Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
16 besök senaste veckan (37924 totalt)
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Nu är snart bilen klar för lite test!

Som man ser nedan är en huv i glasfiber monterad. Det var enklare än att fixa huvlås på originalhuven, dessutom ca 10 kg lättare

Jag har också fixat lite med bromsarna; bytt oket vänster fram (kass luftningnippel), fyllt på med ny bromsvätska och krängt på Yokohama A539 195/50 15 (enhetsdäck i HT2).

Efter en liten testsväng så tog jag lite bilder ..




Som syns är där mycket kvar att sänka bilen om man skulle vilja .. Och det vill man nog ..
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Dan Hovang skrev:
krängt på Yokohama A539 195/50 15 (enhetsdäck i HT2).


Vad är HT2 för klass?

Jag kör själv med A539 så det kan ju vara kul att veta.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
4-timmars långlopp med soppabegränsning, http://www.ht2.nu/
Vad tycker du om däcken?
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Jag har bara haft de på en banträff hittills men de klarade sig ganska bra där tyckte jag, för att vara gatdäck. De är iaf betydligt bättre än de Hankook jag hade innan men det tror jag de flesta nya däck skulle vara. Jag har dem på en Miata så det är väl ca 100 kg lättare bil än is:en.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kalaskul att bilen börjar röra på sig thumbs up När är det dags för banpremiär för räsern?

Jag har ungefär samma erfarenhet som Joakim. Det sitter A539 på min bruxgolf som jag tog licens med. Det tragiska är att 944an har Ventus däck Önskar verkligen att det hade varit tvärt om för jag saknar greppet och styvheten som A539 har (de skriker inte lika mycket heller ).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Banpremiären blir på onsdag iom banåkat på Sturup!
Men det blir inte jag som kör, inte ens säkert att jag kommer kunna vara där.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detdär var en trevlig liten serie jag inte hört om tidigare.

thumbs up för att bilen rullar. Kommer nog bli bra detdär.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Efter montering av 6p-bältet igår så blev det lyckat premiäråka idag! Det var min teamkollega Hans som skötte rattandet. Tre pass på vardera ca 30 minuter på Sturup avverkades, som bäst blev det ca 58.3.

Förutom några lösa hjulbultar gick allt problemfritt. Sturup plågar bromsar och motorkylningen ganska ordentligt, så vi är nöjda att allt fungerade utan några problem!


Tack till Habbe som skötte arrangemanget på Sturup! thumbs up

Såhär såg det ut:



Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Måste bara fråga var bilden är tagen där den står utanför ett garage, dvs. första bilderna med nya huven? Ser precis ut som utanför ett garage i Malmö där vi är flera här som hållit till tidigar

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Ja, det är utanför Hobbygaraget i Malmö. Trevligt ställe thumbs up
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Ser bra ut thumbs up

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177



Det är inte så att du har en liten snabb skiss på din bur???
Tänkte bygga min själv.

Tack på förhand.

thumbs up

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Jo, det råkar jag faktiskt ha
Färgerna visar vad som är ett rör (utom svart )



Det är en Svets&Smidebur, färdigbockad men inte färdigkapad.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Nu har jag premiäråkt BMWn på Knutstorp - det gick mycket bra! thumbs up

Lite erfarenheter:
Den svänger in väldigt snabbt och direkt - överstyr kan man säga. Det övergår ganska snabbt till trygg understyrning som man kan ta bort med gasen (ibland, med rätt växel, medvind och nerförsbacke ). Kanske friskare bakdämpare än framdämpare? Så bortsett från turn-in så var bilen mycket välbalanserad och fin!

Chassiet är mjukt, men kanske inte så mjukt som jag väntat mej. Däremot är det sladdrigt! Svårt att känna vad hjulen håller på med helt enkelt. Kanske är det däcken (195-50/15 Yokohama A539, hårda gatpuckar) som annars funkade ganska bra. Man fick köra som en galning för att dom skulle börja såsa. Lite lättare bil så är det nog inga problem. Annars är min bästa teori att sladdrigheten kommer från mjuka bussningar.

I slutet av körpasset så började något klonka bakvagnen i hårnålen och sedan även i liton. Hjulet glappar inte, så det borde inte vara lagrerna. Drivknut?

Bild!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Kör du med original gummibussningar i framvagnen? om du gör det så är det troligen det som känns sladdrigt, blev stor skillnad när jag bytte thumbs up

Var fick du tag på huven förresten? E oxå lite sugen på en sån

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dan Hovang skrev:
Nu har jag premiäråkt BMWn på Knutstorp - det gick mycket bra! thumbs up


Kan vi få lite förstahandsdata från piloten med färsk erfanhet från båda vagnarna; ang den eviga E30 vs 944-debatten?

_________________
Pär Hylander
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Pär Hylander skrev:
Dan Hovang skrev:
Nu har jag premiäråkt BMWn på Knutstorp - det gick mycket bra! thumbs up


Kan vi få lite förstahandsdata från piloten med färsk erfanhet från båda vagnarna; ang den eviga E30 vs 944-debatten?


Ansålänge tror jag jämförelsen haltar. Nya bussningar och chassi så kanske E30n () kan ha en liten chans mot 944an ( )


... eller vid närmare eftertanke. Knappast

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
borg skrev:
Ansålänge tror jag jämförelsen haltar. Nya bussningar och chassi så kanske E30n () kan ha en liten chans mot 944an ( )


... eller vid närmare eftertanke. Knappast


Inte om man har en blårykande Mercedesmotor i 944'an iaf
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Dan Hovang skrev:
Nu har jag premiäråkt BMWn på Knutstorp - det gick mycket bra! thumbs up


Kan vi få lite förstahandsdata från piloten med färsk erfanhet från båda vagnarna; ang den eviga E30 vs 944-debatten?


Nu får jag fundera ..

Det är ju ganska olika bilar, iaf min Turbo S och 318is. Men det känns som att BMWn på grund av vikt (kanske mest viktfördelning, båda har ju 50/50 men 944an har nog mer massa rakt koncentrerat ovanför axlarna) har lättare för att ändra riktning. Chassiet är inte så mycket mjukare i BMWN faktiskt, däremot är det mycket sladdrigare! Bussningarna i Turbon är ju stenhårda från fabrik.

Micke Eriksson skrev:

Kör du med original gummibussningar i framvagnen? om du gör det så är det troligen det som känns sladdrigt, blev stor skillnad när jag bytte thumbs up

Var fick du tag på huven förresten? E oxå lite sugen på en sån


Ja det är original. Troligen med massor av mil bakom sej också. Vad ska man ha istället? Fick tips av Anton att man kunde fixa mer castor samtidigt.

Huven är från Dalarna. Sök på glasfiber på Autopower -> Delar säljes så hittar du honom. Trevlig prick med snabba leveranser thumbs up
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Du ska ha excentriska (M3) bussningar som ger mer caster. Antingen så svarvar du egna i plast eller så köper du färdiga. Vet dock inte vad erat reglemente säger om det

Aha så det är av honom du köpt den Passformen ser riktigt bra ut thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Appappappapp!

Sakta i backarna här va!

Alla M3-bussningar är inte excentriska utan det är dom från Sept. -89 som är det.
Kostar som kvicksilver. Billigare att låta Lotussamuel svarva...om man inte är svarvkunnig själv.

Säger han som har delrinbussningar färdiga i skåpet samt gjort Mickes dito...Mickes är monterade men det är inte mina egna. Börjar hajja detdär om skomakarn och hans barn...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
16 besök senaste veckan (37924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande