Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17 besök senaste veckan (37925 totalt) |
SLC RaceCamp på Mantorps långa gav 40 testmil för förare & bil (mest förare) med ganska bra resultat. Vi missade sista körpasset eftersom vi bromsade slut på Ferodo-beläggen (DS3000). Chassiet funkade ganska bra med R-däck, men det kunde kanske vara lite hårdare, det kränger fortfarande rätt bra. Högst på önskelistan står dock diffbroms! Det var pest & pina ur varje sväng! Datalogger och justerbar kränghämmare fram ligger nog inte långt efter på listan .. Vi hade inga problem med understyrning så att säga.
Bakupphängningen hade vi lite problem med. Det var svårt att justera och kontramutterlösningen för kulleden är nog inte den bästa om man ska köra långlopp. Det skakar loss och är svårt att komma åt och spänna/kontrollera. Det lutar åt att skaffa ett par originalbärarmar med hårdare gummibussningar och bygga om de nuvarande över sommaren med en lite annorlunda konstruktion. Framvagnen fungerade klanderfritt! Motorn ju är original (136 hk), vilket märktes på rakan .. Dessutom finns det massor kvar att lätta. Vi mäktade med 1:45,3 och stabila 1:45-tider, vilket vi är ganska nöjda med. Några chassiejusteringar gjorde vi inte, vi hade fullt upp att få kläm på bil och bana. Inte förrän sista körpasset dag 2 lyckades vi få stabila varvtider som gjorde det vettigt att justera och prova, och då var det lite sent .. Mer rutin är vad som behövs! Första gången på Mantorp för både mej och Hans. Chassiet och Yoko A539 kommer inte överens nått vidare. Skillnaden till gamla slitna Toyo R881 var enorm! Inte bara i grepp utan också körbarhet. |
||||
Tyckte att det såg riktigt bra ut, men som ni sa 136 hästkrafter märks på rakan, trevligt att träffas och nu åker snart takluckan bort
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
ojdå! Då blir det kanske att lära om nästa säsong, tror inte mina R881 håller mer än denna säsong. Kul förresten att det funkade bra för er! Men var det inte porsche du ska köra Dan... |
||||
Tjusigt!
Hur har ni fått till passningen mellan i-brädan och buren vid A-stolpen? Går det göra "fabrikssnyggt" enbart med urtag för buren eller måste man ta såga ur ett spår från i-brädans framkant för att kunna montera i-brädan? Vore kul att se bilder... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Tack för bilderna och övrig insats under helgen, Anton! Även tack för framvagnsbussningarna som funkade finemang!
Ang instrumentpanelen så är det inte så snyggt gjort. Vi har bara sågat/klippt upp den så det ska vara lätt att ta ur och sätta i den. Originalkonstruktionen är plåt som är klädd i skumplast och den är bångstyrig som fan! Ska försöka komma ihåg att ta några bilder. Patrik, det blir förhoppningsvis Porscheåka på söndag med MGCC. Du vet väl att 924'an du har är stammis på dom tävlingarna? |
||||
Inte så mycket, kanske 1-2 timmar bana totalt. Så det var inge imponerande hållbarthet. Jag tror det beror på vår dåliga bromskylning (original) .. |
||||
Nu har vi äntligen gjort bilen 100% klar för vagnbok efter att ha bommat två besiktningstider hos Sigge Skålberg
Det var mest smått som extern huvudbrytare, komplettering av huvudbrytarens funktion, täta batterilådan och laga lite burstoppning. Vi har också fixat så den klarar HT2 och ERF-reglementet (hoppas vi ) genom att byta vår aluminiumtackluckekonstruktion mot en i galvaniserad plåt. Såhär ser det ut .. Vagnbok nästa vecka, sen ska vi börja planera för att köra något race! |
||||
Nu har vi vagnbok .. Ett litet steg för nån annan, men ett rätt stort steg för oss.
Idag gjorde vi lite service (bytte bromsbelägg, fyllde på lite olja och monterade lap timern) inför kvällsträningen i morgon på Knutstorp. Vi passade också på att summera problemen vi behöver lösa .. Det är ett ganska rejält klonkande i bakvagnen när man släpper upp kopplingen lite agressivt. Jag tippar på glapp i drivlinan (tex bakaxelklumpen) som hörs mycket tydligare nu när allt är upphängt i aluminium istället för gummi. Motorn drar olja och har hög HC. Förvisso inte jättemycket olja eller jättehögt HC, men ändå trist. Det är väl dåliga ventilstyrningar eller läckande toppackning? Kollade besiktningspapperna och det har varit dålig HC sedan 2000. Det lutar åt ny motor samtidigt som man renoverar vår nuvarande. Vi får se hur det går i morgon .. |
||||
Vi har troligen lokaliserat vårat bakvagnsklonk till att vara diffbussningen i delrin som har för stort hål, så den åker upp & ner och klonkar loss när man plågar drivlinan lite (tex. genom att gå från motorbroms till fullgas). Planen är att svarva till en liten hylsa.
Hans har varit flitig och slipat & målat kupén och dessutom monterat plastrutor utom på framdörrar & vindruta (sparade ca 12.5 kg inkl ramar o så). Sturup på torsdag! |
||||
En uppdatering ..
Vi har kört två ganska långa rundor på nya Sturup, båda vilka har gått bra. Bästa tid blev 01:16.69, fortfarande med 136 originalhästar och utan diffbroms. Sturup är extra plågsamt utan diffbroms med vår fjäderbalans (ca 30 mm drop bak), vi har hjulspinn i alla kurvor (även den snabba vänstern) och vi kan köra hela varvet på 3'an om man tåler att slå i varvtalsstoppet precis innan sväng 1 & 2. Men idag skruvade vi dit en 50% diffbroms som ska provas på Knutstorp på tisdag! En udda sak var att kontakten till hastihetsmätaren inte passade; det var flatstift på den nya och rundstift på den gamla (och kontakten). Inga problem att fixa, men lite knasigt var det. Vi tänkte också styva upp fjädrarna fram lite, men det blir nog till nästa träning om två veckor. |
||||
ok, hoppas på 3.73 eller 4.10 då. Stort eller litet hus? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det finns två hus till E30. Ett stort och ett litet. Det lilla är lika stort om originalhuset som troligen satt på din bil innan bytet. Sen finn det större. Det är också bolt-on. De mindre är mer ovanliga. Ska ni riva upp och ned den i framtiden så kan ni med fördel montera pinnskruv i diffhuset så är det enklare att få den på plats. (M12*1.5 gänga) _________________ /Anton Lillsund |
||||
Detta var ju lite banbrytande! Vi hittade två diffar efter lite sökande; en som suttit på en 323 som var renoverad och uppshimsad till ca 50% (den vi har monterat nu) och en som suttit på en 325 cab. Den från 323'an hade exakt samma hus som den vi hade från början (odiffad). Den från 325'an såg ut att vara 15 mm längre, men örat såg ut att sitta så den hade gått att montera ändå. Sitter inte den större klumpen på E34 också? Har fått berättat för mej från flera håll att dom inte passar alls ..
Kalastips! Det var lite meck att få i bultarna faktiskt .. |
||||
Upps! Det var därför min bakvagna klonkar också, har misstänkt det men inte varit säker. Köper gärna två hylser av er om ni ändå skall svarva
Jag köpte mina bussningar av samma källa _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Vi har redan svarvat & donat faktiskt. Men det löste inte hela problemet. Det sista klonkandet verkade försvinna nu när vi skruvade på nya diffen, men vi vet inte med säkerhet innan tisdag .. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17 besök senaste veckan (37925 totalt) |