Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alpine 201X?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (15674 totalt)
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Inspirerad av Automan här på forumet fick jag en Lidnersk knäpp och fyndade följande lätt bedagade objekt:


Där står den nu - just hemkommen från kontinenten. The only way is up, liksom...

Eftersom jag inte är något stort fan av PRV-6:an ska det bli ett hembygge av det här (också det faktum att det inte medföljde någon ram). Mittmotor istf aktersnurra - kanske en Alfa 6:a, en 2.0TB vore lagom att registrera bilen med. Det ska bli kul att tota ihop en egendesignad ram - framvagnsupphängning ā la Fisher Fury är en tanke. Men exakt vad det blir visar sig. Jag har just köpt SFRo:s nya bok så det kommer ju att gå galant det här...väl.

Eller så går jag som mitt nick antyder helt bonkers och skaffar en Ferrarimotor


(bilden lånad/stulen från Alfapower, Patriks V8-bygge. Om Patrik vill så tar jag bort den)

En sån här sitter i en glorifierad Saab9000 variant som är så knäpp att man inte kan annat än att gilla den:



Men den har en del annat som talar för sig - en snygg instrumentpanel som nog ska kunna gå att transplantera till Alpinen:



Som ni kanske förstår så lär det dröja innan några eventuella framsteg kommer att göras - Projekt 300 ligger före, och egentligen också en Alfa 1750 GTV. Men Alfan är till salu så jag hoppas kunna sätta igång med den här...senare.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Kul med en "alpine'nist" till här i Sverige. Ser att det är ph1 av v6 karossen, ja du ska ju ändå bygga ny ram så...
Det förekommer att man bygger replika på A110 1600SX. Karosser finns nytillverkade och de tidiga 310 ramarna är i princip samma.
Kul att den får ett nytt liv. Lycka till

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Jag måste säga att jag gillar dina projekt skarpt

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



ninja skrev:
Jag måste säga att jag gillar dina projekt skarpt


Instämmer med ovanstående talare... thumbs up

Men inte är väl något annat än V8 ett alternativ? Jaja, vi får väl snällt vänta tills -projekt300- är genomfört, men väntar man på något gott är det bara härligt!

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Automan
Göteborg
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12



Ja se där ja, detta kommer att bli grejjer , vi behöver alltid flera Alpinister på vägarna
Lycka till !

/Auto

_________________
Martin Carlsson
------------------------
Alpine A310 grp 5
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Dennis H skrev:
Kul med en "alpine'nist" till här i Sverige. Ser att det är ph1 av v6 karossen, ja du ska ju ändå bygga ny ram så...
Det förekommer att man bygger replika på A110 1600SX. Karosser finns nytillverkade och de tidiga 310 ramarna är i princip samma.
Kul att den får ett nytt liv. Lycka till


Så trevligt att det finns fler här i Sverige. Jag har nog aldrig sett någon på vägarna här i landet. Då kanske jag kan få fråga om ett o annat under resans gång, ex.vis hur man lämpligen gör rutramar till dörrarna och liknande. Jag har sett att det finns en firma i Tyskland som har en del grejer till de här bilarna, men det kostar...en avgjutning av GT-skärmarna är något jag grunnar på. Likaså spoilern bak.

Men, det får bli en senare fråga. Närmast skall jag uppbringa ett par vänner och bära in karossen i en lada där den ska rengöras till att börja med.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301




_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Dennis H skrev:
Länk till bilar


Trevligt. Det hade varit kul att ha varit där men det blev inget Gotland för mig den här sommaren.

Den blå-röda har en lagom breddning jämfört med min - är det en standard post-80 eller något GT-kit?

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Automan
Göteborg
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12



Boinkers skrev:
Dennis H skrev:
Länk till bilar


Trevligt. Det hade varit kul att ha varit där men det blev inget Gotland för mig den här sommaren.

Den blå-röda har en lagom breddning jämfört med min - är det en standard post-80 eller något GT-kit?


Den är Standard på Alpine a310 Pack GT samt A310 pack gt Boulounge, och går att hitta på flertal ställen bland annat www.Simon-auto.com och www.mecaparts.com
Dom har båda ett helt ok utbud.

/Auto

_________________
Martin Carlsson
------------------------
Alpine A310 grp 5
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Automan skrev:
...går att hitta på flertal ställen bland annat www.Simon-auto.com och www.mecaparts.com
Dom har båda ett helt ok utbud.

/Auto


Mycket bra länk till fransoserna, tackar!

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Var det denna jag skymtade på en trailer parkerad på Sillekrog förra söndagen? Var på väg hem från Norrköping och tyckte jag såg nåt som liknade denna, men nu är jag inte ens säker på vilken färg det var...

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
AndreasVH skrev:
Var det denna jag skymtade på en trailer parkerad på Sillekrog förra söndagen? Var på väg hem från Norrköping och tyckte jag såg nåt som liknade denna, men nu är jag inte ens säker på vilken färg det var...


Antagligen inte, om du inte med trailer menar lastbil modell större. Då kan det ha varit den.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Boinkers skrev:
...lastbil modell större...


Jo det var det ju... Har för mig att det fanns ett par bilar till på samma ekipage.

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Dennis H skrev:
Kul med en "alpine'nist" till här i Sverige. Ser att det är ph1 av v6 karossen, ja du ska ju ändå bygga ny ram så...
Det förekommer att man bygger replika på A110 1600SX. Karosser finns nytillverkade och de tidiga 310 ramarna är i princip samma.
Kul att den får ett nytt liv. Lycka till


http://www.leboncoin.fr/vi/70969573.htm?ca=12_s

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Boinkers skrev:
Eller så går jag som mitt nick antyder helt bonkers och skaffar en Ferrarimotor


(bilden lånad/stulen från Alfapower, Patriks V8-bygge. Om Patrik vill så tar jag bort den)
Mmmm
Veeåtta! thumbs up

Har du någon direktlänk till det där bygget som du snott bilden från?
Personligen hade jag velat ha en sån där Lancia som bruksbil, det hade varit en värdig efterträdare till dagens 166 3.0 thumbs up
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Här är länken...
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27036

Suget efter en sån motor är rätt stort måste jag erkänna. Det fanns en lämplig donator till salu i Tyskland för E3000 men den gick innan jag hann tänka klart. Finns också en med rasad motor för E2000, men...

(varför funkar inte Eurotecknet? Funkar i preview...)

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
...åsså har det gått några år igen. Idag har jag dock tagit ett steg åt vad jag hoppas är rätt håll. Inhandlade en fullt fungerande, skattad och besiktigad Audi A6 kombi och skall nu bli en ansvarsfull familjefader.






...eller inte. Såhär såg den ut efter tio minuters betänketid:



Här kan man ana vad det är jag är ute efter:



Lite mer trams borta



Tanken är att den tydligen tämligen stryktåliga växellådan modell 01E ska få bekanta sig med en sån här:



Finns ett gång på skroten, 360 hästar och rätt antal bultar till svänghjulet. Det blir säkert en rad problem men den kombon verkar vara framkomlig. Lite lattjo utväxling: 425 knutar på sexan vid varvstopp

Någon som vill ha en fullt fungerande TDI-motor? Eller kanske en hel kaross med rätt mycket matnyttigt? Inte så kul att stå ute och skruva när traktens samtliga myggor insett att jag var den enda varmblodiga varelsen på många kilometers omkrets så det fick bli stopp där. Imorgon ska motor o låda ur (om nu inte några sabla skruvar/bultar/sladdar ställer till det. Ett motorfäste samt downpipen verkar inte vara särskilt lättåtkomliga...tips från Audi-kunnigt folk emottages tacksamt. Vill inte bara klippa sönder allt.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Kul att det går framåt igen ! Hade iofs hällre sett mercan flyga förbi i 300, men en Alpine i 300 är dumt heller.

En dum fråga bara: Hur kommer du får lådan att driva åt rätt håll ?
Backa i 300 ???

_________________
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Audi har väl nosmonterade motorer (framför framhjulen) så lådan lär nog gå åt rätt håll.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Boinkers skrev:
.


Finns ett gång på skroten, 360 hästar och rätt antal bultar till svänghjulet. Det blir säkert en rad problem men den kombon verkar vara framkomlig. Lite lattjo utväxling: 425 knutar på sexan vid varvstopp



Känner inte igen motorn. Är den nyare Audi S8-motor? Dom funkar fint men låter typ som fiskebåtar tyvärr. Lancia V8 hade eventuellt en plattvev som lät bättre

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17371



Hamnar inte motorn mellan knäna på förare och passagerare om den är vänd framåt? Ser inte ut att vara speciellt långt från "hjulhus till ryggstöd".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alpine 201X?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (15674 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande