Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra Time attack Edition Timeattacknu Pro champion!
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
34 besök senaste veckan (120680 totalt)
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Som alla vet så sägs det att supror inte kan svänga, strippen bil duger dom till men inte på bana.
Ingen har väl direkt visat att det är fel innan, men jag tänkte försöka bevisa motsatsen.

2004 köpte jag en j-spec supra från england via SMR, denna bpu trimmades och användes lite på bana.
Men eftersom supran är ganska tung så behövdes lite mer mos och det blev senare singelknventering.


2008 Så införskaffades en Eurospec och allt godis flyttades över, nja nästan allt iaf.
Det är denna jag byggt på senaste året, j-specen får stå å skämmas i ett hörn i garaget.

Under 2008 kördes den helt stock, men till 2009 så va allt bytt och dom första stapplande stegen på bana togs, många läxor blev det. hoppas på att jag gjort dom flästa tills i år.



Sec på motorn & bilen.
3.4L 2jzgte Singel turbo

Cp kolvar
Carillo stakar
stroker vev 3.4L
Titan billet main caps
Titan remhjul (veven)
Clevait 077 lager till hela motorn
Ferrera titan vetiler (01mm oz)
Ferrera fjädrar
Ferrera retainers
Ferrera säten
Ferrera lockers (svenska namnet?)
Ferrera Guiders (svenska namnet?)
Boostlogic top packning
Arp 1/2" head studs
Arp Main studs
Jun kamdrev

Pressition T67 dbb turbo
Boostlogic 4"downpipe
Boostlogic 4"Mid pipe
Boostlogic 4" catback
Boostlogic Ceramic Heat Coated grenrör
4" AEM Filter
Tial 44 mm Wastegate
Boostlogic Fulerail
Pressition 850 cc spridare
Aeromotive -10AN soppa filter
Aeromotive -10AN soppa regulator
Dual GSS341 Walbro pumpar
Jun Kamdrev
Greddy 3raders ic
Greddy kamrem
Greddy Typ R stiff spring dump
Hks 272 kammar
Hks Dli
Hks evc 5
Hks Turbotimer
TRD oljelock
TRD kylarlock
TRD termostat
Racecooling 40mm vattenkyl
Cetrab 25 raders oljekyl
Dubbla Aap fläktar

AEM motorstyrning
AEM 3.5bars mappsensor
AEM luft temp sensor

Växelåda Getrag
c's short shift
Alu bussningar
TRD L.S.D (Diff) 1.5 vägs
Exedy trippel disk

Chassi
Delrin bussningar i framvagnen
Titans swaybars
HKS Hypermax performance colovers
Greddy fjäderbensstag
Halv bur

Fälgar
Volk sf racing ... pullveralcke i svart
CCW 505 (F10x19 & B 11,5 x 19

Däck
fram 245 x 40 - 18
Bak 285 x 35 - 18

Fram 265 x 30 x 19
Bak 315 x 25 x 19


Bromsar
K-sport 8kolvs ok och 356mm skivor
Pagir gula broms belägg
Bak Euro ok och slizade skivor
Stålomspunnaslangar till bak och fram

Inredning
Sparco Milano 2 i svart grå mocka stolar
Sparco cf pedaler
Sparco 4p bälten
Sparco mocka ratt

Mätare
Defi BF Egt
Defi BF Boost
Defi BF oljetemp
Defi BF Vatten temp
Defi BF oljetryck
Defi BF soppatryck
Defi Link

TRD 320km/h h-mätare
TRD 10 000 rpm mätare
Aem Bredbandslambda

Exterior
ARP gt 500 vinge
Do-luck front med arp canrds
Do-luck kjolar
Top-secret deffuser
APR f1 backspeglar

Papper från mappningen hos ppf, nästa gång den bromsas så hoppas jag på bättre spool, ca 150-200hk öning samt lite finare kurva.


Mycket i specen kommer att ändras tills sommaren bla.
Ny turbo
Nya kammar
Nya spridare
Portning av toppen
AEM mettis insprutning
Bussningar även till bakvagnen
Nya coilovers
och mycket annat....

Målet med bilen under 2010 blir att köra under.....
* Under 1 min på Kinekulle
* Under 1:26 på Mantorp
och att sätta en tia på strippen.
och naturligtvis viktigast av allt....... Ha sjukt kul !!!!

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
MackeS2
Norrköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 86



Jäklar vilken grym Supra Fina specar!
Lycka till med 2010 thumbs up

_________________
Markus Rantala
Audi S2 Coupé -94
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Riktigt schysst åk thumbs up
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Phantom skrev:
* Under 1 min på Kinekulle
* Under 1:26 på Mantorp
Fördomar om tyngre bilar får mig att gissa att det andra målet är lättare att nå än det första.

Men det är skoj när nån föröker testa koncept "in i kaklet" trots tvivlare

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Jobbade lite med framvagnen i sommras
Bussningarna som gjordes i delrin blev kanon.

Sen gjorde jag även en splitter i alu.
Rent kör messigt blev det riktigt bra, men kylningen blev kass.
Visste inget om hur det skulle byggas så tänkte ta in luft underifrån för att styra det upp igenom huven men blev bara kasst.

Så nu blir det en helt plan så man får lite undertryck bakom kylet.... Rätt tänkt ?
Sen är ju frågan vilket matrial man ska välja, formplyfa har man ju läst ska funka ?










_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Kul att du har lagt upp en projekt tråd
Ska bli skoj att se den i full fart iår med.

Blir de en hårdare setup iår eller ska du ha kvar samma coilovers?

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Phantom skrev:
Nu är mina aerodynamiska kunskaper lika ailla som inom många andra områden men "intaget" under splitter kan jag inte se nån anledning till
Lekmannateorin är ju att skilja luft över och under bilen. Splittern minskar luften under, har övertryck på ovansidan samt undertryck på undersidan (luften har högfart i sitt begränsade utrymme)
Öppningen du har i din splitter kan mao mycket väl fylla undersidan med luft från ovansidan (dvs suga luft nedåt tvärtom vad jag gissar att du vill).
Varför inte ta all kylluft du behöver genom den enorma valmunnen du har och sen plocka ut den genom huvens lågtryckszoner och i transtuneln (banom framhjulen är ju också en klassiker).
Splittern/undersidan är ju bara att bygga så långt bakåt som det funkar, plyfa har fina slitageegenskaper och kan modifieras lätt.

Garnstumpar och videokamera kan säga mycket mer än teori eller kopior av andras lösningar. Just din bil är ju alltid lite annolunda än alla andras (exakt var på huven är det en lågtryckszon tex).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Birdy_sx skrev:
Kul att du har lagt upp en projekt tråd
Ska bli skoj att se den i full fart iår med.

Blir de en hårdare setup iår eller ska du ha kvar samma coilovers?


Valde mellan kw eller gå hela vägen å köpa Penski, men blev tyvär Kw, hoppas dom kommer funka bra.
Vet att den röda supran som va med i bilsport för ett tagsen kör med dom, han va tydligen skitnöjd med dom.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Lite nya saker som damp ner häromdagen.
Mycker mer kommer innom kort.



[/b]

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
[quote="Niklas Falk"]
Phantom skrev:
Nu är mina aerodynamiska kunskaper lika ailla som inom många andra områden men "intaget" under splitter kan jag inte se nån anledning till
Lekmannateorin är ju att skilja luft över och under bilen. Splittern minskar luften under, har övertryck på ovansidan samt undertryck på undersidan (luften har högfart i sitt begränsade utrymme)
Öppningen du har i din splitter kan mao mycket väl fylla undersidan med luft från ovansidan (dvs suga luft nedåt tvärtom vad jag gissar att du vill).
Varför inte ta all kylluft du behöver genom den enorma valmunnen du har och sen plocka ut den genom huvens lågtryckszoner och i transtuneln (banom framhjulen är ju också en klassiker).
Splittern/undersidan är ju bara att bygga så långt bakåt som det funkar, plyfa har fina slitageegenskaper och kan modifieras lätt.

Garnstumpar och videokamera kan säga mycket mer än teori eller kopior av andras lösningar. Just din bil är ju alltid lite annolunda än alla andras (exakt var på huven är det en lågtryckszon tex).


Blir nog garn tussar och film till våren.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Phantom skrev:


Valde mellan kw eller gå hela vägen å köpa Penski, men blev tyvär Kw, hoppas dom kommer funka bra.
Vet att den röda supran som va med i bilsport för ett tagsen kör med dom, han va tydligen skitnöjd med dom.


Blir säkert bra med kw, vilken sort blev det? Variant 3 eller clubsport?

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Birdy_sx skrev:
Phantom skrev:


Valde mellan kw eller gå hela vägen å köpa Penski, men blev tyvär Kw, hoppas dom kommer funka bra.
Vet att den röda supran som va med i bilsport för ett tagsen kör med dom, han va tydligen skitnöjd med dom.


Blir säkert bra med kw, vilken sort blev det? Variant 3 eller clubsport?


Variant 3
Vad står sig clubsport mot varian 1,2,3 ?

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



Det var ett redigt avlopp du hade där under

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Phantom skrev:



Variant 3
Vad står sig clubsport mot varian 1,2,3 ?


Clubsport ska vara ngt mer för bana än variant 3. Tror inte det är så stor skillnad, du har redan 2vägs justeringen mm på variant 3.

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Birdy_sx skrev:
Phantom skrev:



Variant 3
Vad står sig clubsport mot varian 1,2,3 ?


Clubsport ska vara ngt mer för bana än variant 3. Tror inte det är så stor skillnad, du har redan 2vägs justeringen mm på variant 3.


OKej, dessa är de ända som fins till supran vad jag vet.
Dessa ska vara 3vägsjustering på ?

Features:

3 Way Adjustability - only Coilover Available to offer This!
High Speed Compression (Bump): Affects high velocity impacts from apex curbing, bumps on the track, bumps on the street, etc. Keeps the tires on the ground so they generate grip and maintains a compliant and stable ride.
Low Speed Compression (Bump): Affects body roll and weight transfer when cornering, accelerating, and braking.
Rebound: Affects body roll through the damping/slowing of the inside shock from uncompressing. Also affects low speed weight transfer - cornering, accelerating, braking, etc.
KW Coilovers are found as original equipment on the world record holder for the infamous Nurburgring: The Dodge Viper ACR
Helper Spring - When you lower your Supra you will not be affecting your ride comfort nor the handling. This feature is found on only a few coilovers (including HKS and K-Sport)
Extremely Comfortable - Many coilover companies make you believe you have to have harsh / stiff (extremely uncomfortable / bouncy) coilovers on your car to make it handle well. This is 100% absolutely false, and a result of cheap engineering! With proper engineering, such as found in all KW coilovers, you can easily have both comfort and world class handling. These coilovers are the most comfortable available for the Supra.

Spring Rate:
Front: 685 lb/in
Rear: 515 lb/in

Länk till mer info....
http://www.mvpmotorsports.com/Templates/frmTemplateM7.asp?SubFolderID= . . . .

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Fint med 3vägs justeringen, på variant 3 till evon är det bara 2vägs..
Ser riktigt fina ut, verkar vara rätt hårda med. Ca 120n/mm fram och det är samma fjäderhårdhet som hks hipermax 3 supersport har till supran.

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Birdy_sx skrev:
Fint med 3vägs justeringen, på variant 3 till evon är det bara 2vägs..
Ser riktigt fina ut, verkar vara rätt hårda med. Ca 120n/mm fram och det är samma fjäderhårdhet som hks hipermax 3 supersport har till supran.


Jag hoppas dom kommer funka, annars får det bli värre till 2011.
Just nu så är det lite tomt i plånboken så fick bli någorlunda billiga iår.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Phantom skrev:

Jag hoppas dom kommer funka, annars får det bli värre till 2011.
Just nu så är det lite tomt i plånboken så fick bli någorlunda billiga iår.


Är ju ganska enkelt och inte så dyrt att fixa hårdare fjädrar ifall de skulle behövas. Känns som med en 3vägsjusterbar dämpare borde de funka riktigt bra när du väl justerat in allt!

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Ska bli kul att se dina tider senare. Jag får väl tyvärr ställa mig i skamvrån tillsammans med alla andra som har fördomar om Supra. Jag vet ju att den går bra på strippen. Ska man få den bra på bana så gissar jag på att man ska lägga mycket energi på vikten och viktfördelning.

Motorn är ju inga problem att ta effekt ur, men 1000hk maskinerna är ju inte direkt fina ur körbarhets synpunkt.

Ska bli kul som sagt. Hoppas du får till det, Supra är ju en rätt ball bil faktiskt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Phantom skrev:


Målet med bilen under 2010 blir att köra under.....
* Under 1 min på Kinekulle


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up Har samma mål som dig med min harv

_________________

--VVTS--
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Cammo skrev:
Ska bli kul att se dina tider senare. Jag får väl tyvärr ställa mig i skamvrån tillsammans med alla andra som har fördomar om Supra. Jag vet ju att den går bra på strippen. Ska man få den bra på bana så gissar jag på att man ska lägga mycket energi på vikten och viktfördelning.

Motorn är ju inga problem att ta effekt ur, men 1000hk maskinerna är ju inte direkt fina ur körbarhets synpunkt.

Ska bli kul som sagt. Hoppas du får till det, Supra är ju en rätt ball bil faktiskt.


Jag vet att det fins bra tider i bilen.
i sommras så körde jag 1:28:7 på mantorp med massa problem.
Hoppas kapa massor på denna tiden.

På kullen va det regn hela dagen och 1:14 noterades. Dett var då 3e snabbaste tiden den dagen med massor av potenta evos och skylines i truppen.

Väldigt mycket kommar vara annorlunda nu till 2010.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra Time attack Edition Timeattacknu Pro champion!
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
34 besök senaste veckan (120680 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande