Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -92 BmwCup? | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (15302 totalt) |
Hej!
Tänkte kanske man skulle lägga upp en tråd här på Rejsa. Har setat och läst här i flera år och drömt men äntligen har man tagit tag i det hela. Planerna för denna bilen är att få ut den på någon bana vår/sommaren 2010 om ekonomin tillåter. Så lite info om hur allt är tänkt, mkt är inköpt men mkt är också kvar. Har ju inte världens bästa jobb och lön så kommer ta lite tid å få allt klart! Info om bilen.. Från början en 318is från 1992.. Har nu blivit lite uppgraderad mest i väghållning då. Såhär ser det ut nu Chassie Fram: Bilstein "Grupp N" Coilovers 100 - 60 - 120 Nya inre och yttre styrleder Nya länkarmar Exentrisk delrin länkarmbsbussningar Justerbara topplagringar för camber/caster justering Bak: H&R fjädrar 140 - 60 - 140 Bilstein stötdämpare (Ingår i Grupp N kittet) Millway ledlager topplagringar Aluminiumbussningar till brygga och diff Delrinbussning till center upphängningen av diffen Ledlagerbussningar till bärmarna Delrinbussningar till övre bärarm Camberjusteringsstag med ledlager Däck/fälg Fälgar: Apex 17x9 Däck Michelin slicks 24/61-17 Broms: Fram: Stålomspunna bromsledningar Performance Friction, PFC 06 belägg 300mm ventilerade skivor från e46 325 Bak: Stålomspunna bromsledningar Stoptech belägg 276mm ventilerade skivor Insida: En sparco PrOADV stol Sandtler 6p bälten Racing fullbur från finess.se Lite mätare för olje temp/tryck, vattentemp och laddning. --------------------------------------------------------------------------------------- Jag har haft väldigt många bilar men fastnat för Bmw som många andra här. Har haft ett par e30 men ville testa något nyare så e36 var ju självklara valet. Så hittade denna e36 318is coupe för 9000 i Gävle så det va ju bara att handla! Bilen blev köpt redan för ett år sedan och man började på att lätta laga rost och det fanns det en hel del av. Underredsmassan, asfalts massan försvann. Ja sen tappade man lusten lite så det blev en såkallad pallbocksracer..-.- Men nu i sommras så efter att ha åkt lite med ett par komplisar kom inspirationen tillbaka. Jag handlade en bur av Finess.se (hur smart det nu var kan diskuteras) Det var lite att ta sig vatten över huvudet att svetsa i en egen bur. Har svetsat mkt men ja kände att man varken hade tålamodet eller riktiga känslan så resultatet blev väl därefter. Så nu står bilen med färdigsvetsad bur av mig själv.. inte så supersnyggt men fungerar så länge. Väntar på lite färg så jag kan måla den innuti och under. _________________ Daniel Carlsson |
||||
Skoj bygge men vad blir det för fälgar, bromsar, hjulupphängningar och dämpare/fjädrar? samt när "ska" denna vara klar? Vad blir det för effekt hk/nm med din S50B32 vev i S50B30?
Lycka till _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Kul med lite kommentarer!
Tanken är att den ska vara på hjul tills våren 2010 så man hoppas ju att det är möjligt. Ja jag vet inte riktigt vilken effekt det blir, dock är det inte bara veven som "värre" Har ett par Schrick 284 graders kammar, ferrea oversize rostfria race ventiler med tillhörande dubbla ventilfjädrar och titanretainers så man kan varva lite mera utan problem. Blir ett annat styrsystem, funderar på vipec som ppf säljer med vag spolar dock är inget bestämt än. Väghållning har jag haft lite olika funderingar på men lutar åt bilstein PSS9 som millway säljer. Bromsarna blir bmw 330 skivor och ok då det passar bolt on med carbotech belägg. Kritisera gärna både positivt å negativt va man bör göra och inte bör! Mvh Daniel _________________ Daniel Carlsson |
||||
Kom ett paket med posten idag..
Synd att allt är så hemskt dyrt till dessa S-motorer. Kommer ta ett tag att få ihop allt med vanlig knegarlön! Har mitt i allt bytt garage dessutom, till ett mkt större med ett par vänner. Så håller på att flytta alla verktyg, svets, bil å bildelar. Kommer antagligen någon bild på det hela snart när man är klar _________________ Daniel Carlsson |
||||
Nu har det hänt lite igen.. ett steg närmare något iaf.
Underredet målat lite, först epoxy sen grund som på bilden förhoppningsvis lägger vi basen på måndag. Notera mitt "stora" garage Bara jag får bilen rullbar blir det att transportera den till nya fina garaget. _________________ Daniel Carlsson |
||||
Ja här har det inte hänt så mkt, har köpt lite delar bara.
Alla bromsledningar, nipplar och clips är inhandlade. Har även handlat en plasttank och en bosch 044 pump. Blir inte mkt pengar över till bilen när man ska handla en massa julklappar. Ska jobba hela julen och även nyår så det lär inte bli mkt skruvat med bilen nu på ett tag. Bara samla lite delar, blir snart en beställning av bussningar, bromsslangar och camberstag från millway. Har tänkt kasta i originalmotorn så länge också bara tills man byggt klart m-maskinen. Hoppas på bra is på sjöarna här så man kan ut och åka lite. Önskar God Jul till er alla om det är någon som läser min tråd.. Mvh Daniel _________________ Daniel Carlsson |
||||
Såg att du ska använda 3,2 veven i ett 3,0 block. Kolla då så att du har frigång på vevstakarna, för när vi satte ihop en sådan för länge sen så tog stakarna i blocket i underkant på cylinderloppen. Man fick slipa ur lite mer i försänkningen som redan är där.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Tackar för tipset, gäller det även eftermarknads stakar? Är det pga att vevrörelsen blir större med mera slag? God Jul Mvh Daniel _________________ Daniel Carlsson |
||||
Ja min var sprucken från början så är ihopsvetsad nu, har du något tips på hur man ska förstärka upp den? Det är dem 4 infästningarna till hela upphängningen av vaggan du talar om va? Mvh Daniel _________________ Daniel Carlsson |
||||
Köp fästen till en BMW M3 3.2. Finns på BMW och kostar inte speciellt mkt. _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
Det var med Verdistakar och dom tog i sidan bredvid vevstaksbultarna. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Vi tog bara en sliprulle till borrmaskin och gjorde dom befintliga urtagen djupare, behövdes inte mycket. Men lägg i veven med en kolv och stake på och prova vrid och se om det tar i. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
okej ja det borde väl gå å kopiera m3 plattorna antar jag? Ventilfjädrarna är köpta från VAC motorsport (http://www.vacmotorsports.com/) Mvh Daniel _________________ Daniel Carlsson |
||||
Dom kostar ca 150:-/st på BMW. 41 00 2 256 495 41 00 2 256 496 41 11 2 256 497 41 11 2 256 498 _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -92 BmwCup? | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (15302 totalt) |