Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Astra Gsi 16v TURBO - 92 | 1 besök senaste veckan (4037 totalt) |
Nu har jag hängt lite i bakgrunden på detta forum några år och kikat på andras trådar så nu tycker jag att det är dags att presentera min egen bil.
Jag brukar kalla den för mitt läroämne när det gäller att skruva med bilar och även min inkörsport till banåka Jag har ägt den i ca 2 år men den största utvecklingen har skett det senaste året och var detta kommer sluta vet bara djävulen. Tanken är alltså att bilen ska rulla lite bana och även kunna köra ifrån en och annan chippad Saab rakt fram Jag klipper lite info från garaget.org innan bilderna...... Motor, växellåda och avgassystem: C20let Turbomotor från Calibra med tillhörande 6 växlad F28 Lättat svänghjul från Mtech Större insugssnorkel från Mtech Frontmonterad intercooler från Mtech Projekt Opel chip Återcirkulerande dumpventil Shortshift från Mtech (kortar ca 50%) Förstärkt koppling från Sachs Större oljekylare Chassi: H&R Ringen Kitt ställbart i höjd fram Specialgjorda topplagringar av Snowdragon.se som ger - 2.6 i camber fram och lite tuffare caster Powerflexbussningar under hela bilen Fälgar, däck och bromsar: Gata: ASA Imola 18" med Nankang NS 2 215/30-18 Bana: Mega Racing 15" med Toyo R888 195/50-15 Bromsar fram: Slitsade och borrade 288x25 mm skivor från Saab 9-3/9-5 ok till diton Ferodo 2500 belägg Stålomspunna slangar Bromsar bak: org skivor och ok Green stuff bromsbelägg Stålomspunna slangar Huvudbromscylinder från Calibra Turbo Interiör / Inredning: Sparco R383 ratt, 330 mm Sparco växelapaksknopp Sparco Pro2000 stol Sparco 3" fyrpunktsbälte Sparco mattor 20 meter rör =) Prosport-S oljetrycksmätare Prosport-S oljetempsmätare Prosport-S laddtrycksmätare Prosport-S vattentempmätare I övrigt rensad på dämpmatta och lackad blå Exteriör / Styling: Klarglas med angeleyes. Böhseblick ihop spacklad med huven. Slät bagage lucka utan emblem,torkare ,lås och plast. Frontbalken till regplåten bortagen och nederdel från golf 4 ihopspacklad med orginal GSi front. Inget (Öra) på tanklocks luckan Lackad i Astra Coupe blå (Europablå) Taklucka ersatt av en aluminiumplåt Nu till lite bilder. Såhär såg bilen ut vid inköp Första moddningen blev en bur från www.rallyprodukter.se Lite nya frambromsar: Toyo R888 på billiga fälgar: och så hösten 2008 var det dags för banpremiär med osc på Sviestad, då satt org 16 v C20xe fortfarande i bilen. Vintern 08-09 så blev det rensning av matta i bilen och lite målning: Takluckan plockades bort och en rejsig aluplåt nitades dit: På våren så blev det en resa till Matz och Mia på www.snowdragon.se för lite väghållning: I somras (dålig timimg jag vet) så fick bilen motorn utbytt då en Opel Calibra turbo inskaffades som donatorbil. Lite pickel var det för en ovan hand men med lite ovärdelig hjälp från kamrater i osc så har det blivit riktigt bra. Bilen väntar på nytt hjärta: Denna vänrat på att få komma i bilen: Motorn har hängts i: Intercooler på plats: Körfärdig motor, inte så stiligt men den startar och går bra: Strax före första provturen = nervöst Första riktiga testet gjordes på Gelleråsen okt- 09 med osc och Gti klubben och jävlar vad fint den gick Chassiet är jättefint, dock så behöver det viktas om lite då den nya lådan är mycket tyngre än den gamla vilket medför en väldigt ojämn viktfördelning i framvagnen. Motorn sipprar också lite olja undertill, detta är under utredning i skrivande stund. och så lite bilder från denna dag förstås: Såhär står bilen just nu då oljeläckaget är under utredning: Även växellådan bråkar då en packbox verkar läcka: I övrigt så är det mest småsaker som kommer hända med bilen i vinter, saker ska göras snyggare och få mer finish. Mycket bilder blev det men då har jag endå sållat bort en hel del "byggbilder" _________________ Daniel Eklund |
||
Skönt Daniel, då slipper du göra som många andra och oroa sig för att 20 år gamla gummislangar skall gå sönder
Man kanske kan få ta en provtur i denna på en bana nån gång? Är väldigt sugen på att känna på det chassiet. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Ja det känns rätt skönt, en del av de gamla var inte direkt fina där slangklämmorna hade suttit Mm du Fredrik, om du kommer in bakom ratten så är du hjärtligt välkommen att prova. Jag sitter ganska långt fram _________________ Daniel Eklund |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Astra Gsi 16v TURBO - 92 | 1 besök senaste veckan (4037 totalt) |