Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini JCW Clubman -08: MINI Cup #21 | 2 besök senaste veckan (8617 totalt) |
Efter ha kört BMW-dieslar ett tag så växte suget efter nått kul att köra igen så det blev till att göra om bilparken lite. Eftersom tjänstebilsvalet på jobbet är antingen Skoda oktavia MPI eller SAAB 93 sprit edition (pest eller kolera), så fick man lösa bilfrågan på annat sätt.
Fick en väldigt förmånlig finansiering via jobbet och kunde då välja bil själv enligt vissa krav och då blev det en sån här istället Lite skadad måste man vara som köper en mindre men roligare bil med tillskott i familjen med det har fungerat över förväntan, barnvagnar och stolar går in utan större problem, skulle det bli jobbigt får man väl köpa en takbox och funkar inte det får det bli nån gammal Volvo som extrabil Nog om det, det ena ledde till det andra och efter först varit inne på Clubman D och sedan Cooper S så dök det upp en Mini JCW Clubman till ett i mina ögon bra pris så jag sålde den BMW 320d jag kört innan och slog till. Kul liten bil, billig i drift, går att trycka in familjen på helgturer utan problem samt en bil som inte alla andra har Några bilder: Lite tekniska fakta då Effekt / Vridmoment (kortfakta) 211 hk / 280 Nm Vikt 1280kg halv tank utan förare Motor, växellåda och avgassystem Delvis baserad på Mini Challange-motorn, Turbomatad 1,6l 4-cylindrig motor Modifierad/större turbo, laddar 1,3bar istället för 0,9 som standard, sänkt kompression, smidda kolvar, uppgraderade ventiler. Mer friflödande avgasystem annan katalysator + ljuddämpare. Modifierad/förstärkt växellåda. Prestanda 0-100km/h 6,8s fabriksuppgift Toppfart 240km/h Enligt Performancebox: 0-100km/h 7.5s 100-150km 6.4s 0-200km/h 25,5s 201m 10.1s 124.4 km/h 402m 15.2s 158.6 km/h 0-1000m 27.0s 203.8 km/h Fälgar, däck och bromsar Gata 7X17" Cross Spoke JCW CHALLENGE Dunlop RFT 17" Bana 7.5X17" Rota Torque Yokohama A048 215/45 17" R-däck Brembo 4-kolvsok med 316mm skivor fram, 280mm skivor bak Chassi original Stötdämpare KW sänkfjädrar Förbrukning Uppgiven snittförbrukning 0,7l/mil Uppmätt förbrukning mestadels stadskörning 0,9l/mil På Gång Alta 22mm Bakre krängningshämmare Önskelista Lång Startnummer #21 i MINI Cup 2010 |
||
En till Mini!
Välkommen Johan! Minin är kanonkul på bana! Jag har H&R sänkfjädrar på min Clubman, den är perfekt. Lagom hård, väghållningen är mycket bättre än med sportchassiet som satt original på min S. Man får köra lite lugnt över farthinder bara. Ses på Mantorp! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
Dags för en liten uppdatering till våren kanske
Sommaren är ju snart här så det är ju dags att börja se över inköpen, listan är lång så vi får se vilken ordning det köps. (Har hus och familj som hela tider kommer mellan ) Det som är klart är Beställt R-däck till sommarens banträffar, blir Dunlop Direzza 03g i dimensionen 215/45 R17" Fälgar blir antingen orginalfälgarna eller kanske nån annan uppsättning om man hittar något billigt och bra Får dom inte förräns i Juni troligvis så man får halka runt på run-flatsen första träffarna Önskelistan (utan inbördes ordning) Ställbara topplagringar för att få lite mer Camber Nytt chassi, KW Variant 2 el 3 har inte bestämt mig än, troligvis orginalchassi + ev sänkfjädrar över denna säsong Defi oljetemp samt laddtrycksmätare JCW front med kylkanaler till bromsarna JCW Alcantarastol [/img] + massa annat kul Målsättning för året är att köra en del med BMW SC träffar, en och annan konbana, challange samt förhoppningsvis nån sväng till ringen om tid ges |
||
Beställt via en kompis som ska beställa hem ett gäng https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Toppenkul bil Trotts drivningen fram |
||
Ändrade planer, p.g.a. leveranstid på drygt 3 månader på Direzzorna blir det med all säkerhet Yokohama A048:or istället, borde inte bli fel
Börjat jaga fälgar att ha R-däcken på, lutar åt Rota Torque i dimensione 7.5 x 17" , ET45 mao perfekt för Minin, blir nog från England = bra pris när pundet är så lågt som nu. Tar dock gärna emot förslag på fälgar och bra ställen att beställa från, http://www.rarerims.co.uk har jag hört ska vara ok? Mvh Johan |
||
Ser bra ut Johan!
Själv har jag ett set svarta OZ Superturismo på min. Kolla bilderna på Miniclub ifall du vill ha något att jämföra med1 Kul att du tar ut den på banan. Jag kör ju själv vanliga sänkfjädrar på min, tillsammans med r-däck så understyrde det en del. Justerbara topplager samt ev krängninghämmare bak får den nog neutral igen utan problem. Det blir något billigare än ett set coilovers också, frågan är hur stor skillnad det gör.... _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
Blir lite seriösare i år än det var tänkt från början i och med min anmälan till MINI Cup 2010https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63530 med startnummer 21 kommer helt klart bli riktigt kul
Svängaschemat som planen ser ut just nu. 2010-05-08 Mantorp 2010-06-05 Konbana Lunda med New Mini Club Sweden 2010-06-13 Gelleråsen 2010-08-14 Emmaboda 2010-09-11 Gotland Ring 2010-10-09 Gelleråsen Tillkommer säker lite annat kul Jahopp då har iallafall fälgarna dykt upp Bidde Rota Torque, 7.5x17", en snabbvägning på badrumsvågen säger 8.2kg, borde iallafall vara drygt 2kg lättare per fälg än original. Ut i snögloppet för att provmontera Gick bra, gott om utrymme Nu saknas bara 048:orna som förhoppningsvis kan dyka upp innan banpremiären på Mantorp den 8:e maj Chassimässigt så blir det nog rätt lungt iår som det ser ut nu, blir nog antingen Eibach eller KW sänkfjädrar + camberplates fram, samt ev grövre kränghämmare bak. Vi får se lite efter första passet på Mantorp vad som behövs. Lite bling blir det också iform av nya dekaler + lite annat smått och gott. |
||
Köpte en sån här leksak (GOPro Hero HD)
Testade att sätta den på regplåten fram http://www.youtube.com/watch?v=SuMq2 Samt bak http://www.youtube.com/watch?v=23TN9 |
||
Då var iallafall banpremiären avklarad, kunde dock varit lite bättre förutsättningar +5 grader och ihållande regn var kanske inte optimalt men rätt kul. Körde på Mantorp med BMW SC.
Fastnade på bild iallafall 2010-05-08 BMWcup MantorpPark/415 BMWcup MantorpPark 2010-05-08 Var en stor fördel att man inte hunnit få på dom chassitmodifieringar jag har på önskelistan, (camberplates, Alta 22mm kränghämmare bak samt lite hårdare fjädrar) Var ju 2 till Clubmans med dessa modifieringar och dom hade rätt stora problem med överstyrning och nervöst uppträdande vilket inte jag hade med orginalchassit. Under dom här förutsättningarna blev ju inte riktigt varvtiderna vad man önskat men man hade ju kul iaf Passat på att dekaltrimma lite också, inte helt lätt att få till men man lär sig allt eftersom. Stripsen ska fortsätta ner hela vägen samt samma på bakluckan också |
||
Då börjar det närma sig premiären för MINI Cup på Gelleråsen (nu på Söndag), inte fått testa bilen alls under rätt förutsättningar (läs ösregn via dom tillfällen som bjudits )
Kör en liten budget-chassi-uppgradering i år, får se hur det räcker. Har beställt KW-fjädrar, tyvärr verkar det omöjligt att få tag i fjäderkonstanterna på originalfjädrarna och dom nya, men enligt utsago ska dom nya iallafall vara hårdare, ska också sänka c:a 30mm. Vi får se hur det känns, blir hur som helst troligtvis en tillfällig lösning tills nya Coilovers kommer på plats. Har också beställt en ny bakre kränghämmare (22mm ställbar vs 16mm original) med inställningarna 213%/260%/330% styvare än original. I väntan på Camberplats har jag hittat ett sätt att utöka Cambern fram till -1,0grad istället för -0,5 som är standard. http://www.minicooperspeed.com/minicooper-frontcamber-adjustment/ Gratis och 10 minuters jobb och ska ge en kännbar skillnad. Också en tillfällig lösning tills camberplates kommer på plats, då kan man gå upp till -3 grader fram istället. Passade också på att väga bilen på en seriös våg (Lunda industriområde) Vågen visade 1260kg med barnstol och 20l soppa i vilket väl är helt ok iaf. |
||
Härligt Johan,
ett litet tips bara, sätt inte Altan på hårdaste läget Min biluppför sig fantastiskt med -2.5 camber fram (2mm toe out), -1.5 camber bak samt krängaren i mjukaste läget. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
Lugn på uppdateringsfronten för tillfället, tjej som varit mammaledig i 1 1/2 år samt semestertider gör budgeten ganska stram
Liten uppdatering dock, ordern på kränghämmaren verkar ha kommit bort, fjädrarna har dock dykt upp och sitter på plats. Blir en intensiv helg med Superstage på Lördag och Knutan på Söndag så jag insåg att det var dags att se över orginalbeläggen som hängt med 2500mil och några bankörningar. Att hitta nya belägg till Brembo-oken fram var lättare sagt en gjort, BMW original finns alltid men dom kostar 1600:- och över en veckas leveranstid. Ringde Stacke på PEAN som hade en uppsättning Carbotech XP10 på hyllan som jag slog till på, beställde en uppsättning bak också, blev budgetlösning med stoptech-belägg där istället, får se hur det funkar. Verkar dock lovande efter lite småtester Ett par bilder på bilen som den ser ut nu iaf |
||
Våra race- och banåkarbilar Mini JCW Clubman -08: MINI Cup #21 | 2 besök senaste veckan (8617 totalt) |