Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Astra Gsi 16v TURBO - 92
1 besök senaste veckan (4037 totalt)
Lizzardo
Örebro
Här sen Sep 2007
Inlägg: 41


Trådstartare
Nu har jag hängt lite i bakgrunden på detta forum några år och kikat på andras trådar så nu tycker jag att det är dags att presentera min egen bil.
Jag brukar kalla den för mitt läroämne när det gäller att skruva med bilar och även min inkörsport till banåka

Jag har ägt den i ca 2 år men den största utvecklingen har skett det senaste året och var detta kommer sluta vet bara djävulen.
Tanken är alltså att bilen ska rulla lite bana och även kunna köra ifrån en och annan chippad Saab rakt fram

Jag klipper lite info från garaget.org innan bilderna......

Motor, växellåda och avgassystem:
C20let Turbomotor från Calibra med tillhörande 6 växlad F28
Lättat svänghjul från Mtech
Större insugssnorkel från Mtech
Frontmonterad intercooler från Mtech
Projekt Opel chip
Återcirkulerande dumpventil

Shortshift från Mtech (kortar ca 50%)
Förstärkt koppling från Sachs
Större oljekylare

Chassi:
H&R Ringen Kitt ställbart i höjd fram
Specialgjorda topplagringar av Snowdragon.se som ger - 2.6 i camber fram och lite tuffare caster
Powerflexbussningar under hela bilen

Fälgar, däck och bromsar:
Gata: ASA Imola 18" med Nankang NS 2 215/30-18
Bana: Mega Racing 15" med Toyo R888 195/50-15

Bromsar fram:
Slitsade och borrade 288x25 mm skivor från Saab 9-3/9-5
ok till diton
Ferodo 2500 belägg
Stålomspunna slangar

Bromsar bak:
org skivor och ok
Green stuff bromsbelägg
Stålomspunna slangar

Huvudbromscylinder från Calibra Turbo

Interiör / Inredning:
Sparco R383 ratt, 330 mm
Sparco växelapaksknopp
Sparco Pro2000 stol
Sparco 3" fyrpunktsbälte
Sparco mattor
20 meter rör =)
Prosport-S oljetrycksmätare
Prosport-S oljetempsmätare
Prosport-S laddtrycksmätare
Prosport-S vattentempmätare

I övrigt rensad på dämpmatta och lackad blå

Exteriör / Styling:
Klarglas med angeleyes.
Böhseblick ihop spacklad med huven.
Slät bagage lucka utan emblem,torkare ,lås och plast.
Frontbalken till regplåten bortagen och nederdel från golf 4 ihopspacklad med orginal GSi front.
Inget (Öra) på tanklocks luckan
Lackad i Astra Coupe blå (Europablå)
Taklucka ersatt av en aluminiumplåt

Nu till lite bilder.

Såhär såg bilen ut vid inköp



Första moddningen blev en bur från www.rallyprodukter.se








Lite nya frambromsar:


Toyo R888 på billiga fälgar:




och så hösten 2008 var det dags för banpremiär med osc på Sviestad, då satt org 16 v C20xe fortfarande i bilen.






Vintern 08-09 så blev det rensning av matta i bilen och lite målning:






Takluckan plockades bort och en rejsig aluplåt nitades dit:




På våren så blev det en resa till Matz och Mia på www.snowdragon.se för lite väghållning:
















I somras (dålig timimg jag vet) så fick bilen motorn utbytt då en Opel Calibra turbo inskaffades som donatorbil.
Lite pickel var det för en ovan hand men med lite ovärdelig hjälp från kamrater i osc så har det blivit riktigt bra.

Bilen väntar på nytt hjärta:


Denna vänrat på att få komma i bilen:


Motorn har hängts i:


Intercooler på plats:


Körfärdig motor, inte så stiligt men den startar och går bra:


Strax före första provturen = nervöst



Första riktiga testet gjordes på Gelleråsen okt- 09 med osc och Gti klubben och jävlar vad fint den gick
Chassiet är jättefint, dock så behöver det viktas om lite då den nya lådan är mycket tyngre än den gamla vilket medför en väldigt ojämn viktfördelning i framvagnen.
Motorn sipprar också lite olja undertill, detta är under utredning i skrivande stund.
och så lite bilder från denna dag förstås:









Såhär står bilen just nu då oljeläckaget är under utredning:


Även växellådan bråkar då en packbox verkar läcka:


I övrigt så är det mest småsaker som kommer hända med bilen i vinter, saker ska göras snyggare och få mer finish.
Mycket bilder blev det men då har jag endå sållat bort en hel del "byggbilder"

_________________
Daniel Eklund

Citera
Lizzardo
Örebro
Här sen Sep 2007
Inlägg: 41


Trådstartare
Det kom ett litet paket från England med dessa godbitar



En salig härva bakom/under motorn





Nya kylslangen till turbon var aningen finare än min gamla gröna, sunkiga vattenslang thumbs up


_________________
Daniel Eklund

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6509



Skönt Daniel, då slipper du göra som många andra och oroa sig för att 20 år gamla gummislangar skall gå sönder thumbs up
Man kanske kan få ta en provtur i denna på en bana nån gång? Är väldigt sugen på att känna på det chassiet.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lizzardo
Örebro
Här sen Sep 2007
Inlägg: 41


Trådstartare
Figgz skrev:
Skönt Daniel, då slipper du göra som många andra och oroa sig för att 20 år gamla gummislangar skall gå sönder thumbs up
Man kanske kan få ta en provtur i denna på en bana nån gång? Är väldigt sugen på att känna på det chassiet.


Ja det känns rätt skönt, en del av de gamla var inte direkt fina där slangklämmorna hade suttit thumbs down

Mm du Fredrik, om du kommer in bakom ratten så är du hjärtligt välkommen att prova.
Jag sitter ganska långt fram

_________________
Daniel Eklund

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Välkommen ut ur garderoben! Ser verkligen roligt ut. Tänk om man hade den energin!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lizzardo
Örebro
Här sen Sep 2007
Inlägg: 41


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Välkommen ut ur garderoben! Ser verkligen roligt ut. Tänk om man hade den energin!


Man tackar

_________________
Daniel Eklund

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Astra Gsi 16v TURBO - 92
1 besök senaste veckan (4037 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande