Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hur tar man gammal skit från motordelar? | 1, 2 >> 34 besök senaste veckan (49803 totalt) |
Finns det nåt mirakelmedel som underlättar när man ska rengöra gamla motordelar. Sånna grejer som det sitter 20år gammal olja och grus på. Har testat med riktigt starkt avfettningsmedel men det sitter ju kvar ändå. Petar man med en skruvmejsel så sitter det ju ganska löst. Men det blir liksom inte rent. Ni som har svaret förstår nog hur jag menar.
Det är mest aluminiumdetaljer som jag vill ha kliniskt rena. Oljetråg växelåda, spängkåpor osv. |
||||
Något som jag upptäckte att det fungerade bra var vanligt Svinto ihop med avfettningsmedel. Vet inte om det är lämpligt för rengöring av motordelar kan möjligtvis repa lite. Jag använde det vid rengöring av lättmetallfälgar som inte var tvättade på 20 år. Först använde jag ett golvrengöringsmedel för industrilokaler som var konc., men det hjälpte inte och då hittade jag ett paket svinto och testade, vilket fungerade bra. Men som sagt var så vet jag inte om det är lämpligt på motordelar...
_________________ /David Söderblom |
||||
När jag gjorde värnplikten så tvättade vi också i disel vilket funkade bra. MEN tänk på att modern disel INTE är nyttig att få på huden osv.... Vi hade även ultraljudstvättar men det är nog överkurs.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Hetvattentvätt är absolut det bästa
Dock är det viktigt att det är ett bra tvättmedel och att vattnet är ganska nytt... Diesel funkar rätt bra faktiskt, billigt om inte annat Kallavfettning är snäppet värre än diesel, kostar lite mer dessvärre... Ultraljud är sådär.. iaf när det är riktigt dyngit.. borstar man bort det värsta är nog ultraljud bra till det sista som inte vill släppa, dock lite överkurs till ett motorblock men bra till kolvar, förgasare och andra svårrengjorda saker.. Jag skulle ha försökt få tag på en hetvattentvätt, dra ur oljepluggar och sånt innan bara så det spolar ordentligt överallt. Där jag jobbade förrut tog vi 50:- för att tvätta ett block, om vi inte skulle göra nått annat med det, då var det gratis.. |
||||
Har inte testat det på motordelar, men ngn lut som natriumhydroxidlösning kan funka. Starkt frätande på huden, dock, samt att jag är osäker på hur det reagerar med aluminium. På stål ger det iaf inga skador. Ska själv prova när behov uppstår.
Ugnsrent är kanon till mycket, men där undrar jag också vad det gör med aluminium? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Avfettningsmedlet Afanol HD-grön är ett riktigt mirakelmedel . När jag tvättade motordelar provade jag först med disel, sen med vanligt avfettningsmedel och till sist Afanolen och kunde konstatera att den sistnämnda var mycket bättre. Finns på Mekonomen.
_________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
fälgrent kan vara lite väl giftigt ibland.. det är så pass starkt att det kan ta bort mer n bara smutsen.. annars är ju koden lika löser lika.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Ang lut. Passa ögon och hud väldigt noga. Lut är STARKT frätande och en i huvud taget elak jävla kemikalie. Får ni lut i ögonen blir det bestående men om man inte sköljer med vatten DIREKT och i minst 15 minuter. Trots det är det dåliga odds. Jobbar i kemikaliebranchen och har med egna ögon sett hur illa det kan gå. _________________ /Anders C |
||||
oj vad jag saknar min gammla arbetsplats . Hetvattentvätt och industrirengöringsmedel tar bort den mesta skiten. Jag har inte haft så rena motorer som när jag jobbade där...
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Av syror (om man nu ö h t ska använda syror alltså) så är fosforsyra en av dom som är minst aggresiva mot stål.
Vad gäller rengöring med hjälp av pH så att säga så brukar man använda sura medel mot basisk/alkalisk smuts och tvärt om. Jämför citronsyra för för att avkalka kaffebryggaren _________________ Pär Hylander |
||||
oj, här har man varit borta en halv dag och så är det redan 2 sidor med svar. Tack tack.
Frågan är vilket man ska testa först |
||||
Ställer mig samma fråga... Är dendär "Mekonomenflaskan" inte för dyr så kanske... Annars en diskborste och diesel. halv OT: Samuel, bilder har jag inte skickat än då toppen inte kommit tbx. Men den ska vara klar nu iaf. |
||||
Tror den ligger på 40-50kr för en liter. OBS: Läs instruktionen om hur den används då den är stark. Jag hade polerat en ventilkåpa i över en timme och råkade hälla över avfettningen på den varma ytan, ventilkåpn var inte särskilt blank längre _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Sparade trådar/FAQ Hur tar man gammal skit från motordelar? | 1, 2 >> 34 besök senaste veckan (49803 totalt) |