Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 75:a Gör om gör rätt gör bättre
3 besök senaste veckan (10866 totalt)
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Nu har jag plockat fram mitt gamla projekt igen. Den har stått och varit ledsen i 10 månader utan en hård hand som ser till att det går framåt. Men nu har både pengar, lust och framförallt tid kommit till verkstan. Jag har ägt bilen i 3,5 år nu och har stått i verkstan i 3,2 år utan ett fungerande hjärta. Planerna har ändrats och nytt hjärta har inhandlats. Köpte en hel bil och satte igång med arbetet att få ner elen till bara maskin relaterat. Växellåda är på väg med bussgods och det kommer bilder på första provmonteringen när den har landat i verkstan. Tyvärr är det inte märkestrogen motor men skoj factorn blir nog väldigt hög. Jag lägger inte upp några gamla bilder utan kör bara med nytt fräsht efter uppvaknandet ur dvalan.

Framvagnsbrygga med gammal konstruktion


Uppkapat för motor och växellådan


Borrat upp orginal hål för gummibussning mot rambalk


Svetsat i ett rör istället


Distans för sänkning och stum montering av framvagnsbalk


Förstärkningsrör i profilen

_________________
Johan Blixt
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Det kommer mer bilder i morgon då jag hoppas att jag har kommit längre. Blir nog ett pass på 5-6 timmar.

_________________
Johan Blixt
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Här kommer lite bilder på helgens arbete.

Blästrat stag till framvagnsbalk och svetsat dit hylsa för stum montering. Ändrat vinkeln på den också



Svetsat fast profilen för sänkningen av balken

_________________
Johan Blixt
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



varför sänker du framvagnen? blir den inte högre då?

Tänkte om man skulle göra tvärt om på min kadett för att behålla bättre geometri, dvs sänka karossen över framvagnen istället för att kapa fjädrarna.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



Tänkte ställa samma fråga, kommer inte karossen högre upp ?

Fast det kanske är meningen

Jag är nyfiken för jag håller på med en Manta A och funderar just nu över framvagnen.

Berätta vad det ska bli när det blir klart......


/Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
När jag provmonterade motorn så behövde jag få ner den lite plus att jag bara hade 7 cm markfrigång innan. Bilen ska även gå att köra med på allmän väg är det tänkt. Senare i nästa vecka när jag är färdig fram så kommer ni se orsaken. Nu kommer jag ha 10 cm markfrigång och undre armen kommer nästan vara helt rak från bussning till spindelled. Blir nog typ 2 grader neråt. Kommer som sagt bilder när allt är monterat snart. Motorbilder kommer då också..

_________________
Johan Blixt
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Här kommer lite nya bilder på dagens arbete

Fick min nya växellåda med bussgods idag. ZF låda.




Provmontering av motor i bil. Motorn ska väl alltid va bakom framvagnen


och sedan ska den sitta halvägs in i bilen


Här blir det och tänka till för att få till motorfästet.


Motorn som ska i är en Volvo 5:a 2,3 liters T5

_________________
Johan Blixt
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Hemma efter ett nytt pass i verkstan. Satte ihop motor och växellåda. Börjat på motorfäste och monterat bakaxeln för mätning mot motorn. Här kommer lite bilder.

Jag har 15mm mellan motor och styrningen, hoppas att det räcker.


Här ska det få plats ett grenrör och turbo


Början till motorfäste






Panhardstaget kommer sänkas och förlängas

_________________
Johan Blixt
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Idag stannade jag kvar på jobbet i 3 timmar och fixade till mina 4-link stag. Nu är dom justerbara.

Svarvade hylsor som är 5cm långa och gängade med M20. Godstjockleken blev strax över 3mm.



Hylsorna har sugpassning och slogs i 2,5cm i röret



Här är justeringen. 20cm lång M20 gängstång av 8.8 kvalitet


Färdigt och ihop monterat.

_________________
Johan Blixt
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Schysst, men varför flyttade du inte motorn 5 cm till bak och slapp bygga om framvagnen sådär?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



erikjakan skrev:
Schysst, men varför flyttade du inte motorn 5 cm till bak och slapp bygga om framvagnen sådär?

/Erik


Den tanken slog mig med!

BAk med motorn lite till

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Jag vill inte ha oljetråget som lägsta punkten och så va jag tvungen att sänka ner motorn för att komma under ramen till framruta. Nu så skiljer det 5mm mellan lojetråg och balken i höjd.

_________________
Johan Blixt
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Det har ju inte hänt mycket på sista tiden pga sjuka barn, sjuk sambo och denna veckan har det blivit 20h övertid. Idag fick jag 3h timmar över så här kommer lite bilder på vad som hände.

Bakaxeln på plats och grovt injusterad


Motorfäste på högersida



Påbörjat motorfäste vänstersida


_________________
Johan Blixt
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Nu har man kunnat va i verkstan i ett par timmar. Har nästan kapat bort hela torpedväggen. Fick äntligen bygga tillbaka lite också.

Vänster motorfäste klart.


Kapat bort mer plåt


Börjat bygga med 15x3 mm plattjärn




_________________
Johan Blixt
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Blixt skrev:




Ser lite trångt ut, får fötter och pedaler plats?

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
kommer att ha stående pedalställ. Bultarna som sticker upp ur golvet är fastsättningen av det. Nu i andra versionen så har jag tjänat ca 2-3cm mellan gaspedal och växellådetunnel. Jag kan lägga upp en bild på detta efter nyår.

_________________
Johan Blixt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 75:a Gör om gör rätt gör bättre
3 besök senaste veckan (10866 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande