Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 520d Touring M-sport 2010 (såld)
7821 besök totalt
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224


Trådstartare


Bilen hämtades ut måndag 8 februari 2010.
Första veckan rullade den ~90 mil, bl.a. Hagfors t/r för att titta på Rally Sweden.

_________________
Stefan Örtengren
Citera
BjörnB
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 32



Race och banåkarbil?

_________________
Björn Borring
M3 e30 Sport EVO
Citera
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224


Trådstartare
BjörnB skrev:
Race och banåkarbil?

Ja, den kommer få snurra på banan vid BMW-klubbens arrangemang på Mantorp.
Kanske även vid LMS gatbilskörning på Linköpings Motorstadion.

_________________
Stefan Örtengren
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



rust29 skrev:
BjörnB skrev:
Race och banåkarbil?

Ja, den kommer få snurra på banan vid BMW-klubbens arrangemang på Mantorp.
Kanske även vid LMS gatbilskörning på Linköpings Motorstadion.


Tänker du köra den i orginal skick eller tänker du göra
en lätt anpassning för banåka.

Rekomenderat är

bromsvätska som tål hög temp
Tåligare bromsbelägg då bilen väger en del.
R-däck är roligare då dom har bättre grepp & inte blir hala som gatdäck.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690



rust29 skrev:
BjörnB skrev:
Race och banåkarbil?

Ja, den kommer få snurra på banan vid BMW-klubbens arrangemang på Mantorp.
Kanske även vid LMS gatbilskörning på Linköpings Motorstadion.

Klart udda val att ta ut på banan.... Dock tvekar jag inte på att det blir lika roligt för det!

Som tidigare påpekats kommer nog bromsar och däck ta mycket stryk... En sådan där bil har väl en curbweight på 18-1900kg?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224


Trådstartare
I början blir det helt original på bilen.
Får se vad som behöver åtgärdas efter hand (bromsar, däck osv som redan nämnts och som jag tänkt på).
Bilen används på gatan dagligen och kommer därför inte genomgå några större förändringar.

Ska det börja rivas och grejas så ligger det nog närmare till hands att ta Opeln som byggprojekt...

_________________
Stefan Örtengren
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Vill du åka på bmw träffarna & med en bil som är lite mer anpassad
kan jag rekomendera en E36:a som prisvärt alternativ.


Här är en E36:a som blivit omvandlad till banleksak.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52196

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Helt klart en snygg kärra thumbs up

Tror dock som föregående talare att bromsarna blir lite överbelastade på bana, har ju likadan (fast 523i)och har förvisso inte tagit ut den på banan men tror den möter sin överman där, då har jag ändå manuell låda så jag får motorbroms som understöd.

I övrigt är denna bil väldigt vridstyv i karossen, och det i kombinatioon med en vridstark motor så finns det stor potential, men automatlådan och originalbeläggen ser jag som enda begränsningen.

Dock hoppas jag du kommer och provar, kanske har alla fel och det funkar kalas!
E61 i M-sport is the shit!


_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224


Trådstartare
Mats Kinnby skrev:
Helt klart en snygg kärra thumbs up
Dock hoppas jag du kommer och provar, kanske har alla fel och det funkar kalas!
E61 i M-sport is the shit!

Tack!
Såklart jag ska prova, annars vet man ju inte om det går...

_________________
Stefan Örtengren
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Klart du skall prova detta uddaprojekt men en uppsättning lite vassare belägg hade jag inte tvekat på till den bilen. Om man inte är väldigt duktig på att hantera bilen/bromsarna lär dom överhettas mycket fort (gissar jag)

Så pass enkelt som det är att byta kan man nästa byta inför varje banträff och köra vanliga belägg till vardags. En kostnad på kanske styvt 2 lappar, betänk att originalbeläggen kommer att förbrukas väldigt fort om du kör med dom, en kostnad att lägga med i beräkningen. Att det blir SÅ mkt roligare med lite hållbart bett är ju en annan icke försumbar faktor

jag kan bara tala gott om PEAN och hans produkter, kika in på www.peansweden.se


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



rust29 skrev:
Mats Kinnby skrev:
Helt klart en snygg kärra thumbs up
Dock hoppas jag du kommer och provar, kanske har alla fel och det funkar kalas!
E61 i M-sport is the shit!

Tack!
Såklart jag ska prova, annars vet man ju inte om det går...


Det spelar ju ingen roll, du kör ju inte så fort i alla fall ju!! HAHAHAHAHA

Hoppas ni har det bra i "Skogen", det börjar nog dra ihop sig till en 24h tävling snart igen om jag inte är felinformerad och kanske kommer och hälsar på er då.

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224


Trådstartare
vrod skrev:
Det spelar ju ingen roll, du kör ju inte så fort i alla fall ju!! HAHAHAHAHA

Hoppas ni har det bra i "Skogen", det börjar nog dra ihop sig till en 24h tävling snart igen om jag inte är felinformerad och kanske kommer och hälsar på er då.

Småpojkar ska vara tysta
Du är välkommen, kaffe kan ordnas

_________________
Stefan Örtengren
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



rust29 skrev:
vrod skrev:
Det spelar ju ingen roll, du kör ju inte så fort i alla fall ju!! HAHAHAHAHA

Hoppas ni har det bra i "Skogen", det börjar nog dra ihop sig till en 24h tävling snart igen om jag inte är felinformerad och kanske kommer och hälsar på er då.

Småpojkar ska vara tysta
Du är välkommen, kaffe kan ordnas


Jag är alltid snäll och försynt, när jag sover....... kanske

Tackar för det. Då ska jag försöka hålla med fikabröd.

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ThomasT skrev:
En sådan där bil har väl en curbweight på 18-1900kg?

.


De är inte så tunga som man kan tro, min E61 530d har tjänstevikt på 1780 såvida BMW inte har tolkat vågarnas siffror positivt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224


Trådstartare
Bilen har nu snurrat 2500 mil utan minsta problem.
Idag är den inne på BVS för en ny omgång lackkonservering.
Efter sommaren är det dax för första servicen (3000 mil).

_________________
Stefan Örtengren
Citera
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224


Trådstartare
5000 mil passerade utan att så mycket som en lampa har gått sönder

Blev kallad till extra besök på verkstaden i våras för att byta en koppling/kabel till batteriet (garantiärende), tydligen varit problem med att någon bil haft glapp och börjat brinna.

Årligt besök på BVS gjordes efter semestern. Några små stenskott fick läggas i, knappt märkbara längre.

Snart tre år gammal, kanske dax att börja kika på en ny...

_________________
Stefan Örtengren
Citera
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224


Trådstartare
Bilen finns inte i vår ägo längre.
Såld efter tre bra år tillsammans.

_________________
Stefan Örtengren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 520d Touring M-sport 2010 (såld)
7821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande