Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO - 1990 E85 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (59914 totalt) |
Köpte denna bil av min kompis Björn Karlsson som tyckte det var dax att glädja mig med en 44:a
Det är en 90:a i någon vinrödmetallic. Även inredningen var vinröd när jag köpte den Motor: 2,5L 4:a med överladdning. Renoverad med 86:an stakar, lite bearbetad topp och annan kam Haltech E6K, större turbo, 3"-avgassystem. Nu med miljö i tanken Effekt: Aningen mer än orginal Stötdämpare fram: Bilstein coilovers ställbart i höjd. Fjäder: ca 80 N/mm Stötdämpare bak: Bilstein coilovers inkl torsionstav, ej ställbart i höjd. Fjäder: ca 30 N/mm + stav Kaross: Väldigt orginal förutom, plasthuv, inga popup-lysen, bakruta från CUP, 968-turbo vinge Vikt: 1330 med lite soppa och givetvis utan förare, innan lättning Inredning: 2 x Recaro Porsche GT3 stolar, bur /Björn Å bildbevis på att oskulden på ringen är tagen _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Sjysst kärra Björn . Man tröttnar faktiskt aldrig på 44:ans utseende, och fälgarna är ju bara så snygga.
|
||
Grattis till Den Snyggaste Porschen!
Kollar på kurvorna.. Det måste vara en gigantisk turbo du har? Som sagt, med tanke på de exakta siffrorna måste det vara hjul-hästar och då är det bara att gratulera! (nästan exakt 100hk mer än i min...) |
||
Tackar grabbar
Jepp, det är på hjulen så det är bra knuff men jag håller på att fundera ut ett bra agg som ger mer körbarhet.................å effekt Kommer nämligen konvertera till E85 och förhoppningsvis kunna plocka ut ca 450 hjulhästar och ett trevligt register som passar bättre för bana. Eftersom jag har ställbart laddtryck från kupen så sänker jag givetvis effekten när jag kör bana. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
oj nu saknar jag den!! När våren kommer så måste jag våldgästa dig och ta den på en tur igen E85 konvertering kommer bli riktigt bra, sen fundera igenom vad som krävs för att säkert höja varvtalet till minst 7200 så har du ett riktigt trevligt register. Med 450Hk på hjulen kommer den ju gå som tusan, är ju inte direkt långsam som den är Förresten jag kanske har några svarta dörrsidor och inredningspaneler om du är intresserad....tror inte far och jag behöver inredningen från Turbo liket vi har stående... |
||
Dax för lite uppdatering
Bilder från igår, inte 100% klart men förhoppningsvis inom 1-2veckor. Då skall även besktning och hjulinställning vara klart. Men om jag jämför med 1 år sedan så är det ju lite skillnad Inredningen är nu helt i svart. Igår Ses förhoppningsvis snart på Knutstorp /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Nu är registrering- och kontrollbesiktning utförd och den är godkänd. Känns riktigt skönt
Dock är ju säsongen snart slut men av många anledningar så tog det tid å komma till denna punkt. Gör en ny kontrollbesiktning tidigt nästa år innan jag häller sprit i tanken Tänkte ju konvertera detta året men det får bli nästa ist. Förhoppningsvis körning med PCS på Knutan i september. Härligt enkelt när fullt laddtryck är vid ca 4000 varv /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Härligt Björn .
Inga dumheter i vinter, du vet hur det blir annars . Ut och kör med dig nu.. . Edit: Vi kör ju KM5 på Knutan 12/9, anmäl dig i A så får du lite referens tider och lite shake down _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Snart ett år sedan uppdatering och inte en minut av bantid förra året Jaja, då kan det ju bara bli bättre detta året
Planen var att gå över helt på E85 så jag uppgraderade bränslesystemet och sen bar det av till Göteborg där Mats Ivarson håller till som mappar min bil (plus massor av andra bilar). Det tog inte många försök så ringde Mats och berättade att toppackningen gav upp vid 1,8 bar med sprit....det var bara att åka upp med en biltrailer å hämta bilen och beställa delar. Det blev en planing av toppen hos gurun Erland Cox, riktigt härlig unik människa som utförde ett mycket fint arbete till inga pengar. Toppackningen blev en Cometics MLS med gasringar och massa packningslim Bytte kam- och balansrem plus alla löphjul när jag ändå var igång. Tillbaka till Göteborg för att förhoppningsvis denna gång kunna mappa klart. Mappningen gick bra men kopplingen höll inte måttet utan började slira vid de högsta trycken, men Mats hann mappa klart iaf. Däremot så kunde inte bilen köras i rullarna för effektmätning, detta ska vi ta senare i år. Ett litet missöde hände också under provkörningen, min plastfront lossnade när hastigheten blev 110+. Så en ny front är hos lackeraren nu. Ny koppling och lättat svänghjul är på väg och jag hoppas få dessa delar denna eller nästa vecka Bilen går att köra om jag håller mig till max 1 bar men den går riktigt bra redan där så det är inga problem. Helt annan respons tycker jag det är nu med spriten, mer aggressiv. Ny IC har installerats, klar större som krävde en del bearbetning med tigersågen Nu på torsdag 7/7 så ska jag köra förarutbildning med Micke ohlsson och ola Nilsson på Ljungbyhed, ska bli riktigt gött att få testa bilen och framförallt mig själv. Har ju inte kört bil på bana på ett par år så körkunskaperna behöver dammas av Hoppas bilen håller bara.... /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Är det inte en sak som ger upp, så är det nästa, jobbigt med trimning, därför håller jag mig till sugmotorn!
Den här bilen gick ruskigt bra även när förre Björn hade den, skulle vara kul o se hur den kan gå när alla bitar är på plats! Förresten, fronten som lossade, är det den mellan lyktorna du menar? Till salu? Lycka till med körningen! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Jepp, den som du ser på bilden. Den kräver mycket plastning om den ska kunna fungera igen...om den någonsin kan göras till fullgott skick igen. Men lamporna är iaf oskadade. Tackar! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Hallå grabben jag vill oxå komma o olla bilen, mena kolla på bilen är ni garaget som vanligt på fredag kvällar???
Hör av dig för närmare fika snack..... Pelle _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||
Hehe, du är så välkommen så. Bättre du/ni kommer å dricker kaffe hemma hos oss Provtur tycker jag vi väntar med tills den nya kopplingen är på plats och laddtrycket kan ställas på max Ses /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Jaha, nu är banpremiären avklarad för mig och bilen. Tillställningen var förarcoachning med Micke ohlsson, ola Nilsson, Alexander Haegermark och Felix ... Alla är racingförare med stor erfarenhet och ruggigt snabba. Banan är uppsatt på Ljungbyheds flygfält och har både låg- och högfartsböjar (130+ kmh). Slutfart på rakan ca 220 kmh.
Bilarna som jag skulle läxa upp var : Ferrari 430 Scuderia Nissa GTR 2* Porsche 997 GT3 RS Maserati Grand tourismo S Porsche 993 RS Aud RS5 Porsche boxster S Porsche 993 turbo Mina förarkunskaper var riktigt rostiga (körde bana 2004) så det tog lite tid att få tempo men efterhand så gick det bättre och bättre om än att det finns mycket kvar att hämta. Min bästa tid för dagen blev 1.04.1 som jag tyckte var ok. Den snabbaste föraren körde 1.01 med en Ferrari 430 Scuderia. Bilen höll ihop hela dagen och inga konstigheter alls, spriten har gjort bilen helt underbar att köra även på bana. Här kommer referenstid satt av ola Nilsson med min bil...ola och de andra instruktörerna kör alltså extremt snabba och dyra bilar hela tiden så att köra en gammal skrothög som min 944:a skulle ju förmodligen vara riktig tråkigt för ola. Efter 6-7 varv kommer ola in och jag öppnar dörren för att höra vilket skrot med massor av turbolagg och mjukt chassi jag har.....ola skriker genom hjälmen att bilen är helt vansinningt rolig att köra och att han köper den på stuts Jag fattar ingenting om vad som framkallat denna konstiga reaktion tills jag frågar vilken tid han fick..... 1.00.6 har han satt!! För att få några jämförande tider så satte Micke 59.1 med Ferrarin (Micke tävlar med en 458 challange i GT Nordic) och 964 RS kördes på 1.01.2, 993 RS 1.02.X, och enligt ola så har ingen GT3 RS varit under 1.00 ännu. ola hade inget att klaga på vilket jag tycker är fantastiskt skönt att höra. Nu är det bara jag som sätter begränsningen. Ola putsade tiden lite till, 1.00.4 men trodde att en 59-tid skulle komma om han fick köra mer. Jag hade ställt laddtrycket till 0,95 bar för att kopplingen skulle hålla, om jag kunde gett honom iaf 50 hk till så hade nog 59-tiden varit där men vågade inte chansa Så 944:an är iaf inte den långsamaste bilen även att konstruktionen är från dinosauriernas tid Jag tackar Micke ohlsson och de andra instruktörerna för en toppendag och kan bara rekommendera detta event. Riktigt trevliga grabbar som var på kursen, hoppas vi ses på banorna framöver. Träffade också Anders Falk med sin otroligt fina 964 RS, mycket trevlig herre som hjälpte mig att köra fortare genom att agera hare Bilder kommer senare. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Skitkul att höra att du äntligen fått köra bilen på riktigt !! Hoppas allt håller ihop och du får lära dig tygla monstret (håll igen på laddtrycket. Kan nog tänka mig att den är rätt mycket mer instesiv som körupplevelse jämfört med en modern bil, med tanke på vad isntruktören sa
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO - 1990 E85 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (59914 totalt) |