Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s14a //Klar för våren//
5 besök senaste veckan (7637 totalt)
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej, heter Erik Palmgren och har idag varit och kör min första bankörning med min bil.
Fick en blodad tand för det här och det kommer att bli mer körningar under året.
Därför tänkte jag berätta lite om min bil och vad jag gjort.
För ett år sedan tog jag hem en bil från England.
Jag ville ha något japanskt och bakhjulsdrivet som hade lite pulver i
Då kom jag över en riktigt fin svart Nissan 200sx s14a -98,
Bilen kom ursprungligen från England och hade två ägare, Det var en hel drös med kvitton och god dokumentation från service och allt som var bytt på bilen. Den var helt original.


Under 2009 gjorde jag inga stora förändringar på väghållningen utan valde att få bilen att gå lite bättre som många gör när de har en ny bil.
Det blev att jag inhandlade ny intercooler med öppet luftfilter. 3 tums avgassystem från turbon, ett chip som ökade effekten samt en bosch40 bränslepump med en 1:2 bränsletrycksregulator. Renoverade även upp mina original bromsar.

Det blev ingen bankörning under det året då bilen var en riktig båt på vägen med dåliga original fjädrar och smala däck.

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Nu under vinter så har jag en vän som håller på att bygga en ren banbil och det var så tankarna började,
Fick upp intresset lite mer för det och beställde nya coilovers från BC-Racing.
Dels för att få ner bilen lite och framförallt bli av med den där båtiga känslan.
Beställde även nya droplinks till krängaren både fram och bak då de var dåliga.
Plockade ner insuget och bytte alla packningar och tittade över motorn och turbo.
Monterade även dit en 19 raders oljekyl och en elfläkt till kylaren.

Nu när jag för första gången provat de på banan så tycker jag de gick utmärkt.
Men allt går att göras bättre. Men fick ett gött första intryck.

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Nu under våren tyckte jag att mina fälgar var lite för smala samt att de var rätt fula med mycket kantstötningar och lacksläpp. Jag grunnade länge innan jag kom fram till vilka jag skulle ha, Tog kontakt med en engelsk firma som sålde dem,
De blev Vita Rota Torque drift 17x9 och 17x9,5 bak, lättviktsfälgar då de bara väger runt 8 kilo st.

Hade funderingar på att fixa bättre bromsbelägg, men övervägde att sätta dit större bromsar då det är den viktigaste försäkringen man har, i mitt tycke. Där viktigt att man kan lita på att bromsarna tar, annars går det inte att köra fort. Så inhandlade Wilwood superlite ok med 345 mm Brembo bromsskivor och bromsbelägg med stålombundna bromslangar,
Nya Brembo skivor bak med nya slangar.
Är mycket nöjd med resultatet och köpte dessa fälgar då de får plats stora bromsar utan att behöva 18 tums fälgar. + att jag tycker de gör sig mycket bra på min bil




Kommer ut med lite mer bilder allt eftersom, men är riktigt nöjd med min första bankörning på svistag idag. Och kommer bli allt fler då det var riktigt kul.

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Ja man får väl säga välkommen till träsket då . S14a är fina bilar, iaf framifrån. Min första bil kunde ha blivit en 200sx, men bilar med turbo är dyra för nya förare. Lycka till med projektet och se till att få det att spåra ur inom en snar framtid. thumbs up

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15



Hej Erik

Ban-debuten gick ju jättebra. Spårvalet blev bättre och bättre allt eftersom kvällen fortlöpte och tiderna kröp neråt, det bästa varvet noterades till strax över 1.10!

Jag tar mig friheten och lägga upp några bilder som jag tog när du var ute och körde:








_________________
Olle Edlund
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej ja tack känns bra att äntligen komma in i träsket hehe, får se hur det här kommer arta sig.
men blir nog bra.

Ja tack för fina bilder olle, sånt uppskattas verkligen
Har installerat en shortshifter nydligen och blev en grym förbättring,
Nu ska det mycket till om man ska lyckas peta i fel växel. Ska tillverka en ny växelknopp snart också.

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej har en liten fråga då jag håller på att bygga en splitter i fronten. Har tänkt att använda en plywood skiva i fronten. Hur långt ska den gå utanför billen för att göra nytta? Vad tror ni om ca 8-9cm kanske.

Jag håller på att göra en egen liten läpp av aluminium så det ska bli tätt mot splittern.

För att få en stadig infästning tänkte jag bygga ett eget nedre subframestag där jag kommer göra fästpunkter till splittern. Har ni några bra lösningar?



mvh Erik

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Kolla infästningpunkterna för original pappen som sitter under fronten/motorn.
De kan gå att använda i bakkant.

Nu kör jag S13 men bilarna är ju ganska lika. Jag hittade oanvända hål längs fram i rambalkarna som jag satte vinkeljärn i.

8-9 cm låter vettigt. Mer skadar inte men jag misstänker att du kör bilen på gatan och då blir det gatvänligheten som begränsar utsticket.


_________________
Street Triple RS -18
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
okej ja, det är bra, vad har du för material i din splitter Marcus? Ser på din bild att du har en vinkel, är det för den ska bli stadigare?

Är det någon mer som har bra idéer så är det välkommet . Kommer förhoppningsvis börja bygga nästa vecka.
Kommer i helgen att göra klart fronten med aluplåten och dra upp en luftslang till filtret.


mvh Erik

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Erik.Palmgren skrev:
okej ja, det är bra, vad har du för material i din splitter Marcus? Ser på din bild att du har en vinkel, är det för den ska bli stadigare?

Är det någon mer som har bra idéer så är det välkommet . Kommer förhoppningsvis börja bygga nästa vecka.
Kommer i helgen att göra klart fronten med aluplåten och dra upp en luftslang till filtret.


mvh Erik


Det är en fiberboard som är klädd med glasfiber/polyester på båda sidor. Gjorde den mer som en ett test än som slutgiltig splitter. När jag får tid ska jag gjuta upp en ny med slät yta.
Den har fungerat mycket bra. Tål en hel del stryk (den brukar ta i marken vid uppfarter och liknande).

Ja jag har en alu-vinkel som löper från sida till sida för ökad styvhet. Från gängstången är det även inplastat PVC-elrör för att styva upp ut mot skärmen.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej nu i helgen har jag gjort klart min front i alu. har även gjort styrning av luften mot IC och kylare.
blev mycket bra och stabilt då jag gjort två fästen som går ut i fronten. Allt detta ska lackas svart, och snart hoppas jag kunna göra klart det sista för att montera dit splittern.
När allt detta är klart kommer jag gå på bromskylningen då jag har bra uttag för det i fronten.

så har såg fronten och bilen ut innan jag ställde av bilen för säsongen.



så har blev fronten i alu. kommer bli svart inom en snar framtid.

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Jimmy V

Här sen Jun 2007
Inlägg: 46



wow!! det där vart ju riktigt riktigt snyggt! thumbs up
ser helt klart proffsigt ut! bra jobbat verkligen!
gillar det!

_________________
Jimmy Visshed
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Vad coolt det blev thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564



Blir riktigt bra Erik! Kommer bli grymt bra när splittern är på plats.

MVH Kallentoft

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Ja tack ska ni ha. kul att ni gillar det.
När splittern är på plats och allt blir svart kommer det nog bli riktigt bra hoppas jag på. kul med lite positiva kommentarer
Mvh Erik

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Tycker också det blev riktigt snyggt! I dagsläget skulle det inte ens behövas färg på

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej nu tänkte jag uppdatera lite då splittern är på plats. Har kvar att bygga två stag till för att den ska vara superstabil ute i kanterna.



























Splitter sticker ut 70 mm i fronten och går en bra bit in under bilen. Ska bli kul att se om det blir någon skillnad.

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



Snyggt!! Funderar att göra en liknande släplitter på min bil!
Vi ses på sviestad

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Tack , Ja klart vi ses där, man börjar ju få vårkänslor nu när all snö snart är borta. Är det tort och fint blir det nog en liten testrepa på lördag.

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Har nu uppdaterat bilen lite och börjat göra den klar inför besiktning.

Splittern är nu målad fördigmontrad,



Har varit och köpt en airforcevinge som är lackad och klar





Har bytt grenrörs och turbopackningar. Lindat och monterat extraktorgrenrör



Håller på med min bromskyling, har gjort egna sköldar som är lite kupade för att styra in luften mot centrum.




Testkört med stora med stort smile allt gick bra och kul att köra en rolig bil igen efter vintern.



Nästa steg är besiktning, och sen ut och gasa.

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s14a //Klar för våren//
5 besök senaste veckan (7637 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande