Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 2.0 16V -96 Motorn startad
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
36 besök senaste veckan (113344 totalt)
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Hej!

Tänkte lägga upp bilder och information om Alfan som jag och min bror håller på med.
Målet är att få en rolig bil som man kan köra på både banträffar och landsväg.

Anledningen till att vi valde en Alfa 155 är att vi båda kör denna bilmodell till vardags vilket innebär att vi känner till bilens flesta styrkor och svagheter.
Dessutom är den snygg och cool , och inte helt vanlig på de svenska vägarna.

Lite historia bakom projektet:

Det började med att min bror 1999 köpte en 155 -96, och ska jag vara ärlig så var jag lite fundersam varför han ville ha en.
Men när det var dags för eget bilbyte så kunde jag inte låta bli att köpa en själv, för man får en väldigt rolig vardags bil för lite pengar.

Sedan kom funderingarna på att man ville förbättra bilen lite.
Så jag började köpa på mig lite delar, och efter ett tag så hade det blivit en hel del.

FK stötdämpare.


Supersprint extraktor.


Stålombunda bromsslangar.


Brembo bromsskivor fram och bak.


Squadra tuning chip.


Powerflex bussningar till framvagnen.


Colombo&Bariani steg 2 kamaxlar. (Plus allt annat till motorn som Vattenpump, remmar, kamvariator, hydrauliska ventiltryckare, lager och packningar).


Eibach krängningshämmare.
(Hade bara bild på den bakre krängningshämmaren, men den främre är också röd ).


Kopia på frontsplittern från Touringcar bilen.


En äkta kolfiber bakvinge från Touringcar bilen.
(Bilen lär dra en liter extra med denna vingprofilen)


Nya lager till bärarmarna bakvagnen.


Momo fjäderbensstag.


Men delarna bara låg på hög och min bror som byggde en Super Seven tyckte att jag fick ta och börja någon gång.
Så jag började leta efter en framstötfångare så att jag kunde montera frontsplitter på den och senare få den lackerad.
Jag såg en annons på Club Alfa Romeo att en kille skulle sälja en 155 i delar eftersom den inte hade någon motor längre.
Tog kontakt om pris på främre stötfångaren men det slutade med att jag och bror köpte hela bilen (Man kan ju inte ha för mycket delar tänkt vi).


Tysk Alfan.

Men bilen var så fin att vi började fundera på att montera ihop bilen igen, så jag började leta efter en motor.
Efter ett tag så hittade jag en till ett rimligt pris, men luften gick ur mig när jag monterade ner den.
Motorn hade följande synliga fel: Totalt nerslitna ram och vevlager, nerslitna nockar på insugs kamaxeln, spräckt ventilkåpa, repor på ena kolven och cylinderloppet.
Denna motor hade gått mycket bra enligt säljaren......jovisst! .


Motor inköpt (men var i mindre bra skick).


Lite slitna ramlager.


Repor i kolven.


Lite nerslitna nockar.


Spräckt ventilkåpa.

Eftersom bilen som vi köpt var från Tyskland och inte hade blivit inreggad i Sverige så bestämde vi oss att det enklast var nog ändå att hitta en ny Svensk registrerad bil.
Man kan få tag i en 155 relativt billigt i Sverige och det var inte ekonomiskt försvarbart att registrera in Tysk Alfan.

En ny bil letades upp på blocket med söndrig topplockspackning och skuren vattenpump.
Jag och en kompis åkte iväg för att titta på den, bilen såg ok ut och eftersom jag vet de flesta svagheterna så tittade jag bara på dem (Vilket skulle visa sig ett misstag, mer om detta senare)
Motorn startade naturligtvis inte, men vi chansade och köpte den.


På väg hem med nya bilen.


När bilen hade kommit hem så rengjordes den, sedan rev vi av toppen för att se hur stora skador där var.
Allt såg bra ut, inga böjda ventiler eller något annat oroväckande.

Men kompressionen var under hälften av vad den borde vara, orsaken till detta var att bilen aldrig hade blivit tömd på vattnet som stod i cylinderloppen efter att topplocks packningen hade gått sönder.
Ett år senare så hade två av de fyra cylinder loppen fått rostskador.
Men vi honade de skadade cylindrarna med motorblocket fortfarande i bilen och fick bort det värsta, sedan tog vi den gamla toppackningen och vattenpumpen från den tidigare motorn som jag hade köpt och skruvade ihop den igen (Jag vet att man inte ska montera gamla delar i en motor, men det kändes som vi inte hade något att förlora).


Tvättad och stötfångare avmonterade.


Avdammat motorrum.

Till vår stora förvåning så startade den utan problem och gick riktigt fint med tanke på skicket, nästan all kompression hade kommit tillbaka.
Inte en krona hade vi spenderat för att få igång den.
Nu var mungiporna uppåt igen, nu jäklar ska det byggas bus/banbil.


Den startade .

Bilen började rensas från allt onödigt, men då upptäcktes även misstaget som jag tidigare nämnt.
Eftersom jag känner till de ställen som denna bilmodell rostar på så letade jag bara där, men tydligen så hade den tidigare ägaren trott att denna bilmodell hade domkrafts fästet på mitten av golvet (som Volvo har det) när de skulle byta hjul.
De hade nämligen lyft bilen där och inte på de rätta domkrafts uttagen som man bör, vilket hade resulterat i att chassi plåten under stolarna var kraftigt uppbockad på båda sidorna och underredsmassan var sprucken.
När bilen sedan hade stått still så länge som den hade gjort så har regnvattnet kommit in men inte ut, vilket innebar att det har legat en stor vatten samling mitt på golvet.
Vatten + plåt + 1år= med rost i golvet.


Rosten på förarsidan borttagen och plåten ner bankad med stor slägga.


Samma operation krävdes på passagerarsidan.

Men vi hade kvar Tysk Alfan, så den fick donera stora bitar plåt. Vi började kapa friskt och det var inte mycket kvar av den när vi var färdiga.
Nu lever Tysk Alfan i Alfa himmeln (Tack för trogen tjänst).


No mercy.



En front kan vara bra att ha, vi skär av den.


Hål i golvet och tömd på det mesta.


Även nedre bakdelen skars bort.


Man kan aldrig ha för många 155 .


Fler uppdateringar kommer men för denna gång får det räcka.

_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Fräckt med Alfa 155!!! thumbs up Kollade in 155 ordentligt innan jag senare blev BMW ägare Kommer bli helrätt med Super Touring stil ala BTCC thumbs up

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2540



eeh, jag tappade ordningen på alla 155 någonstans i mitten...

Men visst 155:or är snygga och trevliga. Jag blev väldigt postivt överaskad av den fina balansen när vi körde 24h med en sådan 1.8 liters i våras.



/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Bra skruvtempo.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Calle
Linköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 60



Ahh. Kul med 155:an! Riktigt läcker vagn som börjar bli ovanlig som sagt. Kör själv 16v sport till vardags...riktigt vettigt vagn med underhållande vägegenskaper och superkort styrväxel=).

Precis som ni har det blivt ett par 155:or genom åren. 2st q4:or och 2st 16v(1st super och 1st sport). Gillar modellen bättre än 156.

Utan tvekan ballaste bilen i DTM=)

Lycka till med projektet!

//Calle

_________________
Calle Gustafsson
Alfa 156 GTA
Alfa 155 Sport
Mustang Mamba
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186



Snart har vi en hel 155 maffia här nere i södra Sverige, kul.

Gissar på att brodern är Johan och att vi sågs på Knutstorp i sommras? Blir skoj att se denna i action nästa år...

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
JohanP
Billeberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 105



Berra skrev:
Snart har vi en hel 155 maffia här nere i södra Sverige, kul.

Gissar på att brodern är Johan och att vi sågs på Knutstorp i sommras? Blir skoj att se denna i action nästa år...


Tjenare Berra!

Ja, det är jag som är brodern.
Det är jag som står för de avdragna skruvarna och hafsjobben i det här projektet!

//Johan

_________________
Johan Persson

Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919
Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Tack för alla positiva kommentarer.

Då tänkte jag fortsätt med lite fler uppdateringar.


Hålen i golvet har lagats med plåtarna som vi tog från vår donator bil.
Först tänkte vi laga golvet med vanlig rak plåt men det blev betydligt snyggare med original plåtar.
Med tanke på att både jag och min bror är rätt så nya på att svetsa så blev resultatet helt ok.
Vi gjord även om stolsfästet på förarsidan så att vi kan montera glidskenorna längre ner, för det kändes som man slog huvudet i taket när vi hade original höjden på tvärbalken i golvet.
Även bakre stöd till stolarna har svets fast.
Hoppas inte bilprovningen klagar för mycket, men som tur är så är bilen inte helbilsgodkänd.


Inga hål längre .


Nästa projekt: Störtburen.

Vi valde att göra så att man kan ta ut den lätt vid besiktning.
Man kan säga att det är en halvbur, men vi valde att även ha en nedre främre stäva i framdörrarna.
Vi har försökt följa SBF regler så gott det går, och eftersom vi även gjorde boxar framme vid fötterna så är det inte så mycket jobb om man vill göra om den till en helbur.
Men denna får duga nu.


Första prov monteringen i bilen.
Slipa in rör var inte kul, och det tar en jäkla tid.


Det blev helt ok för att vara första gången man bygger en bur.


Som ni förstår så är detta ett projekt som har pågått sedan november förra året.
Så vi är inte så snabba precis.
Men mer uppdateringar kommer snart.

_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 214



Tjena Fredde & Johan!

Kul att äntligen få se ert bygge här på rejsa! (slipper man ligga och köra till garaget nu i vinter...Brr)
Klart ett riktigt coolt bygge. Kommer med lite godis till er snart!!!

Hoppas ni får många härliga mil med den Röda Madonnan




Stefan

_________________
Stefan Persson
FeniX Motorsport
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



Intressant tråd på en i Sverige underskattad modell.
Gärna mer bilder på hur burmontage/boxarna görs.

Tack.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Men Fyfan vad gött!

Hoppas verkligen ni bygger med Alfa Romeo Challenge i bakhuvet så att om ni skulle få för er att köra nångång så blir det inte så mycket jobb att skaffa vagnbok?

Jag har en ärgad panel (lacksläpp) på Höger C-stolpe på min gat-155a, Det är inte så att ni har en sån panel över? Hade gärna köpt loss en rak sån utan ärg...
Rosso 130 såklart...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
JohanP
Billeberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 105



Kul att ni gillar projektet!
Jag vet att Fredde filar på en uppdatering just nu.

Pga att min laptop sa upp sig för någon veckan sedan har jag just nu inga bilder på buren att erbjuda. Får se om jag hinner ta några bilder i morgon och lägga upp. Annars får Fredde kolla i sina arkiv...

Angående Alfa Romeo Challange så finns det väl kanske en tanke någonstans i bakhuvudet. Men först får vi lära oss att åka på bana. Och det är till det denna bilen är tänkt.

När det gäller den där panelen MaZ så är jag rädd att om vi har en liggande så är det från den numera skrotade bilen och då har den en solblekt rosa ton. Sorry!

//Johan

_________________
Johan Persson

Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919
Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



JohanP skrev:

När det gäller den där panelen MaZ så är jag rädd att om vi har en liggande så är det från den numera skrotade bilen och då har den en solblekt rosa ton. Sorry!

//Johan


Det är inga problem, jag skall ändå måla om flera delar så om den är rak och med hel lack så tar jag den gärna.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Calle
Linköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 60



Även jag söker plast. En front utan hål(Arsle till föregående ägare har borrat i svarta delen) för extraljus och plåtlisterna under lycktorna. Är det något som finns?

_________________
Calle Gustafsson
Alfa 156 GTA
Alfa 155 Sport
Mustang Mamba
Citera
JohanP
Billeberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 105



Hej!
Nu är ju detta ingen säljesannons.
Men jag ska se vad som finns. Vi har prylar på lite olika ställen. Men jag återkommer via PM till er.
//Johan

_________________
Johan Persson

Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919
Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496
Citera
Calle
Linköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 60



Ursäkta trådkapningen=).

_________________
Calle Gustafsson
Alfa 156 GTA
Alfa 155 Sport
Mustang Mamba
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Hej!

Det är några här som har frågat om de får köpa delar av oss.
Vi har visserligen dubbleter av vissa delar, men jag vill gärna inte ge bort något förrän bilen står på fyra hjul igen.
Efterson vi har delarna utspridda på lite olika ställen och har svårt att få överblick på vad vi har dubbelt av och vad vi inte har dubbelt av.
Det skulle vara väldigt synd om det senare vissar sig att jag har gett bort eller sålt något som jag senare själv behöver.
Jag lovar att vi ska sätta in en annons när vi ska göra oss av med överblivna saker.

Men här kommer lite fler bilder av bygget.


Eftersom baksätet var ut monterat så fick vi göra en vägg som skärmade av bagaget.
Så istället för att bara ha en rak platt vägg så skrev vi 155 på den.
Tyvärr så torkade kontaktlimmet lite väl fort så vi fick inte riktigt till det, men det ser faktiskt bättre ut i verkligheten än vad det gör på bilden.



Sedan åkte bakvagnen ut.
Kanske inte den fräschaste, men det ska nog gå att ordna.





Bakre subframe blästrades och sedan svarvade jag fyra distanser så vi kunde ta bort original gummibussningarna.




Bärarmarna bak blästrades, sedan pressades de nya lager banorna in.
Skruvarna till bakre krängningshämmaren hade rostat fast så de fick borras ut.
Eftersom bärarmen inte precis är en fyrkantig bit så var det inte lätt att spänna upp den när de fast rostade skruvarna skulle ut, men det gick till slut.



Första testet för att se att bitarna fortfarande passade i bakvagnen.
Nya bultar, skruvar och brickor har köpts in, de stora svarvade bultarna till bärarmarna var inte gratis precis.

_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
FPE
Malmö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 94


Trådstartare
Kolja skrev:
Intressant tråd på en i Sverige underskattad modell.
Gärna mer bilder på hur burmontage/boxarna görs.

Tack.



Så här ser främre boxen ut.


Bak har vi inte gjort boxar utan raka plattor har svetsats i karossen.
Tror de är 150x100mm som reglerna kräver.
Men måtten kan Johan bättre.
Jag har tyvärr inte fler eller bättre bilder på buren förutom de som redan är upplagda.
Men säg gärna till om vad du vill ha bilder på, så ska jag försöka fixa det till nästa helg.




Mvh.
Fredrik.

_________________
Fredrik Persson.
Projekt Alfa Romeo 155 D2
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Hejsan Grabbar


Så roligt att ni äntligen lagt upp en tråd thumbs up thumbs up thumbs up

Denna bilen är verkligen värd det tycker jag

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



Snygg bakvagnsrenovering!
Inte funderat på den ställbara GTV/Spider (916) bakvagnen i alu?

Ös på.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Snyggt jobbat!
Har funderat på att byta ut de där bussningarna i hjälpramen.. Finns de alltså inte att köpa någonstans?
Hur tjock var Eibachkrängaren bak? Jag köpte 22mm Whiteline men de har 24mm oxå om ni behöver!

Keep it up!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 2.0 16V -96 Motorn startad
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
36 besök senaste veckan (113344 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande