Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 15 besök senaste veckan (37923 totalt) |
Så, nu har jag också blivit en rabiat 318is-ägare!
Köpte bilen nyss och planerna för 2004 är att köra lite med BMWSC, skaffa vagnbok och kanske köra något BMW Cup race utöver banträffarna. Planen är: - Montera oljekyl (många som rekomenderat) - Bättre belägg (Pagid eller PF) + tillhörande racevätska - R-däck istället för dubbat - Ta ur inredning, slipa och måla - Fullbur + Sparco Corsa stol + 6p-bälte - Ta bort solfilmen från rutorna Mer får man väl i princip inte göra för att klassas som Grupp N? Nån 318is-åkare som har tips om montering av Sparcostol? Passar den rakt i? Vill gärna ha justerbart underrede. Bilder: |
||||
hovang:
Kika på mitt svar på autopower så får du nog en liten hint om hur du hivar i riktiga stolar i bilen. om du kommer på en klipsk lösning för att ta ut oljan till och från motorn till oljekylet så får du gärna hojta till! Håller på att riva i min nu för att komma åt att börja fundera på det. Än en gång grattis till ett roligt bilköp! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
När jag och min bror (Porsche-Daniel) satte i en stol i hans förra 323 E30 använde vi aluminiumprofiler undertill, som om man ville kunnde skruva bort med insex och skjuta i en skåra. Ska se om jag kan hitta lite bilder. |
||||
Härtligt välkommen till BMWSC, vare sig det är Cup:en eller gatträff. Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Vad jag fått reda på så har KG trimning http://www.kgtrimning.com/ adaptrar som man sätter lite fiffigt mellan oljefiltret och blocket, KG har adaptrar till många olika bilar. Jag trodde att 325 mfl. hade samma konstruktion och att det därför kanske skulle gå att låna en sånn adapter lite .. Vad gäller stolar så finns det väl lite krav på monteringsdetaljer för att det ska vara SBF-godkänt? Eller begreppet "förstärkningsplattor" i GT5.16 kan tolkas väldigt kreativt?
Porschen har jag kvar, så givetvis ska det åkas PCS också! |
||||
Tyvärr inte samma på M20 (325-motorerna).
Men om jag inte minns fel så kan man ta hela "oljefilterskoppen" från en M3 E36. På dessa finns det utgångar till oljekylet. *då var det en utgift till jag "glömt ta med" tur man sparat de gammla slangarna och kylaren iaf* EDIT: Ser nu att jag nog har fel om M3-varianten... Men ska forska lite tror jag. |
||||
Är hög oljetemp verkligen ett problem vid gatbils-banåka? På E30:n då eller?
För på M3:an (E30:n) är det inget bekymmer. Likadant med E46:an (328). Jag har kört E46 328 i 35 graders värme med ac på och med passagerare på ringen med temp.-nålen ståendes lodrätt! (Det betyder normalt) Mvh/micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det sitter oljekyl original på M3 E30 och 328 E46, men inte på 318is. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Helt 100% är jag inte, men efter vad jag har för mig och logiskt sett så borde det väl göra det? Sitter ju till och med på 325 E30. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Kan väl tillägga att en styck sönderkokad motor i räserporschen har gett mej lite paranoia vad gäller kylning på aluminiummotorer, så när någon ens andades lite om att oljekyl var bra så bestämde jag mej för att skaffa en.
|
||||
325 E30 hade oljekyl, men inte 325 E36. Hur det är med 328 vet jag inte, men tror dens aknar det faktiskt.
Som EDIT:en anger, tror jag hade fel om att M3-delarna passar. men inte helt säker. Fast det ser mörkt ut. Funderar på att färsa ett alublock med utgång och ingång i för att sedan använda en filterförflyttare. Fast iofs jade jag varken oljekyl, rätt kylare eller fläkt på min racer. Fast den var ju helt stdandard iofs men levde ett hårt liv. Drog endel olja på slutet så jag tror en oljekylare hade underlättat en del. |
||||
328:an har inte heller oljekyl. Artnr. på packningen till filterhuset skiljer mellan fyrorna och M50, 52, S50 så troligtvis passar det inte.
om jag ligger ute och pressar långa pass med min E36:a så brukar jag få en oljetemp på ca 115°C med vattentempen fastklistrad mitt i normalområdet. På M50 och M52 resulterar det i att dom börjar ticka på lyftarna och låter som en diesel. EDIT: Dom tystnar när oljan har svalnat igen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Inte så dumt med oljekylare på M3:an då! Hur hårt jag än har pressat har jag aldrig kommit över 100 grader... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Ja, det är nog värt en egen tråd, kan en moderator splitta? Själv börjar jeg bli nervös vid 120°C. Men jag har hört sägas att vid 120°C jobbar oljan precis som det är tänkt. _________________ Pär Hylander |
||||
Har också fått lära mig att knappt 120° är normalt och om man ökar tempen med 10° så bör man halvera bytesintervallet. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
SBP kräver justerbart underrede. Du kan ju nalla "mellanbenendelen" till ditt 6p bälte från 944:an där sitter ju en extra som vi inte behöver! _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 15 besök senaste veckan (37923 totalt) |