Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTI -90
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
16 besök senaste veckan (58340 totalt)
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
På begäran så får jag väl försöka mig på att lägga upp en tråd på min lilla sommarleksak.

Lite bilder på hur den såg ut när jag köpte den.




Fick för mig att jag skulle ha en liten bur. Mycket rör är det.



Buren klar och så blev den helt plötsligt blå.




Monterade min nyflossade instrumentbräda. Daniel på finess.se gjorde verkligen ett bra jobb må jag säga. jag är supernöjd.



_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Mer kan du, det vet jag thumbs up

Men det tar nog en stund innan du är ikapp verkligheten med detta minst sagt URSPÅRADE projekt

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Zorken2
Avesta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 13



Ja, kom igen nu clarre... tiden har tickat mer än så

_________________
Daniel Andersson
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
Fortsättningen följer här!

Dörrsidorna på plats och en liten box för strömbrytarna till elfönsterhissarna blev det. Ja jag är bekväm och vill ha kvar elhissarna.


Passade också på att fixa lite dörrsidor till Jesper Cronelid. Dom står på tork till nästa vecka? Nä men dom ska få härda ut när dom är plana.


En liten hint bara om vad som hände i garaget. Så ni inte tror att jag somnat om. Men snart kommer jag på BRED front.



In i Dimman. Jag fick låna en bil att gjuta av så nu är det formtillverkning på gång.




Två bakflygelformar klara, nästan klar med bakspoilern. 2st framflyglar kvar sen framspoilern.

Tredelad form till framflyglarna.






Så var den sista delen ute ur formen.



Så nu är det bara att se till att få bitarna på bilen.

Passade även på ett göra en baklucka i plast. Viktbesparing ca 20kg.




Nu blev det gammal polisbil helt plötsligt.




Det känndes lite lättare nu måste jag säga.

Då var bakluckan provmonterad. Passade ju riktigt bra. Lite småjusteringar naturligtvis men det tar jag i samband med slipningen av bilen.




Fick efter mycket om och men låna en takvinge att gjuta form på. Så nu sitter även den på plats.
Fortsättning följer.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



mycket smut!

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Spännande bygge! Men att du gör bakänden ännu lättare kan ju bli körmässigt "intressant" Fast det går säkert att justera bort (jag hade själv en GTI 1.9 i nio år, fantastiskt skoj bil! men lite giftig bak )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
Dimmavingen monterad och klar.




Som tack för lånet så gjorde jag en liten flipakter a'la T16.




Precis nytagen ur formen.



Lite färg skadar ju aldrig.



Lite provisorisk lackverkstad.





Ihopsatt och provkörd.



Aggressive look?


Testkörning på Gillinge.


Man var ju tvungen att ha skydd för skallen också enligt SBP.



Sådär ja. Nu sitter finkostymen på!



En hermetiskt tillsluten batterilåda. Nä inte riktigt det finns en avluftning.



Satte dit en laptimer av enklaste slag.


Det är ju bra om man kikar på bägge sidor innan man monterar Toyotastagen. Det högra satt ju mitt för backspegeln. Så det fick bli en modifiering.


Nyfixad 309 bakaxel med 25mm krängare.

Men det hände något med bakhjulen.

Det blev lite C30 stuk.

Mitt första försök till en kolfiberhuv. Den är bättre än den här dåliga mobilbilden.


Så lite bling bling bara för att jag tyckte det var snyggt med dubbelljus.


Så här såg det ut på kullen sista åket för säsongen. Lånad bild.


Nästa säsong ska det väl greppa lite bättre.


Början på motorbytet, som ska ske under vintern.



Lite bättre bromsar skadar väl inte med en starkare motor.


Lite ny färg under huven när det ändå var tomt.


Ny huvudcylinder och nya bromsrör ska det väl vara.


Lite bilder på nya bromsarna bak. Mi16 ventilerade framskivor. Det var inte bara att bygga om det blev en del klurande hit o dit innan det lirade.


och så från andra sidan.


och nu blev det kaffepaus.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Spännande bygge! Men att du gör bakänden ännu lättare kan ju bli körmässigt "intressant" Fast det går säkert att justera bort (jag hade själv en GTI 1.9 i nio år, fantastiskt skoj bil! men lite giftig bak )


Med nya bakaxeln och lutningen på hjulen så gick den som på räls på kullen. Det gick inte ens att provosera ut bakändan. Och jag vet hur den var från början.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Mycket skoj bygbilder! Blir det MI16-motor eller nåt annat skojsigt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Mycket skoj bygbilder! Blir det MI16-motor eller nåt annat skojsigt?


306GTI bottendel och så en donad Mi16 topp och lite vassare kammar. 6växlad 306GTI låda. Och så förmodligen ett Vipec 44V så att det går att justera lite. Lite annat smått o gott. Räknar med att köra E85 också.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



oj oj oj... Äntligen har denna trevliga bil kommit till rejsa. Gillat denna bilen sen man såg den första gången på Elmia
Riktigt trevlig bil thumbs up

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
Gott med kaffe och varma mackor. Så nu kör jag vidare.

Monterat Quaife diffen och den fick ju inte plats så det blev några timmars slipande och provande. Här ligger iaf eländet med diffen monterad. Orkade bara inte ta isär en tusende gång för att fota inuti.



Då har jag fått lite grejer att pyssla med. Nu börjar det roliga.






och sist men inte minst. Den fina julklappen.

Stort tack Getlowlow! Puss o kram.

Nu börjar det ta form. Inte det lättaste att hitta en rem som passar men skam den som ger sig.




Jag har satt dit de ställbara kamdreven men har inte tagit någon bild ännu.
Har mest ägnat dage till att leta gradskiva. Men 25 - 30 år gör väl att saker gömmer sig. Har ju flyttat några gånger under tiden också. Men jag har beställt en ny. Det blev lite tillverkning också. Jag måste ju ha ett stopp för kolven så jag kan mäta fram TDC.
Så här blev det iaf.


Monterat ser det ut så här på en lös topp.

Med andra ord gott om plats för ventilerna.


Det var väl allt för nu. Det blev ju väldigt komprimerat, men jag hoppas jag fick med det mesta. Uppdaterar väl eftersom det händer något. För nu är vi framme i realtid.

Köpte bilen på våren 2007 och började bygga på hösten. Den fick gå några banträffar som den var först.
Innan ombyggnaden

Efter ombyggnaden.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Hilson Racing
Vallentuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 25



Du è så duktig Clarre!
Man blir ju liiiite avis...

Keep up the good work...

// Jojje

_________________
Jörgen Hilke
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
Hilson Racing skrev:
Du è så duktig Clarre!
Man blir ju liiiite avis...

Keep up the good work...

// Jojje


Jasså du den såg du första dagen. Är det bra annars då?

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Den här bilen var kärlek vid första ögonkastet när jag såg den på Gelleråsen i somras. Keep up the good work och motorbyter kommer bli helt kanon

_________________
Axel Tanner
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
Ja det hoppas jag. Har slipat in rätt ventilspel nu i två dagar, och har inga fingertoppar kvar. Ska väl ställa in kamaxlarna ikväll. Efter det väntar jag bara på svänghjulet. Sen ska motor och låda på plats. Jag är inte lite nyfiken på att starta den och se att den funkar först och främst. Ju tidigare jag får igång den ju mer tid har jag ju för mappning osv. Räknar med premiärtur på Mantorp 1:a Maj.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
Liten uppdatering efter kvällens jobb.
Bytte tryckare och satte dit mekaniska tryckare istället för de hydrauliska. Det var lite pyssel med att slipa in lash capsen till rätt mått, men nu stämmer det. Pelle och jag har ägnat kvällen till att slå våra kloka ihop och justera kammarna. Dom står nu enligt de instruktioner jag fått. Men jag tycker att det ser lite konstigt ut då de är vridna ifrån varandra. Se bilden. Jag har ju aldrig jobbat med dubbla kamaxlar tidigare och vet ju inte om det är ok.



Är det någon som kan bekräfta om det är rätt? De ska enligt uppgift stå så att insugskammen är 2,8mm öppen när vevaxeln står i ODP eller TDC om ni föredrar det. Avgaskammen skall vara öppen 2,5mm i samma läge. Jag har inte lyckats få tag på något kamkort utan bara fått upgifterna ifrån förra ägaren av kammarna. Enligt uppgift ska det vara ENEM kammar, men dom vill inte kännas vid dom. Märkningen är NM I-2 på den ena och bara I-2 på den andra. 284 grader, 9,9 lyft, mekaniska tryckare, v-spel 0,25.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Clarre skrev:
Magnus Thomé skrev:
Spännande bygge! Men att du gör bakänden ännu lättare kan ju bli körmässigt "intressant" Fast det går säkert att justera bort (jag hade själv en GTI 1.9 i nio år, fantastiskt skoj bil! men lite giftig bak )


Med nya bakaxeln och lutningen på hjulen så gick den som på räls på kullen. Det gick inte ens att provosera ut bakändan. Och jag vet hur den var från början.
Det viktigaste för att ta bort giftigheten är att sätta fast bakvagnen stumt. Original medstyrning genom flexibla bussningar gör att slip-vinkelkurvan får noll platå. Tror jag skrivit även nånstans på rejsa om detta också. Kul vid sportig körning, lite väl utmanande vid körning på gränsen.

205:an blir dock lite seg i instyrning med stumma bakvagnsbussningar, något som negativ camber bak verkar kompensera för samtidigt som det ger mer grepp i bak mid-turn. Progressivt grepp. Sweet spot kan dock mkt väl ligga på mer vinkel än det där.

Kul att se kärran även här, Clarre! thumbs up

Lite sent för dig att följa en av mina deviser, dock:

1. Skruva aldrig isär en motor.
2. Vid fail på punkt 1: Försök aldrig skruva ihop den igen.

Jag har fortfarande en massa, ännu mestadels cendréfärgat, hår kvar och jag tror ovanstående har bidragit starkt till detta.


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
Pär H skrev:
1. Skruva aldrig isär en motor.
2. Vid fail på punkt 1: Försök aldrig skruva ihop den igen.

Jag har fortfarande en massa, ännu mestadels cendréfärgat, hår kvar och jag tror ovanstående har bidragit starkt till detta.

Det kanske kan förklara att jag inte har något kvar.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Fräckt bygge!

Var kommer breddningen ifrån, grB eller nåt?

_________________
Martin Johansson
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295


Trådstartare
inka skrev:
Fräckt bygge!

Var kommer breddningen ifrån, grB eller nåt?


Avgjutning av en Dimmabreddad 205'a.
http://www.dimmadesign.com/en/205.html

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTI -90
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
16 besök senaste veckan (58340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande