Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5 2000 Superlight
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
27 besök senaste veckan (50195 totalt)
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare


Bilen är en Chevrolet Corvette C5 FRC (Fixed Roof Coupe).
Tillverkades bara under 1999 och 2000. 600 svarta gjordes.

Den har 5,7 liters LS1 V8 under huven: 345 Hk /450 Nm.
Z51 väghållnings-kit, Z06 bromsar och fälgar.
3-tums rostfritt avgas utan ljuddämpare men med sportkatalysatorer (jävlar vilket ljud.)

Det fasta taket gör att bilen är 12% styvare än en vanlig C5 Coupe.
Eftersom mycket lull-lull är borttaget är bilen 40 kg lättare.

Bilen ska byggas om till att bli min banracer:
inredning, stolar och stereo ska ut.
In med lättare stolar, störtbåge och 4-punktsbälten.

Motorn ska trimmas upp i 500 Hk, helst utan hjälp av kompressor.

R-däck är redan inköpta - måste köpa ett set fälgar till.

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Efter en hel del bök och stök fick jag bort mitt konsolen och kunde byta växelspaken.



Det blev en Hurst, fullt justerbar.
Kommer bli bra det här vid rödljusen.


_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Har haft en icke fungerande ani-spinn knapp förra året dvs det gick inte att stänga av eländet.

När jag öppnade det hela visade det sig att det saknades lite grejer, nämligen gummiplupparna som kom i kontakt med kretskortet när man tryckta på knappen.

Tänkte först göra nya av ett suddgummi men det visade sig att det behövdes en metallyta för att skapa kontakt.

Så igår kom jag på det, jag skruvade helt enkelt fast två skruvar i undersidan av knappen och TA DA:
Nu kan jag stänga av antispinnen och bränna gummi i sommar!




_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Åkte ut till Realcar och handlade lite idag.
Förutom lite Sparco-grejer till Vipern så fastnade jag även för Sparcos nya Sprint V-stol.
Lagom trång över höfter och axlar och inga irriterande öron i vägen, perfekt!

Köpte med mig en + glidskenor för att testa om den skulle funka i Corvetten.

Började med att montera ut den tunga original-läder-stolen med dess elmotorer.

Gamla och nya stolen!
Har en känsla av att det kommer sparas några kilon när båda stolarna är bytta :-)

I med nya stolen i bilen och testa om man får igen dörren, funkade utmärkt, till skillnad från Vipern där man inte fick in en enda normal racingstol.


Det var ett jävla meck med att få dit stolen!
Tur man har tålmodiga och snälla garage-grannar som Micke, som dessutom är mutbara med pizza och hamburgare!

Äntligen på plats - efter massa bök!

Avslutade med att sätta fast skylten i den nya skylthållaren, nu kan våren komma!


Summa sumarum:
originalstol med elmotorer och fästen = 18 kg
Sparcostol med fästen och glidskena = 12 kg

Viktbesparing = 6 kg

Summa viktbesparing = 40 + 6 = 46 kg!

1300 kg here we come!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Najs Corvette.

Alla Z06 var väl fixed roof på C5? Är det en "vanlig" eller en Z06?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Det är en vanlig C5 med fixed roof utan den trist trimmade motorn och fula luftintagen till bakbromsarna.

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare

Fick paket från Houston i veckan med vårt nya luftintag från VaraRam.


Lackade allt mattsvart och plockade isär originalluftboxen och tog ut det 10 000-mil gamla filtret.


Det nya filtret ser betydligt mer förtroendeingivande ut.

Slängde ihop allt igen, 20-30 hästar ska systemet leverera extra när bilen rör på sig och tittar man bara på filtren så verkar det inte helt omöjligt :-)

Bilen låter riktigt elak numera...

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10193



10.000 mil utan att byta luftfilter? Inte miles?

Ser f.ö. ut att vara väldigt stor filteryta i originalfiltret.

_________________
Anders Hansson
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Svarta original fälgar från en 98 inhandlades för r-däcken och första banträffen fick bli på Gelleråsen.
Med en nyinhandlad Performance Box åkte vi till Karlskoga.



Eftersom de beställda coilovers från Phadt inte kommit fick bladfjädrarna sitta kvar.




På plats vägdes bilen in, med brorsan i bilen, 75 kg och 60 liter bensin väger 1483 - helt fantastiskt bra! T ex en Ferrari 360 in på 1650 kg och Gallardo på 1560 kg.




Trots att vi körde på r-däcken i spö-regnet blir det riktigt bra tider:
Toppfart: 186 km/h, jag satte snabbaste varv med 1:20.6, David körde 1:21.4 som snabbast. Tidigare har vi gjort 1:26 med min Impreza på r-däck och 1:23 med Vipern på gatdäck och originaltrim (415 hk) dock på den äldre, längre bansträckningen.

Det visar sig att en bromskiva slagit sig och spruckit och att frambeläggen är helt slut efter dagen
Jaja - men det var det värt!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare

Våra coilovers från pfadtracing.com hade kommit och äntligen skulle bladfjädrarna bort, SUV-utseendet skulle bort.

Så såg det ut när bilen stod i USA en gång i tiden.

Framdämparna åkte av snabbt, bladfjädern var lite bökig att få loss men till slut var även den borta.


De nya dämparna, fullt justerbara och med 16 olika hårdhetslägen!


Bakdämparna på plats!


Det blev lite skräp över!




Lägre Corvette!

Bak har bilen blivit riktigt låg och fin, fram ska den ner 2-3 cm till.

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Det gick ganska hett till på Gelleråsen och när vi kom hem upptäckte vi sprickor i ena skivan + att den andra nog blivit lite skev.

Inget annat att göra än att beställa bytt, speciellt som bilen ska över till Gotland Ring nästa helg.

Men vad skulle man köpa?
original skivorna som är borrade var ju bara skräp så dom ville vi inte ha.
PÅ Vipern kör jag med EBC Turbogroove-skivor + Bluestuff fram & Yellowstuff bak - och det har funkat riktigt bra. Så jag beställde likadan skivor fram och Yellowstuff-belägg hos AutOExperten som fick fram allt från England på en vecka.



EBC Turbgroove + Yellowstuff till Corvetten


Blev riktigt bra bakom race-fälgarna.

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
sweanders skrev:
10.000 mil utan att byta luftfilter? Inte miles?

Ser f.ö. ut att vara väldigt stor filteryta i originalfiltret.


Jepp 10 000 km, vet inte hur ofta dom bytt filter borta i USA under 7 år, troligtvis aldrig...

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Samtidigt som vi bytte bromsar fram, passade jag på att sänka bilen fram ytterligare några cm, tyckte inte riktigt det blev bra i helgen.

Resultatet blev MYCKET bättre


Äntligen rätt höjd på bilen!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Kliver upp i ottan på fredagen fast jag är ledig från jobbet.
Brorsan och Corvetten ska med 11-båten från Nynäshamn till Gotland, själv åker Malin och jag med 16-båten, så jag passar på att fylla Vetten med hjälmar, skor, overaller, solstolar och div. System-kassar och spenderar sedan förmiddagen med att polera och putsa Vipern.

15.00 dyker norrmännen upp i sin galet högljuda GTS och vi slår följe med varandra ner till båten. På plats står det redan 5 andra Vipers från olika delar av Sverige.

Båtfärden går utan problem och vi tar oss raskt till Strand Hotell.

Parkeringsmöjligheterna är ganska begränsade så vi packar ihop oss så gott det går.

Lördagen börjar tidigt och vi väcker nog hela Visby när 37 V10:or och en V8 startar. det ekar bra i alla gränder och efter att alla tankat fullt så drar vi mot banan.




Corvetten klarar sig duktigt genom kurvorna och det lilla jag lyckas hämta hem på rakorna, tappa jag genast när det börjar svänga. Det har blåst in mycket skräp på banan och Vipern vill hela tiden släppa lite, lite i bakändan.

Byter till Corvetten och hej vad det går!


Sätter snabbt låga 1:40-tider trots att detta är mitt första besök till Gotland ring. 1:41 mäktar jag med innan bakändan sticker i en kurva och jag blir stående i en grusfålla. Rullar in i depån för egen maskin men det låter riktigt illa från vänster hjulhus bak.

Det visar sig att innerskärmen bokstavligen har krossats och ligger i bitar ovan på hjulet. Ja ja det är bara plast - kostar att ligga på topp!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare


Äntligen är det dags för rattbyte i Corvetten, fick hem mocca-ratt från OMP, en Super Quadro.
Ska bli så skönt att slippa den enorma ocean-ångar-ratten som sitter original.

Just nu slår jag i axlarna i öronen på Sparco-stolen när jag svänger - skitjobbigt!
Väntar bara på rattnavet som kommer upp från Tyskland, sedan måste jag hitta någon galning som ta bort den gamla ratten med air-bag i - lär nog spara något kilo i vikt dessutom!!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare


original sitter det ju en ful ocean-ångar ratt på Corvetten.
Den fungerar illa ihop med öronen på Sparco-stolen så nu skulle den ut!


Eftersom airbags är otrevliga saker som gärna vill explodera i folks ansikten körde jag ut till Masterworks-Patrik och tog hjälp av Micke från Snap-off.



Med airbagen borta var det en ganska enkel operation för att få bort ratten, speciellt om man har bra verktyg




Nya navet åkte på, motstånd monterades så man slipper varningslampan till airbagen + sladd till tutan fixades.



Avslutningsvis åkte OMP-ratten på och sedan var det bara att testa tutan och köra!!



Stort tack till Micke för monteringshjälpen och fixandet av navet.
Tack till Masterworks för lokal, verktyg, choklad och trumsolo!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Det kom ett litet paket från usa i fredags - nya växelspaksknoppen från en C5R, samma knopp som använts i racingbilarna mao och funkar den för 24-timmars på Le Mans så funkar den för mig



Den svarta biljardbollen var kul men funkade dåligt på bana, för stor och för hal-


Ny knoppen ser iofs jättestor ut men fan vad skön den är.


_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
När Vetten ändå var ute ur boxen passade jag på att riva ut all inredning och ljuddämpning ur bagageutrymmet.




Tre fördelar med detta:
1. dels kommer vi numera åt inställningsrattarna till stötdämparna
2. dels ska det in en bur som måste fästas
3. dels sparar vi 1-2 kg vikt




Nackdel:
1. det blev väldigt mycket mera ljud i kupén
2. var ska jag förvara all inredning???

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
LIDS
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 391



Schysst Martin!!

Hoppas vi kan åka på något ihop i sommar

_________________
Kristoffer Lidbrandt

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
www.facebook.com/stacc.racing/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5 2000 Superlight
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
27 besök senaste veckan (50195 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande