Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra Time attack Edition Timeattacknu Pro champion! | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 34 besök senaste veckan (120680 totalt) |
Som alla vet så sägs det att supror inte kan svänga, strippen bil duger dom till men inte på bana.
Ingen har väl direkt visat att det är fel innan, men jag tänkte försöka bevisa motsatsen. 2004 köpte jag en j-spec supra från england via SMR, denna bpu trimmades och användes lite på bana. Men eftersom supran är ganska tung så behövdes lite mer mos och det blev senare singelknventering. 2008 Så införskaffades en Eurospec och allt godis flyttades över, nja nästan allt iaf. Det är denna jag byggt på senaste året, j-specen får stå å skämmas i ett hörn i garaget. Under 2008 kördes den helt stock, men till 2009 så va allt bytt och dom första stapplande stegen på bana togs, många läxor blev det. hoppas på att jag gjort dom flästa tills i år. Sec på motorn & bilen. 3.4L 2jzgte Singel turbo Cp kolvar Carillo stakar stroker vev 3.4L Titan billet main caps Titan remhjul (veven) Clevait 077 lager till hela motorn Ferrera titan vetiler (01mm oz) Ferrera fjädrar Ferrera retainers Ferrera säten Ferrera lockers (svenska namnet?) Ferrera Guiders (svenska namnet?) Boostlogic top packning Arp 1/2" head studs Arp Main studs Jun kamdrev Pressition T67 dbb turbo Boostlogic 4"downpipe Boostlogic 4"Mid pipe Boostlogic 4" catback Boostlogic Ceramic Heat Coated grenrör 4" AEM Filter Tial 44 mm Wastegate Boostlogic Fulerail Pressition 850 cc spridare Aeromotive -10AN soppa filter Aeromotive -10AN soppa regulator Dual GSS341 Walbro pumpar Jun Kamdrev Greddy 3raders ic Greddy kamrem Greddy Typ R stiff spring dump Hks 272 kammar Hks Dli Hks evc 5 Hks Turbotimer TRD oljelock TRD kylarlock TRD termostat Racecooling 40mm vattenkyl Cetrab 25 raders oljekyl Dubbla Aap fläktar AEM motorstyrning AEM 3.5bars mappsensor AEM luft temp sensor Växelåda Getrag c's short shift Alu bussningar TRD L.S.D (Diff) 1.5 vägs Exedy trippel disk Chassi Delrin bussningar i framvagnen Titans swaybars HKS Hypermax performance colovers Greddy fjäderbensstag Halv bur Fälgar Volk sf racing ... pullveralcke i svart CCW 505 (F10x19 & B 11,5 x 19 Däck fram 245 x 40 - 18 Bak 285 x 35 - 18 Fram 265 x 30 x 19 Bak 315 x 25 x 19 Bromsar K-sport 8kolvs ok och 356mm skivor Pagir gula broms belägg Bak Euro ok och slizade skivor Stålomspunnaslangar till bak och fram Inredning Sparco Milano 2 i svart grå mocka stolar Sparco cf pedaler Sparco 4p bälten Sparco mocka ratt Mätare Defi BF Egt Defi BF Boost Defi BF oljetemp Defi BF Vatten temp Defi BF oljetryck Defi BF soppatryck Defi Link TRD 320km/h h-mätare TRD 10 000 rpm mätare Aem Bredbandslambda Exterior ARP gt 500 vinge Do-luck front med arp canrds Do-luck kjolar Top-secret deffuser APR f1 backspeglar Papper från mappningen hos ppf, nästa gång den bromsas så hoppas jag på bättre spool, ca 150-200hk öning samt lite finare kurva. Mycket i specen kommer att ändras tills sommaren bla. Ny turbo Nya kammar Nya spridare Portning av toppen AEM mettis insprutning Bussningar även till bakvagnen Nya coilovers och mycket annat.... Målet med bilen under 2010 blir att köra under..... * Under 1 min på Kinekulle * Under 1:26 på Mantorp och att sätta en tia på strippen. och naturligtvis viktigast av allt....... Ha sjukt kul !!!! _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Men det är skoj när nån föröker testa koncept "in i kaklet" trots tvivlare |
||||
Jobbade lite med framvagnen i sommras
Bussningarna som gjordes i delrin blev kanon. Sen gjorde jag även en splitter i alu. Rent kör messigt blev det riktigt bra, men kylningen blev kass. Visste inget om hur det skulle byggas så tänkte ta in luft underifrån för att styra det upp igenom huven men blev bara kasst. Så nu blir det en helt plan så man får lite undertryck bakom kylet.... Rätt tänkt ? Sen är ju frågan vilket matrial man ska välja, formplyfa har man ju läst ska funka ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Lekmannateorin är ju att skilja luft över och under bilen. Splittern minskar luften under, har övertryck på ovansidan samt undertryck på undersidan (luften har högfart i sitt begränsade utrymme) Öppningen du har i din splitter kan mao mycket väl fylla undersidan med luft från ovansidan (dvs suga luft nedåt tvärtom vad jag gissar att du vill). Varför inte ta all kylluft du behöver genom den enorma valmunnen du har och sen plocka ut den genom huvens lågtryckszoner och i transtuneln (banom framhjulen är ju också en klassiker). Splittern/undersidan är ju bara att bygga så långt bakåt som det funkar, plyfa har fina slitageegenskaper och kan modifieras lätt. Garnstumpar och videokamera kan säga mycket mer än teori eller kopior av andras lösningar. Just din bil är ju alltid lite annolunda än alla andras (exakt var på huven är det en lågtryckszon tex). |
||||
Valde mellan kw eller gå hela vägen å köpa Penski, men blev tyvär Kw, hoppas dom kommer funka bra. Vet att den röda supran som va med i bilsport för ett tagsen kör med dom, han va tydligen skitnöjd med dom. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
[quote="Niklas Falk"]
Blir nog garn tussar och film till våren. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Blir säkert bra med kw, vilken sort blev det? Variant 3 eller clubsport? _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Variant 3 Vad står sig clubsport mot varian 1,2,3 ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Clubsport ska vara ngt mer för bana än variant 3. Tror inte det är så stor skillnad, du har redan 2vägs justeringen mm på variant 3. _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
OKej, dessa är de ända som fins till supran vad jag vet. Dessa ska vara 3vägsjustering på ? Features: 3 Way Adjustability - only Coilover Available to offer This! High Speed Compression (Bump): Affects high velocity impacts from apex curbing, bumps on the track, bumps on the street, etc. Keeps the tires on the ground so they generate grip and maintains a compliant and stable ride. Low Speed Compression (Bump): Affects body roll and weight transfer when cornering, accelerating, and braking. Rebound: Affects body roll through the damping/slowing of the inside shock from uncompressing. Also affects low speed weight transfer - cornering, accelerating, braking, etc. KW Coilovers are found as original equipment on the world record holder for the infamous Nurburgring: The Dodge Viper ACR Helper Spring - When you lower your Supra you will not be affecting your ride comfort nor the handling. This feature is found on only a few coilovers (including HKS and K-Sport) Extremely Comfortable - Many coilover companies make you believe you have to have harsh / stiff (extremely uncomfortable / bouncy) coilovers on your car to make it handle well. This is 100% absolutely false, and a result of cheap engineering! With proper engineering, such as found in all KW coilovers, you can easily have both comfort and world class handling. These coilovers are the most comfortable available for the Supra. Spring Rate: Front: 685 lb/in Rear: 515 lb/in Länk till mer info.... http://www.mvpmotorsports.com/Templa _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Fint med 3vägs justeringen, på variant 3 till evon är det bara 2vägs..
Ser riktigt fina ut, verkar vara rätt hårda med. Ca 120n/mm fram och det är samma fjäderhårdhet som hks hipermax 3 supersport har till supran. _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Jag hoppas dom kommer funka, annars får det bli värre till 2011. Just nu så är det lite tomt i plånboken så fick bli någorlunda billiga iår. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Är ju ganska enkelt och inte så dyrt att fixa hårdare fjädrar ifall de skulle behövas. Känns som med en 3vägsjusterbar dämpare borde de funka riktigt bra när du väl justerat in allt! _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Ska bli kul att se dina tider senare. Jag får väl tyvärr ställa mig i skamvrån tillsammans med alla andra som har fördomar om Supra. Jag vet ju att den går bra på strippen. Ska man få den bra på bana så gissar jag på att man ska lägga mycket energi på vikten och viktfördelning.
Motorn är ju inga problem att ta effekt ur, men 1000hk maskinerna är ju inte direkt fina ur körbarhets synpunkt. Ska bli kul som sagt. Hoppas du får till det, Supra är ju en rätt ball bil faktiskt. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jag vet att det fins bra tider i bilen. i sommras så körde jag 1:28:7 på mantorp med massa problem. Hoppas kapa massor på denna tiden. På kullen va det regn hela dagen och 1:14 noterades. Dett var då 3e snabbaste tiden den dagen med massor av potenta evos och skylines i truppen. Väldigt mycket kommar vara annorlunda nu till 2010. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra Time attack Edition Timeattacknu Pro champion! | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 34 besök senaste veckan (120680 totalt) |