Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 330is -90 "S50B30" | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (35055 totalt) |
Bilen köptes som en 318is och kördes några banträffar i hyfsat standardskick. från och med Juli 2010 sitter det en S50B30 i bilen och en del annat godis.
Följande har gjorts: S50B30 (Motor från M3 E36) Koppling och svänghjul från M3 E36 Växellåda 325 E30 Värdelös Viskodiff utväxling 3,91 BBS RX 17*7,5 R888 215/45 Grupp N dämpare runt om Millway ombyggnadssats coilover fram Millwayfjäder 120N/mm fram Millwayfjäder 150N/mm bak Millway Camberplattor Millway diffbussning Millway länkarmsbussningar fram PFC06 belägg runt om Fjäderbensstag Batteri flyttat till skuffen Sparco Evo2 Plus Stålomspunna bromsslangar Super Blue Racing bromsvätska Elfläkt till kylare Detta är på G: Diverse bussningar Allmän lättning Glasfiberhuv Värre krängningshämmare Tips om förbättringar är jag väldigt glad för! Bilder innan motorbytet: [img] _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||
Här kan du se tiderna när bmw cup hade en deltävling på sturup 2008.
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. Tänk på att den blir lite svår att besiktiga med S50 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Jo, tyvärr blir det ju inget för bilprovningen med den motorn. Det blir väl till att byta motor när det väl är dags. Jag har slutsiffra 5 och bokad besiktning den 5:e maj. Efter det så blir det iallafall två somrar utan att behöva slänga ut motorn. Tror nog det är värt det, en underbar maskin! Angående tiderna så är det väl inte så illa pinkat för en gammal 318? Vet iochförsig inte hur reglerna är för de olika klasserna för där var ju vissa riktigt vassa tider! Har förstått att det är fjädrar från millway som gäller. Vad bör man ligga på för hårdhet i dessa? _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||
Hej! Kör med 120/180 fram resp bak tillsammans med grupp-n dämpare och det tycker jag fungerar för mig. _________________ Johan Christensson |
||||||
Standard är i stort sett standardbilar. Bilarna har bur & övrig säkerhetsutrustning. Ang fjädrar bra fråga jag har kört med 100N/mm fram & 120N/mm bak Ang vad man bör ha är ju alltid en delikat fråga. Jag har kört billiga prylar från D2 på min röda. Har funkar bra är helt nöjd med det. Duger fint för en bil som rullar lite bana då & då. Här har du en lämplig tråd att läsa ang E30 & fjäderval https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Här är lite data på min bil Däck Toyo R888 205/50-15 tryck 2,1-2,2 kg F & B Fälgar 7*15 ET 20 Spacer 25mm /sida fram, 20mm / sida bak Fjädrar fram 100 N/mm (3,18 Hz) Fjädrar bak 120 N/mm (2,77 Hz) Krängare fram 21mm innerst läget Krängare bak 19 mm yttersta läget Dämpare fram läge 30 Dämpare bak läge 26 Camber fram 3,8 grader Camber bak 2,5 grader Toe in fram 0,15 grader Toe in bak 0,15 grader _____Med förare___utan förare___Tomvikt Totalt____970________890________866 Fram_____545________505________505 Bak______425________385________361 Senare under hösten rullade den med splitter & vinge Splitter 130mm utstick Vinge airforce 1200mm bred monterad 300mm över bakluckan & 200mm bakom stötfångarens bakersta punkt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Klockren info! Nu kommer min bil antagligen bli lite tyngre än din med S50. Bilen kommer inte att brukas på gata utan ska i princip endast gå på bana. Funderar på att köra på fjädrarna som är lite drygt 120 fram och runt 150 bak. Hur tror du det kommer att funka? _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||
Torupspolisen här Christoffer!
Glöm inte att ange fullständigt namn i profilen eller signaturen annars kommer strax den RIKTIGA rejsa och knackar på i garaget! Riktigt bra start på året med kärran tycker jag, tiderna låter klockrena och hur detta skall sluta vill jag knappt veta men jag anar att man får sätta på blinkersen och vika av åt höger längre fram Blev faktikst lite förälskad i kärran, precis lagom patinerad och med rätt stuk! Har jag smörat tillräckligt för en lunch nu? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Jaja.. Tycker bara att det är lite tråkigt att det kommer med på sökresultaten på google Angående bilen så tror jag faktiskt det kan bli riktigt bra. Det är kul att börja på "noll" med bilen och utveckla efter hand. Intet ont om M3:an men den var ju ganska "klar" när jag köpte den. Beställer fjädrar och ombyggnadskit inom kort. Hade varit riktigt kul att få det klart till mantorp men man kanske är lite väl mycket tidsoptimist. Besiktningen är iallafall någon dag innan så jag hinner nog lätta bilen lite innan. Känns som om det behövs med den effekten Johan, du vet att du inte behöver smöra för att vi ska äta lunch.. Hur ser det ut för dig på tisdag? _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||
Namn:Sådan är reglerna här i Magnus soffa bara att böja sig! Bil:Verkligen en intressant resa du skall göra med bilen som man ser framemot att följa! Mat:Angående lunch tänkte jag bli bjuden alltså därav smörningen men tisdag kan nog bli bra, noterat iallafall. Lite porriga bilder på kärran i tråden hade inte gjort ont! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Ingen aning hur det kommer funka.(men du är nog inte långt från målet ialla fall) Du får ju se hur mycket den kommer väga fram respektive bak. Det är oftast trevligt att ha bilen lite mjukare bak än fram då E30 tenderar att bli lätta baktill. S50 är helt klart tyngre än M42. Som en liten indikation på viktskillander motorer. Vikterna gäller longblock(topp,block med innehåll,sump) M42 103kg M20 113kg/114kg/115kg M50 136kg/137kg M52 115kg/119kg(alu) 133kg/136kg(gjujärn) vägde upp min kompletta M52B25(alu) den vägde ca 167kg S50 152kg /155kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Bilder kommer! Jag kan stå för lunchen men då får det bli lite förmanande tal om pensionsförsäkringar _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||
Bak med batteri, på med glasfiberhuv och rensa lite där fram så blir det iallafall lite bättre när S50:n ligger i.. Kör du med hjälpfjädrar? _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||
*sniff*, min (dock mest använd av lillbrorsan) gamla pendlarbil!
Kul att se att den hamnade här och att det blir något vettigt av den Kommer följa tråden med spänning! _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800 |
||||||
Japp jag kör med hjälpfjädrar, infjädringen pga bilen vikt är endast 26mm fram & 31mm bak detta blir för lite utfjädring tycker jag däcken gör mer nytta i backen än i luften. Med hjälpfjädrar har jag om jag minns rätt mellan 55-60 mm utfjädring innan hjulet tar luft. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Tack för en snabb och smidig affär! Det var riktigt kul att få se era pärlor också.. _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||
Lysande! Fick svar av Millway nyss, blir beställning under dagen.. Hoppas på kort leveranstid _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||
Hej! Du kommer väl den 25:e? Verkar som att de ska köra med fotoceller iår.. _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||
Tyvärr, då kör vi tävling på Kinnekulle Men som sagt, något race under året ska vi nog kunna klämma in. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||||
Var och kikade lite på Sturup, bilen ser jätte fin ut kul!
Såg ruskigt kul ut att köra, fan man längtar själv nu _________________ Erik Regnell Kör: Mx-5 -04 Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -MX-5 -01 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 330is -90 "S50B30" | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (35055 totalt) |