Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 123D Coupe 2008
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (15823 totalt)
Ghost Rider
Göteborg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 42


Trådstartare
Tänkte lägga upp lite info och bilder på min blivande räcer diesel





Effekt / Vridmoment (kortfakta) 285 hk / 560 Nm
Motor, växellåda och avgassystem Motor org för stunden

3 tums downpipe är nu monterat

3 tums avgasrör monterat
Effekt och prestanda (ingående) org 204 Hk och 400 Nm

Snart me mera ös i räcern

Nu minst 280 hk och 560 nm mera ös är på gång

Målet nu är en bit över 300 ++ hk och nm tja det vågar jag inte ens tänka på
Chassi: M-sport

Sänk sats 50/30
Fälgar, däck och bromsar 18 tums org fälgar med 245/40-18 Bak

18 tums org fälgar med 215/40-18 Fram

19 tums med 225/35-19
Interiör / Inredning M-sport mm
Bilstereo och multimedia Bmw Professional CD
Exteriör / Styling Ej angivet
Framtidsplaner Bygga om turbo aggregaten

Sänka bilen med en 50/30 sats som nu är monterat

mappa bilen för maximal prestanda

Steg 1 Instalerat 245 Hk och 520 Nm Nu med steg 2

Bygga ett ersättningsrör istället för partikel filtret är nu klart

Flow preppa båda turbo aggregaten

vatten/metanol sprut ev gas insprutning

_________________
Christer Andreasson
BMW 123 D Coupe
285Hk 560 Nm
POWERed by V-Tech
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Skoj med en Bmw disel, borde finnas gott om botten vrid i en sån maskin. Sen att det är en av dom snyggare krosserna gör det bara ännu bättre

Synd att man inte får tona framrutorna denna bil hade nog gjort sig med svarta rutor runt om..

Kommer självklart följa denna tråd.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vad är det för modds som ska på för att göra detta till en ban racer..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Ghost Rider
Göteborg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 42


Trådstartare
Supramannen skrev:
Vad är det för modds som ska på för att göra detta till en ban racer..?


först ska det bättre bromsar på sen ev bättre väghållning
nu är högsta prioritet att få den så nära min dröm gräns som möjligt 300 hk och vridet vet jag inte va det kommer hammna på
Men det börjar bli svårt nu när man kommit såpass högt i effekt registret att få allt att lira perfekt men jag reder nog ut det va det lider

letar också efter en bättre IC men det verkar inte va det lättaste funkar det inte me ic så blir det nog vatten ev med metanol sprut

Sen ska ju Partikel Filtret bort och det ska byggas ett ersättnings rör bara där har jag en del hk att tjäna men exakt hur många vet jag inte

_________________
Christer Andreasson
BMW 123 D Coupe
285Hk 560 Nm
POWERed by V-Tech
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tänkte mer efter som detta är en svängarforum där allt går ut på bankörning, så det skulle va kul med lite broms och väghålling uppdatering och se hur du tänkte bygga om på den punkten

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Ghost Rider
Göteborg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 42


Trådstartare
Supramannen skrev:
Tänkte mer efter som detta är en svängarforum där allt går ut på bankörning, så det skulle va kul med lite broms och väghålling uppdatering och se hur du tänkte bygga om på den punkten


hmm kanske lagt denna i fel tråd då

_________________
Christer Andreasson
BMW 123 D Coupe
285Hk 560 Nm
POWERed by V-Tech
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Spännande bil! Har haft svårt för 1-serien men i coupéutförande är den bara för läcker, och i detta utförande rena mumset. thumbs up
Med tanke på prestanda kan säkert en bromsuppgradering vara nyttig, men min erfaranhet säger mig att ett sänkt M-chassie räcker gott för att ha kul vid bankörning. Det är när man vill börja åka seriöst fort som man kan fundera på att byta detta. Vidare beror det ju också lite på hur man använder bilen, coilovers är kanske inte så lyckat alla gånger på en bil som bruksas. Vägsalt/smuts = gängpaj!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Ghost Rider
Göteborg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 42


Trådstartare
Davve skrev:
Spännande bil! Har haft svårt för 1-serien men i coupéutförande är den bara för läcker, och i detta utförande rena mumset. thumbs up
Med tanke på prestanda kan säkert en bromsuppgradering vara nyttig, men min erfaranhet säger mig att ett sänkt M-chassie räcker gott för att ha kul vid bankörning. Det är när man vill börja åka seriöst fort som man kan fundera på att byta detta. Vidare beror det ju också lite på hur man använder bilen, coilovers är kanske inte så lyckat alla gånger på en bil som bruksas. Vägsalt/smuts = gängpaj!



jo inte kört denna på bana ännu men det kommer i sommar skulle jag tro och bilen är ju min bruks bil också
och tycker att m-sport chassie räcker ett bra tag
gott me mycket mos i bilen man behöver ju knappt röra gasen förrns den drar iväg så gott så

_________________
Christer Andreasson
BMW 123 D Coupe
285Hk 560 Nm
POWERed by V-Tech
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Snygg bil du skaffat Släng gärna upp en film sen så man får höra lite på disel ljudet Finns ju fler här på rejsa som testat BMW disel på banan vilket nog är smart tänkt då förbrukningen är ganska låg både till & från banan som på banan

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ghost Rider skrev:
Supramannen skrev:
Tänkte mer efter som detta är en svängarforum där allt går ut på bankörning, så det skulle va kul med lite broms och väghålling uppdatering och se hur du tänkte bygga om på den punkten


hmm kanske lagt denna i fel tråd då


Tycker visst inte att du hamnat fel. Kul med en 1 coupe. Och allt handlar inte om hyperpotenta vagnar
här. Kör och uppgradera i den takten du själv känner för.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



Helrätt bil och passar kanon i detta forum thumbs up thumbs up
Kör med M-chassi (till en början).
Skaffa ett par R-däck.
Kör med BMW Sport Club och du är FAST

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41619

Forumägare
Forumägare

1-seriekupe är ju jättemumsich!!! Men jag undrar, har den en riktig diffbroms? Vill minnas (svagt o luddigt) från Peter Sundfeldts test på Gotland Ring att den absolut inte var banmässig rätt ur kartong så att säga. Men knappast inte nått man inte kan fixa till!!! Tänk om de kunde göra en M-modell av den där Men som sagt, är det diffbromsat? Innerhjulspinn är

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ghost Rider
Göteborg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 42


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
1-seriekupe är ju jättemumsich!!! Men jag undrar, har den en riktig diffbroms? Vill minnas (svagt o luddigt) från Peter Sundfeldts test på Gotland Ring att den absolut inte var banmässig rätt ur kartong så att säga. Men knappast inte nått man inte kan fixa till!!! Tänk om de kunde göra en M-modell av den där Men som sagt, är det diffbromsat? Innerhjulspinn är


va jag vet så ska det vara nån form av elektrisk diff på denna ska bli trevligt att testa på bana i sommar

_________________
Christer Andreasson
BMW 123 D Coupe
285Hk 560 Nm
POWERed by V-Tech
Citera
Ghost Rider
Göteborg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 42


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Snygg bil du skaffat Släng gärna upp en film sen så man får höra lite på disel ljudet Finns ju fler här på rejsa som testat BMW disel på banan vilket nog är smart tänkt då förbrukningen är ganska låg både till & från banan som på banan


har inge film på denna ännu och kan ju säga att den inte låter nått speciellt lagom diskret
men det gjorde gott med fullflödes system i 3 tum

_________________
Christer Andreasson
BMW 123 D Coupe
285Hk 560 Nm
POWERed by V-Tech
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ghost Rider skrev:
Magnus Thomé skrev:
1-seriekupe är ju jättemumsich!!! Men jag undrar, har den en riktig diffbroms? Vill minnas (svagt o luddigt) från Peter Sundfeldts test på Gotland Ring att den absolut inte var banmässig rätt ur kartong så att säga. Men knappast inte nått man inte kan fixa till!!! Tänk om de kunde göra en M-modell av den där Men som sagt, är det diffbromsat? Innerhjulspinn är


va jag vet så ska det vara nån form av elektrisk diff på denna ska bli trevligt att testa på bana i sommar


Finns ju en Quaife att köpa iaf till 130i antar att det är samma. Bara handla thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ghost Rider
Göteborg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 42


Trådstartare
Dignell skrev:
Ghost Rider skrev:
Magnus Thomé skrev:
1-seriekupe är ju jättemumsich!!! Men jag undrar, har den en riktig diffbroms? Vill minnas (svagt o luddigt) från Peter Sundfeldts test på Gotland Ring att den absolut inte var banmässig rätt ur kartong så att säga. Men knappast inte nått man inte kan fixa till!!! Tänk om de kunde göra en M-modell av den där Men som sagt, är det diffbromsat? Innerhjulspinn är


va jag vet så ska det vara nån form av elektrisk diff på denna ska bli trevligt att testa på bana i sommar


Finns ju en Quaife att köpa iaf till 130i antar att det är samma. Bara handla thumbs up



Quaife va e det ??

_________________
Christer Andreasson
BMW 123 D Coupe
285Hk 560 Nm
POWERed by V-Tech
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ghost Rider skrev:
Dignell skrev:
Ghost Rider skrev:
Magnus Thomé skrev:
1-seriekupe är ju jättemumsich!!! Men jag undrar, har den en riktig diffbroms? Vill minnas (svagt o luddigt) från Peter Sundfeldts test på Gotland Ring att den absolut inte var banmässig rätt ur kartong så att säga. Men knappast inte nått man inte kan fixa till!!! Tänk om de kunde göra en M-modell av den där Men som sagt, är det diffbromsat? Innerhjulspinn är


va jag vet så ska det vara nån form av elektrisk diff på denna ska bli trevligt att testa på bana i sommar


Finns ju en Quaife att köpa iaf till 130i antar att det är samma. Bara handla thumbs up



Quaife va e det ??


En mekanisk differential som du kan montera stället för den öppna du har i din kärra nu. Till skillnad från lamelldiffar är denna underhållsfri och saknar lameller.

De bygger om sidan för tillfället men annars finns all info där.
http://www.quaife.co.uk/

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Här ser du en bild på Quaife diffen som bl.a Pean Sweden säljer

http://www.peansweden.se/nyheter.htm

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Kul med en modern E30 . Nu behöver du "bara" köpa hela BMW Performance-kittet inkl. bromsar, dämpare och dom där porriga lättviktstolarna thumbs up




_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41619

Forumägare
Forumägare

Klurax skrev:
Kul med en modern E30 . Nu behöver du "bara" köpa hela BMW Performance-kittet inkl. bromsar, dämpare och dom där porriga lättviktstolarna thumbs up

[porriga bilder]


Wow! Visste inte det fanns. Låter som det kostar en hel masssa?????

Det o sen en Quiafidiff = klockrent! Bromsar-diff är oftast ingen höjdare på bana....

Men sen undrar jag lite skräckslagen, vad väger det hela när man är klar? Trist om den väger som en M3'a liksom.... Om den kostar som en M3 och väger som en M3... ja då kan man ju köpa en M3 istället liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Engelska tidningen EVo håller på och moddar en 1-serie, där kanske du kan få lite tips?


Ser fram emot hur du kommer få 300+ hk i den där

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 123D Coupe 2008
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (15823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande