Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 880 -03
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (11949 totalt)
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Hej jag heter Mattias.
Jag har en hemsida med lite bilder och info samt en länk med nyheter där jag tänkte lägga på bilder på byggnationen och vad som händer i mitt garage, en del uppdateringar kommer jag att ha även här.

www.hahlin.nu

Lite kort om bilen:
-97as volvo 850 tomkaross med rörram, breddad 20cm i glasfiber, Csb v8, manuell 4vxl muncie låda samt stel bakaxel i fyrlänk, framvagn med 140spinlar på A-armar.
Jag har tänkt köra både bana och stripp samt ha en del puts på den.
Till sommaren tänkte jag byta karross på den så den blir lite mer presentabel, lite lack samt småfix.

om ni har några funderingar är det bara att fråga, här har ni lite bilder:







Den här gillar ni va?



Min första och enda bankörning hittils, problem med oljeläckage körde som en men det var jä%#=¤t roligt.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Coolt! thumbs up
Vilka träffar kan man få se/höra monstret på i sommar?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
oj det var en svår fråga, jag har ingen aning om vad det kommer att finnas för träffar -04, men eftersom jag kommer från Umeå så blir det mest norröver och kanske lite Bilsportgrejer....
Bara bilen blir färdig, jag har ganska mycke jobb kvar.
Bilen ser ut så här nu:



Jag har svetsat igen 100 hål men annars så är det den nakna looken som gäller.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Det tog ett tag innan du delade med dig i den här tråden
Jag har en fråga här: Varför fyrpets låda för?
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Varför en v8 och inte Volvos underbara femma med turbo Vad är det för märke på bromsarna fram? Är det APracing?. Ser ut att bli kul bygge thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Det tog ett tag innan du delade med dig i den här tråden
Jag har en fråga här: Varför fyrpets låda för?


Jo jag vet jag är inte så snabb.......

Ang vxllådan, bilen har ju gått på isen och det är väldigt mycke håligheter i banan så om man i hög fart kör ner i ett hål knäcker man vxllådan.
Kent som byggde bilen från början och körde is och backe med den knäckte väl 5+ växellådor på några vintrar, så M20 lådorna är billigaste alternativet.
Men jag tycker lådan funkar bra, jag har Hurstlänkage så det går ganska fort att växla enda nackdelen är att den inte har nån sorts överväxel. thumbs down
Skulle gärna byta till nån modernare 5 eller 6 växlad modell men det får komma senare, pengarna går till annat just nu.
Har du nåt förslag på Låda?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Mattias Hahlin skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Det tog ett tag innan du delade med dig i den här tråden
Jag har en fråga här: Varför fyrpets låda för?


Jo jag vet jag är inte så snabb.......

Ang vxllådan, bilen har ju gått på isen och det är väldigt mycke håligheter i banan så om man i hög fart kör ner i ett hål knäcker man vxllådan.
Kent som byggde bilen från början och körde is och backe med den knäckte väl 5+ växellådor på några vintrar, så M20 lådorna är billigaste alternativet.
Men jag tycker lådan funkar bra, jag har Hurstlänkage så det går ganska fort att växla enda nackdelen är att den inte har nån sorts överväxel. thumbs down
Skulle gärna byta till nån modernare 5 eller 6 växlad modell men det får komma senare, pengarna går till annat just nu.
Har du nåt förslag på Låda?


Ah, det var så det var
Nej, tyvärr kan jag i princip lika mycket om växellådor som jag kan flyga flygplan
Men jag blev lite lätt fundersam över fyrpetarn med tanke på bilens övriga specs, därför jag undrade
Men getrag brukar väll göra lådor som håller för ganska höga effektuttag? Tokarna som trimmar skylines i Storbrittanien anväder juh 6petade getrag till sina byggen, och dom har juh en herrejösses massa effekt.
Men en V8 kanske producerar för mycket vridmoment för en sådan låda?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Andrew Petrykowski skrev:
Varför fyrpets låda för?


Inte för att förstöra tråden alltför mycket...men varför tycker många att det är fränt med många växlar
Har haft en diskusion med en känd motorbyggare här i stan *Proffesorn*
och hans åsikt är att använda så få växlar som möjligt.På race bilen han delar med en annan kille så har dom kommit så långt med att hitta rätt utväxling på bilen så dom klarar sig på 2 st växlar eventuelt 3..den dom använder i starten.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Varför en v8 och inte Volvos underbara femma med turbo Vad är det för märke på bromsarna fram? Är det APracing?. Ser ut att bli kul bygge thumbs up


Hej! ja jag hoppas den faller i smaken...
Bra fråga! V8an har bra med effekt till förhållande med priset, och sen ljudet thumbs up .vad kostar en femma att bygga med samma prestanda?
Enda nackdelen som jag ser med 8an är vikten och att det är en gammal konstruktion, men viktfördelningen är det inge fel på 50/50 på bes.
Den har mycke vrid och går faktiskt bra att köra bana med men den är mer av en Nascar, med lite mer effekt blir den rolig på strippen också.

Bilen är lite av ett lågbugetbygge så bromsar fram... vill du verkligen veta?
ok det är volvo 240 turbo skivor fram med VW transporterok, väger tre TON vill väldigt gärna byta men det handlar om pengar jag inte har i vinter så kanske nästa.
Ang storleken på skivorna så beror det på att på isen ville Kent inte köra på större än 15" fälg och sen hade han bromsvågen fördelad mer på bakhjulen så frambromsarna är nog under dimensionerade för asfaltsbanor.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
super7 skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Varför fyrpets låda för?


Inte för att förstöra tråden alltför mycket...men varför tycker många att det är fränt med många växlar
Har haft en diskusion med en känd motorbyggare här i stan *Proffesorn*
och hans åsikt är att använda så få växlar som möjligt.På race bilen han delar med en annan kille så har dom kommit så långt med att hitta rätt utväxling på bilen så dom klarar sig på 2 st växlar eventuelt 3..den dom använder i starten.


Jo jag håller med dig men det är ju lite lite roligare vid gat körning med överväxel, men på banan är 5an och ev 6an totalt onödiga..
när jag körde på midlanda använde jag bara 2an och 3an.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



super7 skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Varför fyrpets låda för?


Inte för att förstöra tråden alltför mycket...men varför tycker många att det är fränt med många växlar
Har haft en diskusion med en känd motorbyggare här i stan *Proffesorn*
och hans åsikt är att använda så få växlar som möjligt.På race bilen han delar med en annan kille så har dom kommit så långt med att hitta rätt utväxling på bilen så dom klarar sig på 2 st växlar eventuelt 3..den dom använder i starten.


I fallet V8 kanske det är överflödigt med 6växlar, men har du t.ex. en 1.6liters snurra med massa effekt högt uppe i registret blir du tvungen att ha fler växlar för att kunna utnytja effekten effektivt.
Samt att fler växlar också bidrar till att man kan ha något så när som ett ekonomiskt gynsamt allternativ till att köra långa sträckor snabbt (kul att köra autobahn med 2växlar?). Men som sagt, kommer man upp i så stora effektuttag att man kan golva den i marschfart på översta växeln och den spinner loss, ja då kanske man klarar sig med färre växlar
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Andrew Petrykowski skrev:
super7 skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Varför fyrpets låda för?


Inte för att förstöra tråden alltför mycket...men varför tycker många att det är fränt med många växlar
Har haft en diskusion med en känd motorbyggare här i stan *Proffesorn*
och hans åsikt är att använda så få växlar som möjligt.På race bilen han delar med en annan kille så har dom kommit så långt med att hitta rätt utväxling på bilen så dom klarar sig på 2 st växlar eventuelt 3..den dom använder i starten.


I fallet V8 kanske det är överflödigt med 6växlar, men har du t.ex. en 1.6liters snurra med massa effekt högt uppe i registret blir du tvungen att ha fler växlar för att kunna utnytja effekten effektivt.
Samt att fler växlar också bidrar till att man kan ha något så när som ett ekonomiskt gynsamt allternativ till att köra långa sträckor snabbt (kul att köra autobahn med 2växlar?). Men som sagt, kommer man upp i så stora effektuttag att man kan golva den i marschfart på översta växeln och den spinner loss, ja då kanske man klarar sig med färre växlar


Kvittar ju helt hur många växlar du har när du ska ligga och pressa på motorvägen, gäller bara att ha en bra utväxling på högsta växeln.

Har ju inte så stor betydelse om det är 3:an eller 6:an man kör på om varvet är detsamma.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Mattias Hahlin skrev:
Jo jag håller med dig men det är ju lite lite roligare vid gat körning med överväxel, men på banan är 5an och ev 6an totalt onödiga..
när jag körde på midlanda använde jag bara 2an och 3an.


Jag har använt 3 växlar när jag varit på Midlanda...2,3,4.
Men efter en snurr innan målrakan så är det bara 3,4 som gäller än så länge.. varvar just så pass ut på 4:an utför långa backen utför.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Patrik Rydh skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
super7 skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Varför fyrpets låda för?


Inte för att förstöra tråden alltför mycket...men varför tycker många att det är fränt med många växlar
Har haft en diskusion med en känd motorbyggare här i stan *Proffesorn*
och hans åsikt är att använda så få växlar som möjligt.På race bilen han delar med en annan kille så har dom kommit så långt med att hitta rätt utväxling på bilen så dom klarar sig på 2 st växlar eventuelt 3..den dom använder i starten.


I fallet V8 kanske det är överflödigt med 6växlar, men har du t.ex. en 1.6liters snurra med massa effekt högt uppe i registret blir du tvungen att ha fler växlar för att kunna utnytja effekten effektivt.
Samt att fler växlar också bidrar till att man kan ha något så när som ett ekonomiskt gynsamt allternativ till att köra långa sträckor snabbt (kul att köra autobahn med 2växlar?). Men som sagt, kommer man upp i så stora effektuttag att man kan golva den i marschfart på översta växeln och den spinner loss, ja då kanske man klarar sig med färre växlar


Kvittar ju helt hur många växlar du har när du ska ligga och pressa på motorvägen, gäller bara att ha en bra utväxling på högsta växeln.

Har ju inte så stor betydelse om det är 3:an eller 6:an man kör på om varvet är detsamma.


Jo, men har du en sån utväxling på 2'a att det blir "bränslesnålt", då är nog inte dom två växlarna särskillt lämpade för bana
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



super7 skrev:
Inte för att förstöra tråden alltför mycket...men varför tycker många att det är fränt med många växlar
Har haft en diskusion med en känd motorbyggare här i stan *Proffesorn*
och hans åsikt är att använda så få växlar som möjligt.På race bilen han delar med en annan kille så har dom kommit så långt med att hitta rätt utväxling på bilen så dom klarar sig på 2 st växlar eventuelt 3..den dom använder i starten.


Säkert en lysande idé om du bara vill åka på en bana eller råkar ha tid och budget för att kunna byta sluväxel för varje bana och dessutom har en motor med tokbrett register.
Men prova gärna det konceptet i en supertouringmaskin...

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Som vanligt svävar diskutionen ut med gämförelser som är helt ointresanta.

Muncie-lådorna är bra mycket hålbarare än tex. en T5-låda. Nackdelen är att dom inte är så lätväxlade.
och det är vridet som tar livet av lådorna.
Men idag är det ungeför samma pris på en Muncie och en T5a.......så du får väl ha ett par i reserv..
Feman är bra när man åker landsväg.......men på bana räcker det gott och väl med fyra växlar....jag har tre..

Sedan att gemföra en V8 med en liten turbomotor....det går väl inte.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



PCR skrev:
super7 skrev:
Inte för att förstöra tråden alltför mycket...men varför tycker många att det är fränt med många växlar
Har haft en diskusion med en känd motorbyggare här i stan *Proffesorn*
och hans åsikt är att använda så få växlar som möjligt.På race bilen han delar med en annan kille så har dom kommit så långt med att hitta rätt utväxling på bilen så dom klarar sig på 2 st växlar eventuelt 3..den dom använder i starten.


Säkert en lysande idé om du bara vill åka på en bana eller råkar ha tid och budget för att kunna byta sluväxel för varje bana och dessutom har en motor med tokbrett register.
Men prova gärna det konceptet i en supertouringmaskin...


Har sökt lite på nätet för att visa bilen dom kört..men har inte lyckats hitta nån , men det är en Ford Capri i alla fall.
Sen kan jag väl säga att Gunnar håller på att utveckla sin egen 2,4 16v Volvo motor när tid finnes...närmar sig 300 hk sträcket enligt rykten..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hur mycket väger bilen..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



ButterflyRacing skrev:
Feman är bra när man åker landsväg.......men på bana räcker det gott och väl med fyra växlar....jag har tre..

Sedan att gemföra en V8 med en liten turbomotor....det går väl inte.


Helt ointresant kan det ju inte vara då frågan var varför somliga är så noga med att ha en hel hop med växlar...
Men svaret är ju som vi redan kommit fram till att med megaV8vrid så behöver man knappt växlar medans somliga koncept behöver fler än de kan få...

_________________
Karl Brag
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Som vanligt svävar diskutionen ut med gämförelser som är helt ointresanta.

Muncie-lådorna är bra mycket hålbarare än tex. en T5-låda. Nackdelen är att dom inte är så lätväxlade.
och det är vridet som tar livet av lådorna.
Men idag är det ungeför samma pris på en Muncie och en T5a.......så du får väl ha ett par i reserv..
Feman är bra när man åker landsväg.......men på bana räcker det gott och väl med fyra växlar....jag har tre..

Sedan att gemföra en V8 med en liten turbomotor....det går väl inte.


Jo en T5 låda eller hellre en T56 låda skulle vara nåt, vet du om dom har något yttre vxllänkage eller är det bara en spak rätt ur lådan?
Vad går en såna lådor på och var kan man hitta dom? det dräller väl inte av dom...

Vad kör du med för motor och drivlina i din Nova? du har inge spec på din bil?

Min bil vägde 1325 utan förare på Bes och nu är hon jävligt mycke lättare

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Var du också tvungen att vikta inför regbes ..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 880 -03
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (11949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande