Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona A 75:a Gör om gör rätt gör bättre | 3 besök senaste veckan (10866 totalt) |
Nu har jag plockat fram mitt gamla projekt igen. Den har stått och varit ledsen i 10 månader utan en hård hand som ser till att det går framåt. Men nu har både pengar, lust och framförallt tid kommit till verkstan. Jag har ägt bilen i 3,5 år nu och har stått i verkstan i 3,2 år utan ett fungerande hjärta. Planerna har ändrats och nytt hjärta har inhandlats. Köpte en hel bil och satte igång med arbetet att få ner elen till bara maskin relaterat. Växellåda är på väg med bussgods och det kommer bilder på första provmonteringen när den har landat i verkstan. Tyvärr är det inte märkestrogen motor men skoj factorn blir nog väldigt hög. Jag lägger inte upp några gamla bilder utan kör bara med nytt fräsht efter uppvaknandet ur dvalan.
Framvagnsbrygga med gammal konstruktion Uppkapat för motor och växellådan Borrat upp orginal hål för gummibussning mot rambalk Svetsat i ett rör istället Distans för sänkning och stum montering av framvagnsbalk Förstärkningsrör i profilen _________________ Johan Blixt |
||
varför sänker du framvagnen? blir den inte högre då?
Tänkte om man skulle göra tvärt om på min kadett för att behålla bättre geometri, dvs sänka karossen över framvagnen istället för att kapa fjädrarna. |
||
Tänkte ställa samma fråga, kommer inte karossen högre upp ?
Fast det kanske är meningen Jag är nyfiken för jag håller på med en Manta A och funderar just nu över framvagnen. Berätta vad det ska bli när det blir klart...... /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
När jag provmonterade motorn så behövde jag få ner den lite plus att jag bara hade 7 cm markfrigång innan. Bilen ska även gå att köra med på allmän väg är det tänkt. Senare i nästa vecka när jag är färdig fram så kommer ni se orsaken. Nu kommer jag ha 10 cm markfrigång och undre armen kommer nästan vara helt rak från bussning till spindelled. Blir nog typ 2 grader neråt. Kommer som sagt bilder när allt är monterat snart. Motorbilder kommer då också..
_________________ Johan Blixt |
||
Här kommer lite nya bilder på dagens arbete
Fick min nya växellåda med bussgods idag. ZF låda. Provmontering av motor i bil. Motorn ska väl alltid va bakom framvagnen och sedan ska den sitta halvägs in i bilen Här blir det och tänka till för att få till motorfästet. Motorn som ska i är en Volvo 5:a 2,3 liters T5 _________________ Johan Blixt |
||
Hemma efter ett nytt pass i verkstan. Satte ihop motor och växellåda. Börjat på motorfäste och monterat bakaxeln för mätning mot motorn. Här kommer lite bilder.
Jag har 15mm mellan motor och styrningen, hoppas att det räcker. Här ska det få plats ett grenrör och turbo Början till motorfäste Panhardstaget kommer sänkas och förlängas _________________ Johan Blixt |
||
Idag stannade jag kvar på jobbet i 3 timmar och fixade till mina 4-link stag. Nu är dom justerbara.
Svarvade hylsor som är 5cm långa och gängade med M20. Godstjockleken blev strax över 3mm. Hylsorna har sugpassning och slogs i 2,5cm i röret Här är justeringen. 20cm lång M20 gängstång av 8.8 kvalitet Färdigt och ihop monterat. _________________ Johan Blixt |
||
Schysst, men varför flyttade du inte motorn 5 cm till bak och slapp bygga om framvagnen sådär?
/Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Den tanken slog mig med! BAk med motorn lite till |
||
Det har ju inte hänt mycket på sista tiden pga sjuka barn, sjuk sambo och denna veckan har det blivit 20h övertid. Idag fick jag 3h timmar över så här kommer lite bilder på vad som hände.
Bakaxeln på plats och grovt injusterad Motorfäste på högersida Påbörjat motorfäste vänstersida _________________ Johan Blixt |
||
Nu har man kunnat va i verkstan i ett par timmar. Har nästan kapat bort hela torpedväggen. Fick äntligen bygga tillbaka lite också.
Vänster motorfäste klart. Kapat bort mer plåt Börjat bygga med 15x3 mm plattjärn _________________ Johan Blixt |
||
kommer att ha stående pedalställ. Bultarna som sticker upp ur golvet är fastsättningen av det. Nu i andra versionen så har jag tjänat ca 2-3cm mellan gaspedal och växellådetunnel. Jag kan lägga upp en bild på detta efter nyår.
_________________ Johan Blixt |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona A 75:a Gör om gör rätt gör bättre | 3 besök senaste veckan (10866 totalt) |