Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hur tar man gammal skit från motordelar?
1, 2   >>
11 besök idag (49808 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Finns det nåt mirakelmedel som underlättar när man ska rengöra gamla motordelar. Sånna grejer som det sitter 20år gammal olja och grus på. Har testat med riktigt starkt avfettningsmedel men det sitter ju kvar ändå. Petar man med en skruvmejsel så sitter det ju ganska löst. Men det blir liksom inte rent. Ni som har svaret förstår nog hur jag menar.
Det är mest aluminiumdetaljer som jag vill ha kliniskt rena. Oljetråg växelåda, spängkåpor osv.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3997



Hetvattentvätt brukar fungera fint. Motorrenoveringsfirmer brukar ha.

Jag sköljde dock av mina grejjor med slang + avfettning först för att få bort det värsta.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Något som jag upptäckte att det fungerade bra var vanligt Svinto ihop med avfettningsmedel. Vet inte om det är lämpligt för rengöring av motordelar kan möjligtvis repa lite. Jag använde det vid rengöring av lättmetallfälgar som inte var tvättade på 20 år. Först använde jag ett golvrengöringsmedel för industrilokaler som var konc., men det hjälpte inte och då hittade jag ett paket svinto och testade, vilket fungerade bra. Men som sagt var så vet jag inte om det är lämpligt på motordelar...

_________________
/David Söderblom
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003
Inlägg: 47



disel fungerar bra som upplösnings medel för olja, det fungerade bra när jag skulle tvätta en oljetråg thumbs up
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4693



Ibbe 951 skrev:
disel fungerar bra som upplösnings medel för olja, det fungerade bra när jag skulle tvätta en oljetråg thumbs up


När jag gjorde värnplikten så tvättade vi också i disel vilket funkade bra.

MEN tänk på att modern disel INTE är nyttig att få på huden osv....

Vi hade även ultraljudstvättar men det är nog överkurs....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Hetvattentvätt är absolut det bästa thumbs up
Dock är det viktigt att det är ett bra tvättmedel och att vattnet är ganska nytt...

Diesel funkar rätt bra faktiskt, billigt om inte annat

Kallavfettning är snäppet värre än diesel, kostar lite mer dessvärre...

Ultraljud är sådär.. iaf när det är riktigt dyngit.. borstar man bort det värsta är nog ultraljud bra till det sista som inte vill släppa, dock lite överkurs till ett motorblock men bra till kolvar, förgasare och andra svårrengjorda saker..

Jag skulle ha försökt få tag på en hetvattentvätt, dra ur oljepluggar och sånt innan bara så det spolar ordentligt överallt.
Där jag jobbade förrut tog vi 50:- för att tvätta ett block, om vi inte skulle göra nått annat med det, då var det gratis..
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Ugnsrent funkar kanon på rikitgt svår smuts!! Spraya på, vänta, spola av!

thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



jag och en kompis körde med avfettning och en dieseldriven hetvattentvätt, funkade kalas, efteråt fick vi veta att man skulle späda avfettningen 200:1...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Har inte testat det på motordelar, men ngn lut som natriumhydroxidlösning kan funka. Starkt frätande på huden, dock, samt att jag är osäker på hur det reagerar med aluminium. På stål ger det iaf inga skador. Ska själv prova när behov uppstår.

Ugnsrent är kanon till mycket, men där undrar jag också vad det gör med aluminium?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Kallavfettning och fälgrent.

Funkade på en M3 växellåda. Undra vems?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Avfettningsmedlet Afanol HD-grön är ett riktigt mirakelmedel thumbs up . När jag tvättade motordelar provade jag först med disel, sen med vanligt avfettningsmedel och till sist Afanolen och kunde konstatera att den sistnämnda var mycket bättre. Finns på Mekonomen.

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Porsche-Daniel skrev:
Kallavfettning och fälgrent.

Funkade på en M3 växellåda. Undra vems?


fälgrent kan vara lite väl giftigt ibland.. det är så pass starkt att det kan ta bort mer n bara smutsen..


annars är ju koden lika löser lika..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



För motorblock o dyl grovtvättar jag med roterande stålborste på borrmaskin

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Pär Hansson skrev:
Har inte testat det på motordelar, men ngn lut som natriumhydroxidlösning kan funka. Starkt frätande på huden, dock, samt att jag är osäker på hur det reagerar med aluminium. På stål ger det iaf inga skador. Ska själv prova när behov uppstår.

Ugnsrent är kanon till mycket, men där undrar jag också vad det gör med aluminium?


Ang lut. Passa ögon och hud väldigt noga. Lut är STARKT frätande och en i huvud taget elak jävla kemikalie. Får ni lut i ögonen blir det bestående men om man inte sköljer med vatten DIREKT och i minst 15 minuter. Trots det är det dåliga odds.


Jobbar i kemikaliebranchen och har med egna ögon sett hur illa det kan gå.

_________________
/Anders C
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Till vanligt motorblock , är det hetvatten och citrus avfettning som gäller , till aluminium är det för frätande

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Ad@m
Bjärred
Här sen Okt 2003
Inlägg: 60



Ultraljudstvätt fungerar fint. Iaf på mindre delar...

_________________
Adam Eliasson
Westfield SpeedSport 2000
Mini Cooper 1275
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



oj vad jag saknar min gammla arbetsplats . Hetvattentvätt och industrirengöringsmedel tar bort den mesta skiten. Jag har inte haft så rena motorer som när jag jobbade där...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Av syror (om man nu ö h t ska använda syror alltså) så är fosforsyra en av dom som är minst aggresiva mot stål.

Vad gäller rengöring med hjälp av pH så att säga så brukar man använda sura medel mot basisk/alkalisk smuts och tvärt om. Jämför citronsyra för för att avkalka kaffebryggaren

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
oj, här har man varit borta en halv dag och så är det redan 2 sidor med svar. Tack tack.

Frågan är vilket man ska testa först

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
oj, här har man varit borta en halv dag och så är det redan 2 sidor med svar. Tack tack.

Frågan är vilket man ska testa först


Ställer mig samma fråga...

Är dendär "Mekonomenflaskan" inte för dyr så kanske... Annars en diskborste och diesel.

halv OT: Samuel, bilder har jag inte skickat än då toppen inte kommit tbx. Men den ska vara klar nu iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Andreas Lidström skrev:
Lotus Samuel skrev:
oj, här har man varit borta en halv dag och så är det redan 2 sidor med svar. Tack tack.

Frågan är vilket man ska testa först


Ställer mig samma fråga...

Är dendär "Mekonomenflaskan" inte för dyr så kanske... Annars en diskborste och diesel.


Tror den ligger på 40-50kr för en liter.

OBS: Läs instruktionen om hur den används då den är stark. Jag hade polerat en ventilkåpa i över en timme och råkade hälla över avfettningen på den varma ytan, ventilkåpn var inte särskilt blank längre

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hur tar man gammal skit från motordelar?
1, 2   >>
11 besök idag (49808 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande