Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 2000
1, 2   >>
12552 besök totalt
Apel6an
Ängelholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 62


Trådstartare


Hej,

Här är min S3:a från 2000. Helt standard förutom slitsade Brembo-skivor fram och ECB Redstuff samt Toyo R888 när jag kör på banan.

Tycker nu det är dax att uppgradera lite och eftersom budgeten inte är obegränsad skulle jag vilja ha lite tips om hur jag skall prioritera. Det jag funderat på är:

* Nytt chassi (har två brustna bakfjädrar) Viken sort rekommenderas?
* Haldex-uppgradering
* Chip-trim
* Bättre skivor och belägg (Helt kit med flerkolvs-ok ligger dock utanför budget)
* Stålomspunna slangar
* Nya bussningar (PU eller aluminium?)
* Styvare krängningshämmare
* Stolar

Vilken ände skall jag börja för att få ut mest på banorna i år?
Tacksam för hjälp.

//Hasse

_________________
Hans Wännman
Kassör Audi ClubSport
hans.wannman@audiclubsport.se
Citera
Apel6an
Ängelholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 62


Trådstartare
okej??

Vet inte vad som hände här men jag är fortfarande intresserad av uppgraderingstips.

Hur lägger man förresten upp en bild i signaturen? Anvisningarna här på forumet verkar inte funka.

//Hasse

_________________
Hans Wännman
Kassör Audi ClubSport
hans.wannman@audiclubsport.se
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Trevlig bil! thumbs up Har du brustna bakfjädrar så hade i alla fall jag börjat med ett nytt chassi. Och när man ändå håller på med det så kan det ju vara lämpligt att byta bussningar och krängningshämmare (om budgeten tillåter det).

Därefter hade jag gått på bromsarna och bytt till stålomspunna slangar. Bättre skivor och belägg har du ju redan.

Sedan chiptrim, även om det kan vara svårt att vänta med det

Bättre stol/stolar kan man stoppa i när som helst när man hittar något som passar både kroppen och budgeten.

Exakt vad du ska ha för grejor överlåter jag gärna till någon som är bättre på Audi än vad jag är

Lycka till!

Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Apel6an skrev:
okej??

Vet inte vad som hände här men jag är fortfarande intresserad av uppgraderingstips.

Hur lägger man förresten upp en bild i signaturen? Anvisningarna här på forumet verkar inte funka.

//Hasse

Det bästa tipset jag kan ge på en S3a är ställbara topplagringar fram, blev en otrolig skillnad på min A3 TDI Q.
Sätta fast motorn ordentligt(framförallt dogbonet under) är tips nummer 2. Riktigt mjuka fästen orginal. Bussningar och allt det vanliga gör också rätt mycket skillnad. Bromskylning bilen är rätt tung...

Lycka till!

02Mattias skrev:
Trevlig bil! thumbs up Har du brustna bakfjädrar så hade i alla fall jag börjat med ett nytt chassi. Och när man ändå håller på med det så kan det ju vara lämpligt att byta bussningar och krängningshämmare (om budgeten tillåter det).

Därefter hade jag gått på bromsarna och bytt till stålomspunna slangar. Bättre skivor och belägg har du ju redan.

Sedan chiptrim, även om det kan vara svårt att vänta med det

Bättre stol/stolar kan man stoppa i när som helst när man hittar något som passar både kroppen och budgeten.

Exakt vad du ska ha för grejor överlåter jag gärna till någon som är bättre på Audi än vad jag är

Lycka till!

Mvh

Jag skulle säga att han har sämre skivor och belägg än orginal. Jag körde med EBC redstuff (och Golf R32 bromsar, som är betydligt större) på min A3 TDI -02 med ca. 240hk.
Nya orginal R32 skivor och redstuffbelägg, ner till Sviestad, 4st 15-minuterspass och sen hem till Uppsala igen. Plockade av R däcken, bromsoken och kastade beläggen i soporna.
Lite mer än hälften var borta, och på 2 av 4 belägg släppte själva belägget från stålet!

Jag är väl medveten att bromskylning hade hjälpt mycket i mitt fall, men grejen var att några helger innan körde jag på mantorp med dåliga orginal(R32) skivor och belägg utan några som helst problem med värme, varma blev dom verkligen, men ingen fading eller försämrad pedalkänsla.

EBC= styling.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Vad gäller belägg är många BMW-åkare väldigt nöjda med Carbotech (förmodligen fler) som säljs av Pean. Jag har inte hunnit rasta mina belägg på bana ännu så jag kan inte uttala mig om hållbarheten riktigt. Dock köpte jag dem beggade av en annan rejsa-medlem och det ska ha gått en säsong på bana, slitna 50%. Stämmer detta är det riktigt bra. thumbs up Har kört dem till vardags och de nyper dj-vulskt bra! thumbs up Det är XP8 jag kör med, finns ännu mer rejsiga varianter men XP8 är nog en bra kompromiss till mig som kör bilen till vardags också. Gnisslar pyttelite, men det är rejs.

Theo skrev:

Sätta fast motorn ordentligt(framförallt dogbonet under) är tips nummer 2. Riktigt mjuka fästen orginal.
Vill minnas att A3 1.8T var en sekund långsammare än systerbilen Golf IV GTI till hundra i Teknikens Värld. "Samma" bil, lika vikt, samma motor/effekt. Man misstänkte mjukare motor/drivlineupphängning än i Golfen som boven!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147



om du inte redan har gjort det så är det ju en god idé att byta till lite tuffare bromsvätska..

Använder du bilen som bruksbil så hade jag hoppas över bussningar i aluminium och gått på PU.

Med begränsad budget så kan du ju alltid göra det billigaste och bästa trimmet av dem alla; LÄTTNING

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Jag hade prioriterat stol väldigt högt, gör underverk för känslan och att kunna köra bilen
istället för att hålla på att försöka hålla sig fast.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Henrik Sirath
Kävlinge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 218



Jag körde gula pagid RS19 på min S3:a med original skivor och det funka alldeles utmärk.!
H&R fjädrar och Bilstein sprint dämpare och H&R krängare hade jag på min det funka bra, hade även Haldex uppgrdering vilket gjorde ganska stor skillnad då man verkligen känner att den är 4WD! Att tänka på när man sänker en S3:a eller A3 Q är att man måste montera kamber stag bak annars får man inte rätt på TOE:n! Jag tillverkade egna av orignalstagen!
Min var även chippad vilket oxå gjorde en hel del! Sen bytte jag till en större turbo och då gick den riktigt bra!
Här är lite bilder på bl.a camberstagen!
http://www.garaget.org/?car=114144

Har nog underredet kvar till sparcostolen, ställbart givet vis, om du är intresserad!

/Henrik

_________________
Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2
NS 7.28.4 BTG (Golf GTI)
Citera
Henrik Sirath
Kävlinge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 218



dubbel!

_________________
Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2
NS 7.28.4 BTG (Golf GTI)
Citera
Apel6an
Ängelholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 62


Trådstartare
Theo skrev:

Det bästa tipset jag kan ge på en S3a är ställbara topplagringar fram, blev en otrolig skillnad på min A3 TDI Q.
Sätta fast motorn ordentligt(framförallt dogbonet under) är tips nummer 2. Riktigt mjuka fästen orginal. Bussningar och allt det vanliga gör också rätt mycket skillnad. Bromskylning bilen är rätt tung...

Lycka till!


Jag har letat efter ställbara topplagringar (camberjustering) utan att hitta. Var hittade du dina?
Styvare bussningar till "dogbone" låter ju intressant fast en del verkar klaga på att man får ökade vibrationer på köpet. Stämmer det?

EBC-beläggen skall bytas, Carbotech ligger väl till. Fast jag har nog bättre erfarenhet av EBC, verkar dock variera - en del belägg tar slut jättefort (=ojämn kvalitet)

mvh

_________________
Hans Wännman
Kassör Audi ClubSport
hans.wannman@audiclubsport.se
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Jag köpte dom sista topplagringarna ACE competition hade på hyllan. Du kan ju höra om dom kan tillverka fler(om dom inte gjort det redan, var ett par år sedan jag köpte mina). I USA finns det ananrs. Tror Bildon och 034 motorsport kan fixa.

Ja, med styvare dogbone får du mer vibrationer i kupén, klart märkbart.
Jag åker diesel med lätt svänghjul så jag får ha en del överseende:) Låter och vibrerar extremt mycket...
Jag började med vanliga powerflex bussningar i dogbonen, Hade kanske räckt på en vridsvag bensinare;) men min behövde bli styvare. Jag gjorde lilländan stum, och vips, växlarna åkte i MYCKET bättre vid hårda växlingar!

Jag kör nu med Carbotech XP8, dom är jag jättenöjd med. Gnisslar en del men nyper bra på gatan(kalla).
Jag kan tänka mig att EBC funkar fint på gatan, men med sån värme jag gav dem så funkade det helt enkelt inte. Jag har ju föresten en film från körningen med EBC beläggen:):

http://www.youtube.com/watch?v=i1mwPMr7Nig

Lycka till!
-----
Jag har letat efter ställbara topplagringar (camberjustering) utan att hitta. Var hittade du dina?
Styvare bussningar till "dogbone" låter ju intressant fast en del verkar klaga på att man får ökade vibrationer på köpet. Stämmer det?

EBC-beläggen skall bytas, Carbotech ligger väl till. Fast jag har nog bättre erfarenhet av EBC, verkar dock variera - en del belägg tar slut jättefort (=ojämn kvalitet)

mvh

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319



Carbotech nyper riktigt bra. XP8 kör jag också fram, gnisslar som sagt lite och dammar en del, men ojoj vad dom kan bromsa!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Ni säger att EBC är bara för show. Syftar ni då på EBC Redstuff? EBC Yellow kanske är bättre för bankörning.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Apel6an skrev:
Theo skrev:

Det bästa tipset jag kan ge på en S3a är ställbara topplagringar fram, blev en otrolig skillnad på min A3 TDI Q.
Sätta fast motorn ordentligt(framförallt dogbonet under) är tips nummer 2. Riktigt mjuka fästen orginal. Bussningar och allt det vanliga gör också rätt mycket skillnad. Bromskylning bilen är rätt tung...

Lycka till!


Jag har letat efter ställbara topplagringar (camberjustering) utan att hitta. Var hittade du dina?
Styvare bussningar till "dogbone" låter ju intressant fast en del verkar klaga på att man får ökade vibrationer på köpet. Stämmer det?

EBC-beläggen skall bytas, Carbotech ligger väl till. Fast jag har nog bättre erfarenhet av EBC, verkar dock variera - en del belägg tar slut jättefort (=ojämn kvalitet)

mvh

Angående topplagringar, motorfästen, bussningar mm. så tycker jag att du skall ta kontakt med David på DLI-Teknik.

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Freddan72 skrev:
Ni säger att EBC är bara för show. Syftar ni då på EBC Redstuff? EBC Yellow kanske är bättre för bankörning.


Jag kör med Yellowstuff och de funkar bra för mig. Kanske inte kör så extremt hårt . Det jag hört är att de varierar vart man beställer ifrån. Många har stora lager med gamla belägg och tydligen har de blivit bättre på senare tid..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78



Peppe Fröjd skrev:
Freddan72 skrev:
Ni säger att EBC är bara för show. Syftar ni då på EBC Redstuff? EBC Yellow kanske är bättre för bankörning.


Jag kör med Yellowstuff och de funkar bra för mig. Kanske inte kör så extremt hårt . Det jag hört är att de varierar vart man beställer ifrån. Många har stora lager med gamla belägg och tydligen har de blivit bättre på senare tid..


Hur fasen kan bromsbelägg vara "show"? Trodde EBC gjorde belägg för prestanda-bilar, men det var ju bra att man blev upplyst innan man råkat köpa dessa.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



Det är väl ungefär som med powerflexbussningar...rena rama skiten men det verkar ju så att alla grejer med en "glad" färg på är skit...man måste få sin produkt att se häftig ut om den inte håller måttet rent kvalitetsmässigt.

Jag vet flera som har haft problem med såna belägg som har dilaminerat och det är ju inte så kul på banan när det helt plötsligt inte tar och man kommer i 200 innan en kurva.

_________________
Stefan Alm
Citera
Apel6an
Ängelholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 62


Trådstartare
Ett steg på vägen, bytte servopump i helgen. Inte mycket till tuning men jag vill ju helst inte droppa olja på Gelleråsen. Tänkte ge mig på bromsarna till helgen. Stålomspunna slangar runt om är målet.
Nytt chassi skall det oxå bli, inte klart än vilken typ.

_________________
Hans Wännman
Kassör Audi ClubSport
hans.wannman@audiclubsport.se
Citera
Apel6an
Ängelholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 62


Trådstartare
Nu är bromsarna renoverade och stålslangar inköpta på TS Motor. Nytt chassi oxå beställt (H&R) samt PU-bussningar. Hoppas bara jag får grejorna till helgen så jag har något att göra. Gelleråsen närmar sig ju.

_________________
Hans Wännman
Kassör Audi ClubSport
hans.wannman@audiclubsport.se
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Gammal tråd.

Har du S3 kvar? O hur gick det egentligen på bana?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Apel6an
Ängelholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 62


Trådstartare
Numera bara som bruksbil. Har bytt till en TT som banåkarbil.
Hasse

_________________
Hans Wännman
Kassör Audi ClubSport
hans.wannman@audiclubsport.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 2000
1, 2   >>
12552 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande