Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 126 med Yamaha R1 [Påbörjat "nya" buren]
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (22571 totalt)
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Hej! Lägger upp en liten tråd om min fiat 126 som jag håller på att stoppa i en R1 motor!

Tanken är att prova på lite bankörning o lite allmänt bus bara.. Ska inte bli nåt dunderseriöst bygge utan bygger mest för byggandets skull och för att få en lite skojig bil!

Här kommer några bilder på bygget! Har väldigt många bilder men har inte tid att ladda upp alla här för tillfället!

utgångsobjektet!





















_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Riktigt fräckt.
Sådana här byggen gillas starkt

/påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
påsen skrev:
Riktigt fräckt.
Sådana här byggen gillas starkt

/påsen


Tack så mycket! Det uppskattas!

MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Inte seriöst? Detta projekt kommer säkert balla ut som dom flesta verka göra här inne...
Vänta bara tills du ska byta alla lösa karosdelat till glasfiber/kolfiber...

Skönt bygge! thumbs up

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Superkart skrev:
Inte seriöst? Detta projekt kommer säkert balla ut som dom flesta verka göra här inne...
Vänta bara tills du ska byta alla lösa karosdelat till glasfiber/kolfiber...

Skönt bygge! thumbs up


Ne jag har ju inga erfarenheter av nåt liknande bygge iaf! Så det blir massor med funderingar och många "gör om, gör rätt"! hehe Jo jag har redan börjat läsa lite om gjuting i glasfiber så tänkte göra det så fort bilen är färdigbyggd! Men det blir nog till vintern efter denna skulle jag tro!
Tack tack!
MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Riktigt övercoolt bygge!

Ska den gå att besiktiga?

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
AndreasVH skrev:
Riktigt övercoolt bygge!

Ska den gå att besiktiga?


Tack ska du ha! Ja många är på mig om att jag ska besikta den som "amatörbyggt fordon" men jag vet inte om det är möjligt.. Det faller ju redan på effekt/kg men det går ju att ändra på(strypa motorn tex)jag har fått för mig att för att göra detta så krävs papper på allt material man har använt överallt och det är inget som jag har.. har byggt av vanligt bonnstål och det som har funnits tillgängligt.. Dock så tycker jag personligen att jag har överdimesionerat en hel del här o var.. Men det kanske inte SFRo tycker..

Vad tror ni? Är det värt ringa ut en SFRo nisse som kommer o tittar på den eller kommer man bli bemött med ett "trodde du på det själv, din klåpare?"

MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
audittquattro
Kristianstad
Här sen Nov 2005
Inlägg: 640



Får ju erkänna att jag tänkt tanken på nått liknande men har haft annan i mellan.
Så j@vla fräckt ju!!
Glöm inte att uppdatera ofta med lite byggbilder. thumbs up

_________________
Emil Larsson

Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4098



JonR skrev:
Vad tror ni? Är det värt ringa ut en SFRo nisse som kommer o tittar på den eller kommer man bli bemött med ett "trodde du på det själv, din klåpare?"

Ring SFRo, dom brukar väl inte vara omöjliga med tanke hur många häftiga amatörbyggda bilar som redan finns godkända! thumbs up

Hur många hästar är motorn på original? 152? Isåfall kan bilen väga max c:a 760kg inkl full tank och förare som amatörbygge om jag inte har räknat helt fel.


Edit: MIN c:a 760kg ska det vara så klart...

_________________
Calle Olsson
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
audittquattro skrev:
Får ju erkänna att jag tänkt tanken på nått liknande men har haft annan i mellan.
Så j@vla fräckt ju!!
Glöm inte att uppdatera ofta med lite byggbilder. thumbs up


Så fort det drar igång med bakvagnsbygget så kommer det uppdateras med bilder! Har inte hänt så mycket skoj för tillfället, lite blästring osv, inte så kul o se foto på! Men det kommer intressantare saker!

calle_o skrev:

Ring SFRo, dom brukar väl inte vara omöjliga med tanke hur många häftiga amatörbyggda bilar som redan finns godkända! thumbs up

Hur många hästar är motorn på original? 152? Isåfall kan bilen väga max c:a 760kg inkl full tank och förare som amatörbygge om jag inte har räknat helt fel.


Det kan ju vara värt ett försök! Jo motorn ligger på runt 150hk och bilen kommer inte väga mer än 550kg.. 600kg på sin höjd! Så det blir nog till att dra ner hästarna lite.. borde ju gå att fixa ett bromsintyg på 100hk på denna motor och på så sätt få igenom hk/kg... Om nu det blir det största problemet!

MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



Du kanske kan vikta ner bilen på ett diskret sätt vid SFRo bes.
"Golvmattor" i 10-20 mm blyplåt, tex

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Kolja skrev:
Du kanske kan vikta ner bilen på ett diskret sätt vid SFRo bes.
"Golvmattor" i 10-20 mm blyplåt, tex

Man behöver inte mygla, det är tillåtet att montera vikter inför sfro. Bara de är monterade för att sitta kvar och inte fästa med buntband

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

Fränt!

Antar att du sett den vita 126'an från oskarshamn: http://www.youtube.com/watch?v=FIMOB2WcUGs

_________________
Mikael S
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Roligt bygge!

Men ska inte Torsendiffen ligga i oljebad? Tänkte du bara kapsla in den i en "burk" och fylla på med olja? I så fall borde man kanske ha lite kylflänsar på burken. Kommer den från Audi V8 bakaxel?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
jol skrev:
Kolja skrev:
Du kanske kan vikta ner bilen på ett diskret sätt vid SFRo bes.
"Golvmattor" i 10-20 mm blyplåt, tex

Man behöver inte mygla, det är tillåtet att montera vikter inför sfro. Bara de är monterade för att sitta kvar och inte fästa med buntband


Ja då är ju det ett alternativ! Men kommer ju bli endel vikter om man ska vikta upp den 200kg!

Mikael_S skrev:
Fränt!

Antar att du sett den vita 126'an från oskarshamn: http://www.youtube.com/watch?v=FIMOB2WcUGs



Jo den har jag sett! Skojig som fasiken men tyvärr är ju svansmotorn kvar! Kan ju säga att konceptet med svansmotor på fiat 126 funkar inte lika bra som på porsche när det ska gasas i kurvorna!

beepbeep skrev:


Roligt bygge!
Men ska inte Torsendiffen ligga i oljebad? Tänkte du bara kapsla in den i en "burk" och fylla på med olja? I så fall borde man kanske ha lite kylflänsar på burken. Kommer den från Audi V8 bakaxel?


Stämmer bra det! Kommer från Audi V8! Här var det en som var uppmärksam! Den ska fyllas med ett lösflytande fett som Micke som byggde Mride ( www.mride.se ) säger ska fungera bra! Enligt honom så bygger inte heller torsendiffen nån värme som tex en lamelldiff så torsendiffen var perfekt för ändamålet och har fungerat för honom! Sist jag pratade med han så hade han även hunnit med några mil och jag tror inte min fiat kommer köras i samma utsträckning som hans bygge!

Gjorde på detta vis:




MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



JonR skrev:

Stämmer bra det! Kommer från Audi V8! Här var det en som var uppmärksam! Den ska fyllas med ett lösflytande fett som Micke som byggde Mride ( www.mride.se ) säger ska fungera bra! Enligt honom så bygger inte heller torsendiffen nån värme som tex en lamelldiff så torsendiffen var perfekt för ändamålet och har fungerat för honom! Sist jag pratade med han så hade han även hunnit med några mil och jag tror inte min fiat kommer köras i samma utsträckning som hans bygge!


MVH/Jon


Hej Jon!

Även om den inte har blöt koppling är det friktion mellan spiralkuggarna som får den att överföra moment från ena till andra hjulet. Dessutom fungerar den även som vanlig diff och behöver smörjning därefter. Därför skulle jag åtminstone fylla "burken" med samma sorts olja som Audi föreskriver. Fett kanske fungerar på drivknutar men dreven är lite mer krävande. Annars är det en utmärkt idé med Torsendiff!

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
beepbeep skrev:


Hej Jon!

Även om den inte har blöt koppling är det friktion mellan spiralkuggarna som får den att överföra moment från ena till andra hjulet. Dessutom fungerar den även som vanlig diff och behöver smörjning därefter. Därför skulle jag åtminstone fylla "burken" med samma sorts olja som Audi föreskriver. Fett kanske fungerar på drivknutar men dreven är lite mer krävande. Annars är det en utmärkt idé med Torsendiff!

Mvh.


Hej! Jo precis, smörjning ska det ju ha! Jag har inte så stor erfarenhet med att jämföra oljors smörjförmåga jämfört med fett men iaf så har jag fått berättat för mig av dom som har provat, jag citerar ur mejlet från MRIDE byggaren "Diffen funkar otroligt bra! Jag körde med litium fett "high pressure SKF grease (orange märkning)" och vad jag har förstått så har han avverkat några 100mil med sin? Längre än vad jag kommer köra hur som helst! Men iaf så fattade jag det som att pga mängden smörjmedel man kommer använda sig av så blir det bäst med fett men det tål ju att diskuteras!

MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222




_________________
Anders Olsson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Detta rejsa bygge kommer upp på näthinnan.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=566

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
anol skrev:
Coolt projekt!

Här är ett liknande till salu:

http://www.blocket.se/goteborg/Fiat_126_med_kawa_zx12r_motor_23765775.htm?ca=23_11&w=3


Ja se där! Den kostade ju en vacker slant, med tanke på hur väl genomfört motorkonverteringen var!


Fredrik C skrev:
Detta rejsa bygge kommer upp på näthinnan.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=566


oj det var några sidor i den tråden! Blir en del o bläddra igenom!

Edit: Såg ju nu att det var MRIDE-mickes tråd om hans Lancia bygge! Han tipsade mig om hemsidan om den bilen när jag sa att jag byggde R1 Fiat! Men inte visste jag att han hade en projekt tråd! Ska bli intressant o titta lite!

MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



Kul bygge!

Du råkar inte ha orginalmotorn och växellådan liggande?
Skulle behöva nåt att stoppa i min 500:a medans jag renoverar orginalet.

mvh Justus

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 126 med Yamaha R1 [Påbörjat "nya" buren]
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (22571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande