Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (37919 totalt)
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Man tar det lugnt med sågningen.
Behöver inte såga igenomhelt bara nästan. Sen slår man in en mejsel imellan så spräcker man hylsan och vips så är den ute.

Men det går ju att använda gröve gängstång också.
Det finns gängad stång som håller 8.8 kvalitet, den håller bättre för sånt här. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Bilen börjar likna något nu även om det är massor kvar innan race camp nästa vecka. Idag fick vi i stort sett rätt på bakvagnen iaf, hittade några nya detaljer vi måste tillverka, men mått och beräkningar/gissningar stämde bra och vi får ungefär den justermån vi sökte. Fram är det värre. Vi mätte och resonerade och insåg att vi behöver hjälpfjädrar för att saker ska sitta ihop vid drop .. Dessutom är vi inte helt på det klara med hur bilen kommer att bete sej; bak har vi kanske 35 mm drop men fram blir det så mycket som 125 mm! En plan är att installera drop stops fram .. Vi får se hur det blir.

Bilder!



Bakvagnsbalk, slipad & målad och med silentblock i aluminium.



Bakre bärarm med kulled på yttre fästet. Inre är fortfarande gummi, vi bygger nog om det senare, men just nu hinner vi inte. Det viktiga är att man kan kompensera för den toe in man får när man sänker. Den camber vi kan få är ren bonus.



Varför har dom placerat soppaslangen så jevvla korkat? Man måste ju ta bort slangen för att kunna plocka av bärarmen!




Full drop



Statisk last



Teoretisk max innan hjulet tar i (kommer vi troligen aldrig nå)



Hemmabyggt övre fjäderbensfäste
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Mkt snyggt thumbs up Hur många timmar tog det att riva bakvagnen, behöver byta bussningar (silentblock) dock blir det delrin varianten.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Här står hur man gör:
http://www.snakeeye.net/silent.htm

Nu plockade vi kanske ner lite mer än vad man behöver. Det var mkt lättare att jobba med balken när den var avplockad. För att aluminiumblocken skulle passa behövde vi fila bort inknackade bulor (som höll dom gamla silentblocken på plats) och det hade varit meckigt att göra det med balken på plats i bilen, men det går nog. Anstränger man sej kan man nog göra hela operationen på en dag.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Kör man med delrin så är det enkelt att slipa upp spår för styrningarna i bussningarna med en vinkelslip thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
En liten uppdatering ..


Bakvagnen är nu helt färdigkonstruerad och alla nödvändiga småprylar är införskaffade. Halva bakvagnen är monterad (vänster sida) komplett med bromsar och så. Ett missöde med kapmaskinen och svårigheter att skilja på höger och vänster gjorde att vi har landets coolaste bärarmar ..
Bild kommer ..

Fram fattas fortfarande fjäderbenen, vi väntar på att få lite delar tillsvarvade. Sen ska vi också bygga avgassystem, fylla på olja, byta filter, sätta i stol & bälte, montera drop stops (alt. hjälpfjädrar om dom hinner anlända från Demon Tweeks) fylla på bromsvätska och ställa in bilen.

Hela helgen är avsatt till bygget och då ska den ner från pallbockarna och provköras!

Efter lite mörka tider och hårt slit är nu RaceCamp faktiskt i sikte igen!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Gott att höra thumbs up Ska ge mig på en liknande operation nästa vinter

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Idag ställde vi in bakvagnen, monterade avgassystem, lackade huven, fyllde på olja, bytte filter, bytte bromsvätska, luftade bromsarna och lite sånnt smått. Det låter rätt bra när man tar bort bakre dämparen. Jag har lite svårt att avgöra vad som är ok på en bana, så det blir nog att skaffa en liten generisk dämpare på Micro eller nått och montera dit.

Bak ställde vi 0.22 grader toe out samt -3.8 grader camber höger och -3.2 grader vänster, men det blir nog reviderat innan vi ska åka. Det är ganska jobbigt att justera; krångligt att komma åt. Dessutom vill man kanske ha en finare gänga i kulbulten för att kunna justera toe med större noggranhet. Nu är minsta justermån runt 0.15 grader. Hjälpfjädrarna med tillbehör har iaf kommit; 4" långa och 4 lbs mjuka ..

En miss var att vi glömde att hämta prylar hos svarvaren, så framvagnen blir inte klar under helgen
Men idiotmekande till sista timmen verkar vara en del av den här sporten ..
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



Dan Hovang skrev:
Men idiotmekande till sista timmen verkar vara en del av den här sporten ..




Blev ju bra med hjulen också thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



3,8 grader camber bak...är du klok pojk!

Nä, det drar som sagt iväg ordentligt på en E30 original. Men ändå verkar det stämma förvånandsvärt bra på bana. Jag skulle ställt lika H/V efter att ha frågat tex Jasse vad de har, testkört och sen ev justerat igen.

Man kanske har 3 grader med lite lagom sänk...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Idag har vi justerat 0.11 grader toe in och 4.1 resp 3.2 grader negativ camber bak .. Man kan säga att vi offrade camber för att få rätt toe. Får se om vi orkar ge oss på det en gång till innan torsdag, annars blir det att prova såhär ..
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Prio 1: Lika på båda sidor.
Prio 2: Camber.
Prio 3: Toe.

Med "original bansänkning" får man ju 3-4 mm toe in så att jaga 0,1 mm hit eller dit när man ligger på mer normala värden på bekostnad av ojämn/onödigt mkt camber känns fel. Det lär vara HEEELT ok med både 0.1 och 0,5 mm toe in...iaf jämfört med vad man har "original".

Bara mina två cent.

EDIT: Har jag missat ngt vad det gller era möjligheter att ställa camber? Är uniballen enbart för toe?
Det ändrar ju lite på hela saken isf. Smutt lösning. Me like! Som sagt, cambern verkar ju funka...mer skeptisk till toe som bli.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Alla cent är mkt välkomna!

Kulan justerar både camber och toe, men det är ett jävla jobb att ändra på nått alls. Tar ca 20 minuter att ställa om och man måste plocka bort soppaslangen för att komma åt alls.

Toe har vi koll på (ett varv = 0.15 grader) men det är värre med camber.

Vi prioriterade samma på båda sidor, men främst toe. Jag har kört mycket med bilar som har olika camber på olika sidor och tycker det funkar fint. Toe har jag inte alls laborerat lika mycket med, men jag har fått känna på att mycket och/eller fel toe är inget man vill ha.

Men är 4 grader verkligen så jättemycket? Cupåkarna åker väl med liknande inställningar?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bara för att man har en racebil eller stor neonskylt på dörren till firman behöver det inte vara mest rätt...

3 grader är nog inget ovanligt men 4 KÄNNS mkt.

Illa inställd toe är inget kul, men camber måste oxå vara spot on...varför ska man annars lägga massor med tid och pengar på tex coilovers osv. Men kul att justera in är det ju inte alltid.

Soppaslangen var ju en smart sak...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Vi har ingen neonskylt än, men jag har alltid velat ha en sånndär grön tuborg-neonskylt med en gitarr på ..

Hm, lite påverkad har jag nog blivit av dina cent & neonljus, så det blir nog på det igen i veckan. Dock efter framvagnen är klar ..


Lika däck leka bäst
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Intressant "småslantar och neonblingar" som radas upp här. thumbs up

Men jag funderar lite på det här

Dan Hovang skrev:
Ett missöde med kapmaskinen och svårigheter att skilja på höger och vänster gjorde att vi har landets coolaste bärarmar ..
Bild kommer ..


Är jag ovanligt trött och har missat bilden trots flera försök att hitta rätt i tråden?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Intressant "småslantar och neonblingar" som radas upp här. thumbs up

Men jag funderar lite på det här

Dan Hovang skrev:
Ett missöde med kapmaskinen och svårigheter att skilja på höger och vänster gjorde att vi har landets coolaste bärarmar ..
Bild kommer ..


Är jag ovanligt trött och har missat bilden trots flera försök att hitta rätt i tråden?


Nä, det är jag som är trött och inte orkat lägga upp bilden än. Kommer ......
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Att säga att ork och tid inte räcker till är helt ok som ursäkt i min bok...om man mekar allt själv vid sidan om jobb osv.

Men ibland mår man bra av en spark i aktern och en klapp på axeln.

Bäst jag klappar lite snart oxå då...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Uppdatering ..
Idag byggde vi fjäderben fram, skruvade vi ihop hela bilen och provkörde!



Bakvagnen ihopsatt och komplett. Jag hade hoppats att denna bilden skulle visa våra coola bärarmar, men det gör den ju inte .. Du får titta på plats, Anton



Fjäderben fram .. Gissa om vi måste ha drop stops
Tyvärr passade inte hjälpfjädrarna riktigt .. Så vi har att göra i morgon också. Bumpgummin vill vi nog också ha.











VI provade med Yokohama A539 gatpuckar (samma som vi körde med förra sommaren). Greppet har ju blivit otroligt mycket bätte! Vi knäckte fönsterhissvevarna med benen som dinglade lite väl mycket av kombinationen G-kraft och frånvaro av ordentlig stol ..


Fram ställde vi ca -2.3 camber och (troligen;)) noll toe. Balansen var svårt att få en känsla för eftersom det inte riktigt var läge att köra på fullt kas någonstans .. Ljudnivån i bilen gick inte precis ner nu när diffen är upphängd i aluminium och delrin .. Mkt rejsigt o gött!

Liiiiiiiite sugen på att prova på bana är man ju!
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Eftersom jag inte har ngn aning så måste jag fråga vart hjälpfjädrarna skall sitta? Har själv coilover också men hjälpfjädrar medföljde inte (om det är ngt annat än de som sitter på själva coiloverdämparen).


Snyggt bygge, försökte själv att riva bakvagenen i helgen men det gick mindre bra då mkt var fastrostat

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
JohnC skrev:
Eftersom jag inte har ngn aning så måste jag fråga vart hjälpfjädrarna skall sitta? Har själv coilover också men hjälpfjädrar medföljde inte (om det är ngt annat än de som sitter på själva coiloverdämparen).


Dom ska sitta mellan huvudfjädern och fjädertalriken för att förhindra att fjädern skakar loss vid mycket drop. På färdiga chassiepaket som är byggda för bilen och har lite mjukare fjädrar (dvs lång infjädring vid statisk vikt) så behövs inte hjälpfjädrar. Våra fjädrar trycks ihop ca 3 cm av bilens vikt men dämparens kvarvarande slaglängd vid önskad höjd är 15 cm (vilket ju syns på bilden ovan, fjädern är lös).
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (37919 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande