Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mondeo 2,2 TDCi -06
5 besök senaste veckan (6240 totalt)
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Såg att det inte fanns någon annan Mondeo upplagd här, och eftersom min faktiskt platsar här rent tekniskt så smyger jag in en tråd... Till råga på allt så är det en kombi. Med dieselmotor... Kan man få en pokal för "Mest osannolika konbanebil 2009" kanske?

Vi börjar väl med bildbeviset:



Som synes har den gått konbana och till och med fått upp lite fart så att den kränger

Bilen i fråga är alltså min bruksbil/dragbil/hundbil som jag fick ta till när min BMW M535 inte var riktigt kurant i höstas. Man tager vad man haver, för köra vill man ju Maskinen är en 2,2 liters turbodiesel, original på 155 hk/360 nm men numera försedd med en trimbox som ska ge 186 hk och 425 nm. Märkbar skillnad blev det i alla fall när man kopplade in den thumbs up

I övrigt så är bilen original i chassi och bromsar (inget sportchassi som synes...). Växellådan är manuell och sexväxlad. 18 tumsfälgar med 225/40 däck har i och för sig tillkommit, men mest för utseendets skull.

Så här ser den ut när den är nytvättad och står stilla



och så här ser 31 hk och 65 nm ut



om någon (mot förmodan...?) vill veta mer om bilen så fråga här i tråden, eller läs här:
http://www.garaget.org/?car=123477

Mvh
Mattias

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Kom på att jag hade ett par bilder till från körningen. Det var på Flygstaden i Söderhamn 6:e september förresten. Gavleracing MK arrangerade.

observera svartröken




Tiderna sjönk i alla fall :


_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up




Men du är inte först.

Jag testade faktiskt konbana en gång för några år sedan med min gamla Mondeokombi-tjänstepulka (2.0-Ghia).
Funkade riktigt bra bara man stängde av ESP'n.




_________________

Rice and shine
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



He he, en dubbelgångare. Modigt att lägga upp den här.
Här är jag på Sviestad:
https://rejsa.nu/im/_garage/19289-new_2009-10-12-sviesta091011_01_4.jp . . . .

Har kört några banträffar med min 3.0 Mondeo och den funkar över förväntat, helt standard med 15.000 mil på mätaren.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Näe Mattias lägg ner thumbs down fram med din riktiga bil istället den får en thumbs up



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Riktiga bilen finns här Johan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49559 Du har ju till och med skrivit i den tråden innan vi lärde känna varandra genom BMW CS

Fårrden går faktiskt riktigt bra med tanke på att den är så stor och felhjulsdriven. Men den är mycket lättare att köra med antispinnet i, annars blir det bara däckrök. 425 nm genom framhjulen... Tar man i lite så spinner det på trean på torr asfalt, fyran också om det är blött ute. Men den är riktigt trevligt överstyrd med ESP urkopplat, problemet är bara att få fäste för drivhjulen.

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Min Mondeo (2.0 kombi -02) har jag bara testat i konbana som arbetsfordon men jag är helt övertygad om att den skulle funka rätt bra. Mondeon är nog lite underskattad som banbil/bruksbilskombo.

Som bruksbil, vad har du för erfarenheter av "stora" dieselmotorn med trim? Förbrukning, hållbarhet...?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Som bruksbil har jag inga invädningar alls mot den. Mysig karaktär på motorn med max vridmoment från 1800 varv, stor och rymlig, får lasta 630 kg och dra ett släp på 1800 kg (med BE körkort). Inga problem med hållbarheten, den har snart gått 18.000 mil varav drygt 1000 med trimboxen i. Kränghämmarbussningarna fram har börjat glappa lite, men det är väl inte så mycket att bråka om efter 18.000 mil.

I övrigt så har jag bara behövt byta ett par lampor och lämnat in den på en service. Snart dags för en "stor service" för övrigt. Den går på strax över 3000 kr, de små servicarna kostar drygt 2000 kr. Intervallet är 2000 mil och det är liten service vid 2000 mil, liten igen vid 4000 mil och sen en stor vid 6000 mil, sen börjar det om igen. Kamkedja ger mycket billigare servicekostnad än 2,0 bensinaren. Frågade om hållbarheten på denna innan jag köpte bilen och svaret från Fordverkstan var att "om den börjar skramla för jävligt uppåt 35-40.000 mil så får vi väl byta den, men det har vi inte behövt göra på någon sån här än"

Förbrukningen på landsväg är helt OK. Körde ner till Skåne på 0,59 liter per mil med 117 km/h i snittfart på färddatorn. Detta var på sommardäcken (225:or som säkert inte är de mest lättrullade som går att få tag på). Var till Göteborg för ett par veckor sen på dubbdäck (205:or) då drog den 0,57 med lite lägre snittfart. Håller man sig under 90 km/h och låter bli farthållaren så går den att köra på 0,47-0,5 liter per mil. Med släp och farten +moms ligger den på 0,75-0,8, vilket är ungefär detsamma som den drar i stan. Ska man få den över 0,9 så får man verkligen anstränga sig. Har aldrig fått den att dra över 1 liter milen hur jag än har kört.

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



En fråga angående dina bilar:
- Vilken tror du, i standardskick, skulle vara snabbast runt en svensk racerbana?

BMW M535 är ju en riktigt kompetent bil, men 20 års chassiutveckling borde innebära en del.
Tycker det är intressant att se Automobils A-sprint tider där t ex en Punto diesel var snabbare än en 911 från 1986...

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Intressant fråga, jag har faktiskt ingen aning Det skulle ju garanterat vara roligare och kännas snabbare med BMW:n, men om det verkligen skulle gå fortare är jag osäker på.

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Börjar lära mig att köra den i snön nu. Ovan att köra FWD på sladd, men det tar sig thumbs up Lite "Scandinavian Flick" före korsningarna med ESP urkopplat och sen vänsterbroms så går det ju riktigt bra att ta sig fram Men man blir mer och mer sugen på att rycka ur säkringen till ABS:en...

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mondeo 2,2 TDCi -06
5 besök senaste veckan (6240 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande