Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -00 "Kyllingen" TILL SALU-kanske...."
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (17226 totalt)
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Överväger o sälja.... ingen riktig tid över - start på förädling gjord, en bankörning genomförd men då i standardskick - massor med grejor kan följa med, pris efter ök om vad som skall följa med.

LÄNK:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73543

det blev en tidig påsk i år.....

Fortsättning följer, det finns ju mycket tips, dokumentation, läsvärt mv på forumet.....

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Börjar bli tjatigt det här med alla compacter välkommen in i compatmaffian!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



Pippigul... glad påsk!

Bilen ser fin ut! thumbs up

Hur ser planerna ut för Kyllingen?

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Ännu en!? Mycket trevligt! thumbs up

Planerna för den hade varit intressant att få veta.

Jag gillar den här Dakar-gula!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Jo, planer finns allt....

Bakgrunden är ett 02 ägande under snart 25 år och den sista såldes för 1 vecka sedan.... Planerna har funnits på compakten sen jag 1999 i Drammen såg en M3Compact som var väldigt snyggt genomförd - nu har jag oxo förstått varför E36 väger så mycket mer - det är ju 5 bultar istället för 4!

Planer:

I år blir det körning med bilen någorlunda standard för att se vad vi har och hur det sitter samman - lite nya skivor o belägg, slangar mm men inget allvarligt.

Dock så har kontakt redan tagits på de mer allvarliga leverantörerna som Millway, Stacke och Kinnby för att se hur man kan skruva ihop ett bra chassie o bra bromsar - tanken är att det till små pengar skall få ihop nåt som är pålitligt men går att köra någorlunda fort med.

Elsies korvar ligger i farozonen - skulle vara bra att komma se på lite andra kåmpakter för att lära och ta del av andras lösningar, redan gjorda fel och erfarenheter - kommer jag så blir det mer än en digitalkamera som kommer med.

Mera detaljer kommer i updates.

Söker lite 15 tums R-däck att gnida upp nu i sommar så hör av er om ni har nåt liggande.

Det finns ju bra inspiration i många trådar om utvecklingsmöjligheterna....

_________________
Jonas Bostrand
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



oj ännu en, välkommen!
Kul.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



Angående bromsar så har jag kört med nya orginalskivor, Carbotech XP8-belägg fram och bak, Ate Super Blue racing bromsvätska, mässingsstyrningar och bromskylningstrattar ala kardanaxel med slangar till fronten. Körde denna spec. förra året på Sviestad som ska vara en krävande bana för bromsarna utan problem.

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Kan tillägga att original belägg bak räcker med råge för en hel säsongs gatbilskörning. Jag ser ingen direkt anledning att lägga dom extrapengarna på bakbromsar i det initiella skedet.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Det lutar åt standardskivor med Carbo 8 - dock fram - lite slangar och luft till skivorna.

Intressant är ju detta med insugsbyte - det verkar som om det är lite skillnad på de olika modellerna som förekommer med tanke på slanganslutningar mm. Nån kan säkert spä på med lite info!

Man får oxo en del förslag men det är de som tror att man är redo för upgrades redan....... kanske man skall mörka lite ändå... O helt plötsligt ha lås på huven och den går 1.08 på Knutan.

Det var intressant, bytte till sommarfälgar 8 x 17 runt om, detta såg ändå tunnt ut bak-------- vilken offset är ok att köra med på 7 tum, nedåt et20?

Vi höres o ses.....

_________________
Jonas Bostrand
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Med ET20 finns det risk att den tar i lite men det funkar utmärkt om du valsar insidan på skärmkanterna

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Har'en skrev:
Det var intressant, bytte till sommarfälgar 8 x 17 runt om, detta såg ändå tunnt ut bak-------- vilken offset är ok att köra med på 7 tum, nedåt et20?


Gillar den färgen thumbs up
Med 17*8 kan du lätt åka ET 5.

_________________
Patrik Skoog
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Patrik Skoog skrev:
Har'en skrev:
Det var intressant, bytte till sommarfälgar 8 x 17 runt om, detta såg ändå tunnt ut bak-------- vilken offset är ok att köra med på 7 tum, nedåt et20?


Gillar den färgen thumbs up
Med 17*8 kan du lätt åka ET 5.


Lyssna på Patrik, han är proffset!
(Hmmm hade för mig det tog i när jag åkte E36 Coupe med ET20 17 x 8...hade nog breda mackor på då)

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



farbeyonddriven skrev:
Patrik Skoog skrev:
Har'en skrev:
Det var intressant, bytte till sommarfälgar 8 x 17 runt om, detta såg ändå tunnt ut bak-------- vilken offset är ok att köra med på 7 tum, nedåt et20?


Gillar den färgen thumbs up
Med 17*8 kan du lätt åka ET 5.


Lyssna på Patrik, han är proffset!
(Hmmm hade för mig det tog i när jag åkte E36 Coupe med ET20 17 x 8...hade nog breda mackor på då)


Sant, glömde säga att det var 205 breda däck. Det finns många småknep att ta till för att åka lite ET utan att valsa skärmarna

Hoppas vi ses i BMW Cup, gatbilsåka blir du lätt trött på

_________________
Patrik Skoog
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



farbeyonddriven skrev:
Patrik Skoog skrev:
Har'en skrev:
Det var intressant, bytte till sommarfälgar 8 x 17 runt om, detta såg ändå tunnt ut bak-------- vilken offset är ok att köra med på 7 tum, nedåt et20?


Gillar den färgen thumbs up
Med 17*8 kan du lätt åka ET 5.


Lyssna på Patrik, han är proffset!
(Hmmm hade för mig det tog i när jag åkte E36 Coupe med ET20 17 x 8...hade nog breda mackor på då)

8x18 ET20 med 215/30-18 (eller om det var 215/35) tog i bak på min när jag provade. Bilen är på pappret sänkt 40mm bak. Rullomkretsen är väl ungefär densamma som på lämplig dimension för 8x17-fälg. Det är dock väldigt lite det felar på, några slag med gummiklubba eller mer seriöst med valsade kanter hade det inte varit några problem. Fram gick det utmärkt med samma hjul.


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
det var en konstig et på sommarfälgarna som följde med men vad som är intressant är ju att få fram en 7 x 15 fälg som breddar utåt ordentligt utan att ta i, på de sommarfälgarna som sitter på bilen på bilden så tror jag att det är 8 x 17 och et38 - det är mkt kvar till kanten.....

Har nån tips på standardfälgar i sortimentet med bra breddning utåt så är de välkomna att komma på banan....

Är det inte så att kapsylfälgen (har en som det skall på r-däck på) finns i två utgåvor i et i 15 tum?

Kom igen nu det är bara att börja slå i etk:n........

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
du hann först...

men, det ser bra ut, vilken ET är ju intressant att se?

riktigt bra bredd, ingen spajser?

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Har ju varit i Cuppen innan (stenåldern) men det är kul med start på Kinakullen och man skrubbar hela sidan på bilen i 130 under bron på vänster sida på bilen, under start - bara för att komma om..... Och det var inte rullande start på den tiden.....

Nu är det banköra med gatbil som står först på matsedeln - det finns faktiskt en joker med i leken, mer om den senare men det är ju att se hur bra en sådan här bil blir på Knutan - det blir spännande att se vad man kan plocka ut ju mer man byter ut/upgraderar/ justerar....

Ni har ju verkligen fått fart på era bilar, varvtider är en sak på bankörning och på race då ni måste åka racespår men det ger ju lite indikation vid tidsträning hur det står till. Intressant att snackas vid, hoppas att ratten passar fortfarande..... vi ses kanske hos Elsie o Lennart?

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Har'en skrev:
du hann först...

men, det ser bra ut, vilken ET är ju intressant att se?

riktigt bra bredd, ingen spajser?
8x18 ET20 på bilden, ingen spacer.
Ska du ha tag på 7x15 som breddar utåt ska du titta på 7 och 5-serie fälgar som brukar ligga runt ET20. Själv har jag köpt dessa att framöver lägga R-däck på, en av de lättaste originalfälgarna som finns, och troligen den lättaste med lågt ET. 6.65kg st.


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
snyggt, enkelt - solfjäders.... bra skall kolla detta, jag har för mig att väldigt tidiga 750 hade smidda fälgar men kommer inte ihåg vilket et, det var oxo 15 tum om jag minns rätt

17 blir det om jag inte hittar vettigt alternativ på 15 eller kanske 16 (eller hur Tobbe?-

Bilden klarnar nu men flera vill ha värre upgrades än vad som är nåbart nu, ialla fall direkt.

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Någon har säkert koll på om man kan kolla ev diffbroms och ytterligare utrustning från fabrik?

Tacksam för hjälp!

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gå till närmaste BMW-återförsäljare så skriver de ut en lista på den utrustning bilen hade när den lämnade fabriken.
Detta bör inte kosta dig en krona.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -00 "Kyllingen" TILL SALU-kanske...."
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (17226 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande