Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta Integrale EVO -91 (Introduktion)
1 besök senaste veckan (5319 totalt)
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 400


Trådstartare
Dags att skapa en tråd om min bil som jag ägt under 2års/50mils tid. Detta gör jag för att dela med mig
mina tankar om bilen samt att på vägen få hjälp och tips som kan få min bil att bli optimal för banåkning.

En kort berättelse om vägen till situationen jag är vid nu:

Info om bilen:

Lancia delta Integrale Evoluzione -91
7600mil
Importerad från Italien -04
155 Monza Red
16v-motorn
Vattenkyld Intecooler (Ej inkopplad)
Elhissar fram
Grå Mocca/alcantara-inredning
2x Recaro Spg Pro racer
Powerflexbussningar
Stumma motorfästen
Luisi moccaratt
Ferrita rostfritt avgassystem


Gathjul:
Compomotive mo6 18x7.5"
Dunlop 215x35-18

Kommande banhjul:
orginal speedline 15x7"
Däck??



Jag hittade annonsen på Lanciadelta.se efter har letat mig fram, egentligen vet jag inte hur jag hamnade där men tur var väl det! Jag var egentligen ute efter en annan klenod, en Bmw M3 E30 som har alltid varit en drömbil och kommer troligen vara under hela min livstid. I alla fall, tillbaka till Lancian. Om jag ska vara ärlig så hade jag aldrig sett en Integrale "live" tidigare, varken en "vanlig" eller en Evo, men jag tyckte ändå att det var en bil med det där speciella utseendet som jag var ute efter (Kantiga 80-talsbilar). Har tidigare ägt en Urquattro (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18494&highlight=sportquattro) men tyvärr blev bilen aldrig körklar medan jag ägde den mellan -01 och -07, för mycket jobb som gjorde att jag sålde den vidare..

Såg i alla fall annonsen på en Evo och efter att ha pratat med både säljare och någon/några på lanciadelta.se så bestämde jag mig att åka ner för att titta på den och ge den en chans. När jag väl kom ner så blev jag såld direkt på utseendet, även då bilen hade stått och såg riktigt risig ut med både oxiderad lack och skitig inuti. Säljaren hade inte gjort mycket för att fräscha till den inför försäljning, men jag tog mig en åktur och bilen gick illa, då menar jag riktigt illa. Dock ett mindre problem ansåg jag och efter en kort tur så åkte jag tillbaka och tittade under bilen för att se om jag kunde hitta nått läckage. Bilen läckte otroligt mycket olja, ca en droppe varannan sekund kom från motorn och lade sig miljövänligt på backen. Säljaren hade "aldrig sett det tidigare" och det var konstigt eftersom han endast hade kört 500 mil sedan han hade "renoverat" motorn. Både han och jag hade svårt att lokalisera varifrån läckaget kom ifrån. Jag åkte iväg med min kompis som var med som stöd och tog mig en fika och funderade på om det var värt att lägga ett bud på bilen då det var en del arbete med den. Jag bestämde mig i alla fall lägga två bud, ett om han fixade oljeläckaget och ett om jag köpte bilen som den stod.

Mitt bud att köpa bilen som den stod godtogs inte så jag åkte hem till Linköping igen för att leta vidare efter antingen en Bmw eller en Lancia, dock ringde jag upp honom igen efter en vecka för att kolla om han hade kollat upp oljeläckaget och samtidigt kolla om han var villig att sälja bilen för det andra budet jag lade, alltså budet då han skulle fixa oljeläckaget. Det hade han inte men skulle återkomma. Efter ytterligare 1 vecka till så ringde han upp för att säga att jag kunde få köpa bilen med oljeläckaget, men för 10000kr mer än vad jag hade lagt bud på. Vi kom överens att mötas och jag var nöjd med affären.

När jag kom hem så började jag leta reda på varifrån oljeläckaget kom ifrån, då det är extremt trångt (då menar jag extremt) så trodde jag att jag hade hittat oljeläckaget och tog kontakt med olika firmor som kunde hjälpa mig att byta de två packboxar till vevaxeln. Eftersom priset hamnade på över 25000kr så bestämde jag mig för att göra det själv tillsammans med en kille som hade gjort samma operation på en lancia. Att plocka ur motorn var mycket lättare än vad jag kunnat tro, då tänker jag på hur otroligt trångt det är i motorrummet. Att montera ner allt och plocka ur motorn tog oss ca 10 timmar i lugnt tempo. När motorn väl var ur tog jag chansen att göra rent hela motorrummet då det var väldigt skitigt, bytte även styrväxeldamasker då dessa var trasiga. Insuget och ventilkåpan togs bort och lackerades med krympfärg(svart insug och rött till kåpan). Åkte till och med till Danmark för att köpa färgen då det var helt omöjligt att få tag i den i Sverige just då. Då ändå motorn var ur passade vi på att gå igenom den och bytte alla vätskor och remmar, valde dock att plocka bort balansremmen då många åker utan. Alla kylrör och plåtdetaljer i motorrummet lämnades iväg för blästring och lackning, blev otroligt nöjd med resultatet fast det var lång väntetid för att få tillbaka sakerna pga. semestertider. Alla packningar som skulle bytas byttes och allt justerades in innan motorn monterades tillbaka. Samtidigt som jag beställde packningssatsen köpte jag även på mig hårdare motorkuddar till motor o låda samt GruppA-speglar. Tyvärr håller inte
Scara73 riktigt bra kvalitet när det gäller delar så varken kuddar eller speglar var av hög kvalitet. På bilderna som finns på hemsidan så är det kuddar med stålkärna och de som levererades fanns det ingen i. Det ska väl inte göra någon större skillnad vad det gäller funktion men ska hålla lite större koll på dem så de inte slits onormalt fort.

Återommer med mer info och bilder senare när jag orkar skriva mer. Nu är det dags för sängen o jobbet imorrn...


















_________________
/Mikael Olofsson
Lancia Delta Integrale EVO -91(Såld)
Lancia Delta Integrale EVO -92 Repsol (Projekt)
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180



En av mina pojkdrömsbilar
Börjar bli svårt att hitta bra objekt nu,såg en riktigt fin i samma färg som din med vita fälgar utanför Bauhaus i Hyllinge förra hösten,såg ut att vara nyskick.
Lycka till med bilen
Citera
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 400


Trådstartare
RizaQ skrev:
En av mina pojkdrömsbilar
Börjar bli svårt att hitta bra objekt nu,såg en riktigt fin i samma färg som din med vita fälgar utanför Bauhaus i Hyllinge förra hösten,såg ut att vara nyskick.
Lycka till med bilen


Håller med att det är svårt att hitta fina objekt. denna jag hittade är mkt fin i övrigt men är fortfarande mkt att göra då det är en gammal bil o har stått stilla mycket. Förhoppningsvis kommer jag bli så pass nöjd med denna så jag törs ta den ur garaget

I alla fall så fortsätter berättelsen: Efter monteringen av motorn så var det dags för uppstart! Detta måste ha varit någon gång i Juli -08 om jag inte minns fel, så det fanns ett par månader att spendera bakom ratten om det nu skulle klaffa, som det inte gjorde.. Innan vi plockade ur motorn så försökte jag/vi lokalisera varifrån läckaget kom ifrån och det verkade vara som om båda packboxarna till vevaxeln läckte, tyvärr var det bara ena packboxen som läckte för när vi väl startade igång bilen igen så läckte det fortfarande från en sida (det läckte från båda sidorna tidigare så ett läckage försvann). I detta skede så var jag villig att sälja bilen men som tur var övertalade killen som hjälpte mig att vi skulle riva ner allt igen för att skifta motor. Motorn som jag undertiden mekandet hade köpt på mig, eller rättare sagt, bilen som jag hade köpt på mig undertiden mekandet med bilen. Under första månaden av ägandet av Lancian så kontaktade jag en kille som sålde delar eller ev. en hel Lancia Delta Integrale HPE HF -96. Jag skrev att jag var intresserad av motorn till denna bil då den nästintill är identisk, denna skulle då användas till att bygga en roligare motor av. Fick inget svar förens ca 3 månader efter då han ringde upp mig och frågade om jag var intresserad av att köpa hela bilen. Eftersom jag egentligen inte hade någon plats för att förvara den så berättade jag att jag endast var intresserad av motorn men säljaren ville bli av med allt eller inget så jag lade ett bud som var lågt i förhoppning om att han skulle avstå Nu i efterhand är jag glad att bilen bytte ägare då jag hade en motor att montera i min Evo tills jag har kunnat lokalisera läckaget på orginalmotorn.

Även denna motor fick nya remmar, vätskor m.m. Passade även på denna gång att göra rent lådan, blev stor skillnad! Tror vi är inne i slutet av Augusti månad när nya motorn testades, utan problem kan väl tilläggas! Skönt då detta var dagen jag hade väntat på länge... Dock gick inte bilen riktigt som den skulle och gör fortfarande inte...






Runt september månad ringde jag till bilprovningen för att boka tid för en besiktning, bilen har dock en 4:a som slutsiffra så jag var tvungen ändå att boka en ny tid till våren. Eftersom jag ville vara säker på att bilen skulle gå igenom till våren så ville jag göra en kontroll innan jag förvarade den över vintern så jag hade tid att åtgärda de 2r. Väl inne på besiktningen så gick allt väl, hade dock en anmärkning på bilen som var rätt allvarlig, ena framhjulet satt löst. Jag tyckte att det lät lite när jag åkte till besiktningen den dagen, lite väl sjukt men ändå roligt att man klarar att skifta en motor men man glömmer att skruva dit hjulet riktigt...

More to come

_________________
/Mikael Olofsson
Lancia Delta Integrale EVO -91(Såld)
Lancia Delta Integrale EVO -92 Repsol (Projekt)
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Ja, det är en av mina favoriter!

Har en polare i England som har 3st, den vita på bilden är så jäkla snygg!

Blir lika sugen på en Integrale varje gång man ser den. Inte till salu tyvärr


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



thumbs up Grymt läckra bilar, såg denna på mantorp förra våren.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 400


Trådstartare
Tack för alla kommentarer.

Har inte uppdaterat här på ett tag pga att jag har hållt på att felsöka ett tomgångsproblem med bilen och även att den inte riktigt svarar på gas när man precis startat igång bilen kall. Skulle uppskatta lite ideer om hur jag ta felsökningen vidare. Mer förklarat om problemet:

När bilen har stått och startar bilen så pendlar den mellan 500-2000varv de första 15-30 sekunderna för att sedan stabilisera sig. Om jag under denna tid försöker ge på gas så blöddrar bilen och vill inte svara. Detta skulle jag inte tycka vara något problem men jag tycker att jag har samma tendens till "misständning" när jag kör, även om det inte märks lika tydligt. Förra besiktningen hade jag ett otroligt högt HC-värde även om jag alldeles precis hade bytt olja innan, tror det låg på 600. Eftersom oljan va helt ny så borde jag väl inte ha några föroreningar i oljan som ger dessa utslag? kanske inte är kopplat till mitt problem men vill i alla fall nämna det. Jag har i alla fall bytt följande när det gäller bränsle och tändning:

Rotor
Fördelarlock
Tändkablar
Tändstift
Tändspole
Tändförstärkare

Bränslepump
Bränslefilter
fuel rail
Spridare

Jag har rätt bränsletryck fram till fuel railen men om jag kollar på mätaren samtidigt jag ger på lite gas så ser jag att trycket sjunker ca 0.1 bar innan det stiger igen. Fick till svar av en verkstadskille att detta inte kunde orsaka mitt problem jag har men tänkte lika gärna kolla med er här ifall detta kan vara orsaken till att bilen reagerar som den gör.

Som sagt, tacksam för alla ideer jag kan få som tar mig vidare i felsöningen då jag börjar bli rätt less på detta..

Edit: Kan lägga till en bild som är tagen när vi satt o väntade på båten över till Gotland, så här ser bilen ut i dagsläget.


_________________
/Mikael Olofsson
Lancia Delta Integrale EVO -91(Såld)
Lancia Delta Integrale EVO -92 Repsol (Projekt)
Citera
Roosen
Stockholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 22



Nummer 1 på en bil med turbo vid sådana här problem är att provtrycka hela luftsystemet, detta för att kunna utesluta eventuella luftläckage som i stor del av fallen är det som är felet.

Plugga vevhusslangar
Ta bort röret/slangen vid luftfilterboxen
Montera en tryckmätare med graderad skala någonstans på intercoolerrören
Sätt i en plugg med en liten vacumanslutning
Börja blås med måtta, 2bar ska inte vara några problem för denna typ av bil och trycksystem.

om det är luftläckage så kommer du kommer definitivt hitta det.

obs, var försiktig så att inte pluggen flyger ur!

_________________


Audi RS 2018
Citera
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008
Inlägg: 400


Trådstartare
Roosen skrev:
Nummer 1 på en bil med turbo vid sådana här problem är att provtrycka hela luftsystemet, detta för att kunna utesluta eventuella luftläckage som i stor del av fallen är det som är felet.

Plugga vevhusslangar
Ta bort röret/slangen vid luftfilterboxen
Montera en tryckmätare med graderad skala någonstans på intercoolerrören
Sätt i en plugg med en liten vacumanslutning
Börja blås med måtta, 2bar ska inte vara några problem för denna typ av bil och trycksystem.

om det är luftläckage så kommer du kommer definitivt hitta det.

obs, var försiktig så att inte pluggen flyger ur!


Visst brukar orsaken vara det som du beskriver men samtidigt så laddar bilen 1.5 bar som den ska, så då tycker jag inte att det ska kunna vara någon läcka någonstans, eller har jag fel? om jag tänker fel så är det nästa steg i felsökningen.

Tacksam för svar!

Mvh

_________________
/Mikael Olofsson
Lancia Delta Integrale EVO -91(Såld)
Lancia Delta Integrale EVO -92 Repsol (Projekt)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta Integrale EVO -91 (Introduktion)
1 besök senaste veckan (5319 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande