Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -94
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10 besök senaste veckan (44592 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Här kommer min bruxsräser, den började som en vanlig 320i men har undergått smärre ombyggnadioner i min ägo så jag kallar den 320is numera.

Motorn är bytt mot en 2,5L M50 som eventuellt får en smärre uppgradering i vinter om jag får dit kammarna och veven från S50. Annars så sitter det öppet filter med avskärmning, chip, extraktor samt hemmabyggt avgasrör.

På hjulupphängningssidan så är stötdämparna bytt mot Gula KONI sport med H&R fjädrar, H&R ställbara krängningsfjädrar fram & bak, Powerflex bussningar fram & bak, M3 3,2 exentriska fjäderbenslagringar som jag har byggt om för att kunna justera camber.

Bromsarna är bytt till fyrkolvsoken från BMW 750 med M3 skivor fram och M3 bromsar bak, Ferodo DS3000 belägg, Stålomspunna bromsslangar samt ATE Superblue bromsvätska.

Har även självgjord glasfiberhuv som sänkte vikten med ca 12kg fram, en kramgo Sparco REV som fåtölj, lamelldiff med 3,45:1 i utväxling, egenbyggt shortshift, S50 koppling med sinterlamell, fjäderbenstag fram, X-stag från M3 GT.

När jag provade väga den så vägde den 720kg fram och 740kg bak, vet dock inte om vågen var så exakt för den visade bara i tio kg intervall.

Som måttstock så har jag kört 1.16:52 på Knutstorp med den.

Kommer nog inte annars att uppdatera den så mycket till då jag letar en ny kaross för ett ordentligt projekt.


En bild från Mo i rana med en rejsa kändis (GunnarÖ) som står och tittar vad som hänt med den svenska 540:in


Det går ganska bra att drifta med en BMW också




_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



äntligen en presentation

kan nämna att han e ganska snabb........

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Koolt bygge! thumbs up

Men den går väl att göra rätt mycket lättare? E36'or har väl ganska mycket fluff?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Koolt bygge! thumbs up

Men den går väl att göra rätt mycket lättare? E36'or har väl ganska mycket fluff?


Jo det går att få ner den till runt 1100kg, Det enda som är lättat just nu är huven. Pga att den har AC och taklucka mm så är jag ute efter en ny kaross att bygga lite mer extremt på.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 80



Niklas Sandström skrev:
Kommer nog inte annars att uppdatera den så mycket till då jag letar en ny kaross för ett ordentligt projekt.


Får man gissa/hoppas på en Compact med s50
Du har ju lite erfarenhet av sånna

_________________
/Magnus Lundberg

BMW 318i E21
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Magnus Lundberg skrev:
Får man gissa/hoppas på en Compact med s50
Du har ju lite erfarenhet av sånna


Sexor i all ära, har nästan alla delar för att knåpa ihop en rätt så potent S50 men jag skulle ju helst vilja få tag på en S14B29

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



S14B29....2,9liters s14? Finns det? eller går det?

_________________
mvh
Kristian
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Tipsaren skrev:
S14B29....2,9liters s14? Finns det? eller går det?


vad jag hat hört så har köhler byggt sådana maskiner med 400hk+ dom är nog inte helt fel dessa motorer låter extremt skönt för att vara 4 specielt med kofiber insug . men jag skulle kunna tänka mig att en sådan motor inte är direkt gratis . en sådan motor i en e36 sedan hadde inte varit fel. ska du bygga på compact? sedanen har väll bättre bakvangn eller? och sedanen är ju mer vridstyv än coupen

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
Tipsaren skrev:
S14B29....2,9liters s14? Finns det? eller går det?


vad jag hat hört så har köhler byggt sådana maskiner med 400hk+ dom är nog inte helt fel dessa motorer låter extremt skönt för att vara 4 specielt med kofiber insug . men jag skulle kunna tänka mig att en sådan motor inte är direkt gratis . en sådan motor i en e36 sedan hadde inte varit fel. ska du bygga på compact? sedanen har väll bättre bakvangn eller? och sedanen är ju mer vridstyv än coupen


Jo det finns ett par 2,9:or i rallycrossen och jag kan intyga att det är trevligt motorljud att vakna upp till

Är väldigt sugen på en compact men då blir det bakvagnen från sedan/coupe. Troligtvis blir det en sedan i GTR stuk.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Niklas Sandström skrev:
jonaslarsson skrev:
Tipsaren skrev:
S14B29....2,9liters s14? Finns det? eller går det?


vad jag hat hört så har köhler byggt sådana maskiner med 400hk+ dom är nog inte helt fel dessa motorer låter extremt skönt för att vara 4 specielt med kofiber insug . men jag skulle kunna tänka mig att en sådan motor inte är direkt gratis . en sådan motor i en e36 sedan hadde inte varit fel. ska du bygga på compact? sedanen har väll bättre bakvangn eller? och sedanen är ju mer vridstyv än coupen


Jo det finns ett par 2,9:or i rallycrossen och jag kan intyga att det är trevligt motorljud att vakna upp till

Är väldigt sugen på en compact men då blir det bakvagnen från sedan/coupe. Troligtvis blir det en sedan i GTR stuk.


det låter som det kommer bli ett kul bygge men jag tycker du ska bygga en sedan. hoppas att du hittar en sådan motor också för då lär du bli värst på bankörningarna

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Niklas Sandström skrev:
Jo det finns ett par 2,9:or i rallycrossen och jag kan intyga att det är trevligt motorljud att vakna upp till


Godis kungen eller?
För visst har han bytt från 6:an till 4:an..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
super7 skrev:
Niklas Sandström skrev:
Jo det finns ett par 2,9:or i rallycrossen och jag kan intyga att det är trevligt motorljud att vakna upp till


Godis kungen eller?
För visst har han bytt från 6:an till 4:an..


Jo det är två av dom, fast gubben byter tillbaks till sexan igen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Kör Jens Lundqvist med en sån 2,9?

Varför envisas med E36? Varför inte en E30 (jag förstår att du inte är så sugen på E21, det är bara knasbollar som gillar såna) eller allra helst en 02?

Jag har kört Niklas bil från originalskick till dagens utförande och jag kan inte vara annat än imponerad. Det är ingen månraket, men den går klart hårt för att vara en M50 men det är inte det som är poängen. Väghållningen är helt sjuk och bromsarna är ännu värre. Att jag sen satt den i ett dike i övre depån på Knutstorp ska vi inte avslöja.

Jag vet även vem som kör i filmklippet, hehe. :-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Spiidfriik skrev:

Varför envisas med E36? Varför inte en E30 (jag förstår att du inte är så sugen på E21, det är bara knasbollar som gillar såna) eller allra helst en 02?

Väghållningen är helt sjuk och bromsarna är ännu värre.


Svarade du inte på din egen fråga där...

Fast visst BORDE killen ha en E30 eller en 02:a...

OT:
Vill du fortfarande ha ditt Tomtek-kort Spiidfriik? Många som är sugna på det annars.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Nu ska ni inte dissa E36 sådär, det går ju faktiskt att få dom att gå riktigt bra

Måste väl erkänna att M3E30 är förstahandsvalet för mig, men frågan är väl om jag vågar det för kollar man på andra forum så blir man idiotförklarad bara man nämner att man planerar att bygga rejsbil på en sån ikon

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



jag fattar inte vad som skulle var bättre med en m3 e30 än en e36a jag har fått för mig att e36 har bättre väghållning än m3 e30 på grund av bättre bakvangn mer vridstyv kaross mm. förklara gjärna vad som är bättre med m3 e30

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Äh .. Den är bättre bara!
Lägg av nu va ..
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Niklas Sandström
[quote="Niklas Sandström"]

[ M3 3,2 exentriska fjäderbenslagringar som jag har byggt om för att kunna justera camber.

Bromsarna är bytt till fyrkolvsoken från BMW 750 med M3 skivor fram och M3 bromsar bak, Ferodo DS3000 belägg, Stålomspunna bromsslangar samt ATE Superblue bromsvätska.]

Har du nån bild på hur fjäderbenslagringen är ombyggd? och hur passa BMW 750oken i fästena i fjäderbenen? Eller är det ombyggd där också?
Skulle uppskatta om du kan hjälpa mig med dessa funderingar då jag har stora planer för min bil. Det är till min E36:a som jag skall göra en del ändringar på i broms och väghållning.
Tacksam för svar!
Mvh/Henrik

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Berbel skrev:
Har du nån bild på hur fjäderbenslagringen är ombyggd? och hur passa BMW 750oken i fästena i fjäderbenen? Eller är det ombyggd där också?
Skulle uppskatta om du kan hjälpa mig med dessa funderingar då jag har stora planer för min bil. Det är till min E36:a som jag skall göra en del ändringar på i broms och väghållning.
Tacksam för svar!
Mvh/Henrik


Det är inte så avancerade ombyggnader.

Bromsoken: Har du M3 spindlar passar dom rakt av, med "vanliga" spindlar måste du fräsa av 8mm på fästöronen på oken för att dom ska centrera över skivan annars är det "bolt on".

Lagringarna: Jag har en bild hur jag gjorde men hittar den inte just nu. I kort så tog jag dom execentriska lagringarna från M3 96-, svetsade fast förstärkningsplattan som hör till dom (för att kunna centrera dom i tornen då plattorna har en krage som går precis i urtaget i tornen). Sedan knackade jag ur pinnbultarna och borrade fler hål. Då kan jag vrida lagringen och därmed ändra camber och caster.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



Niklas Sandström skrev:
Måste väl erkänna att M3E30 är förstahandsvalet för mig, men frågan är väl om jag vågar det för kollar man på andra forum så blir man idiotförklarad bara man nämner att man planerar att bygga rejsbil på en sån ikon


Huh? Det är ju helrätt!!!!

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Niklas Sandström skrev:
Dan Hovang skrev:
Koolt bygge! thumbs up

Men den går väl att göra rätt mycket lättare? E36'or har väl ganska mycket fluff?


Jo det går att få ner den till runt 1100kg, Det enda som är lättat just nu är huven. Pga att den har AC och taklucka mm så är jag ute efter en ny kaross att bygga lite mer extremt på.


Så bilen kommer att vara till salu inom en snar framtid?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -94
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10 besök senaste veckan (44592 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande