Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra TURBO -93. Plutten has left the buildning!
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9580 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Innan idag kom jag att tänka på att det nog är på dagen 9 år sedan jag köpte min Calibra.
Den köptes helt standard, bortsett från lite Irmscher saker som satt på. Sedan dess har den råkat ut för ett och annat...




Som den såg ut när den köptes. På ganska kort tid efter inköp hae jag dessutom lagt den en tredjedel av priset på reparationer, inte blec det bättre av att några månader efter att jag köpt min började massinvandringen av Clibra T från tyskland och priset sjönk snabbare än... ja, ni fattar.


Tyvär hittar jag inte de äldsta bilderna nu, det var ju på den tiden när man fortfarande använde film i kamerorna och inte små minneskort.

Någon gång i seklets början så gjordes första besöket på Kinnekulle (det skulle bli ett gäng) och inte blev det så lyckat i och med att jag åkte av på tredje varvet. Men bilen var hel och det tog bara en timme innan benen slutade skaka. Kinnekulle är nog för övrigt den bana jag besökt mest, med Calibran ligger rekordet på tre gånger på en sommar (tror dessutom det upprepades två år i rad).

Nåt år efter inköp sprang jag på en lurendrejare som sålde Enemchipp, efter ett besök på Enem för att få reda på vad jag köpt så hamnade till slut ett sådant i bilen.

Tydligen tyckte någon klåfingrig person att Irmscherläppen som satt på fronten passade bättre på en annan bil för när jag kom ut en morgon så vart fronten upp- och bort-kapad och det låg plastbitar överallt. Munterheten blev stor några dagar senare nere på Sturup:


Innan fronten blev snodd hade jag fått tag i en dikeskörd DTM-front, den plastades snabbt (nåja) ihop och så var helgen räddad. Den helgen klarades både Sturup av samt konbana på Uråsa.

Konidämpare och en sänksats beställdes av Rolle och bilen blev... LÅG.
I samma veva byttes bussningarna i framvagnen ut mot hårdare och det blev stor skillnad. Tack vare tidsbrist så hanns ingen hjulinställning med innan det var dags för första besöket på Emmaboda, tiden blev minst sagt kass men kul hade jag.


Björkvik besöktes några gånger, här tror jag att det är 2004.


Samma Björkvik besök.

Men mycket vill ha mer...

Man kan ju kapa sönder fronten, men är det rätt?


Ehh... Va f*n har jag ställt till med nu undrade jag nog.




Jupp, en extra kylare i fronten måste vara bra. thumbs up

Innan kylaren kom dit så hade jag dessutom hunnit med att rasa en motor...
Motorn rasade och två veckor senare blev jag arbetslös utan att vara med i fack eller A-kassa så vad gör man då? Man köper en motor med godsaker för 25 000:-...


Någon gång under åren åkte tyginredningen ut och en i skinn åkte in. Hobbe gillade tydligen bilen då...



Sommaren 2004 besöktes Uråsa igen, ett löfte om SPÖREGN hela dagen uteblev och resulterade i att vi i stort sett bara var två bilar som körde. thumbs up
Precis som vanligt rasade jag en turbo...


På hemvägen besöktes Kronobergs slott, Calibran gömmer sig bland höghusen.


Sådana här har jag bytt ett tjog eller så... Jag kan tom göra det i sömnen nu.
Efter turboraset på Uråsa så köptes en beggad snabbt för 500:- och det enda säljaren lovade var "-Jag vet inte skicket, den kan lika gärna vara paj som hel". Efter att ha meckat en kväll och halv natt var suget stort att få besöka Kinnekulle. Då jobbade jag nere i Småland och bodde då och då i Ljungby så tidigt på morgon letade sig Calibran norrut på E4'an med oanade hastigheter. Under ett tankstopp i Jönköping så hittade en oljepöl och en kylvattenpöl under bilen, tröttheten tog överhanden och det blev en lugnare resa tillbaka till Ljungby. Efter ett byte av slangar var allt tipptopp igen.


Bara en bild...


Någon gång "blingades" bilen till. En extra uppsättning strålkastare målades svarta och jag monterade "Angeleyes", detta var nåt år innan det fanns att köpa på varje mack.



STULEN BILD, jag vet inte vem som tagit den så hojta till om den skal bort...
Emmaboda sommaren 2006, inga bra tider och det kostade en turbo till...


STULEN BILD, jag vet inte vem som tagit den så hojta till om den skal bort...
Samma tillfälle på Emmaboda.


STULEN BILD, jag vet inte vem som tagit den så hojta till om den skal bort...
Samma tillfälle på Emmaboda.


STULEN BILD, jag vet inte vem som tagit den så hojta till om den skal bort...
Samma tillfälle på Emmaboda.


STULEN BILD, jag vet inte vem som tagit den så hojta till om den skal bort...
Samma tillfälle på Emmaboda.
Kanske ingen Schnygging direkt... Balken som huven låses fast i är nästan i knähöjd.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare

kanske inga optimala vinklar...


Nåja, den är ju låg och det måste väl vara bra?
Fartgupp undanbedes å det bestämdaste!


Den där rackarns IC'n åker av och på när det är besiktningsdags...


Vanlig syn i Småland...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Drygt 9000 mil har det blivit på 9 år, inte dåligt för sommarbil. Då kan jag passa på att nämna att 2006 hade vi lite "otur" () så bilen kördes 4 km och bogserades 2 km, 2007 kördes den 130 mil och besiktigades fyra (4!!!) gånger, ungefär 40 mil var att köra tor till olika besiktningsstationer. 2008 var den besiktigad men kördes inte för då hade jag köpt Påffe, 2009 så har den körts <1 mil på "avlysta" vägar. Den sommaren jag körde mest med den så tror jag att jag körde ~2500 mil


Så hur funkar den då?
Ptja, den är tung... och det märks. Vid lite tightare kurvor vill den gärna understyra men i lite längre, svepande kurvor med lite fart så uppträder ett roligt fenomen. Den understyr svagt, svagt in i svängen och mitt i känns det helt plötsligt som att bakvagnen håller på att tappa allt grepp och bryta ut i en sladd. Men när man känner det så sätter sig bakvagnen och oroligheten försvinner och den blir helt neutral. Lite läskigt innan man är van...


Jämför jag med Porschen så är det två olika bilar.
Calibran är mycket snabbare rakt fram, men har inte allt samma grepp i svängarna.
Porschen är ack så slö på långa rakor, men när det svänger är den ljusår före Calibran.
På Gelleråsen tror jag att det skulle bli ungefär samma varvtider, men då är det två helt olika bilar som är snabba på olika partier på banan. När man lägger i 5'an i Porschen på gelleråsen så upphör i princip allr form av acceleration nerför rakan och man kan ta en kaffepaus innan Trösen. Calibra accelerar fortfarande bra när mätaren visar 280...

Summasummarum:
En GT bil som man kan köra långt med utan att bli trött, om man nu inte sänker den så att den blir hård och sätter på stora lågprofilsdäck (), men som även kan funka att ha kul på bana med.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Calibran är en mycket vacker bil. Ett faktum vissa låter skymmas av att det är en "simpel" Opel...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



Trevligt! En av mina "drömbilar" som yngre.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Trevligt att läsa om en Calibra här. Calibra är ju en riktigt trevlig bil, hade själv en V6:a från -97.
Det va oxå innan massimporten från Tyskland.

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



Marcus Gustafsson skrev:


Konidämpare och en sänksats beställdes av Rolle och bilen blev... LÅG.
I samma veva byttes bussningarna i framvagnen ut mot hårdare och det blev stor skillnad. Tack vare



En del lyssnar ju lite dåligt... Denna satsen sänker verkligen karossen 40mm närmare backen, det är mycket... Du kanske ska ha en 20mm eller 25mm


NEJ, den ska SÄNKAS


Hade flera som skulle ha supersänkningar, och efteråt blev det kommentarer som att det sänktes nog lite mycket

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Marcus Gustafsson skrev:


Konidämpare och en sänksats beställdes av Rolle och bilen blev... LÅG.
I samma veva byttes bussningarna i framvagnen ut mot hårdare och det blev stor skillnad. Tack vare


En del lyssnar ju lite dåligt... Denna satsen sänker verkligen karossen 40mm närmare backen, det är mycket... Du kanske ska ha en 20mm eller 25mm


Häpp, bara för att klargöra. Jag är inte på något sätt missnöjd och har inte heller varit det, det var ett MYCKET bra köp och jag skulle göra om det idag. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308



Kul och se en tråd om den, inte utan att jag saknar min när jag ser din tråd...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Kinnekulle har för övrigt stått för mer än en avbruten resa dit:
1. Vi åkte iväg tidigt, tidigt, en morgon. En snabb koll på oljestickan visade att det fanns olja, men inte riktigt fullt. Jag bad min dåvarande sambo slå i den sista slatten olja från en dunk i bilen, men hon fick inte upp oljelocket. Jag kände lite snabbt och den satt, jag ville komma iväg så vi sket i det och åkte iväg. Någonstans vid Strängnäs började det komma oljerök bakom bilen när man gasade på. Vid Eskilstuna började oljenivålampan lysa så det blev stopp vid vägkanten. När jag lyfte på motorhuven möttes jag av ett i olja väl indränkt motorrum och oljelocket såg man inte röken av. Efter att ha fyllt på olja och köpt ett nytt oljelock på en mack så blev den planerade resan till Kinnekulle en tur till Västerås och Power Meet.
2. Vatten och oljepöl under bilen enligt ovan...
3. Slangklämmorna till IC'n och rören är superduperklämmor som klämmor åt ordentligt. Nackdelen är att utloppet på IC'n är någon millimeter "för liten" och klämmorna "bottnar". Detta glömmer jag bort när IC'n skall monteras ( ). Efter att ha kört någon kilometer så hamnade jag bakom en moped, när jag kunde köra om så åkte två'an i och plattan fälldes ner. Lagom till laddtrycksmätaren visade 1,5bar så hördes ett högt "POFF" från fronten och bilen tappade all ork... Jupp, gissa vilken slang som hade lossnat.
Eftet att ha fixat det så fortsatte resan, bara för att avbrytas några kilometer senare av samma sak.
Istället för att fortsätta så sket jag i det, åkte hem, satte dit andra slanklämmor,funderade på om jag skulle försöka komma dit till lunch för att se om det var förarmöte då med men sket i det och gick och la mig och sov en stund.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Höger bak

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Vänster bak

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Vänster bak

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Höger fram

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Calibra

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Motor

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Oups...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



Marcus Gustafsson skrev:
Oups...

Uppladdad med Rejsas Android-app.


undra om det inte kan finnas fingeravtryck fråm mig på laddluftkylaren också, tycker jag känner igen den

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Oups...

Uppladdad med Rejsas Android-app.


undra om det inte kan finnas fingeravtryck fråm mig på laddluftkylaren också, tycker jag känner igen den


Det stämmer bra det.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287


Trådstartare
Plutten has left the building!

12 år och ~9000 mil blev det, fast då har den mest stått de senaste åren.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Var inte ledsen
Med lite otur,så kommer du få köra mer i den

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra TURBO -93. Plutten has left the buildning!
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9580 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande