90 är skönare och mer lättväxlad än den som sitter i M3:an. Så lägg dom pengarna på något annat istället är mitt tips.


Kollat på forza nu oxå och dom där bilstein ser intressanta ut, vet du vad dit kitt kostade ungefär ?
Bakaxel kommer nog bli från just dom med lammeldiff , få se hur jag gör ang lådan tänkte sälja motor och låda i ett paket verka lätare att sälja då..

HJittade krängare på kg trimmining för 4100 till 940 IDP

=)

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Dämparna kostade 7700, sprinten om man nöjer sig med dom landar det på 6200. Dämparna tror jag inte inte finns på sidan men mailar du eller ringer så har dom info om just clubsporten som borde passa bättre på bana.

Tänk på när du köper bakaxel att du beräknar för vilken låda du planerar åka med, de flesta BMW-lådor (som jag kan tänka mig blir ersättare) har 1:1 på femman istället för ca 0,8 som på M90. Min toppar ca 240, och då är det varvstopp på femman. Har för mig 0-200 går på ca 18-19 s och ska du trimma mer än så bör du nog ha tyngre utväxling än 4,10 och 0,8. Har inte någon uppfattning om hur snabbt det går på t.ex mantorp men jag kan tänka mig att det inte är några problem att komma upp i dom hastigheterna (??).

Det var bra pris, kommer det oväntat mycket pengar blir det nog inköp av det för mig också

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Missat dit svar här jag =) Kommer nog ha kvar M90 lådan då, verka som vissa förstörker trean i dessa.
Kör du med för utv på axeln nu?
Vet du för övrigt om man kan montera i bättre bussningar i tex spakstället? Min e då slekig som 17



Har köpt mig en motor nu oxå som landar vilken dag som helst..
B230 FB med 531 topp så det som ska göras är fli till toppen ta urfb rumen lite och montera ny kam bottendelen blir hel orörd standard sug del

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Inte en aning faktikst om bussningarna. Blir nog till räckligt bra med nya original skulle jag tro.
Jag kör med 4.10, toppar ca 240.

Hmm, har inte jättekoll på sugblocken, men har inte dom klenare kolvar och stakar? Ska du köra turbo med lite trim så bör du ha en ft efter -92 har jag för mig eller en fk.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Har denna "slungdiffen" eller någon mer redigt?

Vad kan man lätta ned de till?
Plasthuv, bagage, front mm borde väl finnas till billiga pengar?

/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Nej, den håller jag mig ifrån :P Kör med en lamelldiff som är lite hårdare än original.

http://www.acm-ab.se/
Där finns en del prylar

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
kmarcus skrev:
Inte en aning faktikst om bussningarna. Blir nog till räckligt bra med nya original skulle jag tro.
Jag kör med 4.10, toppar ca 240.

Hmm, har inte jättekoll på sugblocken, men har inte dom klenare kolvar och stakar? Ska du köra turbo med lite trim så bör du ha en ft efter -92 har jag för mig eller en fk.


Samma stakar är det iaf, fördelen va att det satt 531 topp på den =)

Kolvarna är samma kvalite bara att dom är högre så får dock högre komp men tänkte ta det genom toppen =)

240, må va skoj upp till 200 iaf thumbs up

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
kmarcus skrev:
Nej, den håller jag mig ifrån :P Kör med en lamelldiff som är lite hårdare än original.

http://www.acm-ab.se/
Där finns en del prylar


Aha tack missat den, som jag letat.. Vet du om dom eseriösa, handlat nått där?

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Undra hur karrosen blir om man kapar bort taket och ersätter med glasiber jag... Kanske man borde ha bur då

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Roger Brorsson skrev:
Undra hur karrosen blir om man kapar bort taket och ersätter med glasiber jag... Kanske man borde ha bur då


Kanske

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569



Roger Brorsson skrev:
Undra hur karrosen blir om man kapar bort taket och ersätter med glasiber jag... Kanske man borde ha bur då


Som när det gäller all lättning = WWCD , What Would Chapman Do ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63



Roger Brorsson skrev:
kmarcus skrev:
Inte en aning faktikst om bussningarna. Blir nog till räckligt bra med nya original skulle jag tro.
Jag kör med 4.10, toppar ca 240.

Hmm, har inte jättekoll på sugblocken, men har inte dom klenare kolvar och stakar? Ska du köra turbo med lite trim så bör du ha en ft efter -92 har jag för mig eller en fk.


Samma stakar är det iaf, fördelen va att det satt 531 topp på den =)

Kolvarna är samma kvalite bara att dom är högre så får dock högre komp men tänkte ta det genom toppen =)

240, må va skoj upp till 200 iaf thumbs up


Förstör inte toppen, byt kolvar. Fk från -96 och framåt har kolvoljekylning och är den bästa underdelen
Mvh Micke

_________________
Mikael Persson
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Roger Brorsson skrev:
kmarcus skrev:
Nej, den håller jag mig ifrån :P Kör med en lamelldiff som är lite hårdare än original.

http://www.acm-ab.se/
Där finns en del prylar


Aha tack missat den, som jag letat.. Vet du om dom eseriösa, handlat nått där?


Kan inte tänka mig annat än att dom är seriösa. Men har ingen erfarenhet av dom.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



bikermike skrev:
Roger Brorsson skrev:
kmarcus skrev:
Inte en aning faktikst om bussningarna. Blir nog till räckligt bra med nya original skulle jag tro.
Jag kör med 4.10, toppar ca 240.

Hmm, har inte jättekoll på sugblocken, men har inte dom klenare kolvar och stakar? Ska du köra turbo med lite trim så bör du ha en ft efter -92 har jag för mig eller en fk.


Samma stakar är det iaf, fördelen va att det satt 531 topp på den =)

Kolvarna är samma kvalite bara att dom är högre så får dock högre komp men tänkte ta det genom toppen =)

240, må va skoj upp till 200 iaf thumbs up


Förstör inte toppen, byt kolvar. Fk från -96 och framåt har kolvoljekylning och är den bästa underdelen
Mvh Micke


Den är skoj över 200 också

Även FT -93 och framåt har väl kolvoljekylningen?

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
kmarcus skrev:
Roger Brorsson skrev:
kmarcus skrev:
Nej, den håller jag mig ifrån :P Kör med en lamelldiff som är lite hårdare än original.

http://www.acm-ab.se/
Där finns en del prylar


Aha tack missat den, som jag letat.. Vet du om dom eseriösa, handlat nått där?


Kan inte tänka mig annat än att dom är seriösa. Men har ingen erfarenhet av dom.


Ja jag ska nog handla där =) thumbs up

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 TURBO
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6702 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande