Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan GTR R32 Time Attack 1.27.2 MP
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (27057 totalt)
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Bygger om min bruksis till en trackday smiskare

Tanken är att förbättra den med lite enkla billiga knep, samt att renovera och trimma motorn.
Det jag gjort hittills är att köra slut på motorn, så jag köpte ett block som är borrat
87mm samt smidda kolvar och H-profilsstakar.
Motorn är på balansering på Göran Andersson motorrenoveringar här i Lkpg.
Ska med hjälp av en GT35/82 R pumpa ur en del pulver. Den blir alltså singelturbokonverterad
för enkelhetens skull. Motorstyrningen ska bli VEMS.
Koppling blir lite special 3skivig.

Lite div om chassiet. Jag har börjat lätta bilen en del, blir inget extremt iom att jag
vill kunna köra lite på gatan utan att störa ihjäl mig på kärran..
har byggt om bakvagnen en del nu i januari, justerbara bärarmar , ändrade infästningspunkter
osv. Ska även bygga om främre framvagnen på liknande sätt.
Krängare fram är en 20mm, bak en 26mm.

Coiloversen som sitter på har fjädrar som är ca 87N/mm (runtom), ganska rakt
monterade med anslutningen på spindeln.
Jag har tänkt köra på slicks så 120N/mmfram, 100N/mm bak blir forhoppningsvis ganska ok
( rekommenderades 100N/mm på ett australiensiskt forum). Ska även byta bromsar, blir
330mm skivor runt om med brembo ok, PFC 01 belägg. Gör lite adaptrar och så, ska
byta till stålomspunna slangar. Får även bygga lite luftslangsgrejer för kylning.

Sen kommer jag även skaffa en styrning för 4hjulsdriften, en RUZIC ENGINEERING TORQUE SPLIT CONTROLLER.
Bilens fyrhjulsdrift styrs av 3 st G-sensorer, en för Acc, en för broms samt en för sväng.
Med hjälp av den kan man lägga på eller ta bort drift fram beroende på smak
(hur mycket samt responstid), bilen är i normalläget bakhjulsdriven.

Sen behöver jag 17*9.5 fälgar med.

Har kapat av kardanen, den är 75*3mm, har beställt ett chromemollyrör med måtten 76*2.1.
Kör alltså med ett rör utan mittlagringen som väger aset, blir då lättare i vikt samt ger
bättre respons. Har byggt om infästningspunkterna på bakvagnen så att den inte flexar
som den gör original. Skulle även vilja få tag på 2 st dörrar på tidiga GTRen (innan -91)
då de saknar krockbalk och ska va 35kg lättare totalt?!
Bilen väger 1480kg standard, har lättat den kanske 100kg som bäst. ner till 1350 ska
det gå hyffsat lätt, sen börjar det bli lite tjurigt om man inte vill ha en ren racebil.

Sen spekulerar jag lite i hur optimala inställningar för en sån här bil egentligen ska se ut för slicks.
Vill gärna ha lite input av de som kan

ja och där står jag idag.
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



lofa skrev:
...förbättra den med lite enkla knep...


Önskar jag också tyckte det var enkelt att kapa kardaner och bygga om bärarmar...

Riktigt grymma bilar det där! Lycka till!

Förresten; finns det någon tråd eller liknande om din NSX?

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
nja finns ingen tråd om NSXen.

Här är lite av vikterna som åkt ur.


Standard 1480kg

baksäte 13kg
reservhjul 15kg
inr. bagage 6kg
verktyg, domkraft 4kg
bälten bak 2.5kg
air con pump 8kg
air con hållaret 1.5kg
canister 1kg
hicas pump, ledningar 7kg
hicas div 2kg
ljuddämp 11kg
kofångare 6.5kg
torkarmotor bak 2kg
hicas pump rack 9kg
air con condensor/lines 5kg
hicas ecu 2kg
kofångare 8kg
1376,5

Sen tror jag singelturbokonverteringen ger en del, samt andra stolar fram, så 1350 borde va möjligt att nå.
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
...
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
har börjat sömsvetsa karossen


Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare

de här väger aset, har åkt med i bilen för sista gången.
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Har fixat 330 skivor, Brembo ok, begagnat men billigt



Blir till att fixa lite adapters bara..
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
erase
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
...
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1998



Rostfria, varför??

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Hade det på hyllan.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1998



Nu är jag absolut inte nån materialexpert, men är inte rostfritt lite väl sprick-benäget, eller talar jag i nattmössan

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Lind4hl skrev:
Nu är jag absolut inte nån materialexpert, men är inte rostfritt lite väl sprick-benäget, eller talar jag i nattmössan


Finns många olika rostfria material, men 2333 Rf är ganska segt faktiskt. Har kört med det på min Gt i 4år nu utan några problem, ser ut så här..
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1998



okej, bara nyfiken

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



lofa skrev:
Lind4hl skrev:
Nu är jag absolut inte nån materialexpert, men är inte rostfritt lite väl sprick-benäget, eller talar jag i nattmössan


Finns många olika rostfria material, men 2333 Rf är ganska segt faktiskt. Har kört med det på min Gt i 4år nu utan några problem, ser ut så här..


4år och 5 mil.........

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Amazon67 skrev:

4år och 5 mil.........


Jasså?
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Gjorde RC adapters idag
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Adapter
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Monterad
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
halvklar
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan GTR R32 Time Attack 1.27.2 MP
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (27057 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande