Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 GTI -90 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök senaste veckan (58340 totalt) |
På begäran så får jag väl försöka mig på att lägga upp en tråd på min lilla sommarleksak.
Lite bilder på hur den såg ut när jag köpte den. Fick för mig att jag skulle ha en liten bur. Mycket rör är det. Buren klar och så blev den helt plötsligt blå. Monterade min nyflossade instrumentbräda. Daniel på finess.se gjorde verkligen ett bra jobb må jag säga. jag är supernöjd. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
Mer kan du, det vet jag
Men det tar nog en stund innan du är ikapp verkligheten med detta minst sagt URSPÅRADE projekt _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Fortsättningen följer här!
Dörrsidorna på plats och en liten box för strömbrytarna till elfönsterhissarna blev det. Ja jag är bekväm och vill ha kvar elhissarna. Passade också på att fixa lite dörrsidor till Jesper Cronelid. Dom står på tork till nästa vecka? Nä men dom ska få härda ut när dom är plana. En liten hint bara om vad som hände i garaget. Så ni inte tror att jag somnat om. Men snart kommer jag på BRED front. In i Dimman. Jag fick låna en bil att gjuta av så nu är det formtillverkning på gång. Två bakflygelformar klara, nästan klar med bakspoilern. 2st framflyglar kvar sen framspoilern. Tredelad form till framflyglarna. Så var den sista delen ute ur formen. Så nu är det bara att se till att få bitarna på bilen. Passade även på ett göra en baklucka i plast. Viktbesparing ca 20kg. Nu blev det gammal polisbil helt plötsligt. Det känndes lite lättare nu måste jag säga. Då var bakluckan provmonterad. Passade ju riktigt bra. Lite småjusteringar naturligtvis men det tar jag i samband med slipningen av bilen. Fick efter mycket om och men låna en takvinge att gjuta form på. Så nu sitter även den på plats. Fortsättning följer. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
Spännande bygge! Men att du gör bakänden ännu lättare kan ju bli körmässigt "intressant" Fast det går säkert att justera bort (jag hade själv en GTI 1.9 i nio år, fantastiskt skoj bil! men lite giftig bak )
_________________ Magnus Thomé |
||||
Dimmavingen monterad och klar.
Som tack för lånet så gjorde jag en liten flipakter a'la T16. Precis nytagen ur formen. Lite färg skadar ju aldrig. Lite provisorisk lackverkstad. Ihopsatt och provkörd. Aggressive look? Testkörning på Gillinge. Man var ju tvungen att ha skydd för skallen också enligt SBP. Sådär ja. Nu sitter finkostymen på! En hermetiskt tillsluten batterilåda. Nä inte riktigt det finns en avluftning. Satte dit en laptimer av enklaste slag. Det är ju bra om man kikar på bägge sidor innan man monterar Toyotastagen. Det högra satt ju mitt för backspegeln. Så det fick bli en modifiering. Nyfixad 309 bakaxel med 25mm krängare. Men det hände något med bakhjulen. Det blev lite C30 stuk. Mitt första försök till en kolfiberhuv. Den är bättre än den här dåliga mobilbilden. Så lite bling bling bara för att jag tyckte det var snyggt med dubbelljus. Så här såg det ut på kullen sista åket för säsongen. Lånad bild. Nästa säsong ska det väl greppa lite bättre. Början på motorbytet, som ska ske under vintern. Lite bättre bromsar skadar väl inte med en starkare motor. Lite ny färg under huven när det ändå var tomt. Ny huvudcylinder och nya bromsrör ska det väl vara. Lite bilder på nya bromsarna bak. Mi16 ventilerade framskivor. Det var inte bara att bygga om det blev en del klurande hit o dit innan det lirade. och så från andra sidan. och nu blev det kaffepaus. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
Med nya bakaxeln och lutningen på hjulen så gick den som på räls på kullen. Det gick inte ens att provosera ut bakändan. Och jag vet hur den var från början. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
306GTI bottendel och så en donad Mi16 topp och lite vassare kammar. 6växlad 306GTI låda. Och så förmodligen ett Vipec 44V så att det går att justera lite. Lite annat smått o gott. Räknar med att köra E85 också. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
Gott med kaffe och varma mackor. Så nu kör jag vidare.
Monterat Quaife diffen och den fick ju inte plats så det blev några timmars slipande och provande. Här ligger iaf eländet med diffen monterad. Orkade bara inte ta isär en tusende gång för att fota inuti. Då har jag fått lite grejer att pyssla med. Nu börjar det roliga. och sist men inte minst. Den fina julklappen. Stort tack Getlowlow! Puss o kram. Nu börjar det ta form. Inte det lättaste att hitta en rem som passar men skam den som ger sig. Jag har satt dit de ställbara kamdreven men har inte tagit någon bild ännu. Har mest ägnat dage till att leta gradskiva. Men 25 - 30 år gör väl att saker gömmer sig. Har ju flyttat några gånger under tiden också. Men jag har beställt en ny. Det blev lite tillverkning också. Jag måste ju ha ett stopp för kolven så jag kan mäta fram TDC. Så här blev det iaf. Monterat ser det ut så här på en lös topp. Med andra ord gott om plats för ventilerna. Det var väl allt för nu. Det blev ju väldigt komprimerat, men jag hoppas jag fick med det mesta. Uppdaterar väl eftersom det händer något. För nu är vi framme i realtid. Köpte bilen på våren 2007 och började bygga på hösten. Den fick gå några banträffar som den var först. Innan ombyggnaden Efter ombyggnaden. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
Ja det hoppas jag. Har slipat in rätt ventilspel nu i två dagar, och har inga fingertoppar kvar. Ska väl ställa in kamaxlarna ikväll. Efter det väntar jag bara på svänghjulet. Sen ska motor och låda på plats. Jag är inte lite nyfiken på att starta den och se att den funkar först och främst. Ju tidigare jag får igång den ju mer tid har jag ju för mappning osv. Räknar med premiärtur på Mantorp 1:a Maj.
_________________ Claes-Olof Strand |
||||
Liten uppdatering efter kvällens jobb.
Bytte tryckare och satte dit mekaniska tryckare istället för de hydrauliska. Det var lite pyssel med att slipa in lash capsen till rätt mått, men nu stämmer det. Pelle och jag har ägnat kvällen till att slå våra kloka ihop och justera kammarna. Dom står nu enligt de instruktioner jag fått. Men jag tycker att det ser lite konstigt ut då de är vridna ifrån varandra. Se bilden. Jag har ju aldrig jobbat med dubbla kamaxlar tidigare och vet ju inte om det är ok. Är det någon som kan bekräfta om det är rätt? De ska enligt uppgift stå så att insugskammen är 2,8mm öppen när vevaxeln står i ODP eller TDC om ni föredrar det. Avgaskammen skall vara öppen 2,5mm i samma läge. Jag har inte lyckats få tag på något kamkort utan bara fått upgifterna ifrån förra ägaren av kammarna. Enligt uppgift ska det vara ENEM kammar, men dom vill inte kännas vid dom. Märkningen är NM I-2 på den ena och bara I-2 på den andra. 284 grader, 9,9 lyft, mekaniska tryckare, v-spel 0,25. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
205:an blir dock lite seg i instyrning med stumma bakvagnsbussningar, något som negativ camber bak verkar kompensera för samtidigt som det ger mer grepp i bak mid-turn. Progressivt grepp. Sweet spot kan dock mkt väl ligga på mer vinkel än det där. Kul att se kärran även här, Clarre! Lite sent för dig att följa en av mina deviser, dock: 1. Skruva aldrig isär en motor. 2. Vid fail på punkt 1: Försök aldrig skruva ihop den igen. Jag har fortfarande en massa, ännu mestadels cendréfärgat, hår kvar och jag tror ovanstående har bidragit starkt till detta. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Pär H skrev:
1. Skruva aldrig isär en motor. 2. Vid fail på punkt 1: Försök aldrig skruva ihop den igen. Jag har fortfarande en massa, ännu mestadels cendréfärgat, hår kvar och jag tror ovanstående har bidragit starkt till detta. Det kanske kan förklara att jag inte har något kvar. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
Avgjutning av en Dimmabreddad 205'a. http://www.dimmadesign.com/en/205.html _________________ Claes-Olof Strand |
||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 GTI -90 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök senaste veckan (58340 totalt) |