Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine -60 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 35 besök senaste veckan (72576 totalt) |
Ska försöka komma ihåg att leta lite på gamla hårddiskar. _________________ Fredrik Sunnemalm |
||||||
Tack!
Det vore riktigt roligt att få se! hoppas du hittar klippet _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Inget jätte klipp men ändå.
Möjligt det finns ett till ska leta vidare vid tillfälle. https://www.youtube.com/watch?v=VoCF _________________ Fredrik Sunnemalm |
||||||
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Ja vad händer här?
Tar det från början. I maj 2016 var det ju dags för Gotland Ring igen, bilen hade fixas färdigt och det som återstod var att köra in den nya motorn. Så när våren kom och när den rullades ut ur garaget så höll den på att rulla ut på vägen så jag slängde i en växel. Då låser sig växellådan på 2 ans växel Är väl inte ett helt ovanligt probelm på 8 Gordinilådorna, speciellt om man växlar snabbt och lådan är kall. Det som händer är att växelföraren går förbi shiftgaffeln och lägger sig bakom och låser fast ilagd växel. Så ett antal kvällar ängades åt att försöka få loss låsningen. tyvärr så kan man bara ta bort gaveln på växellådan när 3an ligger. med 2 an i så får man en lite springa att titta och peta i..... hursomhellst så gick det inte att få loss låsningen och GR2016 blev det att åka R5 GTT. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Försökte lite mer att få loss låsningen på plats men det lyckades inte, så det blev till att riva ut hela paketet och ta lös lådan. Även med växellådan på bänken så tog det ett antal timmar att få bort låsningen men tillslut så lyckades jag och kunde genom detta lägga i 3 an och ta bort gaveln. Växellådan har varit lite inkontinent så jag passade på att riva den för att täta om, upptäckte då att lagrena var lite sisådär. nya lager kostade en förmögenhet så planen ändrades och en 4 vxl låda förberedes för att sättas i. Och där är jag just nu:) Så nu skall allt bara sättas ihop igen Föresten när allt var isär så passade jag på att sätta i skvalpplåtar i oljetråget. _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
_________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||||
Tack! Då har det hänt lite i garaget. Jag har satt ihop motorpaketet samt tillverkat en Gördel till växellådan. Teorin bakom gördeln är att den skall hjälpa till att hålla inehållet på plats = mindre flex i lådan och genom detta förhoppningsvis göra lådan hållbarare. Lådan jag åkte med innan var en 5 vxl 8 gordinilåda, denna har en stålplåt mellan växelådshuset och 5e växeln. Det har inte denna 4 vxl R10 låda den saknar denna stålplatta, men hoppas somsagt på denna gördel. Bild på gördel Motorpaketet ihopsatt Och motorpaket inne i bilen Somvanligt när man håller på så hittar man mer saker som måste fixas, denna gång var det rost. Och en bild när det är klart:) Och av bara farten så instalerades ett rullbälte på passargerarsidan istället för det gamla 2 punkts fasta orginalbältet Har ju åkt orginalstolar i denna tidigare, men för att slippa att hålla i ratten så hårt så hårt så var jag upp på vinden och hittade denna Såklart så var den trasig, så jag fick byta pirellibanden. Nu återstår att bygga ett underede till stolen samt en massa småfix, men jag ligger bra till för att ha den klar när sesongen börjar _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Underredet på stolen byggdes färdigt och bilen kördes in, sedan bar det av till Gotland Ring på Banträff med Club Renault Sverige.
Bilen gick som den skulle på Ringen, kanske att den var lite starkare med den nya motorn, 4 växlade lådan fungerade bra även om den 5 växlade med täta steg och låg slutväxel som jag åkt med tidigare passar bättre, med den så finns det alltid en växel med ork, ja förutom på rakan Det som är lite skoj nu är de prylarna som finns på bilen är en salig blandning av grejor som suttit på Renaults bilar genom tiderna, inga ovanliga saker. Men tillsammans så lirar det bra. Eftersom brorsan var för feg för att åka sin Doffe så kunde även min Glassätar Renault följa med och sträcka ut på banan, den gick över förväntan med sina 145 mm breda orginaldäck. . Ser fram emot att få färdigt den mer Bananpassade 4CVn (http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=77918&postdays=0&postorder=asc&start=63&sid=67912fc6fb8daaba88543712badc7bd8 ) Efter Gotland så har Doffen mest använts för att åka på lokala bilträffar, Samt även följt med till Danmark på däcksparkarträff. Men i slutet av juli så var det dags för Rättvik Hillclimb i samband med Classic Car Week, Ett trevligt arrangemang där man där chansen att spruta grus med sin bil, skoj var det. Har inga bilder från åket i backen men om någon har så lägg gärna in i tråden. Har en film, lägger upp den vid tillfälle _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Kul att du gillar den! det gör jag med Inte den snabbaste bilen men med mycket körglädje så spelar det ingen roll _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Nu Har Doffen sträcka ut på bana igen, Den årliga Gotlandsträffen med CRS har gått av stapeln.
Iår var det lite konstigt, inget behövde reparation, så det blev service, byte av fläktrem samt tvätt av rutor innan träffen Det var en varm tillställning (ca 28 grader) men Doffen skötte sig fint. Vill trycka ur sig olja när det blev så varmt. Innan träffen så blev det lite turistande på fårö, Visst den är lite stuttig och bullrig, men man vänjer sig rätt så fort och är det en njutning att åka Doffe runt Gotland och Turista. Dessutom Gotland innan turistsäsong är väldigt trevlig Lägger upp lite bilder samt en film innefrån doffen med trevliga bilar på (8 Gordini, A110, RS4 mm) _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Här finns filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=SjJN _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine -60 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 35 besök senaste veckan (72576 totalt) |