Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X 1/9 -80
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (14507 totalt)
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228


Trådstartare
Då har jag skaffat mig ett nytt projekt. Inhandlat en X1/9 utan drivlina som är tänkt att använda på banträffar m.m. Bilen ska hämtas i helgen och saknar drivlina. Jag letar efter donatorbilar på blocket men har inte bestämt mig för vad jag vill ha. Förslag någon?
Karossen är fin och komplett. Bilder återkommer jag med när liket har transporterats hem.

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Alfa 164 V6. Billigt o bra och jodå, det går att knöla ner motorn på tvären bak.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



Smurfar man runt och söker på Alfapower så hittar man i deras forum efter ett tag en projekttråd där en stolle petar i just en Alfa 6a i en x1/9. Där kan du kanske hitta lite inspiration.

Den här till exempel, men den jag tänkte på var gul. Finns tydligen fler om man letar lite.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=20556&page=1

och efter lite mer sökning så hittade jag den jag tänkte på:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=6907#pid89258

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228


Trådstartare
Boinkers skrev:
Alfa 164 V6. Billigt o bra och jodå, det går att knöla ner motorn på tvären bak.

Jo jag har läst om det på Alfa Power. Den motorn ligger närmast till hands. Får fundera lite mer på det.

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Varför inte göra det enkelt för dig och ta drivpaketet från en Fiat Uno/Punto Turbo.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228


Trådstartare
Dude skrev:
Varför inte göra det enkelt för dig och ta drivpaketet från en Fiat Uno/Punto Turbo.

Tar man drivpaketet från en Uno så är det bolt on. Punton är det lite mer jobb med. Uno turbo är en idiot turbo som kommer som fan vid höga varv. 6:an känns lite bättre.

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



Kul Willy! En sådan har jag oxå - sedan 1992. Drivpkt bredd är avgörande. Ring /maila om du vill veta ngt. Bromsbalansen är knepig i orig.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228


Trådstartare
Kolja skrev:
Kul Willy! En sådan har jag oxå - sedan 1992. Drivpkt bredd är avgörande. Ring /maila om du vill veta ngt. Bromsbalansen är knepig i orig.

Har du en sådan också?
Det ska gå att klämma in en V6:a

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
Felix
Skåne
Här sen Maj 2005
Inlägg: 134



roligt att se att min gamla 155a kom i bra händer och ännu roligare att du har börjat med mina favvobilar x1/9or.
Eftersom jag själv är dallara fantast så är ett dallara kitt ett måste..

Tror dessutom att bilen du har köpt är ena av mina gamla ..... väntar på bilder...

andra motor alternativ är ju bravo 16v kommer ej ihåg om det är 1,4 eller 1,6 som är bolton. annars fiat/lancia Twincam eller som flera har skrivit här alfa v6a antingen 24v eller 12v. lite tung motor för mitt tycke men det funkar.

Sök på youtube annars då hittar du en toktrimmad x1/9 dallara replica med lancia delta 16v turbo motor..

Lycka till med projektet och lägg upp mycket bilder :-)

_________________
/Felix Brånemo
Fiat, Abarth, Dallara, Moretti, Lancia
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228


Trådstartare
Felix skrev:
roligt att se att min gamla 155a kom i bra händer och ännu roligare att du har börjat med mina favvobilar x1/9or.
Eftersom jag själv är dallara fantast så är ett dallara kitt ett måste..

Tror dessutom att bilen du har köpt är ena av mina gamla ..... väntar på bilder...

andra motor alternativ är ju bravo 16v kommer ej ihåg om det är 1,4 eller 1,6 som är bolton. annars fiat/lancia Twincam eller som flera har skrivit här alfa v6a antingen 24v eller 12v. lite tung motor för mitt tycke men det funkar.

Sök på youtube annars då hittar du en toktrimmad x1/9 dallara replica med lancia delta 16v turbo motor..

Lycka till med projektet och lägg upp mycket bilder :-)


Jo det är nog din gamla bil det också Jag tänkte ta kontakt med dig angående var man kan skaffa en bur till den.

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
Felix
Skåne
Här sen Maj 2005
Inlägg: 134



Bur är bäst att tillverka själv beroende på hur stor/lång du är. vissa lägger bågen så att den går längs med targa bågen och gör det därmed lättare att komma in ur och vissa drar den bara rakt ner för från targa kanten i golvet.

På Leif Lindströms riktiga dallara x1/9 är det inte mycket fiat komponeter som återstår.. Om vi säger så

Däremot kan jag förmedla bra tips och bra kontakt vad gällande dallara kitt och dörrar, huvar luckor i glasfiber. :-)

_________________
/Felix Brånemo
Fiat, Abarth, Dallara, Moretti, Lancia
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



Willy - både OMP och Sparco har bursatser till X 1/9, ca 650 Euro. Finns bla på sandtler.de

Ska du rejsa med bilen? Targabågen är duktigt kraftig även original, Fiat sparade inte på förstärkningar vid utvecklingen av denna bilmodell. Det ser man när man börjar riva i dem och på vågen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Spelwilly skrev:
Dude skrev:
Varför inte göra det enkelt för dig och ta drivpaketet från en Fiat Uno/Punto Turbo.

Tar man drivpaketet från en Uno så är det bolt on. Punton är det lite mer jobb med. Uno turbo är en idiot turbo som kommer som fan vid höga varv. 6:an känns lite bättre.


Har du kört en Uno Turbo (original)? De har bra vrid men har inte så jättemkt på toppen, så tvärtom enl. mig iaf. IHI-turbon är inte stor..

Annars håller jag med om drivlinor, Uno/Punto-turbomaskinen eller varför inte 2.0 16V Turbo-snurran, finns några st på skrotarna och lättare än en Alfa V6? Ger förhållandevis lätt 100hk mer än Alfamotorn dessutom..

Kolja skrev:
Ska du rejsa med bilen? Targabågen är duktigt kraftig även original, Fiat sparade inte på förstärkningar vid utvecklingen av denna bilmodell. Det ser man när man börjar riva i dem och på vågen.

orsaken var att den var planerad för USA ända från början.
Samma sak med 131/132/Ritmo/Regatta/Argenta som alla hade ovanligt hög säkerhet, med krockbalkar i dörrar osv.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195



Hur är det med den där Lancia Thema-V8:an, passar inte den?

_________________
Anders Hansson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



sweanders skrev:
Hur är det med den där Lancia Thema-V8:an, passar inte den?


Det går säkert, men är betydligt dyrare med Ferraripriser på delar och ingen högeffektsvariant (215 hp tror jag)

Kylsystemet orkar inte med Alfa V6 utan modifiering.


Mitt tips är en överladdad 4a eller 5a (Fiat) billigt, hållbart och massor av mos. Lär behöva mer broms, original är det 228mm skivor och inte ens servo. Regatta 100S/Ritmo 105TC frambromsar är bolt on.

Bilder vill vi se!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186



Willy med egen banbil, gött!! Ska bli skoj att se, rolig liten bil..

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



sweanders skrev:
Hur är det med den där Lancia Thema-V8:an, passar inte den?


App app app...inte dammsuga marknaden på 8.32:or nu

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228


Trådstartare
Hmm. Ferarri V8 från Theman thumbs up har fladdrat förbi i mina drömmar. Bilen är ju inte stor och vikten är rimlig så det i kombination med ljudet av en V6:a . Även andra motorer finns i bakhuvudet men jag tror att jag håller mig ifrån turbo (är nog lite allergisk). Bilder kommer när jag hämtar hem bilen förhåppningsvis i helgen.

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej
Thema V8:an blir väldigt trång i X1/9:an
Jag gar haft en X1/9 som jag satte unoturbo i, det var lätt.
Nu har ja en Lancia Beta monte-carlo som jag har satt en Thema V8:a i, betydligt svårare.
Jag har en biltråd någonstans här på rejsa.
och Monte-carlon är större i motorrummet än vad X1/9:an är.
Jag har inget problem med orginal kylsystem i monte-carlon så jag tror att kylningen i X1/9:an klarar det.
Dessutom så ger min bil mer effekt än orginal 215 utan att röra grundmotorn.
Byt bara styrsystem så löser sig det mesta. K-jetronic är ingen höjdare på den motorn.

Jag tycker du skall välja Fiats 2l tvincammotor till din X1/9:a.
Rolig billig trimvänlig motor. Ganska lätt och hyfsade växellådor.
Dock lite svårt att hitta diffbromsar om man inte väljer coupens orginaldiff.
Köp en komplett Fiat Croma turbo. Ta motor låda drivaxlar och spindlar. Ny turbo och ett bra styrsystem så har du 200-250hk för ganska lite pengar.

Lycka Till
MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



Ericl skrev:
Hej
Thema V8:an blir väldigt trång i X1/9:an
Jag gar haft en X1/9 som jag satte unoturbo i, det var lätt.
Nu har ja en Lancia Beta monte-carlo som jag har satt en Thema V8:a i, betydligt svårare.
Jag har en biltråd någonstans här på rejsa.
och Monte-carlon är större i motorrummet än vad X1/9:an är.
Jag har inget problem med orginal kylsystem i monte-carlon så jag tror att kylningen i X1/9:an klarar det.
Dessutom så ger min bil mer effekt än orginal 215 utan att röra grundmotorn.
Byt bara styrsystem så löser sig det mesta. K-jetronic är ingen höjdare på den motorn.

Jag tycker du skall välja Fiats 2l tvincammotor till din X1/9:a.
Rolig billig trimvänlig motor. Ganska lätt och hyfsade växellådor.
Dock lite svårt att hitta diffbromsar om man inte väljer coupens orginaldiff.
Köp en komplett Fiat Croma turbo. Ta motor låda drivaxlar och spindlar. Ny turbo och ett bra styrsystem så har du 200-250hk för ganska lite pengar.

Lycka Till
MVH
Eric Lycke


Den gula 1300an med Alfas V6 överhettade med original kylsystemet. Nya ägaren verkar dock ha löst detta.

Fiat TC konvertering kräver modifiering av v hjulhus och bärarm då denna vxllådan är bredare jmf med orig/unolådan.

Willy, plinga när du är i kungliga apstan så ska du få se hur en TC konvertering kan se ut.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



Ericl skrev:
...Nu har ja en Lancia Beta monte-carlo ... en Thema V8:a i...

och den är fantastiskt läcker

Jag har nån gång på 80talet haft en x1/9 som jag tryckte i en 2 liters Lancia från en Lancia Beta coupe. Vänster länkarm fick modifieras och lite i balken till höger. Torpedväggen fick sig en omgång åxå. Lite pyssel med växellänkage, nya drivaxlar och vad det nu var. Ett lagom vinterprojekt helt enkelt. Blev väldigt trevlig att köra med den spisen i. Fast det låter ju goare om en sexa

om kylsystemet är i gott skick så ska det inte vara nåt problem med större maskin i x1/9an. Är jag inte felunderrättad så använde Lancia Stratos samma kylare.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X 1/9 -80
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (14507 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande