Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 V10 - 1989/2006
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (33123 totalt)
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Hej,

Tänkte jag skulle visa mitt projekt/banbil även på detta forum. Jag har en komplett byggtråd på ett annat forum för er som vill läsa om hela bygget. ( http://www.zatzy.com/projekt/338842-johanz-bmw-m3-e30-v10.html ), men då bilen i första hand är byggd för banåka så kanske den passar bättre i detta forum?



Jag har alltid varit lite svag för M3 E30 så hösten 2007 inhandlades en av årsmodell 1989. Bilen behövde dock en genomgång av kaross och lack så hela vintern 07/08 åtgick till det.

Tanken från början var att köra en överladdad S14, men efter att tags funderande kände jag att det redan fanns för många liknande, jag valde istället att försöka få tag i en M5 V8, det slutade dock med att det blev en M5 V10 .
Vintern 08/09 gick åt till bygga in denna pjäs. Ett krav var dock att inte karossen skulle förstöras och det har faktiskt gått, men det skapade en del extra krångliga lösningar .

Efter första året med denna maskin så kändes det att chassiet inte riktigt matchade bilens prestanda, så vintern 09/10 uppgraderades chassie, bromsar och kylning.

Nu ser jag verkligen fram emot årets första bankörningar för att se om det blev bättre.

Specifikation:

Drivlina:
-Motor: BMW M5 V10, S85. Blockerade vanos. 535Hkr @ 7700rpm, 545Nm @ 6600rpm.
-Styrsystem: DTA S100 från GIK turbo.
-Specialtillverkat svänghjul (tillverkat av Wargia Engineering) med 3 skivig 184mm sinterkoppling.
-Växellåda, BMW ZF 5 växlad (BMW 525tds).
-Kardan/slutväxel original bortsett från Z3M diffkåpa.

Bromsar:
-Fram, Brembo (Porsche GT3 cup) 6-kolvs ok med M3 CSL bromsskivor (345x28).
-Bak, original.

Chassie:
-Bilstein GrN dämpare.
-Coiloversats, fjädrar, topplagringar och diverse chassieprylar från Millway.
-H&R ställbara krängare 22mm fram, 18mm bak.
-Gatfälgar BBS Challenge 17x8,5" och Kumho KU39 215-245/40-17.
-Rejsfälgar Enkei magnesium 17x8,5 och Kumho V70A 235/40-17 K90 från Wheelbase .

Övrigt:
Evo3 framskärmar.
Sparco Evo stolar.
1300kg fulltankad (60 liter) utan förare.

Vissa bilder från banträffar har jag fått skickade till mig, om någon känner igen "sina" bilder så hojta så tar jag bort dem eller lägger upp era namn här.

















Med vänlig hälsning Johan Zackrisson

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Kul att se sin gamla bil som "ulv i fårakläder"...

och ja, jag kan intyga att den flyttar på sig rätt bra!

Stor fet thumbs up - också för att Johan gjort hela installationen utan att vålda sig på originalkarossen.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Wow! Stor thumbs up för häftigt bygge!

Vilka banträffar står på agendan? Har jag tur kanske man får se den?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Kul att få se bilen här också, helt underbart bygge, just för att du inte sabbat karossen! , finns allt för många sabbade M3 E30 tycker jag.
Måste va ett grymt härligt drag i bilen iaf , och låter underbart gör den definitivt thumbs up

_________________
Viktor Starkman
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



frääänt motorval thumbs up
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Så du hittade fälgar till slut! Men som sagt är du välkommen till garaget så kan vi titta i min fälgsamling om du fortfarande inte är nöjd. Mitt lån av din pjäs blir aktuellt i september/oktober.

Få se till att få några race emot varandra om bara min bil kan skärpa sig! Tur att jag har ca 200 kg till mig fördel!!

//ALexander

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Helt sjuk bil! Lite mer down to earth än den "andra" e30m3 v10an på nätet, hoppas jag prickar in någon banträff detta året där du kommer köra (bmwsc träffar kanske?)

Ett par snabba frågor också, vad kör du med för hårdhet på fjädrarna? Hittade bara att du "planerade" att ha 80n/mm fram och 120 bak, var detta vad det hamnade på?

När du besiktigar den, blir det att slänga in original motorn då eller du löser det på något annat sätt? (om det inte är en hemlighet)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul att du lägger upp bilen här thumbs up
Jag är arbetskollega med bror din och han visat filmklipp på kärran. Verkar vara riktigt bra klipp i kärran . Jag hoppas också att få se den live på någon banträff, ljudet lär ju vara fantastiskt .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Kul! thumbs up
Berätta gärna lite om vilka problem du stötte på under bygget samt hur du löste dem!
Varför blockerades vanosen, var det för att få bättre hållbarhet i prylarna, eller var det för att DTA sprutet inte kan styra vanosen?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 270



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Riktigt coolt bygge! Ett av dom ballaste jag sett!

_________________
Nicklas strid
BMW M2 BTG-Räser
Porsche 964 Turbo -92
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Den är helt sjuk den här bilen

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Davve skrev:
Wow! Stor thumbs up för häftigt bygge!

Vilka banträffar står på agendan? Har jag tur kanske man får se den?


Ja det finns flera som är aktuella. Jag planerar att åka på vissa BMWSC och prova, är dock lite nervös att den går lite för fort på rakorna och det verkar enligt reglementet vara tuffa regler för omkörningar, men vi får prova. Annars tycker jag TPC anordnar bra träffar där drifting är förbjudet så nästa vecka kan det bli en tur till Anderstorp på torsdag kväll. Gatebil Rudskogen var jag på förra året och det var kul, men just festivalen är väl kanske inte optimal om man vill köra bil :-).
Men jag försöker meddela i tråden när det bär iväg.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
AL skrev:
Så du hittade fälgar till slut! Men som sagt är du välkommen till garaget så kan vi titta i min fälgsamling om du fortfarande inte är nöjd. Mitt lån av din pjäs blir aktuellt i september/oktober.

Få se till att få några race emot varandra om bara min bil kan skärpa sig! Tur att jag har ca 200 kg till mig fördel!!

//ALexander


Tjena,

Just nu verkar det lösa sig med fälgar men man vet aldrig, kanske kan det bli aktuellt ändå när det kniper.
Ja vi får rejsa nån dag, antar att du skall på nån lämplig banträff i år oxå?
Hojta när det är dags för motorlån så löser det sig säkert.

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Hej, har du bilder på hur du svetsade om grenrören för att cleara styrstången?
Kanske bild på motorfästen?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
timmy1701 skrev:
Helt sjuk bil! Lite mer down to earth än den "andra" e30m3 v10an på nätet, hoppas jag prickar in någon banträff detta året där du kommer köra (bmwsc träffar kanske?)

Ett par snabba frågor också, vad kör du med för hårdhet på fjädrarna? Hittade bara att du "planerade" att ha 80n/mm fram och 120 bak, var detta vad det hamnade på?

När du besiktigar den, blir det att slänga in original motorn då eller du löser det på något annat sätt? (om det inte är en hemlighet)


Hej,

Jag kör med 550lbs fram, dvs ca 96N/mm och 675lbs bak, dvs ca 118N/mm.
Just nu väntar jag på 1" kortare fjädrar fram från Millway då jag inte kan justera höjden dit jag vill.

Bilen är besiktigad men att rulla igenom med en S85 är nog lite vågat :-).

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Nicke_1 skrev:
Kul! thumbs up
Berätta gärna lite om vilka problem du stötte på under bygget samt hur du löste dem!
Varför blockerades vanosen, var det för att få bättre hållbarhet i prylarna, eller var det för att DTA sprutet inte kan styra vanosen?


Det var inga direkt stora problem, bara lite planering egentligen. Det svåra är väl att jag inte har en egen maskinpark så man får fjäska in sig hos dom som har och använda mycket roterande filar
Precis som du säger så klarar inte DTA S100 att styra vanosarna då dessa kanaler används för att man måste köra alla cylindrar fullt sekventiellt då den har halt tändföljd, 90-54-90-54 grader osv.....

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
LotecM3 skrev:
Hej, har du bilder på hur du svetsade om grenrören för att cleara styrstången?
Kanske bild på motorfästen?


Hej,

Grenrören är inte omsvetsade för att få dit styrstången, den passerar med lagom marginal. Jag hade tyvärr ingen bra bild på motorfästena, bara något från tillverningen, du kan oxå se det skymta på bilderna med styrstången. Det är svårt att se på bilderna exakt hur styrstången sitter tyvärr.
Men allt handlar om planering, motorn kan liksom inte sitta så många millimeter annorlunda för då blir det konflikt på ena eller andra stället.






Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Martin G skrev:
Kul att se sin gamla bil som "ulv i fårakläder"...

och ja, jag kan intyga att den flyttar på sig rätt bra!

Stor fet thumbs up - också för att Johan gjort hela installationen utan att vålda sig på originalkarossen.


Det är alltså din gamla, Martin?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



denna bilen är bara SÅÅ underbar...

stort cred till dig och ditt bygge

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Den borde låta vackert?..

_________________
Bo Wihlborg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 V10 - 1989/2006
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (33123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande