Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Presskonferens Dalslands Ring 8 oktober
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (10114 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3374



obizzz skrev:
3D-filmen håller helt enkelt pinsamt låg nivå.


Martin, gör de enda rätta å snickra ihop en snutt åt dom på dit probono konto thumbs up Vi vet att du vill!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Jovani skrev:
obizzz skrev:
3D-filmen håller helt enkelt pinsamt låg nivå.


Martin, gör de enda rätta å snickra ihop en snutt åt dom på dit probono konto thumbs up Vi vet att du vill!

+1

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



obizzz skrev:
Ser najs ut!

Bilden på banan är ju helt ok, vettiga skuggor och sånt... sen kollade jag på filmen... hujeda mig, välkommen till 1995! 3D-filmen håller helt enkelt pinsamt låg nivå.
Får hoppas att det beror på resurserna och att man inte betalat grova pengar till den som gjorde filmen...

Nog med gnäll, jag gillar verkligen projektet, mina "svärföräldrar" bor alldeles i närheten av den planerade banan också


Det finns 2 riktigt proffsiga filmer med en f1bil! Hade jag inte suttit på jobbet och maskat hade jag letat fram dom men det får jag göra ikväll när jag har tid

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Eller inte!! Vet inte vart jag hade hjärnan i förmiddags för filmerna med f1 är ju från nya Rudskogen

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Niklas Falk skrev:
Ser intressant ut om man trillar av i yttersväng upp mot bron, lite kämpigt att ta sig upp tillbaka. Men det löser man nog med lite räcken i asfaltskanten så man måste hålla sig i skinnet (även om det är fuktigt). Eller så breddar man kullen en hel del.


Ha HA. ja kommer tillbaka gör man allt, ma lär ju hamna på rakan igen så man får åter ta rakan under bron och sen upp igen. lite som skidskytte man får en straffrunda.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Sliparn skrev:
Ser riktigt trevligt ut! thumbs up
Men jäklar mycket vindkraftverk dom har petat in, men det är väl för att göra ett
gått intryck på miljönissarna, ett kärnkraftverk hade kanske avskräckt dom

vi får hoppas att detta är seriöst, och att dom får ihop kapital att genomföra det med.
för andelspengar från privatpersoner och företag lär inte räcka långt.
Får dom 150 000 privata andelsägare, så räcker det iallafall till ett vindkraftverk


Dom lär inte köpa egna vindsnurror. det lär ju gå på ett par hundra milj. det är väl smartare att hyra ut marken till Vattenfall som får bygga.

Även fast vindsnurror är en riktigt bra affär efter ett par år.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Några synpunkter:

Var ska banan ligga? Jag hittar inte ingen karta.

Jag vet inte hur bra det är i marknadsföring att använda formuleringar i stil med:

"Myten att motorsport är en miljöbov ska Dalslands Ring avliva."

"Buller, eller motorljud, är en del av tjusningen precis som ljudet är vid exempelvis en rockkonsert."


Närheten till Norge öppnar nog en del intressanta möjligheter.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jörgen (Jet) skrev:
Några synpunkter:

Var ska banan ligga? Jag hittar inte ingen karta.


http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate . . . .

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Lennart Jarmyr skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
Några synpunkter:

Var ska banan ligga? Jag hittar inte ingen karta.


http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate . . . .

Tack Lennart. Jag visste redan var den gamla låg. Tänkte främst på de potentiella investerarna, Dalsland är ju rätt stort.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Jörgen (Jet) skrev:
Några synpunkter:

Var ska banan ligga? Jag hittar inte ingen karta.

Jag vet inte hur bra det är i marknadsföring att använda formuleringar i stil med:

"Myten att motorsport är en miljöbov ska Dalslands Ring avliva."

"Buller, eller motorljud, är en del av tjusningen precis som ljudet är vid exempelvis en rockkonsert."


Närheten till Norge öppnar nog en del intressanta möjligheter.


Här har du en karta! Det är det står Bre mosse som det ska ligga!!
Det skall gå att zooma ut!!

Edit: Det kanske är bra att inte vänta 2-3timmar innan man trycker på skicka

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jörgen (Jet) skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
Några synpunkter:

Var ska banan ligga? Jag hittar inte ingen karta.


http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate . . . .

Tack Lennart. Jag visste redan var den gamla låg. Tänkte främst på de potentiella investerarna, Dalsland är ju rätt stort.


Ja men den här kartan visar var den nya banan ska ligga.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
x-itingcars/Jocke
Uddevalla
Här sen Aug 2009
Inlägg: 13



Jag har varit med sedan första mötet i Brålanda. Då med Janne "Flasch" Nilsson och Johan tore'n som dragplåster. Då hoppades jag att det skulle bli verklighet med en Racerbana i Dalsland innom ett par år. Nu har det nog tagit över 10 sedan första mötet. Och skall jag vara ärlig så trode jag nog många ggr. att det inte skulle bli någon bana alls. Men nu verkar det ha tagit fart igen. Jag måste ge ordförande och eldsjälen Peter Jacobsson all "cred". som har orkat driva detta mångmiljon projekt i alla dessa år. Min "lilla firma" äger 5 andelar i Dalsland ring. Jag uppmanar alla att stödja detta fantastiska projekt. Med att köpa fler andelar.
MVH Jocke Stensvik VD. x-iting cars Uddevalla

_________________
JOCKE Ohlsson
Citera
GustafL
Umeå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 128



Ser spännande ut, håll oss gärna uppdaterade!

MVH Gustaf

_________________
Gustaf L
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Scarface75 skrev:
Sliparn skrev:
Ser riktigt trevligt ut! thumbs up
Men jäklar mycket vindkraftverk dom har petat in, men det är väl för att göra ett
gått intryck på miljönissarna, ett kärnkraftverk hade kanske avskräckt dom

vi får hoppas att detta är seriöst, och att dom får ihop kapital att genomföra det med.
för andelspengar från privatpersoner och företag lär inte räcka långt.
Får dom 150 000 privata andelsägare, så räcker det iallafall till ett vindkraftverk


Dom lär inte köpa egna vindsnurror. det lär ju gå på ett par hundra milj. det är väl smartare att hyra ut marken till Vattenfall som får bygga.

Även fast vindsnurror är en riktigt bra affär efter ett par år.

Nog är det så.
Att bygga vindkraftverk lönar sej tack vara enorma subventioner,
Utan subventioner så betalar sej ett vindkraftverk vid normalt elpris först efter ca 30år,
Men verkets livslängden är bara 20år
alltså genererar den en förlust på ca 33% av investeringskostnaden.
Men med ersättning via (gröna elcertifikat) på ca 35 öre per kw/h så kan den ge vinst redan efter 15 år.
Beroende på ränte och avskrivingsplan så kan ägaren få avkastning redan från dag ett.

Lite elakt så kan man säja att för varje kw/h EL på 35 öre som ett verk producerar,
så suger den 35 öre extra från oss konsumenter*, som går till verkets ägare och tillverkare.
Så det är en bra affär för de som har möjlighet att bygga, men det skattepengar som ger vinsten, inte elproduktionen i sej.
Bra eller dåligt får var och en avgöra själv.

I Dalslandsring:s fall så kan det vara ett gyllene tillfälle att få våra* pengar bakvägen.
Antingen om de bygger själva, blir delägare eller arrenderar ut mark, lösningarna är många.
Kan man använda elkonsumenternas* vindkrafts pengar till att bygga en racerbana, så är det ju kanon!

Redigerad *

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Sliparn skrev:

Lite elakt så kan man säja att för varje kw/h EL på 35 öre som ett verk producerar,
så suger den 35 öre från stadskassan, som går till verkets ägare och tillverkare.
Så det är en bra affär för de som har möjlighet att bygga, men det skattepengar som ger vinsten, inte elproduktionen i sej.

Elcertifikaten betalas inte ur statskassan, utan delas ut till producenter av förnyelsebar elenergi och betalas sedan av de elleverantörer och elanvändare som har kvotplikt. Vindkraftanläggningar är garanterad elcertifikat i 15 år. Det tidigare statsstödet i form av miljöbonus till vindkraft har fasats ut. Även boverkets planeringsbidrag för vindkraft, till kommunerna är inne på sitt sista år.
Priset för elcertifikaten är ett marknadspris satt av säljare samt köpare och kan t.ex. ses här: https://elcertifikat.svk.se/cmcall.asp?showrequest=false
Eller på en marknadsplats för elcertifikat: http://www.tricorona.se/priceinfo/

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dutch
Trollhättan
Här sen Nov 2006
Inlägg: 38



om jag förstått det rätt så är det mossen på västra sidan av väg 172.
Har varit där och hämtat Torv i fem års tid, Nu är Torven så gott som slut där(västra sidan).
Kvar är något som jag aldrig sett förut:
Sten grus minst 2meter ned ihopbundet ock kompakt alltså bara att asfaltera.
ett helt fantasktiskt underarbete är gjort i och med torv brytningen.
Det går att köra stora lastbilar oavsett hur länge det har regnat utan risk att fastna! det blir inte ens spår efter 60 tonnare.
Detta ger NOLL i underarbete samt NOLL risk för sättningar / tjälskott eller dyligt.
Nu är det dikat men det ät bara att slänga i täckdikningsslang och schakta igen.
Tycker allt att det är lite plattare i verkligheten än prospektet.

En annan sak som talar för genomförbarheten är att Neova som bryter är skylldiga att återställa marken.
så delar av finansieringen är redan på plats.

Tror inte att ett tillfälle som detta kommer dyka upp i närtid så det är bara att hoppas.

-Bo

_________________
Bosse johansson
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Dutch skrev:
om jag förstått det rätt så är det mossen på västra sidan av väg 172.
Har varit där och hämtat Torv i fem års tid, Nu är Torven så gott som slut där(västra sidan).
Kvar är något som jag aldrig sett förut:
Sten grus minst 2meter ned ihopbundet ock kompakt alltså bara att asfaltera.
ett helt fantasktiskt underarbete är gjort i och med torv brytningen.
Det går att köra stora lastbilar oavsett hur länge det har regnat utan risk att fastna! det blir inte ens spår efter 60 tonnare.
Detta ger NOLL i underarbete samt NOLL risk för sättningar / tjälskott eller dyligt.
Nu är det dikat men det ät bara att slänga i täckdikningsslang och schakta igen.
Tycker allt att det är lite plattare i verkligheten än prospektet.

En annan sak som talar för genomförbarheten är att Neova som bryter är skylldiga att återställa marken.
så delar av finansieringen är redan på plats.

Tror inte att ett tillfälle som detta kommer dyka upp i närtid så det är bara att hoppas.

-Bo


Det lät väldigt positivt! hoppas verkligen det blir av, men varför måste alla räserbanor ligga på samma breddgrad?
om det blir verklighet så finns det tre banor runt vänern, och lite längre österut återfinns mantorp och sviestad. här nere i södern får vi "nöja" oss med knutstorp, falkenberg och sturup med sin ovissa framtid. värre är det för dem norrut, mittsverigebanan finns ju men är ingen vidare standard på.
Men det blir inte värre än 5 timmars körning så det är klart godkänt, man hinner dit innan midnatt efter jobb en fredag! till skillnad från Gellereåsen...

Projektet verkar genomtänkt, men som tidigare nämt att det går att förbättra säkerheten, avåkningszonerna ser ut att vara för högervarv men filmen är vänstervarv, ingen avåkningszon efter bron innan chikanen? det lär nog bli ett populärt omkörningsställe så lite svängrum behövs nog..

det är inte det här som kallades viking motor park? såg ett projekt för ett år sedan eller två som kallades något i stil med det, men inte hört något mer om det.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



AndersY skrev:
Sliparn skrev:

Lite elakt så kan man säja att för varje kw/h EL på 35 öre som ett verk producerar,
så suger den 35 öre från stadskassan, som går till verkets ägare och tillverkare.
Så det är en bra affär för de som har möjlighet att bygga, men det skattepengar som ger vinsten, inte elproduktionen i sej.

Elcertifikaten betalas inte ur statskassan, utan delas ut till producenter av förnyelsebar elenergi och betalas sedan av de elleverantörer och elanvändare som har kvotplikt. Vindkraftanläggningar är garanterad elcertifikat i 15 år. Det tidigare statsstödet i form av miljöbonus till vindkraft har fasats ut. Även boverkets planeringsbidrag för vindkraft, till kommunerna är inne på sitt sista år.
Priset för elcertifikaten är ett marknadspris satt av säljare samt köpare och kan t.ex. ses här: https://elcertifikat.svk.se/cmcall.asp?showrequest=false
Eller på en marknadsplats för elcertifikat: http://www.tricorona.se/priceinfo/


Tackar!
i vilket fall så är det vi konsumenter som betalar allt i slutändan,
cerifikaten har legat runt 25-40 öre per producerad Kw/h, det är den extrakostnad vi belastas med.
För den som undrar hur mycket ett verk producerar så kan man följa upp det på.
http://www.vindstat.nu

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Viking Motorpark pågår fortfarande i Enköping om inget annat hänt. Kom inte ihåg exakt men miljöutredningen skulle pågå ytterligare något år....... Det ska finnas någon tråd om den med.

Med andra ord borde det gå med finnansiering som på Gotland.
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Dutch skrev:

Tror inte att ett tillfälle som detta kommer dyka upp i närtid så det är bara att hoppas.



Det där lät ju helt kanon!! Åtskilliga tusenlappar som sparas om det redan är såpass bra grund!

Heja heja heja

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Dutch skrev:
Sten grus minst 2meter ned ihopbundet ock kompakt alltså bara att asfaltera.
ett helt fantasktiskt underarbete är gjort i och med torv brytningen.

-Bo


Låter riktigt grymt!


Tokmeken skrev:
Det lät väldigt positivt! hoppas verkligen det blir av, men varför måste alla räserbanor ligga på samma breddgrad?
om det blir verklighet så finns det tre banor runt vänern, och lite längre österut återfinns mantorp och sviestad. här nere i södern får vi "nöja" oss med knutstorp, falkenberg och sturup med sin ovissa framtid. värre är det för dem norrut, mittsverigebanan finns ju men är ingen vidare standard på.
Men det blir inte värre än 5 timmars körning så det är klart godkänt, man hinner dit innan midnatt efter jobb en fredag! till skillnad från Gellereåsen...


Kan bara hålla med om detta. Flyttade från helsingborgstrakten för ett par år sen, då hade man 4-5 riktigt trevliga banor inom 15 mils radie.
Här uppe är det 50-60 mil till mittsverigebanan... som kanske inte är sveriges roligaste bana precis. Ska man längre ner är det minst en dagsetapp thumbs down
Konstigt att det aldrig funderats på en riktig bana i norra Sverige.. intresset finns det kan jag lova (se på Mo i Rana också 50+ mil), många bilar blir stående större delen av sommrarna eftersom det är ett sånt projekt att ta sig till en vettig bana.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Allmänt banåkaforum
Presskonferens Dalslands Ring 8 oktober
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (10114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande