Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 (-68 / 964 TURBO) "Film med lite ljud"
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (20554 totalt)
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Så då var det dags att lägga upp nyförvärvet efter Turbo BMW:n
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48955&highlight=


Bilen är en 911s -68 från början, ombyggd till 964 Turbokaross

Motor:
Porsche 993 3.6L motor från -95
Motorstyrningen från Cartronic motorsport
Rostfritt avgassystem utan katalysator
Frontmonterad oljekylare från Setrab

Växellåda/Koppling:
915 låda med Weltmeister shortshift
"Fjäderbelastade" växellägen
Förstärkt diffhus med stålskiva
Sachs sinterlamell, mycket lätt svänghjul

Kaross:
Bilen är turbobreddad i plåt bak
Framskärmar och huv av glasfiber/kevlar
Heigo full bur
3.8 RS vinge

Chassie:
19mm stavar fram, 29mm bak
Turbo styrstag
Bilstein dämpare ombyggda av Sellholm
Nya Polygrafit bussningar i fram och bakvagn
Polyuretan bussningar till krängarna

Bromsar/Hjul:
993 turbobromsar big red runt om med blåa Pagidbelägg
Sellholm hydraulisk handbroms
8x18" 225/40 Yokohama A048 10x18" 285/30 Yokohama A048







Gamla bilder som den såg ut när den införskaffades:







_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Här är några bilder med nya 18":arna med A048:orna





Bakfälgarna behöver dock komma in en bit...

_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Cool!

Vad är slangen i bagaget?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Dea skrev:
Cool!

Vad är slangen i bagaget?

/Dea


Avluftning bakom oljekylaren


_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Grattis till en väldigt fin 911, ska bli spännande att följa uppdateringarna!

_________________
D Ekholm
Citera
Rickard M
Stockholm - Tullinge / Gustafs
Här sen Jan 2009
Inlägg: 95



Va roligt att ni köpte en Porsche till slut Eran fars stora samtalsämne när han jobbade med mig. Fick mig en liten åktur i erat fina nya monster när jag hälsade på honom för ett tag sedan Gick ju riktigt fint!! Visst måste den vara ombyggd till långa hjulbasen också, var väl SWB till och med -68 annars.

Mvh Rickard

_________________
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW DH Bay 1978 2000cc Turbo
VW Westfalia 1974 Campmobile
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW ID4
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Tjena, Rickard !

Jo farsan var minst sagt nöjd att vi till slut köpte en 911. Nu ska den bara fixas lite.
Förresten har du bytt innertak på din eller kanske nån annan bil, är det svårt ?

H, Micke

_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
Rickard M
Stockholm - Tullinge / Gustafs
Här sen Jan 2009
Inlägg: 95



nja, gjorde det i en gammal bubbla en gång, ganska tidsödande, för man måste var väldigt noga. Finns beskrivet i den bra boken "101 Projects for Your Porsche 911", ISBN nr 0-7603-0853-5
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0760308535
Finns nog säkert en hel del tips på http://forums.pelicanparts.com/ eller http://www.ddk-online.com/phpBB2/index.php tex: http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?t=19244

Lycka till thumbs up

_________________
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW DH Bay 1978 2000cc Turbo
VW Westfalia 1974 Campmobile
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW ID4
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Är i farten att köpa diffbroms till bilen.

Någon som har erfarenheter, vad ska man välja lamelldiff eller quaife (torsen) diff?
Finns det för/nackdelar med det på bana?

Lådan är en 915 låda...

Kommer den bli svår körd med diffbroms?

_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Har kikat lite eftersom jag samma diff min kärra. Det som verkar vara skapligt prisvärt är Gripper (lamell) och quaife, frågan är hur mycket service en lamelldiff som grippers behöver? Sånt kan ju vara tråkigt att hålla på med, i synnerhet din bil som har lite pulver.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



IQ-tuning skrev:
Är i farten att köpa diffbroms till bilen.

Någon som har erfarenheter, vad ska man välja lamelldiff eller quaife (torsen) diff?
Finns det för/nackdelar med det på bana?

Lådan är en 915 låda...

Kommer den bli svår körd med diffbroms?


Jag tycker inte att en 911 blir svårkörd med diffbroms utan ser det mer eller mindre som ett måste för att få bra tryck ur svängarna annars riskerar du ju att innerdäcket spinner och du får dålig speed ur svängarna.

Sen är jag nog inte rätt person att svara på om du skall ha lemelldiff eller torsen men en Quaife lär väl vara det billigaste alternativet..

Ett tips är att snacka med Levin Motorsport om vad som blir bäste i en 915 låda

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Dags för en liten update vad som skett under årets mörka månader...

Så här såg inredningen ut innan, plåtrent och alu


Urplockat




Baksäte kläs med tyg






Ny tillverkade dörrsidor också
Känns lite mer ombonat och inte så burkit med lite mer tyg

_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Så här blev lösningen för att få ner slutrören lite lägre samt att dom ska bytas ut...



Gamla slutrören

_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Monterat i fjäderbensstag från Rebelracing


_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Ser riktigt bra ut. Skulle behöva ta tag i min bil med när jag ser vad du åstadkommer. =)

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Då 993 clubsport vingen inte passar helt perfekt utan modifieringar i luckan så införskaffades en RS 3.8 vinge igår
Sparar en del vikt med nya vingen med, väger bara 8kg mot cirka 20kg




_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Kul att bilen finns kvar på rejsa och utvecklas. thumbs up

Var köpte du tyget till baksätet ? - och vad är det för tyg ?

_________________
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Snygg vinge! Ser lite smidigare och snyggare ut än den gamla tycker jag... även om den gamla är rejsig så blir det som en stor klump på motorluckan.

Även inredningen är kanon! Hade man själv fått göra om en bil som man ville så hade den följt samma recept som din... rejsigt yttre och bur men ändå lite ombonat med tyg. thumbs up

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
oje skrev:
Kul att bilen finns kvar på rejsa och utvecklas. thumbs up

Var köpte du tyget till baksätet ? - och vad är det för tyg ?


Tyget är vanligt högtalartyg som finns på bilstereo firmor...

_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
IQ-tuning
Trosa
Här sen Nov 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Motor och låda ur, lådan ska förses med Quafie diff



_________________
Nu: Porsche 996 GT3 Mk1
Tidigare: Porsche 911 (965 Turbo)
BMW Alpina B6 3,5+TURBO =541hk!
Christian & Mikael Kascha
Citera
J.A racing
Trosa
Här sen Mar 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tjena grabbs där e ni ju, den vingen blev ju riktigt schysst. thumbs up Har ni måtten på dom där 12.9 bultarna kan nog fixa om det funkar med vanlig insex skalle.

_________________
Mvh Johan Andersson

Skoda Octavio RS II 2.0 TDI Combi
Familjeräser med 200HK/430NM
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 (-68 / 964 TURBO) "Film med lite ljud"
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (20554 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande