Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lagar och försäkringsfrågan vid bankörning (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
16 besök senaste veckan (12450 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fredrik L skrev:
Som Anders Y var inne på , vad gäller egentligen om jag arrar track days på komerisiella grunder , hur gör Bohlin , Rajamäkki (stavning?) m.fl , med försäkringar , där finns ju heller inga krav på att man skall ha licens , är det andra regler som gäller vid verksamhet och isf gäller det bara arrangören eller även dem som kör med sina bilar ?


Skulle tro att nagelfar men dessa, så klarar dom flesta av dom inte av alla regler...... men dom allra flesta tror jag har en riktig ansvarförsäkring ifall något skulle hända med en kurs-deltagare. (kan ju vara värt att kolla innan man är med på en sådan kurs)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Fredrik - SLC skrev:
BTG skrev:

En variant på Fredriks svar: Nej det går inte, iaf inte rent praktiskt.

Allt går, det handlar bara om hur mycket pengar dom berörda är villiga att lägga ner.

Ja, det var ung. det jag menade med "rent praktiskt"

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



BTG skrev:

Märk att lagkravet gäller körning på bana(inhängnat tävlingsområde). Att hyra ett flygfält är en annan femma. Lagkravet på motortävlingsförsäkring infinner sig inte där. Mao så bryter man inte mot lagen genom att anordna en träff på ett flygfält men allas försäkringsskydd är förmodligen klart lägre än vid en banträff under SBFs "paraply".



ok
Det jag har i åtanke gäller just ett flygfält. Tyvärr tror jag att det är om klassat till inhängnat tävlingsområde!
Vem vänder man sig till för att få veta vad som gäller på ett flygfält?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Fredrik C skrev:
ok
Det jag har i åtanke gäller just ett flygfält. Tyvärr tror jag att det är om klassat till inhängnat tävlingsområde!
Vem vänder man sig till för att få veta vad som gäller på ett flygfält?

Ett problem för oss(BMWSC), när vi försökt ta reda på hur det ligger till, har varit att det just inte finns någon myndighet eller liknande att vända sig till.

Men i enkelhet ser det ut så här: Lagen kräver m.-täv.-försäk. Det skall man vara medveten om ifall man "arrar" en banträff! Man skall också vara medveten om vad följderna blir om man inte följer lagen och vad lagen innebär, dvs "när" / "på vad" den är tillämplig och inte. Men det är ju där det stupar - för det är jättesvårt. "Tyvärr" är det så lagtillämpning i en demokrati fungerar och det finns inget annat sätt att göra det på. Okunskap om lagen spelar ingen roll. Man döms ändå. (Alternativet vore att hålla sig så okunnig som möjligt om lagar och på så sätt momsfuska, köra mot rött etc. utan att dömas.)

Men såvitt jag kan bedöma är ett flygfält, vare sig det är Arlanda eller Björkvik, inte ett "inhängnat tävlingsområde".

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Lagar och försäkringsfrågan vid bankörning (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
16 besök senaste veckan (12450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande