Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 27 besök senaste veckan (67154 totalt) |
Tror jag uttryckte mig lite dåligt. Vikten syftar mera på fördelning av vikt mellan axlarna. För att bibehålla grepp och få en bra handling så var rekommendation att kompensera med bredare hjul bak. Han drog en parallell med 911:or tex. _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Det förändrar inget i min ståndpunkt. Mycket undligt att SFRo föreskriver 10" fälgar på en liten lätt bil.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Uniballs. |
||||||
Tror inte sfro gillar att man kör med nedre leden i uniball när coilisarna sitter i undre länkarmen. Då måste ju leden "ligga ner" och klarar den då av krafterna uppåt?? _________________ Rickard Sponza |
||||||
Sitter bulten i bilens längdriktning menar du? Jag trodde det hålet var till för ett klämförband. Men original nedre spindelled då? Hur ser den ut? |
||||||
M20 klarar 239kN statisk belastning.
Du får kolla med kontima hur mycket dynamisk last de klarar axiellt. |
||||||
Hej!
Är det 9000 eller og900 hjulnav du tänkte använda? 9000 har MacPherson och og900 har dubbla A-armar. Jag skulle kört med og900 hjulnav runtom. Dessutom kan du använda spindlar från en äldre og900 i bakvagnen inklusive bromsar och på det viset få med bromskolvar med inbyggd handbroms (i och med att gamla 900 hade P-broms på framhjulen). Dvs. Framhjul: og900 -90 (eller så) Bakhjul: og900 -85 (med inbyggd frambroms). Det borde t.o.m. lira utan alför meck med bromsbalansen med tanke på att gamla og900 frambromsar var mindre än nya och du kommer att ha mycket vikt bak. B204 kan dessutom strokas lätt till 2.3L genom att byta vev (utan att det syns utifrån). Lägg på E85 och stöddigare turbo så har du mer effekt än du någonsin kommer att behöva. P.S. Det låter väldigt märkligt att SFRo skulle rekomendera 11-tum breda bakhjul för en bil som väger 800kg och har 150hk?? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Såhär har jag tänkt: Fram Spindel 9000 Bromsar 9000 Kör man med og900:ans spindel och bromsar får man ju sämre bromsar eller? Men just det ja, 9000 frambromsar passar på og900 spindlen va? Då hade ju det varit smidigare helt klart. Bak Egensvetsad uppright 9000 bultat nav, drivknuten passar direkt i 9000 bromsar med integrerad handbroms Förmodligen kommer jag köra med 7,5tums breda fälgar runt om och tror det räcker långt. _________________ Rickard Sponza |
||||||
Hej.
Hur skall ni göra med lamporna och sfro, jag tycker det ser ut som att dom sitter lite lågt. Lycka till med bygget. / Fredrik
_________________ Fredrik Kullgren |
||||||
Precis, tänkte köra med 9000 frambromsar fram, och 9000 bakbromsar bak för de har integrerad handbroms. Varför ha samma bromsar runt om? _________________ Rickard Sponza |
||||||
Mja. 9000 spindel är McPeston spindel och det blir lite meckigt att bygga om den för dubbla A-armar (för inte tänker du köra McPherson fram??) Nya og900 framnavr (88>) har samma bromsok/skivor/belägg som tidiga 9000. I och med att din vikt kommer att bli låg skulle jag kört med dessa nav fram. Sen kan du alltid montera större bromsar (från senare 9000) men som sagt, dom räcker långt. När det gäller bakhjulen kan det bli meckigt att montera 9000 bakbromsar på en og900 framnav. Därför tycker jag att du ska använda og900 framnav/bromsar (tidigt modell med P-broms integrerad) även bak. Då slipper du allt meck med adaptrar för bromsok. Allt finns på skroten! Skivorna hittar du på Biltema. Dessbättre är og900 frambromsar (tidiga modellen) bättre/större än 9000 bakbromsar. om det är något som är fel med 9000/900 bromsar så är det bakbromsar. Dom är helt enkelt för små. I synnerhet med bakmonterad motor. Fram: og900 framnav/bromsar 88> Bak og900 framnav/bromsar <87 _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
En baktung bil behöver nästan lika mycket bromskraft bak som fram, speciellt med låg tyngdpunkt som din bil. 9000 bakbromsar är väl inte ens ventilerade? Jag gissar att bakbeläggen är hälften så stora som frambeläggen.
Edit: Goran, finns og900 frambromsar med handbroms med ventilerad skiva? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Tyvärr nej. Det är massiv skiva men fortfarande större och massivare än 900/9000 bakbromsar. Den satt alltså även på turbobilar fram till 1988. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
OK, det var det jag tyckte mig minnas. Sannolikt kan man dock modifiera plåten som trycker på ytterbelägget så man får in en ventilerad skiva. Jag kikade själv på de oken för en uppdatering av mina bakbromsar men det föll slutligen på att fästöronen på oken inte stämde med mina befintliga fästpunkter. På min bil (med viktfördelning 42/58 F/B) som har likadana skivor bak och fram går bakbromsarna till synes minst lika varma som frambromsarna. Möjligen beroende på att det är lite bättre spontan luftväxling runt framhjulen än runt bakhjulen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
F@n va rejsa är bra!
Har kollat i datorn vad som sitter på vilken modell och kom fram till att detta nog funkar bäst: fram spindel og900 <88 skiva 280x25 vent. 9000 -98 ok enkolvs 57.00mm 9000 -98 bak spindel og900 >87 skiva 280x12,7 ej vent. Og900 >87 ok enkolvs 54.00mm og900 >87 Hade ju varit bra om man kunde få in en ventilerad skiva i bakoken men ser ut att vara ganska trångt _________________ Rickard Sponza |
||||||
Så här ser det ut på min bil original: Lånad bild från nätet. Ganska likt Saab-oket. Jag är säker på att du kan slipa ur skölden lite så en tjockare skiva går dit. Jag bytte till ventilerade skivor och gick upp från 18 till 22 mm om jag minns rätt. Skivan fick plats men det yttre belägget får inte plats när det är nytt, det är för tjockt. Jag var inte riktigt nöjd med det så jag har dessutom ett Girling fyrkolvsok på andra sidan uprighten parallellkopplat med originaloket. Uprighten är lika på höger och vänster sida av bilen så det fanns redan dubbla okfästen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
På LCR kör vi med 900og med ventilerade skivor runt om men fick rekommendation att installera en reducerventil på bakbromsarna.
Dessutom så får man ju då knepa ihop en konsol för P-bromsen så en bakbroms med inbyggd p-broms är ju inte helt fel. I vårt fall hade vi inte riktigt klart för oss alla för och nackdelar när vi valde komponenter men vill minnas att fördelarna av att bara lyfta över länkarmar/spindlar övervägde. Tror dessutom vi hoppades fixa en hydraulisk p-broms men det visade sig senare inte vara ok... _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Sponza:
Tro mig, <88 framskivor kommer sitta som ett smack bak på din bil. Dessbättre är skillnaden på kolvarean mer eller mindre perfekt med din viktfördelning och bromsar (även om skivor är ej ventilerade) kommer att palla att göra sig av med dubbelt så mycket bromsenergi än original 900/9000 bakbromsar. Och bäst av allt, du får handbromsmekanismen på köpet. Själva bromsok finns på Biltema. Jag har misshandlat og900 bromsar med 1200kg, 250hk och R-däck under två års tid på bana utan problem. Kör Biltema på skivor och ok och SAAB original på beläggen. Dom funkar kanon! Du får dock byta nav bak då og900 <88 hade större diameter på inre hylsan (även om bultmönster är detsamma). Lika bra att byta till 5-bult, det finns gott om stora 9-5 hjul. och jag vill åka på en provtur när det är klart _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 27 besök senaste veckan (67154 totalt) |