Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 -69
6 besök senaste veckan (7251 totalt)
Ulfo
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Utförlig presentation kommer! Tills vidare:

Lotus Europa S2, Royal Blue, inköpt ny 1969 av nuvarande ägare. Ej renoverad! Allt som är gjort är diskreta förbättringar på hjulupphängningar, kylsystem mm, samt en del trim.

Här en annan vinkel, tillsammans med en familjemedlem som också finns representerad här; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19405:

_________________
Ulf Olofson
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



ser ut att vara i riktigt bra skick thumbs up

lotus europa börjar ju bli riktigt vanlig här

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Ser bra ut!
jag gillar fälgarna, är det Minilite?

Ser fram emot fler bilder och spec. på förändringarna.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
Ulfo
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Berne skrev:
Ser bra ut!
jag gillar fälgarna, är det Minilite?

Det är Minilite, 13"x5.5" ET23 med Yokohama A048 175/60 fram och 13"x6" ET28 med A048 185/60 bak.

Fälgarna är alltså beställda med dessa ET för att få dit bredaste möjliga. Nu är det Spyder-länkarmar fram och påbyggd övre länkarm (dvs avlastade drivaxlar) bak, men dessa hjulen borde passa på en bil som är helt original. (Inga breddade skärmar eller något sådant, alltså.)

Citat:
Ser fram emot fler bilder och spec. på förändringarna.

Det kommer!

_________________
Ulf Olofson
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



bra att få veta vilka fälgar som passar, den infon sparas inför köp av nya fälgar.
Avlastade drivaxlar skall det bli på min bil också. Jag har köpt nya axlar från Renault 16 som ska skarvas med kardanaxel från Amazon. Hur övre bärarmen ska se ut är ännu ej bestämt så bilder på din lösning är välkomna.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Fin bil! Jag ser fram emot fler bilder. thumbs up

Uppfattar jag det rätt att du alltså köpte bilen ny 1969?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
micke1970
varberg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 23



detta är en utav mina absoluta drömbilar !!!! att den finns i min hemstad dessutom, kanske man kan se den på kurviga vägar runt åkulla eller liknande i sommar. riktigt fint exemplar ser det ut som.

_________________
mikael svensson
Citera
Ulfo
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Max skrev:
Uppfattar jag det rätt att du alltså köpte bilen ny 1969?

Det stämmer! Bara en ägare, alltså.

Fler bilder kommer. Här följer några på bakvagnen, som Berne var intresserad av.




original är det som bekant drivaxlarna som agerar övre länkarmar, och undre länkarmarna sitter i växellådan. Detta för med sig en del problem. Bl a tar knutarna samt lagren i växellådan stryk, och eftersom drivlinan är gummiupphängd kan man få vibrationer i bilen i vissa lägen. (Känns som obalans i hjulen, men man kan naturligtvis balansera till förbannelse utan att det hjälper...)

ombyggnaden gjordes 1987, och sedan dess har det varken varit problem med vibrationer eller slitage.

_________________
Ulf Olofson
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Intressant med ytterligare en variant på ombyggd bakvagn.
Tycker mej känna igen olika delar av modifieringen. Har du möjligen en bekant i Slöinge som har en Grön S1:a?
Lösningen på den övre bärarmen tror jag också att jag sett på röd som finns i dina trakter.
Han som äger den skickade en ritning som jag tyvärr ej kunde öppna.
Det måste väl vara din ritning för lösningen på bilderna såg ut som din.
han skrev dock att 13 tums fälgar var för små men det har ju du lyckats få dit. Hmm...

Hursomhelst var det bra att höra att det blir bättre med ombyggd bakvagn, det råder ju delade meningar om det.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
Ulfo
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Berne skrev:
Intressant med ytterligare en variant på ombyggd bakvagn.
Tycker mej känna igen olika delar av modifieringen. Har du möjligen en bekant i Slöinge som har en Grön S1:a?

Stämmer! Min bakvagn är en vidareutveckling av hans lösning.

Citat:
Lösningen på den övre bärarmen tror jag också att jag sett på röd som finns i dina trakter.
Han som äger den skickade en ritning som jag tyvärr ej kunde öppna.
Det måste väl vara din ritning för lösningen på bilderna såg ut som din.

Det måste vara min ritning. Ritningen är i något CAD-format; kommer inte ihåg vilket... Även den röda bilens ägare är en bekant.

Citat:
han skrev dock att 13 tums fälgar var för små men det har ju du lyckats få dit. Hmm...

Det går ju uppenbarligen med 13", men det är på millimetern. Bredden är begränsad, och det vill till att få precis rätt offset.

14" blir nog enklare, men det blir mindre urval och andra priser på däcken. Sedan är väl inte större fälgar någon fördel för väghållningen eller körbarheten. Mer ofjädrad vikt, och ännu styvare däck gör väl inte precis bilen snällare på gränsen.

Citat:
Hursomhelst var det bra att höra att det blir bättre med ombyggd bakvagn, det råder ju delade meningar om det.

Svårt att säga om det gör bilen snabbare på banan, men helt klart är iaf att den känns stabilare, förutom bättre livslängd på lager, knutar mm.

_________________
Ulf Olofson
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



ok, funkar den bättre än den modell som Claes har på sin?

Skulle det vara möjligt attt få kolla på din CAD-fil på bakvagnen.
Jag tror att det var nåt fel på den filen jag fick men din verkar ju funka.

om bilen går fortare eller ej, på bana, är inte viktigt för mej. De andra fördelarna du nämner räcker tycker jag.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



Välkommen !
Snart en dussin vara av Europor

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



vilken tur man har ibland. kom på att jag hade hittat en ritning på ett S2-chassie som jag försökt få verifierad och så ser det ut som att du har en CAD-modell? om du har en modell baserad på ditt chassie, kan du ta en titt på denna och säga hur pass nära den är originalet?[/url]

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Ulfo
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Har kollat på dom mått som finns i verkstadshandboken och dom stämmer,det är en ritning på en originalram.
Det fattas en del hål och delar, men det går att lösa.

_________________
Ulf Olofson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

Älskar Europa ända sen jag var liten! Provsatte en för några år sen. Jag har för stora fötter för det däringa mikroskopiska pedalstället (även barfota var det kört)

_________________
Magnus Thomé
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Ulfo skrev:
Har kollat på dom mått som finns i verkstadshandboken och dom stämmer,det är en ritning på en originalram.
Det fattas en del hål och delar, men det går att lösa.


tack för det :-) hittade utdrag ur en verkstadshandbok på nätet sent på natten ett par timmar efter att jag skrev frågan (att man aldrig hittar sånt innan man ger sig på att besvära folk med frågor?) och kunde konstatera att det åtminstone såg ut att vara riktigt nära :-)

har det hänt något spännande i garaget under vintern?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 -69
6 besök senaste veckan (7251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande