Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 73 B20 Tic
6 besök senaste veckan (14159 totalt)
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
Tänkte det var väl dax att man lägger upp en projekt tråd här! .

Kan ta skriva lite om mig själv också tänkte ja,
Väldigt motorbiten ungdom som har lite av en förkärlek till just b20 motorer!.

Kommer ifrån Sävar och jag har pysslat med den här bilen i ungefär 1 år snart då jag byggde den här bilen inför ett projektarbete i skolan!,så den byggdes på väldigt begränsad budjet men till säsong 2010 blire mer koncentration på alla små detaljer! och förmodligen ett år då man slipp skruva till förbannelse!

Motor Spec 2009 ;
B20 -> B21 ( uppborrad b20 )
B21A (liknande et kolvar fast med mindre grop )
8 Bultade veven
m-stakar
2xDellorto 40mm
Ståldrev ( 600 gram lättade )
Plenum till förgasarna
Steg 4 topp ( in46 , ut38,5 :: Dubbla ventilfjädrar :: Portad&planad :: Flödad hos Jens Gustavsson , klarade upp mot 190 sugmotor hk med rätt kamaxel)
F-kam
8 bultade svänghjulet
KKK K27 turbo med addaptergrenrör!


Effekt , 227 Whp med endast 0,5 bar i ladd.
körde med 1.1 i laddtryck slute av sommarn någonstans mot 330-350 hk i motorn.
















Det där var från sommaren 2009.




Så här ser den ut för tillfället!!



Nytt inför 2010 är att det blir Dragracing bur , Rörfront ( ta bort innerskärmarna och ersätta med stålrör ), Glasfiber huv,skärmar,bagagelucka

Nytt Grenrör blir det samt en större turbo iform av en Hx40 samt nytt soppasystem men det kommer uppdates längre fram! .[/img]

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare

Vet inte om jag har några före bilder men det var ordenligt med rost , men nu har man gjort bort allt sådan jobb!

Andra sidan gjord så nu är det bara Burmonteringen som kvar står! .




Det är Turbon till Vänster som jag hade tänkt att Använda en Hx40 med 19 Avgashus , T4 fläns! .bör kunna leverera hälsningen tycker ja ,
den här Versionen så blir det inte att använda Addaptergrenrör då flänspackningen pajjade var 5 mil ungefär..










M40 sprängkåpa + addapter platta + Getrag 262 , den bör väl palla med trycket tyck ja

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Hehe sävar.
Man blir ju inte förvånad när man ser en turbo under huven.

Snygg och diskret bil var det åxå. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



fränt med orginalstuk utvändigt
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
Lillen skrev:
Hehe sävar.
Man blir ju inte förvånad när man ser en turbo under huven.

Snygg och diskret bil var det åxå. thumbs up


Hehe jadu bor man i sävar så faller det väl rätt naturligt att det ska vara överladdat

Tackar tackar , dessvärre så kommer den inte att behålla orginal stuket längre..
Har Skaffat Glasfiber , huv , bagagelucka,skärmar.. sen blir det 9" 140 deluxe fälgar.
inbyggd blinkers i positionsljuset etc . men ska givetvis försöka behålla "orginal" känslan så lågt det går iaf! trots mina modds

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
Bert Svensson skrev:
fränt med orginalstuk utvändigt


tackar tackar! , men dessvärre så blir det inte orginalstuk inför sommarn som du kanske har sett så blir det dragracing bur och "rörram fram" . men ska ändå försöka ha kvar någotslags orginalstuk äre väl tänkt!.

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
lite av vad som komma skall











Givetvis blir det massor av AN-kopplingar överallt , hatar nämnligen slangklammer!

Sen blir det riktigt fina Sitta still stolar ifrån rallyimport!

Cobra Monaco Pro S


I slute av Januari så blir det beställning , tur man har sparat i ett halv år snart

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare




Sysslat med roliga och mindre roliga saker idag

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Nvix skrev:

Väldigt motorbiten ungdom som har lite av en förkärlek till just b20 motorer!.



Riktigt skoj att du bygger på B20:in, och inte någon tråkigt b230....

Kommer att följa allt med största intresse

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
KS_Wolfman skrev:

Riktigt skoj att du bygger på B20:in, och inte någon tråkigt b230....

Kommer att följa allt med största intresse


Tackar roligt och höra , nä precis Våga Vägra ohc

Dock så händer det väldigt lite på bilen just nu ,håller på brottas med Buren där och..tja.. alla får det se så jäkla enkelt ut..jag kan säga att det verkligen inte är så simpelt som alla får det att se ut på bilder.. antigen är ja sämst eller är ni Gudar då det gäller Bur byggen!!

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Nvix skrev:

Dock så händer det väldigt lite på bilen just nu ,håller på brottas med Buren där och..tja.. alla får det se så jäkla enkelt ut..jag kan säga att det verkligen inte är så simpelt som alla får det att se ut på bilder.. antigen är ja sämst eller är ni Gudar då det gäller Bur byggen!!



När jag och dom andra grabbarna byggde buren i "Bantaxi projektet" så var det inte helt glasklart hur man skulle få det bra. Men till slut gick det. Och bur bygget i min amazon gick bättre.. Övning ger färdighet..

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Kul att en 142 ska bli svängbil

Ni i Sävar är erkänt duktiga på turbo, www.savarturbo.se tillhör morgonrutinen. Jens senaste B20 är rent grym!

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
gegge skrev:
Kul att en 142 ska bli svängbil

Ni i Sävar är erkänt duktiga på turbo, www.savarturbo.se tillhör morgonrutinen. Jens senaste B20 är rent grym!


heh jag vill ju använda bilen så mycket som möjligt,så därför blir det Sväng & åka rakt fram åkning.
kommer bli svårt att hitta en balans där emellan men man får improvisera så mkt som möjligt. vill prova på lite konbana i sommar sen blir det väl kanske nån stripp körning för att se vad bilen har att leverera.
kanske lite isbana tills nästa vinter

jorå jensas b20 är inte att leka med thumbs up , har varit förbi där några gånger och kollat in spektaklet

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
Tja det har ju inte hänt mest på bilen sedan senaste uppdaten jag har gjort!.

Lite mer Rostlagning har jag åstakommit!
men nu är jag inne på slut fasen.


Sen är det Bur helvetet där , blir ju galen.. skulle gärna uppskatta några bilder på er som har en 142/242 med dragracing bur.. hade ju varit simpelt om man fick ha 4 punkts bälte direkt..men nej..det skall vara orginalbältet kvar. > komplicerar till det hela en del!.

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



menar du att du skall ha huvudbågen där den är på bilden??
själv hade jag satt den bakom stolpen uppe på hyllan som baksätet ligger på så blir det väl enklare för bältet med
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
Bert Svensson skrev:
menar du att du skall ha huvudbågen där den är på bilden??
själv hade jag satt den bakom stolpen uppe på hyllan som baksätet ligger på så blir det väl enklare för bältet med


Ja vad ska man säga.. snabbare än lucky luke..fast..gällande rondellen , råka kapa i förväg så att säga.
men du får gärna förklara lite mer detaljerat hur du menar så vore ja väldigt tacksam!


Samt ska ju buren stå på plattor som jag har, sen ska det vara en platta på under sidan buren samt 4 stycken m10 bultar? blir väl väldigt konstigt att ha den på "hyllan" isaf?..

Mvh Roger

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
Det har inte hänt mest i garaget på sistone

men har hunnit med att hitta yttligare rost ( precis då jag trodde jag var klar ) >
Har fått hem mina "rallycross" fjädrar samt De carbon dämpare till bilen så det är då fixat iaf.

nu ska jag bara ta tag i rostlagningen igen och sedan försöka mig på Burmonteringen ännu engång!.
nu har jag fått lite mer kött på bena angående buren satt nu ska det väl gå vägen.

Justja höll ju på glömma det viktigaste!..
Håller på smida på en ny B20 som skall i nästa sommar är det tänkt!.

mean machine B20 , 2010
B20in som jag hade tänkt försöka få ihop i år!.

Har följande delar

H-profilstakar från Motornord.
Kamaxel TG 975T = 13.55 i lyft , 308 i duration
11/ 32 stötstång = 8,75 i diameter
ARP topplockspinnbultar
ARP svänghjuls bultar
ARP rostfria bultar till kopplingen

Bygga grenrör då rörfronten är klar då. ( siktar på ungefär 600-700 långa beronde på vad som ryms )

HX40 med 19# avgashus

uppdaterar eftersom .

Saknar följande delar/kommer beställas inom snar framtid
Lättade Ståldrev
Bättre oljepump från kgtrimning.
Ks turbo kolvar från stenpartner

Här är en Hårig bild på kamaxeln

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare
suck..när jag skulle börja måtta in lådorna som buren ska stå på.
så var det 2-3 mm kitt jag var tvungen och skrapa bort med kniven för en perfekt passform..jo vad hittar man..ett rosthål. fortsatte med kniven..teslut åkte hammarn fram och vips så vart det 10 cm långt om inte längre
och 5 cm brett hål att åtgärda..

är dock snart klar på ena sidan, lite mera svets och sen slipa så då jäklar.
givetvis var det likadant på höger sidan också

hinner nog klart med helsvetsadet idag och sen hinner jag nog kapa bort all dålig plåt på högersidan ..
förövrigt så tror jag mina saker från Tgmotor trillar hem snart också


Mvh Roger

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Nvix
Sävar/Umeå
Här sen Apr 2009
Inlägg: 22


Trådstartare










Tänkte bara bevisa att jag inte har skojjat om grejjorna jag har köpt











Bara helsvetsning kvar ungefär




Intercoolern är 77 cm bred , cellpaketet är 600x300x76 mm
En fet dump från ppf.. kommer väl mer saker nästa månad som griffin kylare etc. får se hur mycke pengar som trillar ner i plånboken först.












Tror det vart 14,5 till 15 cm brett







Går sakta men säkert frammåt iaf!

_________________
Roger Berglund
Född : 90-02-05
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Lever denna?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 73 B20 Tic
6 besök senaste veckan (14159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande