Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 123D Coupe 2008 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (15823 totalt) |
Tänkte lägga upp lite info och bilder på min blivande räcer diesel
Effekt / Vridmoment (kortfakta) 285 hk / 560 Nm Motor, växellåda och avgassystem Motor org för stunden 3 tums downpipe är nu monterat 3 tums avgasrör monterat Effekt och prestanda (ingående) org 204 Hk och 400 Nm Snart me mera ös i räcern Nu minst 280 hk och 560 nm mera ös är på gång Målet nu är en bit över 300 ++ hk och nm tja det vågar jag inte ens tänka på Chassi: M-sport Sänk sats 50/30 Fälgar, däck och bromsar 18 tums org fälgar med 245/40-18 Bak 18 tums org fälgar med 215/40-18 Fram 19 tums med 225/35-19 Interiör / Inredning M-sport mm Bilstereo och multimedia Bmw Professional CD Exteriör / Styling Ej angivet Framtidsplaner Bygga om turbo aggregaten Sänka bilen med en 50/30 sats som nu är monterat mappa bilen för maximal prestanda Steg 1 Instalerat 245 Hk och 520 Nm Nu med steg 2 Bygga ett ersättningsrör istället för partikel filtret är nu klart Flow preppa båda turbo aggregaten vatten/metanol sprut ev gas insprutning _________________ Christer Andreasson BMW 123 D Coupe 285Hk 560 Nm POWERed by V-Tech |
||||||||
Skoj med en Bmw disel, borde finnas gott om botten vrid i en sån maskin. Sen att det är en av dom snyggare krosserna gör det bara ännu bättre
Synd att man inte får tona framrutorna denna bil hade nog gjort sig med svarta rutor runt om.. Kommer självklart följa denna tråd. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||||
först ska det bättre bromsar på sen ev bättre väghållning nu är högsta prioritet att få den så nära min dröm gräns som möjligt 300 hk och vridet vet jag inte va det kommer hammna på Men det börjar bli svårt nu när man kommit såpass högt i effekt registret att få allt att lira perfekt men jag reder nog ut det va det lider letar också efter en bättre IC men det verkar inte va det lättaste funkar det inte me ic så blir det nog vatten ev med metanol sprut Sen ska ju Partikel Filtret bort och det ska byggas ett ersättnings rör bara där har jag en del hk att tjäna men exakt hur många vet jag inte _________________ Christer Andreasson BMW 123 D Coupe 285Hk 560 Nm POWERed by V-Tech |
||||||||
Tänkte mer efter som detta är en svängarforum där allt går ut på bankörning, så det skulle va kul med lite broms och väghålling uppdatering och se hur du tänkte bygga om på den punkten
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
hmm kanske lagt denna i fel tråd då _________________ Christer Andreasson BMW 123 D Coupe 285Hk 560 Nm POWERed by V-Tech |
||||||||
Spännande bil! Har haft svårt för 1-serien men i coupéutförande är den bara för läcker, och i detta utförande rena mumset.
Med tanke på prestanda kan säkert en bromsuppgradering vara nyttig, men min erfaranhet säger mig att ett sänkt M-chassie räcker gott för att ha kul vid bankörning. Det är när man vill börja åka seriöst fort som man kan fundera på att byta detta. Vidare beror det ju också lite på hur man använder bilen, coilovers är kanske inte så lyckat alla gånger på en bil som bruksas. Vägsalt/smuts = gängpaj! |
||||||||
jo inte kört denna på bana ännu men det kommer i sommar skulle jag tro och bilen är ju min bruks bil också och tycker att m-sport chassie räcker ett bra tag gott me mycket mos i bilen man behöver ju knappt röra gasen förrns den drar iväg så gott så _________________ Christer Andreasson BMW 123 D Coupe 285Hk 560 Nm POWERed by V-Tech |
||||||||
Snygg bil du skaffat Släng gärna upp en film sen så man får höra lite på disel ljudet Finns ju fler här på rejsa som testat BMW disel på banan vilket nog är smart tänkt då förbrukningen är ganska låg både till & från banan som på banan
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||||||
Tycker visst inte att du hamnat fel. Kul med en 1 coupe. Och allt handlar inte om hyperpotenta vagnar här. Kör och uppgradera i den takten du själv känner för. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
1-seriekupe är ju jättemumsich!!! Men jag undrar, har den en riktig diffbroms? Vill minnas (svagt o luddigt) från Peter Sundfeldts test på Gotland Ring att den absolut inte var banmässig rätt ur kartong så att säga. Men knappast inte nått man inte kan fixa till!!! Tänk om de kunde göra en M-modell av den där Men som sagt, är det diffbromsat? Innerhjulspinn är
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
va jag vet så ska det vara nån form av elektrisk diff på denna ska bli trevligt att testa på bana i sommar _________________ Christer Andreasson BMW 123 D Coupe 285Hk 560 Nm POWERed by V-Tech |
||||||||
har inge film på denna ännu och kan ju säga att den inte låter nått speciellt lagom diskret men det gjorde gott med fullflödes system i 3 tum _________________ Christer Andreasson BMW 123 D Coupe 285Hk 560 Nm POWERed by V-Tech |
||||||||
Finns ju en Quaife att köpa iaf till 130i antar att det är samma. Bara handla |
||||||||
Quaife va e det ?? _________________ Christer Andreasson BMW 123 D Coupe 285Hk 560 Nm POWERed by V-Tech |
||||||||
En mekanisk differential som du kan montera stället för den öppna du har i din kärra nu. Till skillnad från lamelldiffar är denna underhållsfri och saknar lameller. De bygger om sidan för tillfället men annars finns all info där. http://www.quaife.co.uk/ |
||||||||
Här ser du en bild på Quaife diffen som bl.a Pean Sweden säljer
http://www.peansweden.se/nyheter.htm _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||||||
Wow! Visste inte det fanns. Låter som det kostar en hel masssa????? Det o sen en Quiafidiff = klockrent! Bromsar-diff är oftast ingen höjdare på bana.... Men sen undrar jag lite skräckslagen, vad väger det hela när man är klar? Trist om den väger som en M3'a liksom.... Om den kostar som en M3 och väger som en M3... ja då kan man ju köpa en M3 istället liksom _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 123D Coupe 2008 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (15823 totalt) |