Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -92 BmwCup?
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (15302 totalt)
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Hej!

Tänkte kanske man skulle lägga upp en tråd här på Rejsa.
Har setat och läst här i flera år och drömt men äntligen har man tagit tag i det hela.

Planerna för denna bilen är att få ut den på någon bana vår/sommaren 2010 om ekonomin tillåter.

Så lite info om hur allt är tänkt, mkt är inköpt men mkt är också kvar.
Har ju inte världens bästa jobb och lön så kommer ta lite tid å få allt klart!

Info om bilen..

Från början en 318is från 1992..
Har nu blivit lite uppgraderad mest i väghållning då.

Såhär ser det ut nu

Chassie

Fram:
Bilstein "Grupp N" Coilovers 100 - 60 - 120
Nya inre och yttre styrleder
Nya länkarmar
Exentrisk delrin länkarmbsbussningar
Justerbara topplagringar för camber/caster justering

Bak:
H&R fjädrar 140 - 60 - 140
Bilstein stötdämpare (Ingår i Grupp N kittet)
Millway ledlager topplagringar
Aluminiumbussningar till brygga och diff
Delrinbussning till center upphängningen av diffen
Ledlagerbussningar till bärmarna
Delrinbussningar till övre bärarm
Camberjusteringsstag med ledlager

Däck/fälg

Fälgar:
Apex 17x9

Däck
Michelin slicks 24/61-17

Broms:

Fram:
Stålomspunna bromsledningar
Performance Friction, PFC 06 belägg
300mm ventilerade skivor från e46 325

Bak:
Stålomspunna bromsledningar
Stoptech belägg
276mm ventilerade skivor

Insida:

En sparco PrOADV stol
Sandtler 6p bälten
Racing fullbur från finess.se
Lite mätare för olje temp/tryck, vattentemp och laddning.


---------------------------------------------------------------------------------------

Jag har haft väldigt många bilar men fastnat för Bmw som många andra här.
Har haft ett par e30 men ville testa något nyare så e36 var ju självklara valet.
Så hittade denna e36 318is coupe för 9000 i Gävle så det va ju bara att handla!


Bilen blev köpt redan för ett år sedan och man började på att lätta laga rost och det fanns det en hel del av.


Underredsmassan, asfalts massan försvann.



Ja sen tappade man lusten lite så det blev en såkallad pallbocksracer..-.-
Men nu i sommras så efter att ha åkt lite med ett par komplisar kom inspirationen tillbaka.
Jag handlade en bur av Finess.se (hur smart det nu var kan diskuteras)
Det var lite att ta sig vatten över huvudet att svetsa i en egen bur.
Har svetsat mkt men ja kände att man varken hade tålamodet eller riktiga känslan så resultatet blev väl därefter.
Så nu står bilen med färdigsvetsad bur av mig själv.. inte så supersnyggt men fungerar så länge.
Väntar på lite färg så jag kan måla den innuti och under.

_________________
Daniel Carlsson
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Reserv

_________________
Daniel Carlsson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Skoj bygge men vad blir det för fälgar, bromsar, hjulupphängningar och dämpare/fjädrar? samt när "ska" denna vara klar? Vad blir det för effekt hk/nm med din S50B32 vev i S50B30?

Lycka till

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Kul med lite kommentarer!

Tanken är att den ska vara på hjul tills våren 2010 så man hoppas ju att det är möjligt.

Ja jag vet inte riktigt vilken effekt det blir, dock är det inte bara veven som "värre"

Har ett par Schrick 284 graders kammar, ferrea oversize rostfria race ventiler med tillhörande dubbla ventilfjädrar och titanretainers så man kan varva lite mera utan problem.

Blir ett annat styrsystem, funderar på vipec som ppf säljer med vag spolar dock är inget bestämt än.

Väghållning har jag haft lite olika funderingar på men lutar åt bilstein PSS9 som millway säljer.
Bromsarna blir bmw 330 skivor och ok då det passar bolt on med carbotech belägg.

Kritisera gärna både positivt å negativt va man bör göra och inte bör!

Mvh Daniel

_________________
Daniel Carlsson
Citera
_lusse_
Hörby
Här sen Okt 2007
Inlägg: 103



Låter riktigt bra:) kommer nog röra på sig:)

_________________
Jim Losell
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
tom..

_________________
Daniel Carlsson
Citera
_lusse_
Hörby
Här sen Okt 2007
Inlägg: 103



Nice. Aldrig fel med m3 motor. Och ännu bättre med lite godis till den:)

_________________
Jim Losell
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Kom ett paket med posten idag..
Synd att allt är så hemskt dyrt till dessa S-motorer.
Kommer ta ett tag att få ihop allt med vanlig knegarlön!
Har mitt i allt bytt garage dessutom, till ett mkt större med ett par vänner.
Så håller på att flytta alla verktyg, svets, bil å bildelar.
Kommer antagligen någon bild på det hela snart när man är klar


_________________
Daniel Carlsson
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Nu har det hänt lite igen.. ett steg närmare något iaf.

Underredet målat lite, först epoxy sen grund som på bilden förhoppningsvis lägger vi basen på måndag.
Notera mitt "stora" garage
Bara jag får bilen rullbar blir det att transportera den till nya fina garaget.


_________________
Daniel Carlsson
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Ja här har det inte hänt så mkt, har köpt lite delar bara.

Alla bromsledningar, nipplar och clips är inhandlade.
Har även handlat en plasttank och en bosch 044 pump.

Blir inte mkt pengar över till bilen när man ska handla en massa julklappar.
Ska jobba hela julen och även nyår så det lär inte bli mkt skruvat med bilen nu på ett tag.
Bara samla lite delar, blir snart en beställning av bussningar, bromsslangar och camberstag från millway.

Har tänkt kasta i originalmotorn så länge också bara tills man byggt klart m-maskinen.
Hoppas på bra is på sjöarna här så man kan ut och åka lite.

Önskar God Jul till er alla om det är någon som läser min tråd..





Mvh Daniel

_________________
Daniel Carlsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Såg att du ska använda 3,2 veven i ett 3,0 block. Kolla då så att du har frigång på vevstakarna, för när vi satte ihop en sådan för länge sen så tog stakarna i blocket i underkant på cylinderloppen. Man fick slipa ur lite mer i försänkningen som redan är där.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Såg att du ska använda 3,2 veven i ett 3,0 block. Kolla då så att du har frigång på vevstakarna, för när vi satte ihop en sådan för länge sen så tog stakarna i blocket i underkant på cylinderloppen. Man fick slipa ur lite mer i försänkningen som redan är där.



Tackar för tipset, gäller det även eftermarknads stakar? Är det pga att vevrörelsen blir större med mera slag?

God Jul Mvh Daniel

_________________
Daniel Carlsson
Citera
funbemmer
Boden
Här sen Sep 2007
Inlägg: 70



förstärk upp bakvangnsinfäsyningarna, annars släpper hela bryggan om du spöar lite,
hade själv en 325a med s50 och den släpte
bara ett tips

_________________
Johan Olofsson
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
funbemmer skrev:
förstärk upp bakvangnsinfäsyningarna, annars släpper hela bryggan om du spöar lite,
hade själv en 325a med s50 och den släpte
bara ett tips


Ja min var sprucken från början så är ihopsvetsad nu, har du något tips på hur man ska förstärka upp den?

Det är dem 4 infästningarna till hela upphängningen av vaggan du talar om va?

Mvh Daniel

_________________
Daniel Carlsson
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Daniel86 skrev:
funbemmer skrev:
förstärk upp bakvangnsinfäsyningarna, annars släpper hela bryggan om du spöar lite,
hade själv en 325a med s50 och den släpte
bara ett tips


Ja min var sprucken från början så är ihopsvetsad nu, har du något tips på hur man ska förstärka upp den?

Det är dem 4 infästningarna till hela upphängningen av vaggan du talar om va?

Mvh Daniel


Köp fästen till en BMW M3 3.2. Finns på BMW och kostar inte speciellt mkt.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Daniel86 skrev:
Niklas Sandström skrev:
Såg att du ska använda 3,2 veven i ett 3,0 block. Kolla då så att du har frigång på vevstakarna, för när vi satte ihop en sådan för länge sen så tog stakarna i blocket i underkant på cylinderloppen. Man fick slipa ur lite mer i försänkningen som redan är där.



Tackar för tipset, gäller det även eftermarknads stakar? Är det pga att vevrörelsen blir större med mera slag?

God Jul Mvh Daniel


Det var med Verdistakar och dom tog i sidan bredvid vevstaksbultarna.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:



Det var med Verdistakar och dom tog i sidan bredvid vevstaksbultarna.


Hur löser man detta på smidigaste viset då, finns det någon enkel lösning?

Mvh Daniel

_________________
Daniel Carlsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Daniel86 skrev:
Niklas Sandström skrev:



Det var med Verdistakar och dom tog i sidan bredvid vevstaksbultarna.


Hur löser man detta på smidigaste viset då, finns det någon enkel lösning?

Mvh Daniel


Vi tog bara en sliprulle till borrmaskin och gjorde dom befintliga urtagen djupare, behövdes inte mycket.

Men lägg i veven med en kolv och stake på och prova vrid och se om det tar i.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
funbemmer
Boden
Här sen Sep 2007
Inlägg: 70



jag gjorde egna platter som jag svätsade dit
var har du köpt ventilfjädrarna?

_________________
Johan Olofsson
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
funbemmer skrev:
jag gjorde egna platter som jag svätsade dit
var har du köpt ventilfjädrarna?


okej ja det borde väl gå å kopiera m3 plattorna antar jag?

Ventilfjädrarna är köpta från VAC motorsport (http://www.vacmotorsports.com/)

Mvh Daniel

_________________
Daniel Carlsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Daniel86 skrev:
funbemmer skrev:
jag gjorde egna platter som jag svätsade dit
var har du köpt ventilfjädrarna?


okej ja det borde väl gå å kopiera m3 plattorna antar jag?

Ventilfjädrarna är köpta från VAC motorsport (http://www.vacmotorsports.com/)

Mvh Daniel


Dom kostar ca 150:-/st på BMW.

41 00 2 256 495
41 00 2 256 496
41 11 2 256 497
41 11 2 256 498

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -92 BmwCup?
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (15302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande