Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 330is -90 "S50B30"
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
14 besök senaste veckan (35055 totalt)
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
Bilen köptes som en 318is och kördes några banträffar i hyfsat standardskick. från och med Juli 2010 sitter det en S50B30 i bilen och en del annat godis.



Följande har gjorts:
S50B30 (Motor från M3 E36)
Koppling och svänghjul från M3 E36
Växellåda 325 E30
Värdelös Viskodiff utväxling 3,91
BBS RX 17*7,5
R888 215/45
Grupp N dämpare runt om
Millway ombyggnadssats coilover fram
Millwayfjäder 120N/mm fram
Millwayfjäder 150N/mm bak
Millway Camberplattor
Millway diffbussning
Millway länkarmsbussningar fram
PFC06 belägg runt om
Fjäderbensstag
Batteri flyttat till skuffen
Sparco Evo2 Plus
Stålomspunna bromsslangar
Super Blue Racing bromsvätska
Elfläkt till kylare



Detta är på G:
Diverse bussningar
Allmän lättning
Glasfiberhuv
Värre krängningshämmare

Tips om förbättringar är jag väldigt glad för!

Bilder innan motorbytet:


[img]

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här kan du se tiderna när bmw cup hade en deltävling på sturup 2008.

http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/161/1/index.php

Tänk på att den blir lite svår att besiktiga med S50

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Här kan du se tiderna när bmw cup hade en deltävling på sturup 2008.

http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/161/1/index.php

Tänk på att den blir lite svår att besiktiga med S50


Jo, tyvärr blir det ju inget för bilprovningen med den motorn. Det blir väl till att byta motor när det väl är dags. Jag har slutsiffra 5 och bokad besiktning den 5:e maj. Efter det så blir det iallafall två somrar utan att behöva slänga ut motorn. Tror nog det är värt det, en underbar maskin!

Angående tiderna så är det väl inte så illa pinkat för en gammal 318? Vet iochförsig inte hur reglerna är för de olika klasserna för där var ju vissa riktigt vassa tider!

Har förstått att det är fjädrar från millway som gäller. Vad bör man ligga på för hårdhet i dessa?

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



kloff skrev:
Har förstått att det är fjädrar från millway som gäller. Vad bör man ligga på för hårdhet i dessa?


Hej!

Kör med 120/180 fram resp bak tillsammans med grupp-n dämpare och det tycker jag fungerar för mig.

_________________
Johan Christensson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



kloff skrev:


Har förstått att det är fjädrar från millway som gäller. Vad bör man ligga på för hårdhet i dessa?


Standard är i stort sett standardbilar. Bilarna har bur & övrig säkerhetsutrustning.

Ang fjädrar bra fråga jag har kört med 100N/mm fram & 120N/mm bak

Ang vad man bör ha är ju alltid en delikat fråga. Jag har kört billiga prylar från D2 på min röda.
Har funkar bra är helt nöjd med det. Duger fint för en bil som rullar lite bana då & då.

Här har du en lämplig tråd att läsa ang E30 & fjäderval
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63560

Här är lite data på min bil

Däck Toyo R888 205/50-15 tryck 2,1-2,2 kg F & B
Fälgar 7*15 ET 20
Spacer 25mm /sida fram, 20mm / sida bak
Fjädrar fram 100 N/mm (3,18 Hz)
Fjädrar bak 120 N/mm (2,77 Hz)
Krängare fram 21mm innerst läget
Krängare bak 19 mm yttersta läget
Dämpare fram läge 30
Dämpare bak läge 26

Camber fram 3,8 grader
Camber bak 2,5 grader

Toe in fram 0,15 grader
Toe in bak 0,15 grader

_____Med förare___utan förare___Tomvikt
Totalt____970________890________866
Fram_____545________505________505
Bak______425________385________361

Senare under hösten rullade den med splitter & vinge
Splitter 130mm utstick
Vinge airforce 1200mm bred monterad 300mm över bakluckan & 200mm bakom stötfångarens bakersta punkt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
Michael Bäck skrev:


Fjädrar fram 100 N/mm (3,18 Hz)
Fjädrar bak 120 N/mm (2,77 Hz)


Klockren info! Nu kommer min bil antagligen bli lite tyngre än din med S50. Bilen kommer inte att brukas på gata utan ska i princip endast gå på bana. Funderar på att köra på fjädrarna som är lite drygt 120 fram och runt 150 bak. Hur tror du det kommer att funka?

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Torupspolisen här Christoffer!

Glöm inte att ange fullständigt namn i profilen eller signaturen annars kommer strax den RIKTIGA rejsa och knackar på i garaget!

Riktigt bra start på året med kärran tycker jag, tiderna låter klockrena och hur detta skall sluta vill jag knappt veta men jag anar att man får sätta på blinkersen och vika av åt höger längre fram

Blev faktikst lite förälskad i kärran, precis lagom patinerad och med rätt stuk!
Har jag smörat tillräckligt för en lunch nu?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Torupspolisen här Christoffer!

Glöm inte att ange fullständigt namn i profilen eller signaturen annars kommer strax den RIKTIGA rejsa och knackar på i garaget!

Riktigt bra start på året med kärran tycker jag, tiderna låter klockrena och hur detta skall sluta vill jag knappt veta men jag anar att man får sätta på blinkersen och vika av åt höger längre fram

Blev faktikst lite förälskad i kärran, precis lagom patinerad och med rätt stuk!
Har jag smörat tillräckligt för en lunch nu?


Jaja.. Tycker bara att det är lite tråkigt att det kommer med på sökresultaten på google

Angående bilen så tror jag faktiskt det kan bli riktigt bra. Det är kul att börja på "noll" med bilen och utveckla efter hand. Intet ont om M3:an men den var ju ganska "klar" när jag köpte den. Beställer fjädrar och ombyggnadskit inom kort. Hade varit riktigt kul att få det klart till mantorp men man kanske är lite väl mycket tidsoptimist. Besiktningen är iallafall någon dag innan så jag hinner nog lätta bilen lite innan. Känns som om det behövs med den effekten

Johan, du vet att du inte behöver smöra för att vi ska äta lunch.. Hur ser det ut för dig på tisdag?

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



kloff skrev:
Johan Sjöström skrev:
Torupspolisen här Christoffer!

Glöm inte att ange fullständigt namn i profilen eller signaturen annars kommer strax den RIKTIGA rejsa och knackar på i garaget!

Riktigt bra start på året med kärran tycker jag, tiderna låter klockrena och hur detta skall sluta vill jag knappt veta men jag anar att man får sätta på blinkersen och vika av åt höger längre fram

Blev faktikst lite förälskad i kärran, precis lagom patinerad och med rätt stuk!
Har jag smörat tillräckligt för en lunch nu?


Jaja.. Tycker bara att det är lite tråkigt att det kommer med på sökresultaten på google

Angående bilen så tror jag faktiskt det kan bli riktigt bra. Det är kul att börja på "noll" med bilen och utveckla efter hand. Intet ont om M3:an men den var ju ganska "klar" när jag köpte den. Beställer fjädrar och ombyggnadskit inom kort. Hade varit riktigt kul att få det klart till mantorp men man kanske är lite väl mycket tidsoptimist. Besiktningen är iallafall någon dag innan så jag hinner nog lätta bilen lite innan. Känns som om det behövs med den effekten

Johan, du vet att du inte behöver smöra för att vi ska äta lunch.. Hur ser det ut för dig på tisdag?


Namn:Sådan är reglerna här i Magnus soffa bara att böja sig!
Bil:Verkligen en intressant resa du skall göra med bilen som man ser framemot att följa!
Mat:Angående lunch tänkte jag bli bjuden alltså därav smörningen men tisdag kan nog bli bra, noterat iallafall.

Lite porriga bilder på kärran i tråden hade inte gjort ont!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



kloff skrev:
Michael Bäck skrev:


Fjädrar fram 100 N/mm (3,18 Hz)
Fjädrar bak 120 N/mm (2,77 Hz)


Klockren info! Nu kommer min bil antagligen bli lite tyngre än din med S50. Bilen kommer inte att brukas på gata utan ska i princip endast gå på bana. Funderar på att köra på fjädrarna som är lite drygt 120 fram och runt 150 bak. Hur tror du det kommer att funka?


Ingen aning hur det kommer funka.(men du är nog inte långt från målet ialla fall)

Du får ju se hur mycket den kommer väga fram respektive bak.
Det är oftast trevligt att ha bilen lite mjukare bak än fram då E30 tenderar att bli lätta baktill.
S50 är helt klart tyngre än M42.

Som en liten indikation på viktskillander motorer.
Vikterna gäller longblock(topp,block med innehåll,sump)


M42 103kg
M20 113kg/114kg/115kg
M50 136kg/137kg
M52 115kg/119kg(alu) 133kg/136kg(gjujärn) vägde upp min kompletta M52B25(alu) den vägde ca 167kg
S50 152kg /155kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
kloff skrev:
Johan Sjöström skrev:
Torupspolisen här Christoffer!

Glöm inte att ange fullständigt namn i profilen eller signaturen annars kommer strax den RIKTIGA rejsa och knackar på i garaget!

Riktigt bra start på året med kärran tycker jag, tiderna låter klockrena och hur detta skall sluta vill jag knappt veta men jag anar att man får sätta på blinkersen och vika av åt höger längre fram

Blev faktikst lite förälskad i kärran, precis lagom patinerad och med rätt stuk!
Har jag smörat tillräckligt för en lunch nu?


Jaja.. Tycker bara att det är lite tråkigt att det kommer med på sökresultaten på google

Angående bilen så tror jag faktiskt det kan bli riktigt bra. Det är kul att börja på "noll" med bilen och utveckla efter hand. Intet ont om M3:an men den var ju ganska "klar" när jag köpte den. Beställer fjädrar och ombyggnadskit inom kort. Hade varit riktigt kul att få det klart till mantorp men man kanske är lite väl mycket tidsoptimist. Besiktningen är iallafall någon dag innan så jag hinner nog lätta bilen lite innan. Känns som om det behövs med den effekten

Johan, du vet att du inte behöver smöra för att vi ska äta lunch.. Hur ser det ut för dig på tisdag?


Namn:Sådan är reglerna här i Magnus soffa bara att böja sig!
Bil:Verkligen en intressant resa du skall göra med bilen som man ser framemot att följa!
Mat:Angående lunch tänkte jag bli bjuden alltså därav smörningen men tisdag kan nog bli bra, noterat iallafall.

Lite porriga bilder på kärran i tråden hade inte gjort ont!


Bilder kommer!

Jag kan stå för lunchen men då får det bli lite förmanande tal om pensionsförsäkringar

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
kloff skrev:
Michael Bäck skrev:


Fjädrar fram 100 N/mm (3,18 Hz)
Fjädrar bak 120 N/mm (2,77 Hz)


Klockren info! Nu kommer min bil antagligen bli lite tyngre än din med S50. Bilen kommer inte att brukas på gata utan ska i princip endast gå på bana. Funderar på att köra på fjädrarna som är lite drygt 120 fram och runt 150 bak. Hur tror du det kommer att funka?


Ingen aning hur det kommer funka.(men du är nog inte långt från målet ialla fall)

Du får ju se hur mycket den kommer väga fram respektive bak.
Det är oftast trevligt att ha bilen lite mjukare bak än fram då E30 tenderar att bli lätta baktill.
S50 är helt klart tyngre än M42.

Som en liten indikation på viktskillander motorer.
Vikterna gäller longblock(topp,block med innehåll,sump)


M42 103kg
M20 113kg/114kg/115kg
M50 136kg/137kg
M52 115kg/119kg(alu) 133kg/136kg(gjujärn) vägde upp min kompletta M52B25(alu) den vägde ca 167kg
S50 152kg /155kg


Bak med batteri, på med glasfiberhuv och rensa lite där fram så blir det iallafall lite bättre när S50:n ligger i..

Kör du med hjälpfjädrar?

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
Här har du Johan!


_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 363



*sniff*, min (dock mest använd av lillbrorsan) gamla pendlarbil!
Kul att se att den hamnade här och att det blir något vettigt av den thumbs up

Kommer följa tråden med spänning!

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



kloff skrev:


Kör du med hjälpfjädrar?


Japp jag kör med hjälpfjädrar, infjädringen pga bilen vikt är endast 26mm fram & 31mm bak
detta blir för lite utfjädring tycker jag däcken gör mer nytta i backen än i luften.

Med hjälpfjädrar har jag om jag minns rätt mellan 55-60 mm utfjädring innan hjulet tar luft.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
*sniff*, min (dock mest använd av lillbrorsan) gamla pendlarbil!
Kul att se att den hamnade här och att det blir något vettigt av den thumbs up

Kommer följa tråden med spänning!


Tack för en snabb och smidig affär! Det var riktigt kul att få se era pärlor också..

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
kloff skrev:


Kör du med hjälpfjädrar?


Japp jag kör med hjälpfjädrar, infjädringen pga bilen vikt är endast 26mm fram & 31mm bak
detta blir för lite utfjädring tycker jag däcken gör mer nytta i backen än i luften.

Med hjälpfjädrar har jag om jag minns rätt mellan 55-60 mm utfjädring innan hjulet tar luft.


Lysande! Fick svar av Millway nyss, blir beställning under dagen.. Hoppas på kort leveranstid

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Tjena Christopher!

Jag hann bara heja på dig snabbt i tisdags men bilen såg fin ut iallafall!

Hoppas att vi tar några matcher i konbanan i år.

Ha det!

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147


Trådstartare
oscar J skrev:
Tjena Christopher!

Jag hann bara heja på dig snabbt i tisdags men bilen såg fin ut iallafall!

Hoppas att vi tar några matcher i konbanan i år.

Ha det!


Hej!

Du kommer väl den 25:e? Verkar som att de ska köra med fotoceller iår.. thumbs up

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



kloff skrev:
oscar J skrev:
Tjena Christopher!

Jag hann bara heja på dig snabbt i tisdags men bilen såg fin ut iallafall!

Hoppas att vi tar några matcher i konbanan i år.

Ha det!


Hej!

Du kommer väl den 25:e? Verkar som att de ska köra med fotoceller iår.. thumbs up


Tyvärr, då kör vi tävling på Kinnekulle

Men som sagt, något race under året ska vi nog kunna klämma in.

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Var och kikade lite på Sturup, bilen ser jätte fin ut kul!

Såg ruskigt kul ut att köra, fan man längtar själv nu

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 330is -90 "S50B30"
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
14 besök senaste veckan (35055 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande