Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -76 5papp+
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (25355 totalt)
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Då är ett projekt inköpt.

En veteranvagn, till på köpet. Skönt att slippa skatten, och skönt att man inte behöver åka till SBP varje år. Cool
Dessvärre kommer inte bilen "hem" förrän senare i veckan, så än så länge kan jag inte berätta så mycket om den.
Lützendimma och mörker härskade när jag köpte bilen, så när jag skulle knäppa några bilder på den blev det bara pannkaka av det hela. > Men jag till ett par "teasers" iaf.
Bättre bilder kommer så fort bilen är hemma.


Planerna då?
Bilen har jag och en kompis köpt tillsammans, och grundtanken är att bilen ska lekas med på banorna. Och efter att ha varit ute på Mantorp Park i helgen och tittat, och eftersom bilen var i rätt prisläge, så har vi bestämt att bilen ska anpassas för att köra 5papp+ med.
och det kommer bli mycket intressant, då ingen av oss ens har kört på bana förut. (Inte mer än nåt enstaka varv iaf)

Så vad ska göras?
1. Inredningen ska rivas ur.
2. Bur ska monteras.
3. Sittafaststol ska monteras.
4. Motorn ska få en ordentlig service.
5. De hemmagjorda delarna av elsystemet ska fixas till.

Det är väl iaf en liten början...

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Då har bilen kommit hem. Vi var och hämtade den igår, men hade inte tid att titta närmare på bilen (klockan hann bli 01.30 innan vi var hemma). Så idag har det varit lite av en spänd väntan på att få in bilen i garaget och upp på lyften. Men framåt kvällen så var det dags.

och vi var lika nyfikna bägge två på vad som väntade vid en närmare inspektion. Det måste ju finnas lite plåt att fästa buren i..

Domen då? Jovars, vi kunde knappt sluta le.. Bilen är HELT rostfri!
Nog för att vi tyckte att den såg rätt okej ut i mörker och dimma, men så här fin under hade vi inte vågat drömma om att den skulle vara!

Inredningen är ju bara skräp, men det spelar ju ingen som helst roll, då den ska rivas ur ända.

Bromsarna skulle enligt uppgift vara nybytta, och det ser faktiskt ut att sitta nya skivor på fram iaf.

Nu ska det göras lite allmän service med byte av olja, filter, kamrem osv. På lördag ska väl bromsarna gås igenom för att kolla att allt är ok.
och är det nån som har en eller två framstolar i funktionsdugligt skick så hojta till, för vi behöver åtminstone en till besiktningen..
och när vi fått i en stol så ska det åkas till bilprovningen och se vad deras dom blir. Först efter det ska inredning ur, och bur ska i.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Wow, var bergsäker efter första bilden att ni hade rost att laga

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6062



Lustigt monterad krängare Saknas lite stag där. Hur ser det ut på andra sidan?

Tjonken skrev:



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
JBlom
Gävle
Här sen Aug 2005
Inlägg: 34



Den ser riktigt fräsch ut under!
Sälja stolarna?

_________________
Jonas Blom
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Lustigt monterad krängare Saknas lite stag där. Hur ser det ut på andra sidan?


Det här var den enda bilden jag hade på andra sidan. Kan ta nya på lördag.


_JB_ skrev:
Den ser riktigt fräsch ut under!
Sälja stolarna?

Ja, dom ska bort. Men passagerarstolen är inte mycket att ha, det är sprucket och trasig lite överallt.
Går ju att klä om iofs.. Intresserad? Jag kan ta lite bättre bilder på dom åt dig isf.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
JBlom
Gävle
Här sen Aug 2005
Inlägg: 34



Skicka lite bilder till mig på jonas.blom"SnabelA"gavle.to så tar vi det därifrån.

_________________
Jonas Blom
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6062



Ser helt fel ut.

I PET så har dem tidiga 924orna en helt annan bakvangsupphängning än dem senare samt så verkar det inte finnas någon krängare till dem tidiga.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
En heldag i garaget blev det idag, och vi hann med en del.
Bromsarna kollades över redan igår kväll, och att dom var nybytta var ju en sanning med ganska mycket modifikation...
Skivorna såg i stort sett nya ut, men beläggen var definitivt inte bytta. Dom var spruckna och såg allmänt tråkiga ut.
Bak såg det ganska okej ut, men det är lika bra att se till att det är tiptop.
Så nu ska lite delar beställas innan nåt mer händer på bromssidan.

Idag så började Lillen kolla igenom det horribla elsystemet, med bonnkopplingar och diverse hemmafix.

Det här är en del av alla kablar som inte behövs:


Jag plockade ur inredningen och mattorna, sen tog jag tag i det spännande arbetet att skrapa bort asfaltsmattan. Lördag = godispåse

och efter några timmars arbete så är iaf passagerarsidan klar.


Bara resten kvar nu..

Men nu blir det en veckas arbete mot betalning, innan det blir garaget igen.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Intressant grön ursrungsfärg på den där.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Mycket roligt projekt som jag kommer följa!

Är det en Maserati i bakgrunden också?

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Erik Börnstedt skrev:
Mycket roligt projekt som jag kommer följa!

Är det en Maserati i bakgrunden också?

Ja, det är det. Tyvärr äger inte nån av oss den. Polarn lagar upp den åt en annan. Den är lite frontsmälld.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Bakre krängaren och bakvagnen ser ju precis ut som den ska. Den var lite märklig på dom tidiga bilarna. Saknas ju lite justeringsmöjligheter och möjligheterna att lätt ta krängare från andra 924/944/968. Men det är ju ett senare problem. Det som är bra är ju att det är den lättaste bakvagnen, och att den i princip knappt har några gummiupphängningar (jämfört med den senare). Bra för en räserbil iaf !

Klart det är rostfritt, det är ju porsche:) Har inte haft rostproblem på nån av mina bilar heller, trots att dom haft en hård uppväxt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Det blev visst två veckor innan man hade tid för garaget igen.
Men idag har det blivit en del gjort!

Då jag tog tag i asfaltsmatteskrapandet på förarsidan, så fick Lillen ägna sig åt arbete under huven istället.

Nu har räserbilen fått ny kamrem + spännrulle, och nu står inte kammen ett hack fel längre.
Ny termostat, uträtad frontspoiler(efter att Lillen hade lite bråttom upp på släpkärran när vi hämtade bilen) och ny hardcore-jordfläta (till en John Deere...).


Lättningen har också fortsatt i motorrummet. Bortplockad är nämligen strålkastarspolningen (motor+behållare). Så om nån behöver det, så säg till.

Asfaltsmatta finns numera bara i skuffen, men inte länge till...


Vi behöver även en stol till förarsidan, annars blir det så krångligt att ta sig till besiktningen, så hör av er om ni har en över.
Planen är att besikta bilen den här veckan, men det beror på om grejerna vi beställt från Utzon kommer..

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
ÄNTLIGEN!!! Kampen mot asfaltsmattan är över!


Idag kom även ett litet men efterlängtat paket från Utzon, med ett par repsatser, bromsbelägg och styrledsdamasker. Så nu ska frambromsarna vara tip top!
Vi var även lite modiga och bokade besiktningstid till på lördag, så nu har vi lite jobb framför oss. och vi har inte ens en förarstol än...

Imorgon kommer dom rejsiga trumbromsarna bak få sig en omgång.
Plus lite andra småsaker som ska vara i ordning till besiktningen..
Men det går framåt iaf.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Det närmar sig.

Bromsarna är i ordning.
Det bångstyriga elsystemet har fått sig en åthutning.
olja och filter är bytt.
och sist men inte minst, en äkta "halka-runt-stol" är inköpt och monterad. Vi hade ju inte tänkt oss en så lyxig och fin stol, men när man får ett bra pris så sår man till.

Den ser bara lite malplacerad ut i den annars så ombonade kupén...


Nu är det bara lite provkörning och bromsjustering kvar att göra, innan bilprovningen får komma med sin dom.
Håll tummarna på lördag!

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
ojojoj, gissa om vi är nöjda!

Räserbilen gick igenom med EN anmärkning! Strålkastarinställning för låg...


Bilen fick även kommentarerna: -"Åh, en klassiker!" och -"Den är ju riktigt fin under", av besiktningsmannen.

Så nu går den ett par år innan det är dags igen (förutom regbesiktningen som ska göras när buren är på plats).

Nu ska jag fira med en pizza! Trevlig helg!

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kul värre men varför besiktiga om ni ska åka 5papp+?
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



Björn skrev:
Kul värre men varför besiktiga om ni ska åka 5papp+?


Enkelt - har man förtroende för sin vagn kör man till/från racet. No trailer queen mao. thumbs up

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Kolja skrev:
Björn skrev:
Kul värre men varför besiktiga om ni ska åka 5papp+?


Enkelt - har man förtroende för sin vagn kör man till/från racet. No trailer queen mao. thumbs up


Exaktamente!
Plus att vi ska gasa runt med bilen på lite andra banträffar också. Bandagar på Sviestad, med ÖSK på Mantorp, osv, osv...
Vi behöver ju mängder med övning eftersom vi är nybörjare!

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Tjonken skrev:
Kolja skrev:
Björn skrev:
Kul värre men varför besiktiga om ni ska åka 5papp+?


Enkelt - har man förtroende för sin vagn kör man till/från racet. No trailer queen mao. thumbs up


Exaktamente!
Plus att vi ska gasa runt med bilen på lite andra banträffar också. Bandagar på Sviestad, med ÖSK på Mantorp, osv, osv...
Vi behöver ju mängder med övning eftersom vi är nybörjare!


Helt rätt! och ja, fan vad jag blir avis på så många sätt och vis!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -76 5papp+
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (25355 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande